Tjänstebilsregler 2021
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebilsregler 2021
Man får ju också tänka på att det här är just Skatteverkets förslag, ett bland flera olika remissinstanser. Så inte säkert det blir exakt så här.
Det kan ju hända att man till slut väger ihop fler saker och slutliga förslaget som ska tas ställning till och klubbas igenom blir ett hopkok av diverse remissynpunkter.
Även om jag personligen tror Skatteverkets synpunkter väger väldigt tungt och tycker förslaget känns genomtänkt och bra så kan ju diverse "politiska agendor" från både företag, organisationer och inte minst partier förändra saker i slutändan.
Det kan ju hända att man till slut väger ihop fler saker och slutliga förslaget som ska tas ställning till och klubbas igenom blir ett hopkok av diverse remissynpunkter.
Även om jag personligen tror Skatteverkets synpunkter väger väldigt tungt och tycker förslaget känns genomtänkt och bra så kan ju diverse "politiska agendor" från både företag, organisationer och inte minst partier förändra saker i slutändan.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tjänstebilsregler 2021
Model Y kan vi ju inte säga nånting om eftersom vi inte vet vad slumpgeneratorn hade skakat fram som förmånsvärde enligt de nuvarande reglerna. Däremot så ligger Model Y med sina drygt 700kkr väldigt nära sweet-spoten för att få maximal nedsättnig.MWall skrev:Model 3 skulle bli en stor vinnare. Model Y också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
mati skrev:Model Y kan vi ju inte säga nånting om eftersom vi inte vet vad slumpgeneratorn hade skakat fram som förmånsvärde enligt de nuvarande reglerna. Däremot så ligger Model Y med sina drygt 700kkr väldigt nära sweet-spoten för att få maximal nedsättnig.MWall skrev:Model 3 skulle bli en stor vinnare. Model Y också.
Även Model 3 LR skulle få nedsatt förmånsvärde. Om än inte lika mycket som P.
Precis. Det är bilarna runt 700' med relativt dyra jämförbilar (ofta "SUV:ar") som vinner mest. Särskilt de från lite "finare" märken. Gissar att Model Y kommer jämföras med X3, Q5 osv.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Man kan historiskt ofta se att skatteregler passar Volvo och deras modellsortiment väldigt bra
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tjänstebilsregler 2021
Leo skrev:Man kan historiskt ofta se att skatteregler passar Volvo och deras modellsortiment väldigt bra
Nu vet jag inte vad XC40 P8 har för förmånsvärde men den borde nog kanske gynnas, ja.
Re: Tjänstebilsregler 2021
fakerlind skrev:Tack. Så då kan du @swegarm väl känna hur fötterna blir varma igen?MWall skrev:fakerlind skrev:En fråga från en som inte är så insatt;
Om du väljer en LR AWD idag (eller innan årsskiftet från när de nya reglerna föreslås gälla) så är det väl den nuvarande modellen som gäller för dig?
Ja precis. Det är bara om man köper en efter nyår som det blir så här. Om nu Skatteverket får igenom sitt förslag öht.
Ja man kan inte alltid vänta , kommer hela tiden bättre saker längre fram...
Enligt min (något medvetna glädjekalkyl ) blir kostnaden i princip neutral jämfört med att behålla bilen , räknat på 50% restvärde på båda bilarna efter 36 månader.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Mycket bra förslag av SKV. Både rättvist, förutsägbart och enkelt att förstå för alla parter (anställda, företag och myndigheter). Bra jobbat!
Hoppas att politikerna inte sabbar, som brukligt (är förmodligen allt för enkelt och allt för logiskt för deras smak).
Hoppas att politikerna inte sabbar, som brukligt (är förmodligen allt för enkelt och allt för logiskt för deras smak).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Tjänstebilsregler 2021
Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Nej.markuswesterberg skrev:Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Tjänstebilsregler 2021
Hahaha, förmodar att du svarar på fråga nummer ett här? Eller är sjukt ironisk och en jädrans skön dude.MWall skrev:Nej.markuswesterberg skrev:Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Sorry. Läste inte hela inlägget.markuswesterberg skrev:Hahaha, förmodar att du svarar på fråga nummer ett här? Eller är sjukt ironisk och en jädrans skön dude.MWall skrev:Nej.markuswesterberg skrev:Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Om det blir ändring vid halvårsskiftet så innebär det höjt förmånsvärde för en Model 3 LR. Ganska mycket också tror jag.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Tjänstebilsregler 2021
Hur ska SKV kunna ge olika förmånsvärden för bilar med samma modellår? Finns ju inget i deras beräkningsverktyg som efterfrågar registreringsdatum? Tänker på om de ändrar reglerna nu i mitten på året?
