kWh-pris inom BRF

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Peter Andersson »

Daniel_S skrev:
Peter Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Är det ingen som kör IMD och samma pris för laddström som hushållsström?
Jodå, vi kör IMD och debiteras via HSB på månadsavin ihop med förbrukning för lägenheten, samma kWh-pris som i lägenheten (f.n. 1,25 kr/kWh).
Utöver det betalar vi 100kr/mnd extra för el-plats i garaget för att finansiera boxar och installation.
Låter som bästa lösningen!
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Daniel_S »

Peter Andersson skrev:
Daniel_S skrev:
Peter Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Är det ingen som kör IMD och samma pris för laddström som hushållsström?
Jodå, vi kör IMD och debiteras via HSB på månadsavin ihop med förbrukning för lägenheten, samma kWh-pris som i lägenheten (f.n. 1,25 kr/kWh).
Utöver det betalar vi 100kr/mnd extra för el-plats i garaget för att finansiera boxar och installation.
Låter som bästa lösningen!
Helt klart! Vi (få) som kör laddbart är väldigt nöjda med lösningen! Jag propsade på att det inte skulle vara någon fast månadsavgift utan som tidigare sagt här att kostnaden för boxarna är en investering i fastigheten men jag fick gammelfolket mot mig och blev nedröstad ;)
En viktig aspekt är att vi fick Minol/Brunata som hanterar IMD i våra lägenheter att även mäta laddboxarna utan någon extra månadsavgift och därmed drar inte laddboxarna någon fast månads-/årskostnad heller, allt för att hålla nere totalkostnaden.
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av fth »

Daniel_S skrev:
Helt klart! Vi (få) som kör laddbart är väldigt nöjda med lösningen! Jag propsade på att det inte skulle vara någon fast månadsavgift utan som tidigare sagt här att kostnaden för boxarna är en investering i fastigheten men jag fick gammelfolket mot mig och blev nedröstad ;)
En viktig aspekt är att vi fick Minol/Brunata som hanterar IMD i våra lägenheter att även mäta laddboxarna utan någon extra månadsavgift och därmed drar inte laddboxarna någon fast månads-/årskostnad heller, allt för att hålla nere totalkostnaden.
Det låter ju som en perfekt lösning ut alla aspekter, den extra månadskostnaden kan man som sagt diskutera, men är det bara en hundring så tycker iaf jag det är helt ok.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Hej!

Vi är i slutfasen att sätta laddboxar i föreningens garage där vi har ca 70 platser.
Det kommer innebära att Eways tar betalt per box (eller uttag?) för att hantera fakturering av el mm.
Man laddar genom att lägga en tag emot.

Min stora fundering är då - bör man sätta färre boxar som täcker flera platser? (mindre kostnad både installation och månadskostnad)

Eller bör varje plats ha ett dedikerat ladduttag med sladd? Personen som har en elplats kommer att få betala tex 100kr extra för att ha elplatsen.

jag är lite kluven här. Jag behöver egentligen ingen egen sladd, men de som har laddhybrider måste ju såklart plugga in varje dag när de kommer hem. Men det är väl rätt övergående om man nu skall tänka på 5-10 års sikt. Har man gått all-in på elbil och inte pendlar 20-30 mil varje dag så behöver man ju egentligen bara plugga in några timmar per vecka totalt med 11kw effekt.

Finns några erfarenheter i gruppen som har egna uttag versus delade laddboxar i garaget?
Vi hyr ej ut platser till externa, och i vissa fall kan ett uttag nå upp till 6 bilar om den sitter på en mittstolpe.
Idag har vi 3 bilar som behöver laddning men det kommer att öka markant upp till 15-20 inom ett år.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av taliz »

Tycker det borde vara standard med fast sladd i boxen.
Att behöva släpa fram en typ2-kabel varje gång skulle iaf jag tycka var jobbigt.
Är tillräckligt jobbigt att behöva ansluta en fast sladd.
Ser fram emot induktionsladdning...

Ps. Var nära att flytta nyligen, men då skulle jag blivit tvungen att just bråka med typ2-kabel varje gång. Faktiskt en anledning att jag valde att inte flytta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

taliz skrev:
Tycker det borde vara standard med fast sladd i boxen.
Att behöva släpa fram en typ2-kabel varje gång skulle iaf jag tycka var jobbigt.
Är tillräckligt jobbigt att behöva ansluta en fast sladd.
Ser fram emot induktionsladdning...

Ps. Var nära att flytta nyligen, men då skulle jag blivit tvungen att just bråka med typ2-kabel varje gång. Faktiskt en anledning att jag valde att inte flytta.

Tack för input. ja boxarna måste ha egen kabel. Men måste varje plats ha en egen laddare eller kan man ha en laddare mittemellan två platser där man turas om att använda den?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
taliz skrev:
Tycker det borde vara standard med fast sladd i boxen.
Att behöva släpa fram en typ2-kabel varje gång skulle iaf jag tycka var jobbigt.
Är tillräckligt jobbigt att behöva ansluta en fast sladd.
Ser fram emot induktionsladdning...

Ps. Var nära att flytta nyligen, men då skulle jag blivit tvungen att just bråka med typ2-kabel varje gång. Faktiskt en anledning att jag valde att inte flytta.

Tack för input. ja boxarna måste ha egen kabel. Men måste varje plats ha en egen laddare eller kan man ha en laddare mittemellan två platser där man turas om att använda den?
Man ska ha egen plats såklart.
Det smidiga med elbil är ju att man laddar över natten och alltid har den SOC man vill ha på morgonen.
Skulle man behöva turas om så skulle det ju behöva planeras och diskuteras med grannen, och planer skulle säkert krocka titt som tätt. Skulle nog kunna leda till en del osämja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Teslaspolen »

Jag hävdar mottsatsen. Boxar ska helst ha bara uttag och ingen sladd! Sladd ska användaren stå för själv, och det gör det lätt att byta om något går fel (Se: Teslas laddbox).
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
pejvic skrev:
taliz skrev:
Tycker det borde vara standard med fast sladd i boxen.
Att behöva släpa fram en typ2-kabel varje gång skulle iaf jag tycka var jobbigt.
Är tillräckligt jobbigt att behöva ansluta en fast sladd.
Ser fram emot induktionsladdning...

Ps. Var nära att flytta nyligen, men då skulle jag blivit tvungen att just bråka med typ2-kabel varje gång. Faktiskt en anledning att jag valde att inte flytta.

Tack för input. ja boxarna måste ha egen kabel. Men måste varje plats ha en egen laddare eller kan man ha en laddare mittemellan två platser där man turas om att använda den?
Man ska ha egen plats såklart.
Det smidiga med elbil är ju att man laddar över natten och alltid har den SOC man vill ha på morgonen.
Skulle man behöva turas om så skulle det ju behöva planeras och diskuteras med grannen, och planer skulle säkert krocka titt som tätt. Skulle nog kunna leda till en del osämja.
Det självklara här är väl i så fall en box med två kablar så boxen själv kan välja hur den ska ladda utan att man måste vara ute och fysiskt greja.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Okej, fattar, för mig som kört över två år utan laddning i garaget så är bara möjligheten ett jättelyft.
Körde med Sentry inatt för första gången på något år. herregud vad det drar el.

Det måste handla om runt 3-400 kr i månaden om man har Sentry på.
Billigt om det händer nåt men mkt pengar i längden.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

pejvic skrev:
Eller bör varje plats ha ett dedikerat ladduttag med sladd? Personen som har en elplats kommer att få betala tex 100kr extra för att ha elplatsen.
Tycker den bästa kombon är Typ2-ladduttag där man kan låsa fast laddsladden permanent på varje plats (för att undvika stöldrisk). Varför?

1. Det största slitaget över tid är laddsladden. De flesta Tesla WC som gått sönder i forumet är pga. att det till slut blivit glapp i anslutning av sladd i boxer eller handtaget. Mycket billigare att köpa ny Typ2-kabel (antingen av föreningen eller att ägaren själv står för den), jämfört med att byta/felsöka laddboxarna.

2. Genom att varje bilägare får själv använda eller själva anförskaffa laddkabel är två fördelar:

2a: Kablar tas mycket bättre hand om när det är den enskilde bilisten egen kabel (gemensam egendom hanteras, tyvärr, oftast mer vårdslöst av en del). Fördel för föreningen.
2b: Bra att den enskilde elbilisten själv kan välja den Typ2-kabel denne föredrar. Tex. sitter laddportar på olika ställen på olika elbilar, och olika kablar med olika längd varierar beroende på vad som passar varje enskild bil, och vissa som tex. Teslaägare kanske vill ha Typ2-kablar med Teslaknapp/anpassning. Fördel elbilsanvändare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Jag hävdar mottsatsen. Boxar ska helst ha bara uttag och ingen sladd! Sladd ska användaren stå för själv, och det gör det lätt att byta om något går fel (Se: Teslas laddbox).
Håller med helt. Finns en orsak till att ICA och alla affärscentra som har AC-laddning (fungerar inte för DC) bara har ett Typ2-uttag. Mycket mindre problem och underhåll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nx00 »

Jag ska snart flytta och i den BRF(dock endast temporär så kallad byggstyrelse) kostar stolpen 250kr mån extra utöver ordinarie parkeringskostnad och elen 2,5/kWh. Jag frågade varför föreningen ska tjäna pengar på oss som kör elbil med ett sådant högt elpris. Fick svaret att 2,5 är ett genomsnittspris, jo tjena...

Har bestämt att inte hyra en elbilsplats tillsvidare med den dyra elen, så får(en) av deras nya elstolpar stå och damma. Får se om tillträdande styrelse har mer bakom pannbenet.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Klintan »

martinot skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag hävdar mottsatsen. Boxar ska helst ha bara uttag och ingen sladd! Sladd ska användaren stå för själv, och det gör det lätt att byta om något går fel (Se: Teslas laddbox).
Håller med helt. Finns en orsak till att ICA och alla affärscentra som har AC-laddning (fungerar inte för DC) bara har ett Typ2-uttag. Mycket mindre problem och underhåll.
Dessutom fungerar det för oss som även har en bil med Typ 1... Box med låsbart typ 2-uttag är det bästa.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Dinsdale »

nx00 skrev:
Jag ska snart flytta och i den BRF(dock endast temporär så kallad byggstyrelse) kostar stolpen 250kr mån extra utöver ordinarie parkeringskostnad och elen 2,5/kWh. Jag frågade varför föreningen ska tjäna pengar på oss som kör elbil med ett sådant högt elpris. Fick svaret att 2,5 är ett genomsnittspris, jo tjena...

Har bestämt att inte hyra en elbilsplats tillsvidare med den dyra elen, så får(en) av deras nya elstolpar stå och damma. Får se om tillträdande styrelse har mer bakom pannbenet.
Köpt nyproduktion?
Så snart föreningen skapats och du blivit medlem ska du se till att samla ihop underskrifter från 10% av medlemmarna, därefter kräver ni en extrastämma vilket styrelsen måste utlysa inom en viss tid. På denna ser ni till att avsätta byggarstyrelsen utan att ge dem ansvarsfrihet och tar själva över genom en styrelse som enbart består av de framtida boende medlemmarna. Därefter sköter ni framtida boende alla avtal och får insyn i alla papper. Ni kan då styra upp exempelvis sådana här märkligheter. Det kommer ta lite tid att sätta sig in i alla avtal (och framför allt konsekvenserna av dessa, det kan ta flera år), därför ska man inte ge ansvarsfrihet till byggarstyrelsen när man avsätter dem. Man måste kunna få tid på sig att kolla upp så alla avtal tecknats för föreningens bästa och inte byggherrens.

Ni har säkert IMD el (gemensam el med individuell debitering) tex. Varför kan inte laddboxens mätare bara räknas som en extra mätare till hushållet, och därmed inte kosta något extra (eller möjligen en symbolisk extra avgift)? Då blir det samma pris per kWh som det blir för bostaden. Extrakostnader från elbilsladdning pga effektavgift får man bort genom att installera en lastbalanserare. Varning också för att de flesta firmor som debiterar just elbilsladdning tar ut en totalt omotiverad avgift på 20 öre/kWh för omkostnader de inte har (det kostar inte mer att debitera 1000 kWh än vad det tar att debitera 1 kWh). Utöver den fasta avgiften. Så se noga upp där. Sannolikt har ni ett avtal med en imd-firma ni bara kan låta laddboxarna gå igenom.

Det är för övrigt svårt att få tag i nån imd-firma som klarar av att räkna exakt kostnad. Man måste ta hänsyn till varje lägenhets bidrag till effektavgiften samt nätbolagets låg/högtaxa osv för att få exakt rätt. Så ni kommer antingen behöva hitta nån som klarar exakt debitering, eller så får ni leva med ett uppskattat pris. Få styrelser orkar sitta och räkna ut priset inför varje hyresavi, så det kommer inte bli exakt rätt förrän det finns ett IMD-företag som klarar det. Men 2,5 låter mycket högt. Nånstans 1,5-2,0 är mer rimligt om man tar hänsyn till fasta avgifter, effektavgifter, nätavgifter och elförbrukning. Sen justerar man det en gång per år, och för enkelhetens skull binder man elavtalet på ett år.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Dinsdale »

Håller för övrigt helt med om att laddboxarna inte bör ha fast sladd, underhållskostnaden för att laga trasiga laddkablar kan med fördel hamna på den enskilde elbilsägaren istället för på föreningen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nx00 »

Dinsdale skrev:
.
Köpt nyproduktion. Jag är rädd att dom har tecknat avtal med företaget som sköter debitering av den förbrukade elen, och att det är bindande en längre tid.

Stort tack ska du ha för mycket bra information! Sparar undan detta och ska gräva vidare i det du nämner.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Anderzzon »

Laddsladden kopplas på sin höjd in/ur två gånger per dygn i en Brf där man har sin egen plats. Om sladden inte tål det har man nog valt fel laddbox.
Laddatolpar på stan har ju dock såklart högre slitage så där kanske det är mer motiverat att man har sin egna sladd. Även om jag egentligen inte riktigt gillar det heller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev:
Laddsladden kopplas på sin höjd in/ur två gånger per dygn i en Brf där man har sin egen plats. Om sladden inte tål det har man nog valt fel laddbox.
Laddatolpar på stan har ju dock såklart högre slitage så där kanske det är mer motiverat att man har sin egna sladd. Även om jag egentligen inte riktigt gillar det heller.
Är faktiskt en rad exempel i laddtrådar här på TCS, och även om jag inte räknat på någon exakt statistik, så hade majoriteten av fel varit antingen att en reset/omstart behövs, eller just att kopplingen av den fasta kabeln in i boxen slitis sönder.

Detta gäller laddare i villor, och de borde bli ungefär samma slitage för de BRF som har egna fasta platser. Så det är en sak jag skulle tänka på iaf.

När vi satte upp en ersättare till vår Tesla WC så blev det därför en box som man kan koppla in valfri kabel i. Ser bara fördelar med det, och ingen nackdel.

En annan fördel är att olika elbilar kräver lite olika långa och olika typer av kabel. Då kan respektive elbilsägare själv få möjlighet att använda den kabeln som passar just deras bil bäst.

Men alla får självklart göra precis som de själva vill. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:

Dessutom fungerar det för oss som även har en bil med Typ 1... Box med låsbart typ 2-uttag är det bästa.
Jo, det är ju ytterligare en bra poäng i en BRF med många olika typer av både BEV och pluginhybrider. Finns en del som kör Typ 1 som du påpekar.

Bra för en BRF att inte utesluta någon medlems elbil.

Synd att riskera att få en missnöjd elbilist emot projektet eller styrelsen (räcker nog att slåss mot alla motsträviga ICE-bilister).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Anderzzon »

martinot skrev:
Klintan skrev:

Dessutom fungerar det för oss som även har en bil med Typ 1... Box med låsbart typ 2-uttag är det bästa.
Jo, det är ju ytterligare en bra poäng i en BRF med många olika typer av både BEV och pluginhybrider. Finns en del som kör Typ 1 som du påpekar.

