Laddning i Norge med Tesla
Postat: 14 jun 2020 19:58
Hej.
Jag har tidigare åkt en hel del i Norge med Zoe. Den är väldigt kinkig på jordresistans och vägrar att ladda om den inte kan mäta under ca (100?) Ohm. (Mellan nolla och skyddsjord) Detta går inte på de ställen som fortfarande har IT nät. (230v huvudspänning och oftast lokal skyddsjord) I Zoens fall är det bilen som hindrar. Med Tesla så är det olika UMC i Norge och övriga Europa om jag förstått det rätt. Innebär det att det är UMCn som kollar jordresistans och att i den norska är det bortkopplat? Dvs kan man ladda Teslan med en EVSE (portabel) om denna inte stannar på detta med jordkontroll? Zoen stoppar även på typ 2 stationer med 230v enfas om det är IT nät och inte TN. (Dvs 11kW och högre funkar med 400v huvudspänning och nolla) Jag har inte hittat något på norska forum att de har problem på typ 2 så då borde det inte vara någon kontroll i Teslan?
Jonas
Jag har tidigare åkt en hel del i Norge med Zoe. Den är väldigt kinkig på jordresistans och vägrar att ladda om den inte kan mäta under ca (100?) Ohm. (Mellan nolla och skyddsjord) Detta går inte på de ställen som fortfarande har IT nät. (230v huvudspänning och oftast lokal skyddsjord) I Zoens fall är det bilen som hindrar. Med Tesla så är det olika UMC i Norge och övriga Europa om jag förstått det rätt. Innebär det att det är UMCn som kollar jordresistans och att i den norska är det bortkopplat? Dvs kan man ladda Teslan med en EVSE (portabel) om denna inte stannar på detta med jordkontroll? Zoen stoppar även på typ 2 stationer med 230v enfas om det är IT nät och inte TN. (Dvs 11kW och högre funkar med 400v huvudspänning och nolla) Jag har inte hittat något på norska forum att de har problem på typ 2 så då borde det inte vara någon kontroll i Teslan?
Jonas