kWh-pris inom BRF

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Mickep »

Ler lite när man läser historiska inlägg (från något år sedan) när folk ojjar att 2 kr är det ändå lite ocker!
(framför allt med tanke på att dessa nästan säkert är i elområde 4)
ahh tänker tillbaka på det glada 10 -talet.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Imolarot »

En kompis till mig har 200kr i påslag på garageplatsen och fri el på det. Får se hur länge deras BRF håller kvar vi det i dessa tiderna... :D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tittade på strömförbrukningen i Ampere senaste veckan för en Brf i Stockholm med IMD, 150 lägenheter och 20 laddplatser.

Det är de små pluttarna längst ned som vissar strömmen till laddplatserna, den spretiga färglada kurvan är totala strömförbrukningen för alla lägenheter och laddare tillsamans.

Egentligen skulle ju laddarna spärras mellan 17:00-22:00 när toppbelastningen är som högst. Ser ungefär likadant ut året runt, med max topp 23 december.

Då skulle effektavgiften kunna sänkas något. Idag kör de ostrypt och kan ta ut upp till 400A trefas på sitt elnätsabonnemang.
Laddning_vecka_39.JPG
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Tittade på strömförbrukningen i Ampere senaste veckan för en Brf i Stockholm med IMD, 150 lägenheter och 20 laddplatser.

Det är de små pluttarna längst ned som vissar strömmen till laddplatserna, den spretiga färglada kurvan är totala strömförbrukningen för alla lägenheter och laddare tillsamans.

Egentligen skulle ju laddarna spärras mellan 17:00-22:00 när toppbelastningen är som högst. Ser ungefär likadant ut året runt, med max topp 23 december.

Då skulle effektavgiften kunna sänkas något. Idag kör de ostrypt och kan ta ut upp till 400A trefas på sitt elnätsabonnemang.
Laddning_vecka_39.JPG
Fast spärra laddarna är väl inte så bra, kan ju vara några som måste ladda då, tänker jag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Imolarot »

Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tittade på strömförbrukningen i Ampere senaste veckan för en Brf i Stockholm med IMD, 150 lägenheter och 20 laddplatser.

Det är de små pluttarna längst ned som vissar strömmen till laddplatserna, den spretiga färglada kurvan är totala strömförbrukningen för alla lägenheter och laddare tillsamans.

Egentligen skulle ju laddarna spärras mellan 17:00-22:00 när toppbelastningen är som högst. Ser ungefär likadant ut året runt, med max topp 23 december.

Då skulle effektavgiften kunna sänkas något. Idag kör de ostrypt och kan ta ut upp till 400A trefas på sitt elnätsabonnemang.
Laddning_vecka_39.JPG
Fast spärra laddarna är väl inte så bra, kan ju vara några som måste ladda då, tänker jag.
Självklart kan ju folk behöva toppa upp lite men ser jag hur våra laddare används så stoppar bara folk in sina bilar kl 16-17 när de kommer hem och börjar ladda direkt - alltså när det är som sämst - för att sedan inte använda bilen förrän morgonen efter. Så folk rent generellt tänker nog inte bara helt enkelt.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Off Grid Byggaren »

De enstaka tillfällen när det skulle kunna behöva fyllas på lite inför en kvällstur kunde ju en knapp för panikladdning finnas.

Tyvärr erbjuder ingen laddboxleverantör detta, och så finns det ju risk att den missbrukas.

Men rätt använd skulle en sådan funktion kunna sänka effektavgiften.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
De enstaka tillfällen när det skulle kunna behöva fyllas på lite inför en kvällstur kunde ju en knapp för panikladdning finnas.

Tyvärr erbjuder ingen laddboxleverantör detta, och så finns det ju risk att den missbrukas.

Men rätt använd skulle en sådan funktion kunna sänka effektavgiften.
Ser det kloka i att starta laddarna senare men man skulle ju kunna ha ett par extra laddplatser som man kan använda för akutladdning, fast en knapp vore ju bättre.
27,8 kWp solceller
Mats-Ola
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2022 10:20

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Mats-Ola »

Vi har alltjämt ett pris på 5 kr/kWh i vår brf. 4 laddplatser (Park+Vharge). Hur ser det ut hos er andra som också laddar i brf?
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Nick »

Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:13
Vi har alltjämt ett pris på 5 kr/kWh i vår brf. 4 laddplatser (Park+Vharge). Hur ser det ut hos er andra som också laddar i brf?
Ändras lite utifrån vad elpriset är men har varit 2,80kr+moms sista månaderna, var 1,50 som lägst. I samband med att alla våra parkeringsplatser i föreningen fick laddare så satte man samma pris för parkeringen, innan kostade en laddplats 200kr extra i månaden.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:13
Vi har alltjämt ett pris på 5 kr/kWh i vår brf. 4 laddplatser (Park+Vharge). Hur ser det ut hos er andra som också laddar i brf?
1,70.

Frågan är ju egentligen inte vad andra har, utan vad de bötfäller diesel samt bensinbilarna med eftersom din BRF verkar vilja ha extra betalt av just elbilar.

Betalar ni med elbil lägre för parkeringen?
Eller hur blir ni premierade? I annat fall så premierar de ju fossilbilisterna. (en brf som får era 5kr per kwh hamnar indirekt hos dem)

Jag bara är nyfiken hur stämman kan få igenom att ta extra betalt av just de som inte droppar olja på p-platserna och inte släpper ut avgaser mm?

Vad har ni för styrelse? Maffiastyre eller vad händer?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Tellus »

Morsan bor i nybildad förening, 200kr extra för laddplats och 3kr/kWh inkl moms
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Mats-Ola
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2022 10:20

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Mats-Ola »

pejvic skrev: 18 apr 2023 22:23
Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:13
Vi har alltjämt ett pris på 5 kr/kWh i vår brf. 4 laddplatser (Park+Vharge). Hur ser det ut hos er andra som också laddar i brf?
1,70.

Frågan är ju egentligen inte vad andra har, utan vad de bötfäller diesel samt bensinbilarna med eftersom din BRF verkar vilja ha extra betalt av just elbilar.

Betalar ni med elbil lägre för parkeringen?
Eller hur blir ni premierade? I annat fall så premierar de ju fossilbilisterna. (en brf som får era 5kr per kwh hamnar indirekt hos dem)

Jag bara är nyfiken hur stämman kan få igenom att ta extra betalt av just de som inte droppar olja på p-platserna och inte släpper ut avgaser mm?

Vad har ni för styrelse? Maffiastyre eller vad händer?
Vi med elbil betalar samma pris för garageplats som de med fossiler. Har tänkt ta upp frågan med styrelsen. Uppenbarligen gör dom ”vinst” på oss med elbil. Bra att få in lite referensinfo👍
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Dinsdale »

Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:40
pejvic skrev: 18 apr 2023 22:23
Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:13
Vi har alltjämt ett pris på 5 kr/kWh i vår brf. 4 laddplatser (Park+Vharge). Hur ser det ut hos er andra som också laddar i brf?
1,70.

Frågan är ju egentligen inte vad andra har, utan vad de bötfäller diesel samt bensinbilarna med eftersom din BRF verkar vilja ha extra betalt av just elbilar.

Betalar ni med elbil lägre för parkeringen?
Eller hur blir ni premierade? I annat fall så premierar de ju fossilbilisterna. (en brf som får era 5kr per kwh hamnar indirekt hos dem)

Jag bara är nyfiken hur stämman kan få igenom att ta extra betalt av just de som inte droppar olja på p-platserna och inte släpper ut avgaser mm?

