Sida 1 av 2
Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 00:51
av andigo
Det talades om i höstas att 2020 modellerna skulle vara tystare än föregående årsmodell, är det någon som kan bekräfta eller dementera om detta stämmer? Det har ju som sagts klagats på att Model 3 och de svenska vägarna inte gå så bra ihop vad det gäller vägljud.
För tillfället äger jag inte en tesla men hade gärna gjort, det som drar mig för att köpa en är just vägljudet, jag måste ha en tyst bil. Vet ej om model 3 kan bli tyst på riktigt eller om det bara är en mediokert isolerad från väl och vind ljud.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 02:05
av taliz
Det många inte tänker på är att Model 3 har rätt stora hjul.
Många kommer kanske från bilar med 16-17".
Minsta storlek på Model 3 är 18", och på Performance 20".
Det är rätt rejält.
Jag kör nu med 18" på min, med standard Michelin PS4 Acoustic. Däcktryck 2,8(det gör också en hel del).
Min åsikt är att det är helt ok, jämförbar med andra mellanklassare.
Men det blir ingen lyxlimpa för det, och bilar med mindre hjul är tystare(well, körde en V70 med 15" för ett tag sen, den var inte tyst....). Kör man mkt på väldigt grov asfalt så vill man inte ha stora hjul helt enkelt.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 07:14
av pefreli
Har en Model 3 LR RWD med 19’ fälgar från maj-19.
Vägljudet är jämförbart med min förra BMW 3-serie på 18’ fälgar.
Knepet om man störs av vägljudet är att höja stereon något...
Då slipper man det ganska monotona vägljudet.
Vet ej om vägljudet minskat på 2020 års modell.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 07:41
av nx00
Har inte hört att det är någon skillnad på 2020.
En enkel fix är att montera dit extra gummilist runt alla dörrar, gjorde väldigt stor skillnad. Synd om detta skulle hindra dig från en så annars jäkla bra bil.
I princip alla andra bilar har två gummilister per dörr, men inte Model 3. Lite synd och snålt av Tesla, men eftersom det tar 20 min att installera själv är det inget och tjafsa över.
Kostar 300kr.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 07:43
av Jerker
NilsL skrev:Har inte hört att det är någon skillnad på 2020.
En enkel fix är att montera dit extra gummilist runt alla dörrar, gjorde väldigt stor skillnad. Synd om detta skulle hindra dig från en så annars jäkla bra bil.
I princip alla andra bilar har två gummilister per dörr, men inte Model 3. Lite synd och snålt av Tesla, men eftersom det tar 20 min att installera själv är det inget och tjafsa över.
Kostar 300kr.
Dessutom håller det rent under dörrarna. Begriper inte varför man konstruerar bilar på det viset nuförtiden.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 10:02
av OfarligTesla
Ja jag tyckte det var skillnad i vägljudet, ganska stor skillnad i baksätet tycker jag (en av ändringarna var väl att de byggt igen hålet från bakluckan helt eller var det tidigare?).
Model 3 är ingen tyst bil, det är en mediokert isolerad bil. Hade gärna sett mer isolering kring hjulhus, akustikrutor och ställbar luftfjädring för att förbättra. Kör med 18” och den är väl knappt acceptabel enligt mina krav, dvs stör jag mig på det när jag kör/åker i den men inte tillräckligt för att bli upprörd och sälja den.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 10:15
av abagewitz
NilsL skrev:Har inte hört att det är någon skillnad på 2020.
En enkel fix är att montera dit extra gummilist runt alla dörrar, gjorde väldigt stor skillnad. Synd om detta skulle hindra dig från en så annars jäkla bra bil.
I princip alla andra bilar har två gummilister per dörr, men inte Model 3. Lite synd och snålt av Tesla, men eftersom det tar 20 min att installera själv är det inget och tjafsa över.
Kostar 300kr.
Intressant. Vad tror su/ni om motsvarande för en Model S. Skulle det förbättra ljudisoleringen? Finns det färdiga lister för Model S att köpa?
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 10:49
av Nicke Nyfiken
abagewitz skrev:NilsL skrev:Har inte hört att det är någon skillnad på 2020.
En enkel fix är att montera dit extra gummilist runt alla dörrar, gjorde väldigt stor skillnad. Synd om detta skulle hindra dig från en så annars jäkla bra bil.
I princip alla andra bilar har två gummilister per dörr, men inte Model 3. Lite synd och snålt av Tesla, men eftersom det tar 20 min att installera själv är det inget och tjafsa över.
Kostar 300kr.
Intressant. Vad tror su/ni om motsvarande för en Model S. Skulle det förbättra ljudisoleringen? Finns det färdiga lister för Model S att köpa?
Model S har redan dubbla tjocka lister, så en liten tunn list till gör nog ingen skillnad.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 12:01
av LasseTM
Jag har även dragit "chrome delete" tejp mellan rutorna på taket där folk köper en epdm list och sätter.
Sänkte vindbruset rejält i kupen speciellt i förarplatserna.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 12:59
av HenricL
Hej, har någon tips på vart man skulle kunna få hjälp med att sätta dit ljudisolerande både för dörrar och taket? Färstår om det är dyrt jmf med att göra det själv men då kan man ju hoppas att det blir riktigt bra gjort samt jag kan väl inte påstå att jag är så praktisk (samt lite lat)

Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 15:18
av andigo
Tack så mycket för alla svar. De där med att boka en provkörning så långt i förtid verkar vara väldigt bökigt. Jag får höra runt bland vänner och bekanta om de känner någon som äger en model 3.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 15:30
av frippe
HenricL skrev:Hej, har någon tips på vart man skulle kunna få hjälp med att sätta dit ljudisolerande både för dörrar och taket? Färstår om det är dyrt jmf med att göra det själv men då kan man ju hoppas att det blir riktigt bra gjort samt jag kan väl inte påstå att jag är så praktisk (samt lite lat)

Jag skulle tippa på en lackeringsverkstad eller rekonditionerare kan göra detta ganska snabbt.
/F
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 15:33
av taliz
OfarligTesla skrev:Ja jag tyckte det var skillnad i vägljudet, ganska stor skillnad i baksätet tycker jag (en av ändringarna var väl att de byggt igen hålet från bakluckan helt eller var det tidigare?).
Model 3 är ingen tyst bil, det är en mediokert isolerad bil. Hade gärna sett mer isolering kring hjulhus, akustikrutor och ställbar luftfjädring för att förbättra. Kör med 18” och den är väl knappt acceptabel enligt mina krav, dvs stör jag mig på det när jag kör/åker i den men inte tillräckligt för att bli upprörd och sälja den.
"Hålet" täckte dom igen 2018 har jag för mig. Det var ju till för att ljudet från subben skulle fram bättre, men nackdelen var att vägljudet också kom fram bättre..
Beror på vad man jämför med. Nu är det väl allt vanligare att även mellanklassare har akustikrutor, åtminstone som option. Luftfjädring och mer seriös ljudisolering brukar däremot vara förbehållet större lyxlimpor. Du körde väl en S tidigare, så det blir ju lite snett att jämföra med en helt annan bilklass.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 15:34
av Niklas Z
Jag kan säga att jag haft samma tankar som du. Jagh provkörde eller åkte med i sammanlagt fyra olika Model 3. Bullret var högre än i den BMW jag kör nu och det stör mig. Samtliga exemplar av Model 3 jag har erfarenhet av är av 2019 årsmodell.
Efter en hel del tvekan valde jag ändå att beställa en Model 3. Min plan är att installera flera av de kit med gummilister som finns, samt att lägga in extra ljuddämpning på några ställen (tänker huvudsakligen på dörrarna) och att välja lämpliga däck (samt undvika höga däcktryck). Jag hoppas och tror att jag därmed kommer att få en bil som är tillräckligt "lågbullrande", för jag vill verkligen ha den avgasfria drivlinan och tillgång till det bästa laddnätverket.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 15:35
av taliz
NilsL skrev:Har inte hört att det är någon skillnad på 2020.
En enkel fix är att montera dit extra gummilist runt alla dörrar, gjorde väldigt stor skillnad. Synd om detta skulle hindra dig från en så annars jäkla bra bil.
I princip alla andra bilar har två gummilister per dörr, men inte Model 3. Lite synd och snålt av Tesla, men eftersom det tar 20 min att installera själv är det inget och tjafsa över.
Kostar 300kr.
Säker på att det inte är placebo? Vad jag vet har ingen mätt upp någon noterbar skillnad.
Har själv svårt att förstå hur ett par tunna lister skulle kunna göra "stor" eller överhuvudtaget noterbar skillnad.
Om det var så enkelt så hade Tesla förstås infört det i produktion.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 15:36
av taliz
Niklas Z skrev:Jag kan säga att jag haft samma tankar som du. Jagh provkörde eller åkte med i sammanlagt fyra olika Model 3. Bullret var högre än i den BMW jag kör nu och det stör mig. Samtliga exemplar av Model 3 jag har erfarenhet av är av 2019 årsmodell.
Efter en hel del tvekan valde jag ändå att beställa en Model 3. Min plan är att installera flera av de kit med gummilister som finns, samt att lägga in extra ljuddämpning på några ställen (tänker huvudsakligen på dörrarna) och att välja lämpliga däck (samt undvika höga däcktryck). Jag hoppas och tror att jag därmed kommer att få en bil som är tillräckligt "lågbullrande", för jag vill verkligen ha den avgasfria drivlinan och tillgång till det bästa laddnätverket.
Vad kör du för BMW nu?
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 15:50
av ermase
Jag kör en M3 2020 och en MS 2019 Raven. Det är faktiskt stor skillnad på ljudnivå, framförallt väg/däck ljud. MS är mycket tystare, ändå väljer jag oftast M3:an.

Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 15:54
av OfarligTesla
taliz skrev:OfarligTesla skrev:Ja jag tyckte det var skillnad i vägljudet, ganska stor skillnad i baksätet tycker jag (en av ändringarna var väl att de byggt igen hålet från bakluckan helt eller var det tidigare?).
Model 3 är ingen tyst bil, det är en mediokert isolerad bil. Hade gärna sett mer isolering kring hjulhus, akustikrutor och ställbar luftfjädring för att förbättra. Kör med 18” och den är väl knappt acceptabel enligt mina krav, dvs stör jag mig på det när jag kör/åker i den men inte tillräckligt för att bli upprörd och sälja den.
"Hålet" täckte dom igen 2018 har jag för mig. Det var ju till för att ljudet från subben skulle fram bättre, men nackdelen var att vägljudet också kom fram bättre..
Beror på vad man jämför med. Nu är det väl allt vanligare att även mellanklassare har akustikrutor, åtminstone som option. Luftfjädring och mer seriös ljudisolering brukar däremot vara förbehållet större lyxlimpor. Du körde väl en S tidigare, så det blir ju lite snett att jämföra med en helt annan bilklass.
Fast täckte det inte det först med något tygmaterial och nu är det helt stängt med plåt? Jämför med allt möjligt, BMW 5 serien, XC60 osv, inga direkta lyxlimpor det, sen har ju inte alla just luftfjädring men någon typ av ställbar fjädring är ju inte ovanligt.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 16:48
av Tellus
Jag märker ingen skillnad i buller på model 3 performance tillverkad i början på 2019 vs början på 2020
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 17:20
av taliz
OfarligTesla skrev:taliz skrev:OfarligTesla skrev:Ja jag tyckte det var skillnad i vägljudet, ganska stor skillnad i baksätet tycker jag (en av ändringarna var väl att de byggt igen hålet från bakluckan helt eller var det tidigare?).
Model 3 är ingen tyst bil, det är en mediokert isolerad bil. Hade gärna sett mer isolering kring hjulhus, akustikrutor och ställbar luftfjädring för att förbättra. Kör med 18” och den är väl knappt acceptabel enligt mina krav, dvs stör jag mig på det när jag kör/åker i den men inte tillräckligt för att bli upprörd och sälja den.
"Hålet" täckte dom igen 2018 har jag för mig. Det var ju till för att ljudet från subben skulle fram bättre, men nackdelen var att vägljudet också kom fram bättre..
Beror på vad man jämför med. Nu är det väl allt vanligare att även mellanklassare har akustikrutor, åtminstone som option. Luftfjädring och mer seriös ljudisolering brukar däremot vara förbehållet större lyxlimpor. Du körde väl en S tidigare, så det blir ju lite snett att jämföra med en helt annan bilklass.
Fast täckte det inte det först med något tygmaterial och nu är det helt stängt med plåt? Jämför med allt möjligt, BMW 5 serien, XC60 osv, inga direkta lyxlimpor det, sen har ju inte alla just luftfjädring men någon typ av ställbar fjädring är ju inte ovanligt.
Jo nått sånt.
5-serien är ju en större bil, åtminstone utanpå.

Model 3 bör ju jämföras med 3-serien. Kan tänka mig att Model 3 är som ”gamla” 3-serien. BMW har ju satsat mkt på komfort på sistone, nya med akustikrutor och mindre hjul är nog tystare.
XC60 har ju betydligt högre däckprofil, men enligt Jeppe här på forumet som bytte just från XC60 till Model 3 så mätte han upp samma db-värde.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 18:21
av OfarligTesla
taliz skrev:
Jo nått sånt.
5-serien är ju en större bil, åtminstone utanpå.

Model 3 bör ju jämföras med 3-serien. Kan tänka mig att Model 3 är som ”gamla” 3-serien. BMW har ju satsat mkt på komfort på sistone, nya med akustikrutor och mindre hjul är nog tystare.
XC60 har ju betydligt högre däckprofil, men enligt Jeppe här på forumet som bytte just från XC60 till Model 3 så mätte han upp samma db-värde.
Ja jag har inte testat nya 3an men den 4-5 år gamla var inte jättebra på ljudet, då är nästan min Model 3 bättre. Den gamla 3an var ju typ samma som 1 serien som är instegsnivå. Hade inte Jeppe en från 2013 typ? Har jämfört mot en 2020 och då är det stor skillnad på just vägljud och däckljud, även med 22” fälg med rätt låg profil.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 18:25
av Niklas Z
taliz skrev:Niklas Z skrev:Jag kan säga att jag haft samma tankar som du. Jagh provkörde eller åkte med i sammanlagt fyra olika Model 3. Bullret var högre än i den BMW jag kör nu och det stör mig. Samtliga exemplar av Model 3 jag har erfarenhet av är av 2019 årsmodell.
Efter en hel del tvekan valde jag ändå att beställa en Model 3. Min plan är att installera flera av de kit med gummilister som finns, samt att lägga in extra ljuddämpning på några ställen (tänker huvudsakligen på dörrarna) och att välja lämpliga däck (samt undvika höga däcktryck). Jag hoppas och tror att jag därmed kommer att få en bil som är tillräckligt "lågbullrande", för jag vill verkligen ha den avgasfria drivlinan och tillgång till det bästa laddnätverket.
Vad kör du för BMW nu?
Har en 335i.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 19:08
av Jerker
Efter att ha kört 10-15 år gamla fossilbilar hela livet så är varje modern elbil ett under av tystnad!

Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 21:33
av mati
Jerker skrev:Efter att ha kört 10-15 år gamla fossilbilar hela livet så är varje modern elbil ett under av tystnad!

Ja, det är en fördel när man kommer från en gammal bil som låter mycket. Åt andra hållet blir det betydligt svårare att vänja sig. Jag har flera gånger lyckats byta ner mig till en bullrigare bil, och den känslan försvinner liksom aldrig riktigt.
Nu vet jag att jag troligen aldrig någonsin kommer att ha en bil igen som är lika knäpptyst som min nuvarande. Och det är faktiskt lite jobbigt.
Re: Är de nya model 3 tystare?
Postat: 15 maj 2020 22:36
av taliz
mati skrev:
Nu vet jag att jag troligen aldrig någonsin kommer att ha en bil igen som är lika knäpptyst som min nuvarande. Och det är faktiskt lite jobbigt.
Marknaden för komfortkryssare lär inte försvinna bara för att vi går över till eldrift.