Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Leo »

Man får ju också tänka på att det här är just Skatteverkets förslag, ett bland flera olika remissinstanser. Så inte säkert det blir exakt så här.

Det kan ju hända att man till slut väger ihop fler saker och slutliga förslaget som ska tas ställning till och klubbas igenom blir ett hopkok av diverse remissynpunkter.

Även om jag personligen tror Skatteverkets synpunkter väger väldigt tungt och tycker förslaget känns genomtänkt och bra så kan ju diverse "politiska agendor" från både företag, organisationer och inte minst partier förändra saker i slutändan.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Model 3 skulle bli en stor vinnare. Model Y också.
Model Y kan vi ju inte säga nånting om eftersom vi inte vet vad slumpgeneratorn hade skakat fram som förmånsvärde enligt de nuvarande reglerna. Däremot så ligger Model Y med sina drygt 700kkr väldigt nära sweet-spoten för att få maximal nedsättnig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Model 3 skulle bli en stor vinnare. Model Y också.
Model Y kan vi ju inte säga nånting om eftersom vi inte vet vad slumpgeneratorn hade skakat fram som förmånsvärde enligt de nuvarande reglerna. Däremot så ligger Model Y med sina drygt 700kkr väldigt nära sweet-spoten för att få maximal nedsättnig.

Även Model 3 LR skulle få nedsatt förmånsvärde. Om än inte lika mycket som P.

Precis. Det är bilarna runt 700' med relativt dyra jämförbilar (ofta "SUV:ar") som vinner mest. Särskilt de från lite "finare" märken. Gissar att Model Y kommer jämföras med X3, Q5 osv.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Leo »

Man kan historiskt ofta se att skatteregler passar Volvo och deras modellsortiment väldigt bra ;)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Leo skrev:
Man kan historiskt ofta se att skatteregler passar Volvo och deras modellsortiment väldigt bra ;)

Nu vet jag inte vad XC40 P8 har för förmånsvärde men den borde nog kanske gynnas, ja. :)
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av swegarm »

fakerlind skrev:
MWall skrev:
fakerlind skrev:
En fråga från en som inte är så insatt;
Om du väljer en LR AWD idag (eller innan årsskiftet från när de nya reglerna föreslås gälla) så är det väl den nuvarande modellen som gäller för dig?

Ja precis. Det är bara om man köper en efter nyår som det blir så här. Om nu Skatteverket får igenom sitt förslag öht.
Tack. Så då kan du @swegarm väl känna hur fötterna blir varma igen? :)

Ja man kan inte alltid vänta , kommer hela tiden bättre saker längre fram...

Enligt min (något medvetna glädjekalkyl ) blir kostnaden i princip neutral jämfört med att behålla bilen , räknat på 50% restvärde på båda bilarna efter 36 månader.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Mycket bra förslag av SKV. Både rättvist, förutsägbart och enkelt att förstå för alla parter (anställda, företag och myndigheter). Bra jobbat!

Hoppas att politikerna inte sabbar, som brukligt (är förmodligen allt för enkelt och allt för logiskt för deras smak).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av markuswesterberg »

Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

markuswesterberg skrev:
Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Nej.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av markuswesterberg »

MWall skrev:
markuswesterberg skrev:
Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Nej.
Hahaha, förmodar att du svarar på fråga nummer ett här? Eller är sjukt ironisk och en jädrans skön dude. :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

markuswesterberg skrev:
MWall skrev:
markuswesterberg skrev:
Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Nej.
Hahaha, förmodar att du svarar på fråga nummer ett här? Eller är sjukt ironisk och en jädrans skön dude. :lol:
Sorry. Läste inte hela inlägget. :D

Om det blir ändring vid halvårsskiftet så innebär det höjt förmånsvärde för en Model 3 LR. Ganska mycket också tror jag.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av markuswesterberg »

Hur ska SKV kunna ge olika förmånsvärden för bilar med samma modellår? Finns ju inget i deras beräkningsverktyg som efterfrågar registreringsdatum? Tänker på om de ändrar reglerna nu i mitten på året?
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Nect »

markuswesterberg skrev:
Hur ska SKV kunna ge olika förmånsvärden för bilar med samma modellår? Finns ju inget i deras beräkningsverktyg som efterfrågar registreringsdatum? Tänker på om de ändrar reglerna nu i mitten på året?
När bonus-malus infördes mitt under ett år så fick man för just det modellåret upp en fråga i beräkningsverktyget om bilen registrerats efter brytpunktsdatumet. Beroende på vad man svarat så ändrar sig beräkningen. Så det här skulle väll i så fall bli snarlikt :)

Edit; se bild
A40627A9-9754-40DB-B056-5C347D2DB012.jpeg
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av backe »

Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde. Samtidigt får lyxbilar sänkt förmånsvärde.
Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom riksdagen – vilket är troligt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

backe skrev:
Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde. Samtidigt får lyxbilar sänkt förmånsvärde.
Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom riksdagen – vilket är troligt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/

Ja, då kanske man får råd med den där Plaid+:en då. När den nu kommer. :lol:

Ska jag säga nåt objektivt så är det ändå synd att de inte gick på Skatteverkets senaste förslag om nedsättning på 50% med max 350 tkr. Logiskt och rättvist.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Det är helt j*a f*ing otroligt att regeringen skiter fullständigt i alla remissinstanser och kör vidare med sitt eget förslag. Varför behöver man ha remissinstanser överhuvudtaget? Det är ju bara slöseri med tid. Då är det väl bättre om vi gör som i Nord Korea. Pang beslutat klart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Det är helt j*a f*ing otroligt att regeringen skiter fullständigt i alla remissinstanser och kör vidare med sitt eget förslag. Varför behöver man ha remissinstanser överhuvudtaget? Det är ju bara slöseri med tid. Då är det väl bättre om vi gör som i Nord Korea. Pang beslutat klart.

Regeringen kör sitt ideologiska race och skiter i verkligheten. Är inte första gången. Nu har de bestämt sig för att införa den här feministiska åtgärden och då får vi leva med det.

Vi får se hur det påverkar bilförsäljningen. Jag kanske är ensam om att fokusera så hårt på förmånsvärde så det kanske inte gör nån större skillnad? Folk i allmänhet är rätt dåligt pålästa om vad det ens är.

ps. Jag fräschade upp mitt minne genom att kolla på Dannis sammanställning igen. https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Som en enkel minnesregel så kan man säga att förmånsvärden under 9 tusen höjs och de över 9 tusen sänks. Ju längre under 9 tusen desto mer höjs förmånsvärdet och ju högre över desto mer sänks det. (procentuellt)
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av backe »

MWall skrev:
backe skrev:
Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde. Samtidigt får lyxbilar sänkt förmånsvärde.
Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom riksdagen – vilket är troligt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/

Ja, då kanske man får råd med den där Plaid+:en då. När den nu kommer. :lol:

Ska jag säga nåt objektivt så är det ändå synd att de inte gick på Skatteverkets senaste förslag om nedsättning på 50% med max 350 tkr. Logiskt och rättvist.
Jag håller med, skatteverkets förslag kändes mest vettigt och borde gynna omställningen till elbilar mer och dessutom ta bort momentet att den biltillverkare som lyckas få den mest förmånliga bilen att jämföra med vinner.
Sen håller jag kvar vid min åsikt att både låga förmånsvärden och bonus borde ha ett tak vilket det här kunde ha löst halvvägs åtminstone.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?

Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av backe »

Maw skrev:
Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?

Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Så tror jag inte att det blir, men däremot så kommer "likvärdig" bil få ett högre förmånsvärde vilket i förlängningen även höjer förmånsvärdet på elbilen. Dock så verkar det bli lägre förmånsvärde på dyra bilar.
Sen försvann nedsättning av förmånsvärdet på miljöbilar vid årskiftet vilket var 10 000 kr/år.

Jag får också ny bil nu innan 1/7(1/4 får jag min) vilket känns rätt bra även om jag hellre hade sett att den alternativa lösningen hade sjösatts.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?

Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Nej inte alls. Men vanliga elbilar som t ex Model 3 LR för höjt förmånsvärde med drygt 1300:-.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

backe skrev:
Maw skrev:
Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?

Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Så tror jag inte att det blir, men däremot så kommer "likvärdig" bil få ett högre förmånsvärde vilket i förlängningen även höjer förmånsvärdet på elbilen. Dock så verkar det bli lägre förmånsvärde på dyra bilar.
Sen försvann nedsättning av förmånsvärdet på miljöbilar vid årskiftet vilket var 10 000 kr/år.

Jag får också ny bil nu innan 1/7(1/4 får jag min) vilket känns rätt bra även om jag hellre hade sett att den alternativa lösningen hade sjösatts.
Ok, jag uppfattade att förslaget som kom från regeringen skulle ta bort konceptet med likvärdig bil. Men då måste jag missförstått.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av markuswesterberg »

Jaha. Vad ska man säga. Orkar inte ens. Sämst. Korkat. Idiotiskt.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Johnalm »

Förbannade jävla rövhattar till regering. Skicka Greta på dem!!!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/
De 2,3 miljarderna kommer troligen inte heller gå till åtgärder för elektrifiering av fordonsflottan, eller för förbättringar av varken vägar eller miljön.

Den kommer säkert gå till helt andra föremål och andra personer än oss elbilister misstänker jag starkt... :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar