Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Postat: 05 feb 2021 12:16
Och om detta stämmer, så Europa 2023. Kanske.
https://teslamotorsclub.com/blog/2021/0 ... this-year/
https://teslamotorsclub.com/blog/2021/0 ... this-year/
Vilka gör det?kenjon skrev:Numera byter de förare så bilen rullar större delen av dygnet.
De har varit förvånansvärt tysta om självkörning. Det tror jag beror på att de inte vill stöta sig med truckers och deras fackförening mm. Det enda Tesla visat är att en lastbil som är ledare för två drönar bilar.Fredrik j skrev:Finns det några kommentarer från Tesla angående hur självkörande dessa bilar förväntas vara?
https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla ... aden-35822
Exklusivt: Tesla bekräftar nya semitestfordon och megawattbutiker i ett brev till kunderna.
Sedan början av detta år har mer hörts och sett igen från den semi-elektriska påhängsvagnen, som Tesla presenterade 2017 och faktiskt ville leverera från 2019. I slutet av januari meddelade Jerome Guillen, dåvarande president för alla Tesla-elbilar och nu chef för den enda lastbilsdivisionen , att det skulle bli fler semier på vägarna inom en snar framtid. De kom faktiskt strax efteråt, om än mest som transportvaror på andra lastbilar. Och i ett brev till dem som beställde Semi har Tesla nu bekräftat konstruktionen av testfordon med tekniska förbättringar och laddning med utgångar i megawatt-intervallet.
Tesla säker på räckvidden
E-postmeddelandet med halvinformationen skickades på tisdagskvällen och nådde en kund från Tyskland som vidarebefordrade den till teslamag.de. Tesla nämner inte ett fast leveransdatum. VD Elon Musk sa i januari att produktionen i princip kunde starta, men att det saknades batterier för elbilarna. Enligt rykten beror pilotproduktionen att börja i juni, initialt i en byggnad nära gigafabriken Tesla och Panasonic i den amerikanska delstaten Nevada , som man senast sa.
Brevet till kunden säger nu att Tesla byggde flera nya testsemis i slutet av 2020. Dess upptäckare hade redan märkt i år att de skiljer sig något från de tidigare, men enligt Tesla har de reviderats ännu mer under plåten: "De viktigaste förändringarna var tekniska uppdateringar av fordonets arkitektur och körning", skriver semi - Team. Målet var att öka räckvidd, effektivitet och tillförlitlighet.
När det gäller räckvidden för Semi förklarar Tesla att de fortfarande är övertygade om att det kommer att överskrida värdena på 300 miles och 500 miles som nämns vid lanseringen. De slutliga uppskattningarna ska publiceras när produktionen närmar sig, står det i e-postmeddelandet utan ytterligare begränsningar. Det högre värdet motsvarar bra 800 kilometer och är "lätt" att uppnå enligt uttalanden från VD Musk från november 2020; Med förbättrade battericeller bör till och med 1 000 kilometer semi-räckvidd vara möjlig .
Halvladdning med megawatt-standarden
Dessutom innehåller e-postmeddelandet till kunden en bekräftelse på att semi också ska kunna laddas extremt snabbt. Det var redan tal om nya megaladdare i detta sammanhang och Tesla engagerade sig i CharIN-föreningen med säte i Tyskland, som utvecklar en standard för supersnabb lastning av lastbilar. Enligt informationen i mejlet testades olika förslag för detta tillsammans med US National Laboratory for Energy Energy förra hösten . Tesla laddningskontakt som kallas MCS Connector (MCS står för Megawatt Charging Solution) är för närvarande den enda som "kan erbjuda en snabb laddningslösning".
