Men lägg på moms så blir det ungefär rätt.apkungen skrev:450k nok för long range är sjukt! konvertering till sek och moms på det = 530 000 kr!
På svenska sidan kostar den 660 000 kr....
Prissänkningar
Moderator: Redaktion
Re: Prissänkningar
Re: Prissänkningar
Borde vara lämpligt med åtminstone 50k sänkning här på Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prissänkningar
Vad menar du? 450k nok blir 425k sek. Moms på det blir 530k sek. Jag har räknat rätt där. Bilen är nu 130 kkr dyrare i Sverige än Norge inkl moms.LarsL skrev:Men lägg på moms så blir det ungefär rätt.apkungen skrev:450k nok för long range är sjukt! konvertering till sek och moms på det = 530 000 kr!
På svenska sidan kostar den 660 000 kr....
Det är så att det lönar sig att importera bilen till Sverige och betala tull och gå miste om miljöbilsbonus
Re: Prissänkningar
Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Re: Prissänkningar
Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Prissänkningar
De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen? Eller är det bara pa S/X?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Senast redigerad av eloon, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Prissänkningar
Inom EU ja.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Norge är inget EU land.
Priset blir ca 550.000kr med tull och moms.
Och då är du inte berättigad till 60.000kr i elbilsstöd.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Prissänkningar
Jag menar inte att man ska halla pa importera själv fr. Norge, utan att officiel svensk prissättning borde ligga runt 500k för en SR+Zalman3 skrev:Inom EU ja.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Norge är inget EU land.
Re: Prissänkningar
Nej. Det gäller bara s&x. Model 3 får 10% tull till EU. Till Norge vet jag inte.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen? Eller är det bara pa S/X?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Prissänkningar
Jag har tagit för givet att det är 10 % tull till både Norge och Sverige/EU. Men det kanske inte är nån tull till Norge på elbilar?termosen skrev:Nej. Det gäller bara s&x. Model 3 får 10% tull till EU. Till Norge vet jag inte.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen? Eller är det bara pa S/X?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Re: Prissänkningar
Till Norge är det förutom moms extremt dyra tullar/avgifter för att importera ICE-bilar. En stark ICE-bil som kostar 450 KNOK kan hamna på 850-900 KNOK efter alla avgifter.termosen skrev:Nej. Det gäller bara s&x. Model 3 får 10% tull till EU. Till Norge vet jag inte.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen? Eller är det bara pa S/X?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Däremot gällande elbilar så slipper man både moms och tull. En mindre importskatt tillkommer. En stark elbil som kostar 450 KNOK kan hamna på 452 KNOK efter alla avgifter.
Ni kan enkelt testräkna här: https://www.skatteetaten.no/en/person/d ... calculate/
Skulle säga att det är tur för norska elbilsköpare att Norge inte är med i EU (då hade de åkt på minimum 10% i tull på elbilar som kommer till EU, och kanske genom EU även tvingats att ta ut moms och andra avgifter).
Ibland är man lite avundsjuk på Norge att de slipper EU...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Prissänkningar
I Norge, som inte är med i EU, så har de ingen tull och ingen moms på import av elbilar. ICE-bilar är däremot ofta totalt dubbelt så dyra efter alla avgifter.apkungen skrev:Jag har tagit för givet att det är 10 % tull till både Norge och Sverige/EU. Men det kanske inte är nån tull till Norge på elbilar?termosen skrev:Nej. Det gäller bara s&x. Model 3 får 10% tull till EU. Till Norge vet jag inte.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen? Eller är det bara pa S/X?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Prissänkningar
Ok. Isf så ska moms räknas in också
Norskt pris -> konvertering till sek -> lägg på tull + lägg på moms -> svenskt pris
450k nok -> 425k sek -> 425k sek * 1,1 * 1,25 -> 584k sek
Sen kanske en vagnskadegaranti tillkommer också så 594 k sek typ borde den kunna kosta i Sverige.
Norskt pris -> konvertering till sek -> lägg på tull + lägg på moms -> svenskt pris
450k nok -> 425k sek -> 425k sek * 1,1 * 1,25 -> 584k sek
Sen kanske en vagnskadegaranti tillkommer också så 594 k sek typ borde den kunna kosta i Sverige.
Re: Prissänkningar
Det är nog helt klart så, man ser knappt några nya Model S alls längre (känner igen de som är nya på att regnumret börjar på EB nu för tiden)Fredrik j skrev:Man vill väl helt enkelt boosta försäljningen i Norge under Q4...
Inte så många M3 heller.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prissänkningar
Det är ju absurt att man skulle vara tvungen att ändra priset i hela världen om man vill attackera konkurrens på en specifik marknad.
Re: Prissänkningar
Om du inte tar bilen i trafik i Norge så kan du fortfarande få bonus. Gäller att övertyga Tesla om att leverera bilen avställd i Norge.apkungen skrev:Vad menar du? 450k nok blir 425k sek. Moms på det blir 530k sek. Jag har räknat rätt där. Bilen är nu 130 kkr dyrare i Sverige än Norge inkl moms.LarsL skrev:Men lägg på moms så blir det ungefär rätt.apkungen skrev:450k nok för long range är sjukt! konvertering till sek och moms på det = 530 000 kr!
På svenska sidan kostar den 660 000 kr....
Det är så att det lönar sig att importera bilen till Sverige och betala tull och gå miste om miljöbilsbonus
Elbilist sedan 2014
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Prissänkningar
Blir väl ca 650 i Sverige efter moms å tull + kostnader och då finns ingen vagnskadeförsäkring.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Prissänkningar
Men det är 5års garanti i Norge!Gustafsson skrev:Blir väl ca 650 i Sverige efter moms å tull + kostnader och då finns ingen vagnskadeförsäkring.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prissänkningar
I Tyskland kostar Model 3 som i Norge efter bonus(9k eur). Betydligt enklare att importera därifrån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prissänkningar
Men det är väl karenstid på att få den bonusen? Går väl inte att ta en ny till Sverige med en gång?taliz skrev:I Tyskland kostar Model 3 som i Norge efter bonus(9k eur). Betydligt enklare att importera därifrån.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prissänkningar
Tror inte det. Däremot måste man ju då betala svensk moms då bilen är nyare än 6 mån.HelectriC skrev:Men det är väl karenstid på att få den bonusen? Går väl inte att ta en ny till Sverige med en gång?taliz skrev:I Tyskland kostar Model 3 som i Norge efter bonus(9k eur). Betydligt enklare att importera därifrån.
Så man får vänta tills de kommer några lätt beggade.
Eller göra något upplägg där man tex först hyr den..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Prissänkningar
Eller köra 600 mil.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Prissänkningar
Nja, det är minst 6 månader och minst 600 mil som gäller. Båda måste vara uppfyllda för att fordonet inte ska räknas som nytt.Tars skrev:Eller köra 600 mil.
https://transportstyrelsen.se/sv/Lattla ... rdesskatt/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Prissänkningar
Ska vi hitta tillbaka till tråden? Eller starta en separat om importtullar och skatteregler för Tesla M3...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15