Sida 1 av 1

Fiat E-Ducato 

Postat: 07 jun 2020 09:58
av Zalman3
Fiat E-Ducato specs:

WLTP range expected from 200 km (124 miles) to over 330 km (205 miles)
several battery options
top speed of 100 km/h (62 mph)
front-wheel driveelectric motor
maximum output of 90 kW and 280 Nm of torque
load volume of 10-17 m3 depending on version
payload of up to 1950 kg (depends on version)


https://insideevs.com/news/427325/fiat- ... -e-ducato/

Re: Fiat E-Ducato 

Postat: 07 jun 2020 12:49
av taliz
Fiat Ducato har ibland toppat listan som mest sålda bil bland privatpersoner i Sverige.
Kan verka konstigt för vissa, men rätt logiskt när man vet att det är det absolut mest populära chassit för husbilar.
Så... kanske man får se BEV-husbilar om några år.

Re: Fiat E-Ducato 

Postat: 07 jun 2020 13:34
av mati
taliz skrev:
Fiat Ducato har ibland toppat listan som mest sålda bil bland privatpersoner i Sverige.
Kan verka konstigt för vissa, men rätt logiskt när man vet att det är det absolut mest populära chassit för husbilar.
Så... kanske man får se BEV-husbilar om några år. Bild
Det hade ju varit riktigt fränt. Men troligen finns ingen ekonomi i detta. En husbil rullar inte så hemskt många mil per år. Samtidigt behöver man ett rätt så maffigt batteri, annars blir det inte praktikabelt. Jag menar, en husbil använder man nästan uteslutande på långfärd och förbrukningen lär inte vara låg för en sådan klump.
Men visst, det kanske blir realistiskt om några år.

Re: Fiat E-Ducato 

Postat: 07 jun 2020 13:39
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Fiat Ducato har ibland toppat listan som mest sålda bil bland privatpersoner i Sverige.
Kan verka konstigt för vissa, men rätt logiskt när man vet att det är det absolut mest populära chassit för husbilar.
Så... kanske man får se BEV-husbilar om några år. Bild
Det hade ju varit riktigt fränt. Men troligen finns ingen ekonomi i detta. En husbil rullar inte så hemskt många mil per år. Samtidigt behöver man ett rätt så maffigt batteri, annars blir det inte praktikabelt. Jag menar, en husbil använder man nästan uteslutande på långfärd och förbrukningen lär inte vara låg för en sådan klump.
Men visst, det kanske blir realistiskt om några år.
Å andra sidan har man sällan särskilt bråttom med husbil.
Ett stort batteri kan också vara trevligt om man campar utan tillgång till strömuttag, särskilt i kombo med solceller.

Re: Fiat E-Ducato 

Postat: 07 jun 2020 14:45
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Fiat Ducato har ibland toppat listan som mest sålda bil bland privatpersoner i Sverige.
Kan verka konstigt för vissa, men rätt logiskt när man vet att det är det absolut mest populära chassit för husbilar.
Så... kanske man får se BEV-husbilar om några år. Bild
Det hade ju varit riktigt fränt. Men troligen finns ingen ekonomi i detta. En husbil rullar inte så hemskt många mil per år. Samtidigt behöver man ett rätt så maffigt batteri, annars blir det inte praktikabelt. Jag menar, en husbil använder man nästan uteslutande på långfärd och förbrukningen lär inte vara låg för en sådan klump.
Men visst, det kanske blir realistiskt om några år.
Å andra sidan har man sällan särskilt bråttom med husbil.
Ett stort batteri kan också vara trevligt om man campar utan tillgång till strömuttag, särskilt i kombo med solceller.
Jepp. Jag brukar ju säga att det funkar bra att dra husvagn med en elbil. Man har inte så bråttom och under laddningen kan man sitta "hemma" och göra nåt annat. Jag hade gärna sett möjligheten att dra ström från bilens batteri för kyl/frys/värme/spisen. Det känns lite sådär med gasol. Att det blir svårt i en husvagn, som ju i vanliga fall dras av fossilbilar, är uppenbart. Men en renodlad el-husbil borde kunna dra nytta av sitt stora batteri för mer än bara framdriften tycker jag.