Bra för en BRF att inte utesluta någon medlems elbil.

Synd att riskera att få en missnöjd elbilist emot projektet eller styrelsen (räcker nog att slåss mot alla motsträviga ICE-bilister).
Många leverantörer erbjuder typ 1 kabel om man vill ha en sån istället
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Anderzzon »

martinot skrev:
Anderzzon skrev:
Laddsladden kopplas på sin höjd in/ur två gånger per dygn i en Brf där man har sin egen plats. Om sladden inte tål det har man nog valt fel laddbox.
Laddatolpar på stan har ju dock såklart högre slitage så där kanske det är mer motiverat att man har sin egna sladd. Även om jag egentligen inte riktigt gillar det heller.
Är faktiskt en rad exempel i laddtrådar här på TCS, och även om jag inte räknat på någon exakt statistik, så hade majoriteten av fel varit antingen att en reset/omstart behövs, eller just att kopplingen av den fasta kabeln in i boxen slitis sönder.

Detta gäller laddare i villor, och de borde bli ungefär samma slitage för de BRF som har egna fasta platser. Så det är en sak jag skulle tänka på iaf.

När vi satte upp en ersättare till vår Tesla WC så blev det därför en box som man kan koppla in valfri kabel i. Ser bara fördelar med det, och ingen nackdel.

En annan fördel är att olika elbilar kräver lite olika långa och olika typer av kabel. Då kan respektive elbilsägare själv få möjlighet att använda den kabeln som passar just deras bil bäst.

Men alla får självklart göra precis som de själva vill. :)
Själv tänker jag att en lös sladd innebär ytterligare en kontakt som kan glappa.
Men i en Brf borde det största problemet vara stöldrisken. Vissa boxar kan iof låsa fast kabeln, men vad händer om man bryter strömmen? Låses kabeln upp då?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev:
Själv tänker jag att en lös sladd innebär ytterligare en kontakt som kan glappa.
Men i en Brf borde det största problemet vara stöldrisken. Vissa boxar kan iof låsa fast kabeln, men vad händer om man bryter strömmen? Låses kabeln upp då?
I praktiken är Typ2-uttagen extremt starka och pålitliga så detta är inget som helst praktiskt problem. De har som sagt designats för att användas av offentliga laddstolpar med kunder som ständigt kopplar i och ur sladdar dagarna i ända. Typ2 är extremt stabila kontaktdon. Därav fördelen framför att använde CEE och Schuko, som bara bör vara temporära lösningar (och där CEE designats för i sin tur mycket högre både mekanisk och termisk hållbarhet jämfört med Schuko som är klart sämst).

Gällande att bryta strömmen så fortsätter kabeln att vara fastlåst i vår laddbox som är Easee om du valt att kabel skall vara permanent låst iden. Skulle misstänka att det är liknande för andra boxar. Följ instruktionen här gällande Easee för mer info: https://support.tibber.com/sv/articles/ ... ningskabel
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mats-Ola
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2022 10:20

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Mats-Ola »

Tar upp denna tråd igen.
Min brf kommer inom kort att höja priset från 2,50 till 5 kr/kwh. Jag har beställt en MYP, men börjar tveka nu. Hur ser det ut för er andra i era bostadsrättsföreningar?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Nu vet jag inte i vilket elområde du bor men de låter som att styrelsen vill tjäna pengar på just elbilister.
Eller har de något motsvarande system för att även profitera på fossilbilisterna i föreningen?

Vi betalar 1:40 i se3 Stockholm.
Jag har påtalat att vi borde höja men styrelsen är ganska ineffektiv.

Och sen tar ju InCharge 3kr överallt här runtomkring på stan så
Kostar det mer än så då skulle jag aldrig plugga in i vår Brf.

1:40 är dock alldeles för billigt.
Haft alla 3/Y
Skriv svar