Sida 1 av 1
Cryo-batteri för långtidslagring
Postat: 19 jun 2020 21:54
av [JM]
Ny teknik (för mig iaf) där man lagrar energin i nerkyld luft i vätskeform.
https://cleantechnica.com/2020/06/19/ai ... wait-what/
Verkningsgraden verkar kunna hamna på upp till 50-70%.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cryogen ... gy_storage
Re: Cryo-batteri för långtidslagring
Postat: 19 jun 2020 22:06
av fth
Betydligt bättre verkningsgrad än vätgas, och med mindre risk, låter som en av många tekniker som borde få all den uppmärksamhet och finansiering som vätgas av någon outgrundlig anledning verkar dra åt sig.
/fth
Re: Cryo-batteri för långtidslagring
Postat: 20 jun 2020 09:45
av FlyingBlue
fth skrev:Betydligt bättre verkningsgrad än vätgas, och med mindre risk, låter som en av många tekniker som borde få all den uppmärksamhet och finansiering som vätgas av någon outgrundlig anledning verkar dra åt sig.
/fth
Absolut, med ett lass grus på släpkärran borde cryo-batteri funka jättebra även för mobilitet
Re: Cryo-batteri för långtidslagring
Postat: 20 jun 2020 10:54
av fth
FlyingBlue skrev:fth skrev:Betydligt bättre verkningsgrad än vätgas, och med mindre risk, låter som en av många tekniker som borde få all den uppmärksamhet och finansiering som vätgas av någon outgrundlig anledning verkar dra åt sig.
/fth
Absolut, med ett lass grus på släpkärran borde cryo-batteri funka jättebra även för mobilitet
Haha
Jag syftade dock på storskalig lagring, inte i fordon, men det kanske var otydligt
Det jag tycker är märkligt med vätgasvurmen är dock att då spelar verkningsgraden av någon anledning ingen roll. En ny batteriteknik med förluster ”round trip” på 80% skulle förstås ingen ens fundera att satsa på, men så fort det är vätgas så är det helt plötsligt ok.
/fth
Re: Cryo-batteri för långtidslagring
Postat: 20 jun 2020 11:17
av [JM]
fth skrev:FlyingBlue skrev:fth skrev:Betydligt bättre verkningsgrad än vätgas, och med mindre risk, låter som en av många tekniker som borde få all den uppmärksamhet och finansiering som vätgas av någon outgrundlig anledning verkar dra åt sig.
/fth
Absolut, med ett lass grus på släpkärran borde cryo-batteri funka jättebra även för mobilitet
Haha
Jag syftade dock på storskalig lagring, inte i fordon, men det kanske var otydligt
Det jag tycker är märkligt med vätgasvurmen är dock att då spelar verkningsgraden av någon anledning ingen roll. En ny batteriteknik med förluster ”round trip” på 80% skulle förstås ingen ens fundera att satsa på, men så fort det är vätgas så är det helt plötsligt ok.
/fth
Jag tror att man motiverar med att sol/vindenergin kommer bli så billig att verkningsgraden inte spelar roll.
Däremot måste ju priset ner på all vätgasutrustning. Kommer väl bli bättre med storskalighet men om tex denna cryolagring tar mkt markandsandelar pga billigare teknik så kanske storskaligheten uteblir för vätgasen.
Re: Cryo-batteri för långtidslagring
Postat: 20 jun 2020 11:19
av Bo G
När man kommenterar jämförelser med vätgas så bör man ta med priset på eller nyttan av syrgasen, som utvinns samtidigt som vätgasen. Sist jag kollade importerade Sverige syrgas, så något borde den kosta. Om inte skulle vi vid stordrift kunna göra miljövinster genom att syresätta bottnar i Östersjön.
Re: Cryo-batteri för långtidslagring
Postat: 20 jun 2020 13:24
av Gustafsson
Man måste dock komma ihåg att flytande luft innehåller mindre energi än när den är varm. Kyls den ytterligare kommer den inte att innehålla någon energi. Samma princip som att koka vatten och utnyttja ånga som energibärare. Så egentligen lagrar man inte energi i flytande luft.