Sida 1 av 1

Laddning i Norge med Tesla

Postat: 14 jun 2020 19:58
av gasgaraget
Hej.
Jag har tidigare åkt en hel del i Norge med Zoe. Den är väldigt kinkig på jordresistans och vägrar att ladda om den inte kan mäta under ca (100?) Ohm. (Mellan nolla och skyddsjord) Detta går inte på de ställen som fortfarande har IT nät. (230v huvudspänning och oftast lokal skyddsjord) I Zoens fall är det bilen som hindrar. Med Tesla så är det olika UMC i Norge och övriga Europa om jag förstått det rätt. Innebär det att det är UMCn som kollar jordresistans och att i den norska är det bortkopplat? Dvs kan man ladda Teslan med en EVSE (portabel) om denna inte stannar på detta med jordkontroll? Zoen stoppar även på typ 2 stationer med 230v enfas om det är IT nät och inte TN. (Dvs 11kW och högre funkar med 400v huvudspänning och nolla) Jag har inte hittat något på norska forum att de har problem på typ 2 så då borde det inte vara någon kontroll i Teslan?

Jonas

Re: Laddning i Norge med Tesla

Postat: 14 jun 2020 21:13
av metchristian
gasgaraget skrev:
Hej.
Jag har tidigare åkt en hel del i Norge med Zoe. Den är väldigt kinkig på jordresistans och vägrar att ladda om den inte kan mäta under ca (100?) Ohm. (Mellan nolla och skyddsjord) Detta går inte på de ställen som fortfarande har IT nät. (230v huvudspänning och oftast lokal skyddsjord) I Zoens fall är det bilen som hindrar. Med Tesla så är det olika UMC i Norge och övriga Europa om jag förstått det rätt. Innebär det att det är UMCn som kollar jordresistans och att i den norska är det bortkopplat? Dvs kan man ladda Teslan med en EVSE (portabel) om denna inte stannar på detta med jordkontroll? Zoen stoppar även på typ 2 stationer med 230v enfas om det är IT nät och inte TN. (Dvs 11kW och högre funkar med 400v huvudspänning och nolla) Jag har inte hittat något på norska forum att de har problem på typ 2 så då borde det inte vara någon kontroll i Teslan?

Jonas
Finns väldigt många superchargers i Norge.. vart i Norge ska du? Jag laddade bara supercharge o hotell laddare som då hade teslas wallbox. Körde ca 100mil i Norge i mars..

Re: Laddning i Norge med Tesla

Postat: 14 jun 2020 21:27
av gasgaraget
Jo jag är medveten om att det blir mycket enklare nu med Teslan. Även kört lite Tesla där men då endast på ställen med TN nät på destinationen. Men jag är både här och där. Råkat ut för -30 på hotell och endast en stickkontakt tillgänglig. (IT) Det funkade det med utan att kunna ladda men klart enklare om man slapp skaffa en norsk UMC. Så frågan kvarstår, kontrollerar inte bilen jordresistans utan endast UMCn?

Jonas

Re: Laddning i Norge med Tesla

Postat: 14 jun 2020 22:27
av Gustafsson
Har provat diverse publika typ2 i IT land. Har alltid funkat. Dock enfas 16-32 A.
Kommersiella typ2 som grön kontakt har oftast haft trefas 22 kW.
Om det finns undantag vet jag inte.
Det är ju UMCn som protesterar. Tredjeparts mobil laddare och norsk UMC funkar ju med shuko.

Re: Laddning i Norge med Tesla

Postat: 14 jun 2020 22:43
av Teslaspolen
I Teslas fall går det alltid med Typ2. Det är den europeiska EVSEn som inte fungerar på IT nät. Men hittar du en röd trefas handske i området är det med största sannolikhet TN nät.

I Zoens fall är det som du skriver bilen i sig och där spelar det ingen roll vad man har för kabel, om man nu inte har en ZE50 med DC laddning via CCS så klart.

Re: Laddning i Norge med Tesla

Postat: 14 jun 2020 23:01
av gasgaraget
Ok, tackar.
Då borde den portabla EVSEn jag haft till Zoen göra jobbet.

Jonas