Sida 1 av 1

Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 10 jun 2020 23:31
av hooked

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 10 jun 2020 23:58
av fth
Intressanta resultat, men varför i hela friden har dom sorterat resultatet efter WLTP istf faktiskt utfall? :roll:

Ordningen blir ju en helt annan när man sorterar efter uppmätt räckvidd, t.ex. förlorar Tesla tredjeplatsen till Kona.

/fth

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 00:07
av Credde
Har dom kört efter hastighetsbegränsningen för att simulera så realistiskt som möjligt, tycker inte det framgår av artikeln. Men man kan ju hoppas på det.

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 00:07
av hooked
fth skrev:
Intressanta resultat, men varför i hela friden har dom sorterat resultatet efter WLTP istf faktiskt utfall? :roll:

Ordningen blir ju en helt annan när man sorterar efter uppmätt räckvidd, t.ex. förlorar Tesla tredjeplatsen till Kona.

/fth
Minst sagt konstigt sortering. I den översta listan med alla detaljer verkar det däremot vara sorterat på verkligt resultat.

Kona är imponerande! Förvånande att Mercedes EQC har längre räckvidd än Audi etron med stora 55 batteriet. Audin med det mindre 50 batteriet är inte ens med i testet.

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 00:22
av fth
hooked skrev:
Minst sagt konstigt sortering. I den översta listan med alla detaljer verkar det däremot vara sorterat på verkligt resultat.
Ja, men det är bara den andra "felsorterade" listan som finns i artikeln, det är ju lite missvisande.

/fth

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 00:38
av TiborBlomhall
Alla kom längre än WLTP räckvidd... de kördes knappast i motorvägsfart.

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 00:40
av lator
TiborBlomhall skrev:
Alla kom längre än WLTP räckvidd... de kördes knappast i motorvägsfart.
60 - 110 enligt artikeln...

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 06:56
av mati
Nästan 26 mil med en e-Golf? Hmm visst. Det är säkert möjligt, men då får man hålla sig till max 70km/h, helst mindre. Stadstrafik typ. Ett helt orealistiskt resultat för långre sträckor. Och utan att vilja trampa nån på tårna så tvivlar jag på att en Model S LR klarar 65 mil i verkliga livet.
Ganska meningslöst med sådana här tester.

Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 07:03
av themax
mati skrev:
Ett helt orealistiskt resultat för längre sträckor.
Fast om man någon gång kört på norska landsvägar vet man att det är ungefär som stadstrafik hela tiden. Och detta är ju ett verkligt resultat, efter norska landsvägar.

Men skulle denna test ske efter motorvägen mot Gävle är jag också säker på att E-Golf (och många andra bilar på listan) skulle behöva stanna kanske redan i Tierp för att ladda ...

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 08:42
av Gustafsson
Stämmer bra med mina erfarenheter av körning i Norge. Inga svårigheter alls att slå den officiella förbrukningen. Trafiken flyter på ganska jämnt, många fartkontroller och folk är bra på att hålla hastighetsgränsen. Låg ofta på 140-150 Wh/km sommartid i medel över 50 mil typ.
Edit: som jämförelse har jag 198 Wh/km i snitt totalt på årsbasis på min pre-raven S och min tidigare 70D- totalt ca 13000 mil.

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 08:52
av 4dy
TiborBlomhall skrev:
Alla kom längre än WLTP räckvidd... de kördes knappast i motorvägsfart.

Norge ju... 70 km/h.

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 09:07
av HelectriC
bara att se på kartan där de körde, finns inga schnellvägar där :D

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 10:09
av fth
Skillnaden mot WLTP beskrivs också i artikeln, faktum är att Norge nog är ett av de få länder i världen där NEDC faktiskt var hyfsat realistisk :D

/fth

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 12:42
av taliz
mati skrev:
Och utan att vilja trampa nån på tårna så tvivlar jag på att en Model S LR klarar 65 mil i verkliga livet.


Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 12:45
av Gustafsson
Ja asså, det gör den ju - i Norge. Har kört 60 verkliga mil med min på verkliga vägar i verklig fart.

Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 12:45
av taliz
hooked skrev:
Förvånande att Mercedes EQC har längre räckvidd än Audi etron med stora 55 batteriet. Audin med det mindre 50 batteriet är inte ens med i testet.
EQC är mindre och mer aerodynamisk, dom verkar ha varit duktigare på att optimera den också(tex värmer den bara batteriet inför laddning och inte konstant som étron). Sen har den väl ca 80kwh tillgänglig, étron 83-86.

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 19:40
av Legato
taliz skrev:
hooked skrev:
Förvånande att Mercedes EQC har längre räckvidd än Audi etron med stora 55 batteriet. Audin med det mindre 50 batteriet är inte ens med i testet.
EQC är mindre och mer aerodynamisk, dom verkar ha varit duktigare på att optimera den också(tex värmer den bara batteriet inför laddning och inte konstant som étron). Sen har den väl ca 80kwh tillgänglig, étron 83-86.
Vad menar du med 83-86? Den har väl 83,6? Varför skulle det vara olika från bil till bil? Det är ju gott om toppbuffert vilket bör eliminera alla eventuell kapacitetsskillnad från fabrik?

Re: Stort räckviddstest i Norge med aktuella elbilar

Postat: 11 jun 2020 19:46
av TechNerd
Efter att ha kört runt i småland/skåne/blekinge nu i veckan så kan jag säga att deras siffror stämmer bra.
S går grymt snålt om man ligger och tuffar landsväg 80-110, hade under 160 i snitt Växjö->Malmö med +10km/h i moms idag. Frun 155 Växjö<->Karlskrona med +10 i moms igår.