Vad har ni för styrelse? Maffiastyre eller vad händer?
Vi med elbil betalar samma pris för garageplats som de med fossiler. Har tänkt ta upp frågan med styrelsen. Uppenbarligen gör dom ”vinst” på oss med elbil. Bra att få in lite referensinfo👍
Garagelokalen delägs förvisso av dig som medlem enligt andelstalet, men du har sannolikt parkeringsplatsen med hyresrätt. Kanske hyr ni även ut till externa. Det är inte nödvändigtvis så att föreningens hyreslokaler skall drivas enligt självkostnadsprincipen, speciellt inte om antalet parkeringsplatser är färre än antalet bostadsrätter.
Låt säga att ni har en lokal i bottenplan där en av medlemmarna driver en affär eller något sådant. Skall den verksamhetens hyra vara på självkostnadsnivå bara för att hyresgästen också råkar vara medlem i föreningen, eller ska den vara marknadsmässig oavsett vem hyresgästen råkar vara?

Det är ganska vanligt att man höjer hyran för parkeringsplatserna med några hundra om man sätter in laddbox tex. Det drabbar alla som hyr en sådan plats oavsett hur mycket man kör. Dvs de som inte kör så mycket subventionerar de som kör jättemycket. Sätter man istället ett högt pris per kWh blir det istället den som kör mycket som får betala mer, vilket skulle kunna ses som en mer rättvis fördelning.

Därmed inte sagt att man inte kan prissätta garaget enligt självkostnadsprincipen, eller i vart fall med ett väldigt litet påslag för att hantera vakanser etc. Det kan man absolut göra. Men det finns sakliga argument mot att göra det som inte handlar om maffia.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Liqwid78 »

I vår är det självkostnadspris.
Man la infrastrukturen på alla platserna och frågade vem som vill ha en laddare. Man betalar engångskostnad när man får laddaren.
Sedan är det Eways 40kr/mån för debiteringstjänsten och förening bestämmer kWh priset baserad på 3 mån medelkostnad.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Mats-Ola
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2022 10:20

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Mats-Ola »

Dinsdale skrev: 19 apr 2023 05:15
Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:40
pejvic skrev: 18 apr 2023 22:23
Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:13
Vi har alltjämt ett pris på 5 kr/kWh i vår brf. 4 laddplatser (Park+Vharge). Hur ser det ut hos er andra som också laddar i brf?
1,70.

Frågan är ju egentligen inte vad andra har, utan vad de bötfäller diesel samt bensinbilarna med eftersom din BRF verkar vilja ha extra betalt av just elbilar.

Betalar ni med elbil lägre för parkeringen?
Eller hur blir ni premierade? I annat fall så premierar de ju fossilbilisterna. (en brf som får era 5kr per kwh hamnar indirekt hos dem)

Jag bara är nyfiken hur stämman kan få igenom att ta extra betalt av just de som inte droppar olja på p-platserna och inte släpper ut avgaser mm?

Vad har ni för styrelse? Maffiastyre eller vad händer?
Vi med elbil betalar samma pris för garageplats som de med fossiler. Har tänkt ta upp frågan med styrelsen. Uppenbarligen gör dom ”vinst” på oss med elbil. Bra att få in lite referensinfo👍
Garagelokalen delägs förvisso av dig som medlem enligt andelstalet, men du har sannolikt parkeringsplatsen med hyresrätt. Kanske hyr ni även ut till externa. Det är inte nödvändigtvis så att föreningens hyreslokaler skall drivas enligt självkostnadsprincipen, speciellt inte om antalet parkeringsplatser är färre än antalet bostadsrätter.
Låt säga att ni har en lokal i bottenplan där en av medlemmarna driver en affär eller något sådant. Skall den verksamhetens hyra vara på självkostnadsnivå bara för att hyresgästen också råkar vara medlem i föreningen, eller ska den vara marknadsmässig oavsett vem hyresgästen råkar vara?

Det är ganska vanligt att man höjer hyran för parkeringsplatserna med några hundra om man sätter in laddbox tex. Det drabbar alla som hyr en sådan plats oavsett hur mycket man kör. Dvs de som inte kör så mycket subventionerar de som kör jättemycket. Sätter man istället ett högt pris per kWh blir det istället den som kör mycket som får betala mer, vilket skulle kunna ses som en mer rättvis fördelning.

Därmed inte sagt att man inte kan prissätta garaget enligt självkostnadsprincipen, eller i vart fall med ett väldigt litet påslag för att hantera vakanser etc. Det kan man absolut göra. Men det finns sakliga argument mot att göra det som inte handlar om maffia.
Våra garagehyror har legat stabilt i 10+ år. Inga affärsidkare i föreningen vad jag vet.
Man menar från föreningens sida att man ”marknadsanpassat” priset per kwh. Med tanke på att det verket ligga rätt högt vid jämförelse med andra är jag tveksam till om detta stämmer.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Dinsdale skrev: 19 apr 2023 05:15
Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:40
pejvic skrev: 18 apr 2023 22:23
Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:13
Vi har alltjämt ett pris på 5 kr/kWh i vår brf. 4 laddplatser (Park+Vharge). Hur ser det ut hos er andra som också laddar i brf?
1,70.

Frågan är ju egentligen inte vad andra har, utan vad de bötfäller diesel samt bensinbilarna med eftersom din BRF verkar vilja ha extra betalt av just elbilar.

Betalar ni med elbil lägre för parkeringen?
Eller hur blir ni premierade? I annat fall så premierar de ju fossilbilisterna. (en brf som får era 5kr per kwh hamnar indirekt hos dem)

Jag bara är nyfiken hur stämman kan få igenom att ta extra betalt av just de som inte droppar olja på p-platserna och inte släpper ut avgaser mm?

Vad har ni för styrelse? Maffiastyre eller vad händer?
Vi med elbil betalar samma pris för garageplats som de med fossiler. Har tänkt ta upp frågan med styrelsen. Uppenbarligen gör dom ”vinst” på oss med elbil. Bra att få in lite referensinfo👍
Garagelokalen delägs förvisso av dig som medlem enligt andelstalet, men du har sannolikt parkeringsplatsen med hyresrätt. Kanske hyr ni även ut till externa. Det är inte nödvändigtvis så att föreningens hyreslokaler skall drivas enligt självkostnadsprincipen, speciellt inte om antalet parkeringsplatser är färre än antalet bostadsrätter.
Låt säga att ni har en lokal i bottenplan där en av medlemmarna driver en affär eller något sådant. Skall den verksamhetens hyra vara på självkostnadsnivå bara för att hyresgästen också råkar vara medlem i föreningen, eller ska den vara marknadsmässig oavsett vem hyresgästen råkar vara?

Det är ganska vanligt att man höjer hyran för parkeringsplatserna med några hundra om man sätter in laddbox tex. Det drabbar alla som hyr en sådan plats oavsett hur mycket man kör. Dvs de som inte kör så mycket subventionerar de som kör jättemycket. Sätter man istället ett högt pris per kWh blir det istället den som kör mycket som får betala mer, vilket skulle kunna ses som en mer rättvis fördelning.

Därmed inte sagt att man inte kan prissätta garaget enligt självkostnadsprincipen, eller i vart fall med ett väldigt litet påslag för att hantera vakanser etc. Det kan man absolut göra. Men det finns sakliga argument mot att göra det som inte handlar om maffia.
Det är en sak att hyra ut platserna. i vår förening undviker vi externa för att vi inte vill ha spring i garaget. Vi har 106 lägenheter och 77 platser. Vi anser att alla som behöver kan få en plats och de som INTE har bil gynnas genom värdet våra platser ger lägenheterna. Ändå finns vissa vänsterjönsar som vill att vi sätter marknadshyror i vårt eget garage.

Det jag vänder mig mot i fallet ovan är att det i de fallen endast är de som väljer att köra elbil som betalar in mer pengar till föreningens gemensamma kassa.

Dvs man gynnar fossilbilisterna. Och tar "böter" av de som valt att köpa elbil.
Riktigt grisigt tänkt av styrelsen. Försök lobba för en annan styrelse. Gå med i valberedningen är mitt tips.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av yps »

Har man rätt att ta ut överpris på elen man säljer till medlemmar?
Jag tänker iaf i en samfällighet är det lite tveksamt ur juridiskt synvinkel.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av agehall »

Samfällighet och bostadstättsförening är två väldigt olika saker dock…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Dinsdale »

yps skrev: 19 apr 2023 19:56
Har man rätt att ta ut överpris på elen man säljer till medlemmar?
Jag tänker iaf i en samfällighet är det lite tveksamt ur juridiskt synvinkel.
Du säljer inte ladd-el till en medlem, du säljer ladd-el till en hyresgäst.

I garaget finns inga medlemmar, bara hyresgäster. Det kan å ena sidan ses som att styrelsen ska maximera intäkterna från hyreslokalen - men det kan också ses som att garaget är en service för medlemmarna och därför bör även det drivas enligt självkostnadsprincipen (precis som föreningen i övrigt).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jonasl »

Hos oss har det inte varit någon diskussion, det ska vara kostnadsneutralt för föreningen dvs självkostnadspris så långt möjligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Berguv
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Berguv »

Vi betalar snittpris för dagen+nätkostnader+moms etc + avskrivning.

Snittpris för dagen: nordpols snittpris för dagen (kodat app som uppdaterar pris i laddsystemet dagligen)
Avskrivning: installationskostnad efter bidrag / ( tio år x laddanläggningens uppskattade förbrukning per år)

Lägsta pris jag betalat har varit 1:60 med det upplägget. Normalpris ca 2:50. Extremen typ fem.

Avskrivning på tio år är lite alkemi. Laddarna borde skrivas av snabbare, men installationen (kabeldragning) håller länge (kanske 40 år) så vi höftade tio år.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Liqwid78 »

pejvic skrev: 19 apr 2023 15:08
Dinsdale skrev: 19 apr 2023 05:15
Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:40
pejvic skrev: 18 apr 2023 22:23
Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:13
Vi har alltjämt ett pris på 5 kr/kWh i vår brf. 4 laddplatser (Park+Vharge). Hur ser det ut hos er andra som också laddar i brf?
1,70.

Frågan är ju egentligen inte vad andra har, utan vad de bötfäller diesel samt bensinbilarna med eftersom din BRF verkar vilja ha extra betalt av just elbilar.

Betalar ni med elbil lägre för parkeringen?
Eller hur blir ni premierade? I annat fall så premierar de ju fossilbilisterna. (en brf som får era 5kr per kwh hamnar indirekt hos dem)

Jag bara är nyfiken hur stämman kan få igenom att ta extra betalt av just de som inte droppar olja på p-platserna och inte släpper ut avgaser mm?

Vad har ni för styrelse? Maffiastyre eller vad händer?
Vi med elbil betalar samma pris för garageplats som de med fossiler. Har tänkt ta upp frågan med styrelsen. Uppenbarligen gör dom ”vinst” på oss med elbil. Bra att få in lite referensinfo👍
Garagelokalen delägs förvisso av dig som medlem enligt andelstalet, men du har sannolikt parkeringsplatsen med hyresrätt. Kanske hyr ni även ut till externa. Det är inte nödvändigtvis så att föreningens hyreslokaler skall drivas enligt självkostnadsprincipen, speciellt inte om antalet parkeringsplatser är färre än antalet bostadsrätter.
Låt säga att ni har en lokal i bottenplan där en av medlemmarna driver en affär eller något sådant. Skall den verksamhetens hyra vara på självkostnadsnivå bara för att hyresgästen också råkar vara medlem i föreningen, eller ska den vara marknadsmässig oavsett vem hyresgästen råkar vara?

Det är ganska vanligt att man höjer hyran för parkeringsplatserna med några hundra om man sätter in laddbox tex. Det drabbar alla som hyr en sådan plats oavsett hur mycket man kör. Dvs de som inte kör så mycket subventionerar de som kör jättemycket. Sätter man istället ett högt pris per kWh blir det istället den som kör mycket som får betala mer, vilket skulle kunna ses som en mer rättvis fördelning.

Därmed inte sagt att man inte kan prissätta garaget enligt självkostnadsprincipen, eller i vart fall med ett väldigt litet påslag för att hantera vakanser etc. Det kan man absolut göra. Men det finns sakliga argument mot att göra det som inte handlar om maffia.
Det är en sak att hyra ut platserna. i vår förening undviker vi externa för att vi inte vill ha spring i garaget. Vi har 106 lägenheter och 77 platser. Vi anser att alla som behöver kan få en plats och de som INTE har bil gynnas genom värdet våra platser ger lägenheterna. Ändå finns vissa vänsterjönsar som vill att vi sätter marknadshyror i vårt eget garage.

