Sida 1 av 1
Förmånsvärde
Postat: 22 aug 2015 20:53
av Toja
Jag har bettält en P85D
Hur räknar man förmånsvärdet men tanke på miljöbilsaddraget ?
om bilen kosta 1.138.000 och man köpt tillbehör för ca 100.000 kr
Den får man 40.000 tillbaks för miljöbil.
Räknar man då 60.000 i tillbehör ?
Re: Förmånsvärde
Postat: 22 aug 2015 21:08
av Martinen
Nej jag kan inte tänka mig att du kan dra ifrån de 40 000 vid beräkningen av förmånsvärde.
Re: Förmånsvärde
Postat: 22 aug 2015 21:11
av LarsL
Re: Förmånsvärde
Postat: 22 aug 2015 21:37
av danni
Supermiljöbilspremien påverkar inte förmånsvärdet. I gengäld får du ju förmånsvärdet extremt mycket nedsatt just för att det är en miljöbil.
Re: Förmånsvärde
Postat: 22 aug 2015 21:39
av Machris
Miljöbilspremien på 40000 sänker bara din leasingkostnad. Förmånsvärdet beräknas på bilens pris + utrustning enl skatteverkets regler och påverkas inte av miljöbilspremien
Re: Förmånsvärde
Postat: 22 aug 2015 22:53
av Leo
De 40000 är liksom inte inblandade.
Du väljer "grundmodellen"=P85D på skatteverkets hemsidas beräkningsmodell (sök på beräkning bilförmån på skatteverkets hemsida) Sen lägger du på listpriset för all utrustning du köper till inklusive vinterdäck i modellen så räknar den ut förmånsvärdet automatiskt. Det enda du ev kan hoppa över att lägga in är "registrerings/destionationskostnaden" och om du köper extra laddkablar.
Re: Förmånsvärde
Postat: 22 aug 2015 23:28
av joel80
Vinterdäck är en gråzon.. Jag hörde om det med Skatteverket när jag skaffade förra bilen.. Jag köpte vinterdäcken i efterhand och behövde då inte lägga på det. (Nu var jag inte tvungen att fixa med det alls då det blev en ren tjänstebil utan privat körning mer än ett fåtal tillfällen och mil.)
Det är i och för sig lite lurigt.. Ibland verkar det som att man får olika besked beroende på vem man pratar med.
Jag fick i allafall dra hela momsen på vinterdäcken.
Re: Förmånsvärde
Postat: 22 aug 2015 23:33
av danni
joel80 skrev:Vinterdäck är en gråzon.. Jag hörde om det med Skatteverket när jag skaffade förra bilen.. Jag köpte vinterdäcken i efterhand och behövde då inte lägga på det. (Nu var jag inte tvungen att fixa med det alls då det blev en ren tjänstebil utan privat körning mer än ett fåtal tillfällen och mil.)
Det är i och för sig lite lurigt.. Ibland verkar det som att man får olika besked beroende på vem man pratar med.
Jag fick i allafall dra hela momsen på vinterdäcken.
Nej, det där stämmer helt enkelt inte. Vinterdäck står till och uttryckligen nämnt som ett exempel på utrustning som är förmånspliktig:
https://www.skatteverket.se/download/18 ... gsaret.pdf
Med momsen så behandlas den annorlunda för utrustning som köps i efterhand. Du får lov att dra moms i den utsträckning bilen används i tjänsten. Dvs används bilen till 30% i tjänsten får du lov att dra 30% av momsen, etc.
Re: Förmånsvärde
Postat: 24 aug 2015 11:28
av matbl
Leo skrev:De 40000 är liksom inte inblandade.
Du väljer "grundmodellen"=P85D på skatteverkets hemsidas beräkningsmodell (sök på beräkning bilförmån på skatteverkets hemsida) Sen lägger du på listpriset för all utrustning du köper till inklusive vinterdäck i modellen så räknar den ut förmånsvärdet automatiskt. Det enda du ev kan hoppa över att lägga in är "registrerings/destionationskostnaden" och om du köper extra laddkablar.
Registreringskostnaden kan man hoppa över att ta med enligt det svar jag fått av skatteverket då det ses som en avgift och inte något som har med bilen att göra.
Extrautrustning tar mitt leasingbolag upp till 90% och sa att det är så det ska vara. Ingen aning om varför.