Re: Tjänstebilsregler 2021
När bonus-malus infördes mitt under ett år så fick man för just det modellåret upp en fråga i beräkningsverktyget om bilen registrerats efter brytpunktsdatumet. Beroende på vad man svarat så ändrar sig beräkningen. Så det här skulle väll i så fall bli snarliktmarkuswesterberg skrev:Hur ska SKV kunna ge olika förmånsvärden för bilar med samma modellår? Finns ju inget i deras beräkningsverktyg som efterfrågar registreringsdatum? Tänker på om de ändrar reglerna nu i mitten på året?
Edit; se bild
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Tjänstebilsregler 2021
Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde. Samtidigt får lyxbilar sänkt förmånsvärde.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom riksdagen – vilket är troligt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
backe skrev:Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde. Samtidigt får lyxbilar sänkt förmånsvärde.https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom riksdagen – vilket är troligt.
Ja, då kanske man får råd med den där Plaid+:en då. När den nu kommer.
Ska jag säga nåt objektivt så är det ändå synd att de inte gick på Skatteverkets senaste förslag om nedsättning på 50% med max 350 tkr. Logiskt och rättvist.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det är helt j*a f*ing otroligt att regeringen skiter fullständigt i alla remissinstanser och kör vidare med sitt eget förslag. Varför behöver man ha remissinstanser överhuvudtaget? Det är ju bara slöseri med tid. Då är det väl bättre om vi gör som i Nord Korea. Pang beslutat klart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
mati skrev:Det är helt j*a f*ing otroligt att regeringen skiter fullständigt i alla remissinstanser och kör vidare med sitt eget förslag. Varför behöver man ha remissinstanser överhuvudtaget? Det är ju bara slöseri med tid. Då är det väl bättre om vi gör som i Nord Korea. Pang beslutat klart.
Regeringen kör sitt ideologiska race och skiter i verkligheten. Är inte första gången. Nu har de bestämt sig för att införa den här feministiska åtgärden och då får vi leva med det.
Vi får se hur det påverkar bilförsäljningen. Jag kanske är ensam om att fokusera så hårt på förmånsvärde så det kanske inte gör nån större skillnad? Folk i allmänhet är rätt dåligt pålästa om vad det ens är.
ps. Jag fräschade upp mitt minne genom att kolla på Dannis sammanställning igen. https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/
Som en enkel minnesregel så kan man säga att förmånsvärden under 9 tusen höjs och de över 9 tusen sänks. Ju längre under 9 tusen desto mer höjs förmånsvärdet och ju högre över desto mer sänks det. (procentuellt)
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag håller med, skatteverkets förslag kändes mest vettigt och borde gynna omställningen till elbilar mer och dessutom ta bort momentet att den biltillverkare som lyckas få den mest förmånliga bilen att jämföra med vinner.MWall skrev:backe skrev:Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde. Samtidigt får lyxbilar sänkt förmånsvärde.https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom riksdagen – vilket är troligt.
Ja, då kanske man får råd med den där Plaid+:en då. När den nu kommer.
Ska jag säga nåt objektivt så är det ändå synd att de inte gick på Skatteverkets senaste förslag om nedsättning på 50% med max 350 tkr. Logiskt och rättvist.
Sen håller jag kvar vid min åsikt att både låga förmånsvärden och bonus borde ha ett tak vilket det här kunde ha löst halvvägs åtminstone.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?
Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Så tror jag inte att det blir, men däremot så kommer "likvärdig" bil få ett högre förmånsvärde vilket i förlängningen även höjer förmånsvärdet på elbilen. Dock så verkar det bli lägre förmånsvärde på dyra bilar.Maw skrev:Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?
Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Sen försvann nedsättning av förmånsvärdet på miljöbilar vid årskiftet vilket var 10 000 kr/år.
Jag får också ny bil nu innan 1/7(1/4 får jag min) vilket känns rätt bra även om jag hellre hade sett att den alternativa lösningen hade sjösatts.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Nej inte alls. Men vanliga elbilar som t ex Model 3 LR för höjt förmånsvärde med drygt 1300:-.Maw skrev:Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?
Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ok, jag uppfattade att förslaget som kom från regeringen skulle ta bort konceptet med likvärdig bil. Men då måste jag missförstått.backe skrev:Så tror jag inte att det blir, men däremot så kommer "likvärdig" bil få ett högre förmånsvärde vilket i förlängningen även höjer förmånsvärdet på elbilen. Dock så verkar det bli lägre förmånsvärde på dyra bilar.Maw skrev:Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?
Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Sen försvann nedsättning av förmånsvärdet på miljöbilar vid årskiftet vilket var 10 000 kr/år.
Jag får också ny bil nu innan 1/7(1/4 får jag min) vilket känns rätt bra även om jag hellre hade sett att den alternativa lösningen hade sjösatts.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Tjänstebilsregler 2021
Förbannade jävla rövhattar till regering. Skicka Greta på dem!!!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
De 2,3 miljarderna kommer troligen inte heller gå till åtgärder för elektrifiering av fordonsflottan, eller för förbättringar av varken vägar eller miljön.backe skrev:https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde.
Den kommer säkert gå till helt andra föremål och andra personer än oss elbilister misstänker jag starkt...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik