Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av GreenMachine »

MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Såg en liten debatt mellan Suhonen och nån från Dagens Industri igår i Aktuellt. Jag tycker nog att Suhonen har många poänger. Sverige har väldigt stora brister idag. Sjukvård, skola, omsorg, infrastruktur, krisberedskap... Pengarna måste in för att bygga upp landet igen.

Men samtidigt så betalar vi i Sverige in väldigt mycket skatt redan som det är. Det borde verkligen räcka. Jag säger som Leif Östling: "Vad fan får vi för pengarna?". Nog måste vi kunna bli effektivare? Jag tror även att invandringen kostat Sverige enorma summor de senaste decennierna. Var antagligen ett historiskt misstag att ta emot så många på så kort tid.
Det är klart att Sverige har tagit sig vatten över huvudet. Ett litet land kan inte hålla på såhär med att vilja visa resten av världen hur man gör "rätt". Sen är det ju det här med att man inte får diskutera vissa saker eftersom det inte är pk. När det gäller invandring så tror jag att största problemet är att man i Sverige tror att alla som kommer hit är människor som tänker och lever på exakt samma sätt som man gör här i Sverige. Och gör de inte det så kommer de göra det när man talar om för dem vad som är rätt och vad som är fel. Tyvärr fungerar det inte så i verkligheten. Jag är ju invandrare själv, och jag känner många andra invandrare, och jag tror att de flesta kan berätta sina skräckhistorier om hur de har bemötts när de kom till Sverige.

Sen att man försöker lösa allting med att bara höja skatterna hela tiden är ju extremt korkat eftersom det inte angriper det verkliga problemet. Lite som att köpa en starkare bil eftersom man brukar köra med punkterade däck (av ideologiska skäl såklart).
Njae. Även Löfven och sossarna problematiserar invandringen vid det här laget. Har hänt väldigt mycket sen 2015. Att en stor invandring inte fungerar för en välfärdsstat förstår numera alla förutom V och MP. Centern vill ju ha stor invandring också men de vill göra det genom nåt slags apartheid där invandrare inte skulle få tillgång till samma sociala skyddsnät som vi andra. Annie Lööf har sagt det rakt ut men ingen verkar höra eller förstå vad hon säger i bisatsen.
Mellan 20-25 miljarder beräknas varje år betalas ut felaktig i olika typer av bidrag och ersättningar enligt riksdagens egna utredningar och varav hälften är pg av bedrägeri och direkt brottsligt uppsåt. Så länge som det är ett faktum tycker jag att alla som motiverar höjda skatter för att täcka brister inom sjukvård, skola, omsorg ska ska fre igen foderluckan. Vem med normalt fungerande hjärnbark tycker det är bra att ge politiker som redan bevisat att de inte klarar av att hantera pengar, ännu mer pengar? Lite som att ge en låda whiskey till kapten Haddock. Kan bara sluta på ett sätt.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror ni missar ett av huvudsyftena med reformen. Man vill att det ska säljas färre nya bilar. Man har väl någon idé att människor kommer upptäcka att man kanske inte egentligen behöver någon bil och avstår.
Syftet är ju alltså inte att öka elbilsförsäljningen utan att styra över mer på kollektivtrafiken.

Snurrigt och lite verklighetsfrånvänt kan tyckas.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

Åhh, synd att inte Boxarnosen fälldes tre veckor tidigare, då hade nog inte förmånsvärdena höjts. Nu finns en liten chans att Ulfsson kommer till och kan sänka dem, även om huvudtipset är en 3:e rond med Boxar näsan.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/s%C3% ... -1.5028291

(Schweiz demokratiska system är överlägset vårt (och alla andras), se hur bra de har det. I Schweiz är alla partier med i regeringen och statsminister posten byts varje år, oppositionen är folket i beslutande folkomröstningar.)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Tänkte ungefär samma sak när detta hände. Hade de inte kunnat börja leka sandlåda två veckor tidigare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar