Sida 1 av 2
Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 00:50
av Robin92
Hej! Ny här på forumet och kanske snart en ny elbilsägare. Kommer pendla ca 12mil/dagen och är intresserad av en Hyundai ioniq.
Hitta en ny ioniq 2019 årsmodell 28kwh för kampanjpris på 369000kr (309000kr) efter miljöpremien. Jag tycker detta känns ganska prisvärt. Eller ska man lägga till ca 40k för att få en 38kwh 2020 årsmodell? Någon som har erfarenhet av ioniq och kan berätta om lite för och nackdelar?
Mvh
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 01:00
av Gustafsson
Klart bättre upplevelse med större batteri. Bilen blir betydligt mer användbar.
Skulle tro att bilar med små batterier dessutom kommer att tappa mer i 2:dra handsvärde.
Detta är bara mina egna funderingar förstås.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 01:04
av lator
Gustafsson skrev:Klart bättre upplevelse med större batteri. Bilen blir betydligt mer användbar.
Skulle tro att bilar med små batterier dessutom kommer att tappa mer i 2:dra handsvärde.
Detta är bara mina egna funderingar förstås.
Detta gäller dock inte Ionic... Laddar mycket långsammare och verkar också dra mera energi... Men bättre pris än sådär går det att hitta.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 01:09
av Gustafsson
lator skrev:Gustafsson skrev:Klart bättre upplevelse med större batteri. Bilen blir betydligt mer användbar.
Skulle tro att bilar med små batterier dessutom kommer att tappa mer i 2:dra handsvärde.
Detta är bara mina egna funderingar förstås.
Detta gäller dock inte Ionic... Laddar mycket långsammare och verkar också dra mera energi... Men bättre pris än sådär går det att hitta.
Skum ”uppgradering” då med stora batteriet...
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 02:46
av Robin92
Ja jag läste någonstans att den nya tar ca 54 minuter att ladda upp till 80% och den gamla modellen ca 30min. Men kan man hitta en helt ny ioniq -19 billigare än 369k?
Vad tror tycker ni om denna jämfört med leaf?
Tack för svar.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 03:09
av lator
Robin92 skrev:Ja jag läste någonstans att den nya tar ca 54 minuter att ladda upp till 80% och den gamla modellen ca 30min. Men kan man hitta en helt ny ioniq -19 billigare än 369k?
Vad tror tycker ni om denna jämfört med leaf?
Tack för svar.
Beror mycket på hur du använder bilen. Leaf är driftsäker men oduglig på långresor. Ionic är snål och laddar snabbt även efter 50 mil men blir väldigt dyr i service om man kör många mil. Kräver service var 1500:e mil...

Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 03:55
av Robin92
Ja okej! Kommer köra runt 2500mil/år. Vad är det man servera var 1500 mil och vad kostar en service? Kommer inte bli några längre sträckor jag kör. Ska framför allt användas som pendlarbil till jobbet.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 06:11
av carl-pedal
Hello!
När jag körde Ioniq 28kwh kostade service 750 respektive 1200 kr. Priserna är varannan gång. Service på Leaf kostar mer kring 3000 så det är billigare män oftare på Ioniq.
Superbil med största nackdelen att den inte har app support,kanske finns i nya?
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 07:13
av mati
Robin92 skrev:Ja okej! Kommer köra runt 2500mil/år. Vad är det man servera var 1500 mil och vad kostar en service? Kommer inte bli några längre sträckor jag kör. Ska framför allt användas som pendlarbil till jobbet.
Då har du ju egentligen svarat dig själv angående batteristorleken. Du behöver inte det större batteriet skulle jag tro.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 08:02
av HelectriC
Robin92 skrev:Ja jag läste någonstans att den nya tar ca 54 minuter att ladda upp till 80% och den gamla modellen ca 30min. Men kan man hitta en helt ny ioniq -19 billigare än 369k?
Vad tror tycker ni om denna jämfört med leaf?
Tack för svar.
Det är väl ganska självklart att det tar längre tid att ladda ett stort batteri än ett litet om du har samma laddhastighet? Skillnaden är ju att du får i mer ström och således kan köra längre på laddningen. Men du måste ju inte ladda det stora batteriet till 80% om du inte behöver all energi. Med det lilla kan du inte välja, då är du kanske tvungen att ladda så mycket det går.
80% av 28kWh = 22,4kWh
80% av 38kWh = 30,4kWh
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 08:05
av Daven
Gamla ioniq laddar med 70kw den nya ca 50kw så som jag förstått det. Björn Nyland hyllar ju den gamla men verkar inte riktigt så impad av den nya.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 08:11
av Bjelke
Har dom inte lite samma problem som Leaf, att dom klämt in mer batteri i samma
utrymme och får problem med värmen och därför sänkt max laddeffekt?
(Även om dom har lite kylning så kan det ju bli problem liksom)
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 08:15
av metchristian
Ska man använda bilen till pendling ca 12mil så så gissar jag att du till 99% tänkt ladda hemma.. då kvittar det om den laddar i 50 eller 70 på snabbladdning däremot skall du ofta åka längre tripper än 25-30 då kan det ha vissbetydelse..
Alltså man måste titta på mönstret man skall använda bilen till. Inte enbart fokusera på laddhastig/batteristorlek.
om du skall pendla varje dag 12mil så är större batteriet att föredra. Dvs du behöver inte ladda till 100% hela tiden vilket är mkt skonsammare för batteriet.
Enklast provkör båda modellerna, visst kanske är svårt att efterlikna exakt lika provturer me samma batterinivå
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 09:18
av Teslaspolen
Bjelke skrev:Har dom inte lite samma problem som Leaf, att dom klämt in mer batteri i samma
utrymme och får problem med värmen och därför sänkt max laddeffekt?
(Även om dom har lite kylning så kan det ju bli problem liksom)
Nej, det är till största delen spänningen på batteriet som är lägre i nya mot gamla vad jag förstått det.
En 50 kW laddare ger 125A som max, sedan gångra det med batteriets spänning så får du hur många kW den matar för stunden. Förutsatt att batteriet inte är överhettat eller för kallt. Låg batterispänning = låg effekt. e-Golf lider av detta problem, och är även anledningen till att Tesla med CHAdeMO adapter laddar mycket snabbare om man stannar med en hög SoC (60-70%?) istället för låg SoC som ger bäst effekt hos Superchargers, Ionity osv.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 09:27
av Bjelke
Aha

Ja lägre spänning är ju oftast inget skoj när det är begränsning på strömmen...
Surt så räven då

Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 09:30
av MSO
Kör du många resor 18-40 mil skulle jag gå på 38kWh. Kör du många resor över 40 mil skulle jag välja 28kWh.
Kör du väldigt sällan över 18 mil så spelar det ingen roll.
Jag gjorde en enkel bild över laddtid en gång. Dock går det inte att sammanfatta så enkelt, men sommartid med torr väg och lite typisk förbrukning kan väl iaf uttryckas med en (1) linje som i bilden.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 09:38
av Mickep
Tror även att laddhastigheten är lägre på nya ioniq.
Hyndai skall enligt rykte koma med 800V system som troligtvis kan öka laddhastigheten rejält. Införs det på ioniqen kommer det göra enorm skillnad.
Gamla 28kWh är ganska bra prisnivå (under 300 000). Och björn Nyland har gjot ett test i längfärd så slår den den nya. (om jag inte minns fel)
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 11:19
av kenjon
Betänk även att du får ut betydligt kortare vägsträcka vintertid.
Jag skulle satsa på det större. Träligt när man kommer hem från jobbet med nästan tomt batteri och frugan vill åka till stormarknaden....
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 13:34
av taliz
Jag förstår inte alls varför ioniq lockar till det priset.
Du får en Kona eller eNiro till ungefär samma pris, med mer än dubbelt så stort batteri.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 14:54
av Teslaspolen
taliz skrev:Jag förstår inte alls varför ioniq lockar till det priset.
Du får en Kona eller eNiro till ungefär samma pris, med mer än dubbelt så stort batteri.
Jag är beredd att hålla med. Ioniq är för dyr, även begagnad.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 16:32
av Flippy
Skiljer väl även en del på utrustningen? Om inte jag minns fel så kom appstöd först i årsmodell 2020. Större display och möjlighet till ventilerade framsäten är inte heller dumt.
Jag skulle gissa att du inte har speciellt många mils marginal på vintern med 28 kWh om du pendlar 12 mil om dagen.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 20:05
av Willerud
Var i landet bor du?
Hur snabba är vägarna på din pendlingssträcka?
Hur ser din körstil ut?
Jag hade en Leaf 40kWh som jag körde över Öresundsbron i ett år. 12mil daglig pendling, ingen slipstream bakom lastbilar, låg aldrig under 180Wh/km och på vintern upp mot 230Wh/km. Ioniq är något mer sparsam med elektronerna än Leafen, men räkna grovt med att du behöver ladda 30kWh per dag vintertid om du kör mycket motorväg.
Min största utmaning var att bilen var tvungen att stå still 13h för att ladda ikapp den dagliga förbrukning med den medföljande reseladdare (10A@230V). De skriver att du kan ladda med 7,2kW men för att klara det måste du ha 32A i din laddbox. Om du har möjlighet att ladda på jobbet, så ger det dig utrymme att åka ärenden efter arbetet utan att känna stress över att bilen aldrig hinner ladda klart och får mindre och mindre batteri efterhand som veckan går.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 02 jun 2020 23:49
av HenrikC
Första versionen av Ioniq hade låg kapacitet på batteriet p.g.a. någon miljöbilsregel i Sydkorea som begränsade hur lång tid det fick ta att ladda fullt från ett vanlig vägguttag. Det gjorde att tillverkaren gjorde Ioniq snål och med ett batteri som klarade snabbladdning bra.
När man höjde kapaciteten i batteriet verkar det som att man fick kompromissa med effekten/laddhastigheten. Svårt att få alla egenskaper bra samtidigt.
Det är samma typ av optimering av batterikemin efter ändamålet som man kan göra för hybrider (låg kapacitet och hög effekt), tunga fordon (lång livslängd och lägre kapacitet) eller telefoner (hög kapacitet och kort livslängd).
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 03 jun 2020 02:37
av Robin92
[quote="Willerud"]Var i landet bor du?
Hur snabba är vägarna på din pendlingssträcka?
Hur ser din körstil ut?”
Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 03 jun 2020 02:38
av Robin92
Teslaspolen skrev:taliz skrev:Jag förstår inte alls varför ioniq lockar till det priset.
Du får en Kona eller eNiro till ungefär samma pris, med mer än dubbelt så stort batteri.
Jag är beredd att hålla med. Ioniq är för dyr, även begagnad.
Är kona och eNiro bättre elbil än ioniq. Ska kika lite på dom också!