Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 01 jul 2020 14:38
Tillverkar dom fortfarande MCU1? I så fall, varför?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Efter tre veckor(!) har jag äntligen fått tillbaka mitt Tegrakort och nu åter installerat i bilen och allt funkar perfekt! Om ni ska göra samma sak och skicka ner kortet till Holland, skicka INTE med Postnord! Trots att jag betalade extra för Expressfrakt lag de paketet på en båt som tog TVÅ veckor på sig att komma fram. När väl kortet var framme fixade Dennis på "All Systems Go" allt på några timmar! Kortet skickades i retur från Holland med UPS som naturligtvis också lyckades strula till det så det tog fyra dagar extra att komma fram.joem65 skrev:Nej, min MCU var inte svart, bara flera felsymtom. Oläsliga tecken, reset minst en gång i veckan, väldigt seg emellanåt, tappar 3G-mottagningen m.m. Dessutom har min bil gått över 17.000 mil så jag tog det säkra före det osäkra och skickade iväg den. Dessutom, som du skriver, finns ju risken att det inte går att återställa informationen om den svartnar helt vilket kan få till följd att du istället får byta ut hela MCU:n hos Telsa för xxxxx antal kronor, eller köra omkring med en handikappad bil.tomla skrev:Var din skärm helt svart?joem65 skrev:Nu är MCU:n bortskruvad från bilen och Tegra-kortet urtagen från MCU:n och på väg ner till Holland. Tog knappt en timme och gick ovanligt smidigt om man följde videon på YouTube. Kopplade tillbaka MCU:n igen pga att den sköter tydligen om laddningen av 12Volts batteriet som annars kan bli urladdad om den får stå för länge.joem65 skrev:
http://www.allsystemsgo.nl
Tack för tipset! Ska plocka ur min MCU och ta ur Tegra-kortet och skicka ner det till Holland innan den svartnar helt.
Jag läser om den är helt död så är sannolikheten sämre att dom lyckas rädda informationen i minnet.
Jag är lite orolig att skicka dit mitt minne i onödan om sannolikheten är låg att det skall lyckas.
Jag kan återkoppla när jag får tillbaka min Tegra-kort hur allt har gått...
Nope, jag bröt strömmen totalt istället, kopplade ur både HV kontakten som 12V batteriet. Det tog även effektivt bort pin2drive. Glöm bara inte att ha ett fönster neddraget så du kan ta dig in i bilen om något går snett.Nima skrev:Nu har även våran skärm slocknat. den är frå 2015 0ch har strax gått 10000 mil. Det hände i går morgon i samband med att jag försökte initiera en aviserad uppdatering via appen. Då jag inte lyckades provade jag "fjärr-tuta" utan resultat. Provade även att starta klimatanläggningen och det gick bra.
Men vad värre är den går inte att stänga av den. Tesla support försökte också utan resultat. Som väl är står bilen hemma på gården och får energi via laddkabeln.
I väntan på assistans tänkte jag bryta strömmen till klimatanläggningen och letar efter säkringsboxarna som enligt en Youtube video skall vara 3st.
Jag hittar nr 2. och nr. 3 men inte 1:an. Är det någon som vet var den finns? Bifogar länk till videon!
Var hittar man anvisningar om var dessa kontakter sitter?frippe skrev:Nope, jag bröt strömmen totalt istället, kopplade ur både HV kontakten som 12V batteriet. Det tog även effektivt bort pin2drive. Glöm bara inte att ha ett fönster neddraget så du kan ta dig in i bilen om något går snett.Nima skrev:Nu har även våran skärm slocknat. Den är från 2015 och har strax gått 10000 mil. Det hände i går morgon i samband med att jag försökte initiera en aviserad uppdatering via appen. Då jag inte lyckades provade jag "fjärr-tuta" utan resultat. Provade även att starta klimatanläggningen och det gick bra.
Men vad värre är den går inte att stänga av den. Tesla support försökte också utan resultat. Som väl är står bilen hemma på gården och får energi via laddkabeln.
I väntan på assistans tänkte jag bryta strömmen till klimatanläggningen och letar efter säkringsboxarna som enligt en Youtube video skall vara 3st.
Jag hittar nr 2. och nr. 3 men inte 1:an. Är det någon som vet var den finns? Bifogar länk till videon!
Nu har jag studerat de videos som fanns i tråden om bortkoppling av både 12V batteriet och d:o HV.Nima skrev:Var hittar man anvisningar om var dessa kontakter sitter?frippe skrev:Nope, jag bröt strömmen totalt istället, kopplade ur både HV kontakten som 12V batteriet. Det tog även effektivt bort pin2drive. Glöm bara inte att ha ett fönster neddraget så du kan ta dig in i bilen om något går snett.Nima skrev:Nu har även våran skärm slocknat. Den är från 2015 och har strax gått 10000 mil. Det hände i går morgon i samband med att jag försökte initiera en aviserad uppdatering via appen. Då jag inte lyckades provade jag "fjärr-tuta" utan resultat. Provade även att starta klimatanläggningen och det gick bra.
Men vad värre är den går inte att stänga av den. Tesla support försökte också utan resultat. Som väl är står bilen hemma på gården och får energi via laddkabeln.
I väntan på assistans tänkte jag bryta strömmen till klimatanläggningen och letar efter säkringsboxarna som enligt en Youtube video skall vara 3st.
Jag hittar nr 2. och nr. 3 men inte 1:an. Är det någon som vet var den finns? Bifogar länk till videon!
Kolla här:Nima skrev:Var hittar man anvisningar om var dessa kontakter sitter?frippe skrev:Nope, jag bröt strömmen totalt istället, kopplade ur både HV kontakten som 12V batteriet. Det tog även effektivt bort pin2drive. Glöm bara inte att ha ett fönster neddraget så du kan ta dig in i bilen om något går snett.Nima skrev:Nu har även våran skärm slocknat. Den är från 2015 och har strax gått 10000 mil. Det hände i går morgon i samband med att jag försökte initiera en aviserad uppdatering via appen. Då jag inte lyckades provade jag "fjärr-tuta" utan resultat. Provade även att starta klimatanläggningen och det gick bra.
Men vad värre är den går inte att stänga av den. Tesla support försökte också utan resultat. Som väl är står bilen hemma på gården och får energi via laddkabeln.
I väntan på assistans tänkte jag bryta strömmen till klimatanläggningen och letar efter säkringsboxarna som enligt en Youtube video skall vara 3st.
Jag hittar nr 2. och nr. 3 men inte 1:an. Är det någon som vet var den finns? Bifogar länk till videon!
Eller att försäkringsbolagen påpekar för tillverkaren att kundernas maskinskada försäkring till slut inte gäller. Det var vad som hände för Saab när dom fick förlänga garantin på motorerna p.g.a. problem med vevhusventilationen.JorgenM skrev:Jag sällar mig också till alla de som har fått en svart skärm, Model S från 2015-12 med 7250 mil på mätaren.
Förstår inte varför inte försäkringsbolagen kräver att de bara byter ut emmc'n (även om jag tycker de borde ta allt på goodwill), högre kostnader för försäkringsbolaget lär vi ju alla få vara med att betala!
/Jörgen
När vi bytte vår så påstod de på SC att de gamla går iväg och rekonditioneras för att användas vid andra reparationer.Viper skrev:Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.
Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...
Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
Fick höra samma från Malmö SC. dom skickas till holland för att fixas och återanvändasfrippe skrev:När vi bytte vår så påstod de på SC att de gamla går iväg och rekonditioneras för att användas vid andra reparationer.Viper skrev:Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.
Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...
Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
Min offert (som Allianz betalar) har följande enhet specad: MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050- 99-H)Mangodash skrev:Fick höra samma från Malmö SC. dom skickas till holland för att fixas och återanvändasfrippe skrev:När vi bytte vår så påstod de på SC att de gamla går iväg och rekonditioneras för att användas vid andra reparationer.Viper skrev:Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.
Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...
Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
Ok, jag hoppas att dom återanvänds då iallafall, enda felet då är att det är sjukt dyrtkangru skrev:Min offert (som Allianz betalar) har följande enhet specad: MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050- 99-H)Mangodash skrev:Fick höra samma från Malmö SC. dom skickas till holland för att fixas och återanvändasfrippe skrev:När vi bytte vår så påstod de på SC att de gamla går iväg och rekonditioneras för att användas vid andra reparationer.Viper skrev:Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.
Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...
Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
Samt att det står "Alla delar är nya om inte annat anges" vilket jag inte tycker att det går på något sätt. Priset för hela kalaset är 18558kr inkl. moms. Spännande är att man har tagit 2700kr i betalt för "general diagnosis" vilket känns en aning udda givet felet men men.
Har pratat med SC nu och dem hävdar att den är refurbished (har frågat hur det anges givet vad som skrivs i övrigt i offerten - jag gissar att man kommer hävda att det skulle framgått av att det står RMN men det har jag svårt att acceptera) och att jag får 1års garanti på den. Jag frågade om det finns samma systematiska fel på den som på den som nu är trasig, skall bli spännande att se vad jag får för svar.kangru skrev:Min offert (som Allianz betalar) har följande enhet specad: MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050- 99-H)Mangodash skrev:Fick höra samma från Malmö SC. dom skickas till holland för att fixas och återanvändasfrippe skrev:När vi bytte vår så påstod de på SC att de gamla går iväg och rekonditioneras för att användas vid andra reparationer.Viper skrev:Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.
Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...
Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
Samt att det står "Alla delar är nya om inte annat anges" vilket jag inte tycker att det går på något sätt. Priset för hela kalaset är 18558kr inkl. moms. Spännande är att man har tagit 2700kr i betalt för "general diagnosis" vilket känns en aning udda givet felet men men.
Det aktar dom sig nog noga från att göra då många försäkringsbolag har den typen av fel exkluderade ur maskinskadeförsäkringen.kangru skrev:Jag frågade om det finns samma systematiska fel på den som på den som nu är trasig, skall bli spännande att se vad jag får för svar.
Har du fått något svar? Jag har tid för reparation den 21/8, men jag antar att de inte har några reservdelar så tiden kommer nog bara att "försvinna" .kangru skrev:Har pratat med SC nu och dem hävdar att den är refurbished (har frågat hur det anges givet vad som skrivs i övrigt i offerten - jag gissar att man kommer hävda att det skulle framgått av att det står RMN men det har jag svårt att acceptera) och att jag får 1års garanti på den. Jag frågade om det finns samma systematiska fel på den som på den som nu är trasig, skall bli spännande att se vad jag får för svar.
Det snurrade runt något inlägg i en av FB-grupperna om Tesla att det i USA erbjuds en betydligt billigare lösning. Byte av kortet inne i MCU istället för utbyte av hela. Tar visserligen lite längre tid men rejält billigare. Runt $488 tydligen.JorgenM skrev:Har du fått något svar? Jag har tid för reparation den 21/8, men jag antar att de inte har några reservdelar så tiden kommer nog bara att "försvinna" .kangru skrev:Har pratat med SC nu och dem hävdar att den är refurbished (har frågat hur det anges givet vad som skrivs i övrigt i offerten - jag gissar att man kommer hävda att det skulle framgått av att det står RMN men det har jag svårt att acceptera) och att jag får 1års garanti på den. Jag frågade om det finns samma systematiska fel på den som på den som nu är trasig, skall bli spännande att se vad jag får för svar.
Står lite tidigare i tråden om en kille i holland som gör det för €350, i sverige hittade jag någon firma som gjorde det för c:a 10kkr (men eftersom min är en leasingbil törs jag inte göra något)...frippe skrev:Det snurrade runt något inlägg i en av FB-grupperna om Tesla att det i USA erbjuds en betydligt billigare lösning. Byte av kortet inne i MCU istället för utbyte av hela. Tar visserligen lite längre tid men rejält billigare. Runt $488 tydligen.
Men det kanske inte hunnit över atlanten än.