Re: Prissänkningar
Postat: 16 okt 2020 15:59
Men lägg på moms så blir det ungefär rätt.apkungen skrev:450k nok för long range är sjukt! konvertering till sek och moms på det = 530 000 kr!
På svenska sidan kostar den 660 000 kr....
Men lägg på moms så blir det ungefär rätt.apkungen skrev:450k nok för long range är sjukt! konvertering till sek och moms på det = 530 000 kr!
På svenska sidan kostar den 660 000 kr....
Vad menar du? 450k nok blir 425k sek. Moms på det blir 530k sek. Jag har räknat rätt där. Bilen är nu 130 kkr dyrare i Sverige än Norge inkl moms.LarsL skrev:Men lägg på moms så blir det ungefär rätt.apkungen skrev:450k nok för long range är sjukt! konvertering till sek och moms på det = 530 000 kr!
På svenska sidan kostar den 660 000 kr....
Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen? Eller är det bara pa S/X?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Inom EU ja.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Jag menar inte att man ska halla pa importera själv fr. Norge, utan att officiel svensk prissättning borde ligga runt 500k för en SR+Zalman3 skrev:Inom EU ja.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Norge är inget EU land.
Nej. Det gäller bara s&x. Model 3 får 10% tull till EU. Till Norge vet jag inte.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen? Eller är det bara pa S/X?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Jag har tagit för givet att det är 10 % tull till både Norge och Sverige/EU. Men det kanske inte är nån tull till Norge på elbilar?termosen skrev:Nej. Det gäller bara s&x. Model 3 får 10% tull till EU. Till Norge vet jag inte.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen? Eller är det bara pa S/X?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Till Norge är det förutom moms extremt dyra tullar/avgifter för att importera ICE-bilar. En stark ICE-bil som kostar 450 KNOK kan hamna på 850-900 KNOK efter alla avgifter.termosen skrev:Nej. Det gäller bara s&x. Model 3 får 10% tull till EU. Till Norge vet jag inte.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen? Eller är det bara pa S/X?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
I Norge, som inte är med i EU, så har de ingen tull och ingen moms på import av elbilar. ICE-bilar är däremot ofta totalt dubbelt så dyra efter alla avgifter.apkungen skrev:Jag har tagit för givet att det är 10 % tull till både Norge och Sverige/EU. Men det kanske inte är nån tull till Norge på elbilar?termosen skrev:Nej. Det gäller bara s&x. Model 3 får 10% tull till EU. Till Norge vet jag inte.eloon skrev:De "sluttillverkas" väl i Holland för att skippa tullen? Eller är det bara pa S/X?Zalman3 skrev:Lägg på 10% i tull också.eloon skrev:Norskt pris + moms blir ungefär 475.000SEK. M3 SR+ i Sverige borde definitivt ligga under 500kSEK.
Det är nog helt klart så, man ser knappt några nya Model S alls längre (känner igen de som är nya på att regnumret börjar på EB nu för tiden)Fredrik j skrev:Man vill väl helt enkelt boosta försäljningen i Norge under Q4...
Om du inte tar bilen i trafik i Norge så kan du fortfarande få bonus. Gäller att övertyga Tesla om att leverera bilen avställd i Norge.apkungen skrev:Vad menar du? 450k nok blir 425k sek. Moms på det blir 530k sek. Jag har räknat rätt där. Bilen är nu 130 kkr dyrare i Sverige än Norge inkl moms.LarsL skrev:Men lägg på moms så blir det ungefär rätt.apkungen skrev:450k nok för long range är sjukt! konvertering till sek och moms på det = 530 000 kr!
På svenska sidan kostar den 660 000 kr....
Det är så att det lönar sig att importera bilen till Sverige och betala tull och gå miste om miljöbilsbonus
Men det är 5års garanti i Norge!Gustafsson skrev:Blir väl ca 650 i Sverige efter moms å tull + kostnader och då finns ingen vagnskadeförsäkring.
Men det är väl karenstid på att få den bonusen? Går väl inte att ta en ny till Sverige med en gång?taliz skrev:I Tyskland kostar Model 3 som i Norge efter bonus(9k eur). Betydligt enklare att importera därifrån.
Tror inte det. Däremot måste man ju då betala svensk moms då bilen är nyare än 6 mån.HelectriC skrev:Men det är väl karenstid på att få den bonusen? Går väl inte att ta en ny till Sverige med en gång?taliz skrev:I Tyskland kostar Model 3 som i Norge efter bonus(9k eur). Betydligt enklare att importera därifrån.
Nja, det är minst 6 månader och minst 600 mil som gäller. Båda måste vara uppfyllda för att fordonet inte ska räknas som nytt.Tars skrev:Eller köra 600 mil.