Jämförelse ny och gammal X
Postat: 11 jun 2020 23:20
Jag kör ju en 2016 X90, och börjar fundera på att byta den mot en nyare modell eftersom garantin är slut etc.
Jag lånade därför en ny Raven X LR förra helgen för att se om det gick att skapa ett "villhöver"-behov av en ny kärra.
Här är lite lösa funderingar, iakttagelser och jämförelser mellan min "gamla" och en ny.
Interiör
Tyvärr ganska stor besvikelse, bilen jag lånade hade krämfärgad klädsel och ekdekor, en kombination som inte tilltalar mig alls. Interiören kändes också väldigt "plastig" i jämförelse med min. Jag tycker vegan-klädseln gör sig bra i vitt (futuristiskt) och i svart (neutralt), men i den här färgen kändes den tyvärr just "plastig".
Även övrig interiör var ett ganska stort steg ned i "lyxkänsla" jämfört med min, jag har ju kolfiber, alcantara, blanka stolsryggar etc, faktiskt en helt annan division än den här bilen i mina ögon. Lite tråkigt kan jag tycka, det finns ju inte heller några tillval att göra för att "lyxa till det" längre...
Baksätet
Jag har monopost-stolar på andra raden, vilket ju har både för- och nackdelar. Fördelarna är ju främst komfort för andra radens passagerare, nackdelen är ett rätt rejält begränsat bagageutrymme. Bilen jag lånade hade förstås det "vanligare" baksätet, och därmed omvända för- och nackdelar mot min.
En annan fördel jag inte hade insett med den nya(re) andra raden är sikten genom bakrutan, enorm skillnad mot min, där mittsätets nackstöd blockerar sikten rakt bakåt så mycket att jag har installerat en kamerabaserad lösning för att se något öht (finns separat tråd om det).
En nackdel med det nya baksätet är att även här "lyxkänslan" tyvärr är påtagligt sämre. Plastigare detaljer, manuell reglering av säten ("klonk") etc, baksätet kändes som vilken bil som helst, ungefär i klass med min gamla Mitsubishi som jag hade innan Teslan. Det kan som sagt helt klart diskuteras om hur praktiska monopost-stolarna är, men dom är ju en av dom största "wow"-faktorerna med bilen efter FWD, jag tycker nog att Tesla skulle ha kunnat gjort en lösning som både ger lite "wow", och är mer praktiskt, det här kändes mest "meh".
Tredje raden var förstås i princip identisk med min.
Räckvidd, förbrukning,laddning
Rätt stor skillnad i räckvidd såklart, typ 25-30%.
Det var dock inte alls så stor skillnad i förbrukning som jag hade väntat mig, det var faktiskt ungefär i samma nivå som för min gamling, jag hade för mig att Raven skulle ha typ 10% lägre förbrukning?
Laddningen är förstås väsentligt bättre, jag toppade på 145kW, mot c:a 90 kW på min "DC-nerfade" bil.
Autopilot, NoA
På ditvägen regnade det rätt kraftigt, och då var AP och NoA i princip helt oanvändbara, jag fick en kavalkad av olika felmeddelanden, till slut gav den upp helt: AP2+ är ju annars, med bättre väder, helt klart ikapp AP1 på nästan alla punkter nu, fortfarande lite mer "nervös" när farten anpassas till omgivande trafik, väldigt imponerande visualisering av trafikbilden, smidiga filbyten. Just filbyten är helt oanvändbara i min AP1-bil sedan EU-uppdateringen, verkligen märkligt att man slöade ned dom så pass mycket mer på AP1 än på AP2+.
En hel del "spökbromsningar", t.ex. vid i princip varannan avfart, jag gissar att bilen feltolkar kartmaterialet så att en "svans" av avfartens lägre hastighet sticker ut i "huvudfåran", deta borde vara rätt enkelt att "debugga" i kartmaterialet innan man skickar ut det till bilarna.
NoA är dock i mina ögon helt meningslös för närvarande, kravet på att bekräfta varje moment tar ju bort hela poängen, och en stor del av momenten som föreslås är också rappakalja, t.ex. byta till vänster fil före i princip varje avfart "för att följa rutten", märklig bugg... (se bild). Ljudanläggning
Tyvärr även här ett rejält steg tillbaka. Jag är ingen hifi-nörd öht, jag har ingen aning om vad som skiljer mellan dagens system och mitt "Ultra High Fidelity Sound"-tillval från 2016, men det var rätt stor skillnad, även för mina otränade öron.
Nåväl, lite lösa funderingar, kom med frågor om det är något mer ni vill veta om jämförelsen.
När jag läser igenom inlägget så ser jag att det mesta var negativt i jämförelsen, och det är nog tyvärr en samlade känslan jag fick, ett ganska stort kliv bakåt jämfört med min bil på många punkter
Vad tycker ni andra som är inne på er andra (tredje?) X, hur har modellen utvecklats, är jag ute och cyklar, eller är min bil unik på något sätt?
/fth
Jag lånade därför en ny Raven X LR förra helgen för att se om det gick att skapa ett "villhöver"-behov av en ny kärra.
Här är lite lösa funderingar, iakttagelser och jämförelser mellan min "gamla" och en ny.
Interiör
Tyvärr ganska stor besvikelse, bilen jag lånade hade krämfärgad klädsel och ekdekor, en kombination som inte tilltalar mig alls. Interiören kändes också väldigt "plastig" i jämförelse med min. Jag tycker vegan-klädseln gör sig bra i vitt (futuristiskt) och i svart (neutralt), men i den här färgen kändes den tyvärr just "plastig".
Även övrig interiör var ett ganska stort steg ned i "lyxkänsla" jämfört med min, jag har ju kolfiber, alcantara, blanka stolsryggar etc, faktiskt en helt annan division än den här bilen i mina ögon. Lite tråkigt kan jag tycka, det finns ju inte heller några tillval att göra för att "lyxa till det" längre...

Baksätet
Jag har monopost-stolar på andra raden, vilket ju har både för- och nackdelar. Fördelarna är ju främst komfort för andra radens passagerare, nackdelen är ett rätt rejält begränsat bagageutrymme. Bilen jag lånade hade förstås det "vanligare" baksätet, och därmed omvända för- och nackdelar mot min.
En annan fördel jag inte hade insett med den nya(re) andra raden är sikten genom bakrutan, enorm skillnad mot min, där mittsätets nackstöd blockerar sikten rakt bakåt så mycket att jag har installerat en kamerabaserad lösning för att se något öht (finns separat tråd om det).
En nackdel med det nya baksätet är att även här "lyxkänslan" tyvärr är påtagligt sämre. Plastigare detaljer, manuell reglering av säten ("klonk") etc, baksätet kändes som vilken bil som helst, ungefär i klass med min gamla Mitsubishi som jag hade innan Teslan. Det kan som sagt helt klart diskuteras om hur praktiska monopost-stolarna är, men dom är ju en av dom största "wow"-faktorerna med bilen efter FWD, jag tycker nog att Tesla skulle ha kunnat gjort en lösning som både ger lite "wow", och är mer praktiskt, det här kändes mest "meh".
Tredje raden var förstås i princip identisk med min.
Räckvidd, förbrukning,laddning
Rätt stor skillnad i räckvidd såklart, typ 25-30%.
Det var dock inte alls så stor skillnad i förbrukning som jag hade väntat mig, det var faktiskt ungefär i samma nivå som för min gamling, jag hade för mig att Raven skulle ha typ 10% lägre förbrukning?
Laddningen är förstås väsentligt bättre, jag toppade på 145kW, mot c:a 90 kW på min "DC-nerfade" bil.
Autopilot, NoA
På ditvägen regnade det rätt kraftigt, och då var AP och NoA i princip helt oanvändbara, jag fick en kavalkad av olika felmeddelanden, till slut gav den upp helt: AP2+ är ju annars, med bättre väder, helt klart ikapp AP1 på nästan alla punkter nu, fortfarande lite mer "nervös" när farten anpassas till omgivande trafik, väldigt imponerande visualisering av trafikbilden, smidiga filbyten. Just filbyten är helt oanvändbara i min AP1-bil sedan EU-uppdateringen, verkligen märkligt att man slöade ned dom så pass mycket mer på AP1 än på AP2+.
En hel del "spökbromsningar", t.ex. vid i princip varannan avfart, jag gissar att bilen feltolkar kartmaterialet så att en "svans" av avfartens lägre hastighet sticker ut i "huvudfåran", deta borde vara rätt enkelt att "debugga" i kartmaterialet innan man skickar ut det till bilarna.
NoA är dock i mina ögon helt meningslös för närvarande, kravet på att bekräfta varje moment tar ju bort hela poängen, och en stor del av momenten som föreslås är också rappakalja, t.ex. byta till vänster fil före i princip varje avfart "för att följa rutten", märklig bugg... (se bild). Ljudanläggning
Tyvärr även här ett rejält steg tillbaka. Jag är ingen hifi-nörd öht, jag har ingen aning om vad som skiljer mellan dagens system och mitt "Ultra High Fidelity Sound"-tillval från 2016, men det var rätt stor skillnad, även för mina otränade öron.
Nåväl, lite lösa funderingar, kom med frågor om det är något mer ni vill veta om jämförelsen.
När jag läser igenom inlägget så ser jag att det mesta var negativt i jämförelsen, och det är nog tyvärr en samlade känslan jag fick, ett ganska stort kliv bakåt jämfört med min bil på många punkter

Vad tycker ni andra som är inne på er andra (tredje?) X, hur har modellen utvecklats, är jag ute och cyklar, eller är min bil unik på något sätt?
/fth