Re: Förmånsvärde
Postat: 24 aug 2015 11:57
av danni
matbl skrev:Leo skrev:De 40000 är liksom inte inblandade.
Du väljer "grundmodellen"=P85D på skatteverkets hemsidas beräkningsmodell (sök på beräkning bilförmån på skatteverkets hemsida) Sen lägger du på listpriset för all utrustning du köper till inklusive vinterdäck i modellen så räknar den ut förmånsvärdet automatiskt. Det enda du ev kan hoppa över att lägga in är "registrerings/destionationskostnaden" och om du köper extra laddkablar.
Registreringskostnaden kan man hoppa över att ta med enligt det svar jag fått av skatteverket då det ses som en avgift och inte något som har med bilen att göra.
Extrautrustning tar mitt leasingbolag upp till 90% och sa att det är så det ska vara. Ingen aning om varför.
Du får lov att räkna av rabatt som ges på extrautrustning, men inte rabatt som ges på själva bilens baspris. Du får dock bara ta upp sån rabatt som kan fås av allmänheten (dvs vilken privatperson som helst) och inte rabatter som ges specifikt till företag, genom ramavtal, etc. Så om man kan utgå från att en privatperson skulle få 10% rabatt på utrustningen så är det helt korrekt att bara ta upp 90% av extrautrustningens kostnad i förmånsvärdet.
I fallet Tesla är det såklart felaktigt, eftersom vare sig privatpersoner eller företag får någon rabatt. På sin höjd kunde det vara okay att dra bort de 10000 kr man kan få i länkrabatt numera, men det hänger lite på huruvida man anser att det är bilen eller utrustningen som rabatteras (jag skulle nog argumentera för att det är bilen).
Re: Förmånsvärde
Postat: 25 aug 2015 01:56
av Stripe68
Om man har dubbelladdare på bilen så kan den kostnaden räknas bort vid beräkning av förmånsvärdet.
Re: Förmånsvärde
Postat: 25 aug 2015 07:00
av Feddan
Stripe68 skrev:Om man har dubbelladdare på bilen så kan den kostnaden räknas bort vid beräkning av förmånsvärdet.
Har du någon källa till det?
Re: Förmånsvärde
Postat: 25 aug 2015 08:17
av dstr
Feddan skrev:Stripe68 skrev:Om man har dubbelladdare på bilen så kan den kostnaden räknas bort vid beräkning av förmånsvärdet.
Har du någon källa till det?
Googla efter skatteverkets regler om laddutrustning för elbil - extraladdare och montering av en sådan förmånsbeskattas inte.
Re: Förmånsvärde
Postat: 25 aug 2015 08:56
av danni
Det stämmer. Man har funnit att laddutrustning anses ingå i den delen av priset som reduceras för att nå nivå för motsvarande bil. Dvs extrakostnader för att det är en elbil ska alltid reduceras bort. Det gäller laddsladdar, dubbelladdare, och till och med installation av laddplats hemma (förutsatt att den bara används för förmånsbilen) som företaget får lov att stå för utan att det blir någon förmån av det.
Re: Förmånsvärde
Postat: 25 aug 2015 19:27
av Stripe68
Jag lät mitt företag installera 3-fasladdare 32 A under carporten, dra kabel från carport till elskåp och installera jordfelsbrytare och effektvakt i elskåpet. Total kostnad tror jag var runt 55.000 kr inklusive hårdvaran. Det är helt avdragsgillt i företaget och inget förmånsvärde för mig. Men förhoppningsvis så höjer det värdet på huset. Elektrikern drog även en ethernet-kabel mellan laddaren och klädkammaren så jag kan kommunicera med den.
Re: Förmånsvärde
Postat: 25 aug 2015 22:59
av Machris
danni skrev:Det stämmer. Man har funnit att laddutrustning anses ingå i den delen av priset som reduceras för att nå nivå för motsvarande bil. Dvs extrakostnader för att det är en elbil ska alltid reduceras bort. Det gäller laddsladdar, dubbelladdare, och till och med installation av laddplats hemma (förutsatt att den bara används för förmånsbilen) som företaget får lov att stå för utan att det blir någon förmån av det.
Strålande info. Behöver dra ut trefas i carporten.