Det jag vänder mig mot i fallet ovan är att det i de fallen endast är de som väljer att köra elbil som betalar in mer pengar till föreningens gemensamma kassa.

Dvs man gynnar fossilbilisterna. Och tar "böter" av de som valt att köpa elbil.
Riktigt grisigt tänkt av styrelsen. Försök lobba för en annan styrelse. Gå med i valberedningen är mitt tips.
Du tänker fel. Föreningen inkluderar även dig. För låga priser så missgynnas/gynnas alla även de som inte har en plats. Samma resonemang om priset är för högt.
Föreningen ska maximera värdet till sina medlemmar eftersom platserna inte hör ihop med boende (utgår att det är så)
Därför ska styrelsen sätta marknadsmässiga hyror på platserna eller så högt att någon är villig att betala. Alla gynnas av det eftersom föreningen får en stark ekonomi.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jonasl »

Föreningen ska inte sko sig på sina medlemmar är min åsikt. Att ha ett högt pris kommer skrämma bort potentiella köpare och sänka marknadsvärdet på lägenheterna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Liqwid78 skrev: 20 apr 2023 08:05
pejvic skrev: 19 apr 2023 15:08
Dinsdale skrev: 19 apr 2023 05:15
Mats-Ola skrev: 18 apr 2023 22:40
pejvic skrev: 18 apr 2023 22:23


1,70.

Frågan är ju egentligen inte vad andra har, utan vad de bötfäller diesel samt bensinbilarna med eftersom din BRF verkar vilja ha extra betalt av just elbilar.

Betalar ni med elbil lägre för parkeringen?
Eller hur blir ni premierade? I annat fall så premierar de ju fossilbilisterna. (en brf som får era 5kr per kwh hamnar indirekt hos dem)

Jag bara är nyfiken hur stämman kan få igenom att ta extra betalt av just de som inte droppar olja på p-platserna och inte släpper ut avgaser mm?

Vad har ni för styrelse? Maffiastyre eller vad händer?
Vi med elbil betalar samma pris för garageplats som de med fossiler. Har tänkt ta upp frågan med styrelsen. Uppenbarligen gör dom ”vinst” på oss med elbil. Bra att få in lite referensinfo👍
Garagelokalen delägs förvisso av dig som medlem enligt andelstalet, men du har sannolikt parkeringsplatsen med hyresrätt. Kanske hyr ni även ut till externa. Det är inte nödvändigtvis så att föreningens hyreslokaler skall drivas enligt självkostnadsprincipen, speciellt inte om antalet parkeringsplatser är färre än antalet bostadsrätter.
Låt säga att ni har en lokal i bottenplan där en av medlemmarna driver en affär eller något sådant. Skall den verksamhetens hyra vara på självkostnadsnivå bara för att hyresgästen också råkar vara medlem i föreningen, eller ska den vara marknadsmässig oavsett vem hyresgästen råkar vara?

Det är ganska vanligt att man höjer hyran för parkeringsplatserna med några hundra om man sätter in laddbox tex. Det drabbar alla som hyr en sådan plats oavsett hur mycket man kör. Dvs de som inte kör så mycket subventionerar de som kör jättemycket. Sätter man istället ett högt pris per kWh blir det istället den som kör mycket som får betala mer, vilket skulle kunna ses som en mer rättvis fördelning.

Därmed inte sagt att man inte kan prissätta garaget enligt självkostnadsprincipen, eller i vart fall med ett väldigt litet påslag för att hantera vakanser etc. Det kan man absolut göra. Men det finns sakliga argument mot att göra det som inte handlar om maffia.
Det är en sak att hyra ut platserna. i vår förening undviker vi externa för att vi inte vill ha spring i garaget. Vi har 106 lägenheter och 77 platser. Vi anser att alla som behöver kan få en plats och de som INTE har bil gynnas genom värdet våra platser ger lägenheterna. Ändå finns vissa vänsterjönsar som vill att vi sätter marknadshyror i vårt eget garage.

Det jag vänder mig mot i fallet ovan är att det i de fallen endast är de som väljer att köra elbil som betalar in mer pengar till föreningens gemensamma kassa.

Dvs man gynnar fossilbilisterna. Och tar "böter" av de som valt att köpa elbil.
Riktigt grisigt tänkt av styrelsen. Försök lobba för en annan styrelse. Gå med i valberedningen är mitt tips.
Du tänker fel. Föreningen inkluderar även dig. För låga priser så missgynnas/gynnas alla även de som inte har en plats. Samma resonemang om priset är för högt.
Föreningen ska maximera värdet till sina medlemmar eftersom platserna inte hör ihop med boende (utgår att det är så)
Därför ska styrelsen sätta marknadsmässiga hyror på platserna eller så högt att någon är villig att betala. Alla gynnas av det eftersom föreningen får en stark ekonomi.
Nej, marknadsmässiga priser i föreningens eget garage?
Glöm det! Det kan finnas vissa garage som är små i förhållande till husets lägenheter tex.
Låt säga att kötiden är. flera. år, ja då kan man ta i närheten av marknadshyror, men långt ifrån.

i vår föreningen i storstad där garage är en USP för många som köper och där alla kan få en plats inom 6 månader så skall garagehyran motsvara vad det kostar att. stå på stadens gator. Vilket i och för sig är dyrt.

Vi kan också om vi vill sälja platserna som bostadsrättsplatser vilket skulle lösa alla lån vi har och betala kommande stambyte.

Oavsett - inlägget handlade om att han får betala för mkt för elen, och jag säger att föreningen absolut ej får tjäna på elbilisterna om de inte tjänar motsvarandepå fossilbilisterna TVÄRTOM. Gärna lite för lågt pris.
(det är idag självklart med elplatser, och dessutom ett krav när man nybygger)

Varför? - jo man skall bli gynnad såklart, inte tvärtom. I vårt. garage som är 40 år tex så har varje plats hundratals oljefläckar tex.
Omvänt borde man som hyresgäst betala en 500-ing för varje oljefläck man orsakar!
Varför skulle det vara gratis??

Om jag fick. bestämma här i föreningen, har drivit frågorna lite då jag suttit i styrelsen, men jag får inte bestämma givetvis - så skulle rena elbilar ha lite lägre hyror än. bensin och dieselbilar.

Det kan mkt väl vara så. att om 15år så släpper vi inte in bensinbilar här.

Vill också tillägga att jag tror att samtliga av våra bostadsrätter är värda flera hundratusen extra just för att vi överhuvudtaget har ett garage här. Dvs den som aldrig har bil under ägandet får extra betalt för sin lägenhet.

Förklara gärna vad du menar när du pratar marknadshyror, har tagit den diskussionen med lådcykelmänniskorna här redan nämligen.
Jag är nyfiken hur du tänker helt enkelt. Jag vill förstå.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

yps skrev: 19 apr 2023 19:56
Har man rätt att ta ut överpris på elen man säljer till medlemmar?
Jag tänker iaf i en samfällighet är det lite tveksamt ur juridiskt synvinkel.
Hur gör ni nu som tvångsbetalar 4-5kr per kwh?
Elen i maj har varit billig och från idag kan ju BRF:er ansöka om elstöd för den gångna vintern.

Jag skulle vägra ladda i vårt garage till de priserna. Bästa är väl att gå ihop med grannar och helt enkelt sluta ladda i sitt eget hus.
Tills de sätter priset på en mer normal nivå. Kanske runt 2kr?
Kan inte förstå varför just elbilarna i bostadsrättsföreningen skall gynna övriga medlemmar, det borde vara tvärtom - dvs att det kostar extra att köra in en fossilbil i det gemensamma garaget.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... for-villa/
Haft alla 3/Y
Skriv svar