Uppdateringen hoppas dock inte att det första Tesla Semi kommer att levereras till kunder snart. Teamet skriver att de nya testfordonen kommer att testas omfattande under de kommande månaderna. Dessutom kommer data och feedback att samlas in under denna tid för att snabbt utveckla designen och förbättra tillverkningsprocesserna. Den nya Gigafactory nära Austin i delstaten Texas kommer att bekräftas som den "slutliga" produktionsplatsen när byggandet är klart.
https://www.teslarati.com/tesla-semi-de ... eo-update/First Tesla Semi deliveries to PepsiCo are starting this Q4: CEO
https://electrek.co/2022/08/10/tesla-se ... ping-musk/
Tesla Semi electric truck with 500 miles of range starts shipping this year, says Musk
Om det är 30 eller 90 månader återstår dock att se.Larofo skrev:Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.
Är det verkligen någon här som tror att Semi och Cybertruck är vaporware??
Semi och Cybertruck kommer och det handlar om månader och inte år nu.
Vad ligger närmast tror du, 30 eller 90 månader.MWall skrev:Om det är 30 eller 90 månader återstår dock att se.Larofo skrev:Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.
Är det verkligen någon här som tror att Semi och Cybertruck är vaporware??
Semi och Cybertruck kommer och det handlar om månader och inte år nu.
Inte en aning. Men vore kul om det gick bra. Har en del aktier i TSLA faktiskt. Tror de är värda drygt 100k iaf.Larofo skrev:Vad ligger närmast tror du, 30 eller 90 månader.MWall skrev:Om det är 30 eller 90 månader återstår dock att se.Larofo skrev:Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.
Är det verkligen någon här som tror att Semi och Cybertruck är vaporware??
Semi och Cybertruck kommer och det handlar om månader och inte år nu.
Eller kanske hälften av 30 månader??
Ja det ska bli riktigt roligt när Semin börjar komma ut till kunder.MWall skrev:Inte en aning. Men vore kul om det gick bra. Har en del aktier i TSLA faktiskt. Tror de är värda drygt 100k iaf.Larofo skrev:Vad ligger närmast tror du, 30 eller 90 månader.MWall skrev:Om det är 30 eller 90 månader återstår dock att se.Larofo skrev:Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.
Är det verkligen någon här som tror att Semi och Cybertruck är vaporware??
Semi och Cybertruck kommer och det handlar om månader och inte år nu.
Eller kanske hälften av 30 månader??
Än så länge har det inte visats/testats något vettigt egentligen, av det jag sett iaf, ser mest ut somMickep skrev:Vad tror ni om laddning när man kör, dvs elektrisk vägar?
Är det praktiskt och hur mycket skullevägen behöva ladda?
Eller skulle man kunna se det som räckvidds förlängare, som ger en del men inte fullt så mycket.
Borde det vara så man stoppar en pinne på en ledning eller borde det vara trådlöst?
Det är väl främst batteribrist och komponentbrist som bestämmer hur snabbt Tesla vill skala upp. Just nu så känns det som dom kan sälja allt dom kan bygga i personbilssegmentet. Semi och Powerwall kommer alltid i andra hand?Larofo skrev:Ja det ska bli riktigt roligt när Semin börjar komma ut till kunder.
Vi behöver mängder med ellastbilar framöver.
Upprampningen av Semin kommer sannolikt att kantas av production hell
men det hör ju till liksom.
Om du läst lite mer noggrant tidigare i tråden då jag skrev följande:spacecoin skrev:Det är väl främst batteribrist och komponentbrist som bestämmer hur snabbt Tesla vill skala upp. Just nu så känns det som dom kan sälja allt dom kan bygga i personbilssegmentet. Semi och Powerwall kommer alltid i andra hand?Larofo skrev:Ja det ska bli riktigt roligt när Semin börjar komma ut till kunder.
Vi behöver mängder med ellastbilar framöver.
Upprampningen av Semin kommer sannolikt att kantas av production hell
men det hör ju till liksom.
Så hade du förstått att jag inte har någon avvikande åsikt i den frågan.Larofo skrev:Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.
https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/
ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
Zalman3 skrev:https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/
ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
Så här skriver Tesla:backe skrev:Zalman3 skrev:https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/
ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?
D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight
Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles