Sida 1 av 38
Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 11:29
av Zalman3
En av sveriges bästa experter på tjänstebilar, Ronny Svensson på
https://www.tjanstebilsfakta.se/
Körde ett gratis semenarium om tjänstbilar.
Har har goda kontakter med regeringen.
Det blir nya regler för Bonus/Malus 2021.
Ronny tror att nedsättningen av förmånsvärdet för laddbilar och gasbilar tas bort 1 januari 2021.
Man vill prioritera rena elbilar.
Export av elbilar kan minskas genom att elbilsstödet fördelas ut varje år(eller varje månad) under en 3 års period.
Centerns Rickad Nordin kämpar hårt för att elbilsstödet ska höjas till 100.000kr.
Och att en Malus på 50.000kr på smutsiga fossilbilar införs.
Kommer Sverige inte höja stödet kommer en flod av billiga elbilar får EU att importeras, och svenska bilhandlare slår ut helt i onödan.
Därför är det mycket viktigt att elbilsstödet höjs till 100.000kr.
Om stödet höjs till 100.000kr, så blir det 2.778kr i månaden i 36 månader.
Bonusstödet för laddhybrider tas bort(eller blir max 20g CO2 per km).
När förbjuds försäljningen av fossila bilar i sverige?
Utredning tillsatt om utfasning av fossila drivmedel samt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... eselbilar/
Min reflektion.
Man vill ha bort stora tunga SUV bilar.
I sämsta fall köper rika människor stora dyra SUV plugin bilar för att de har låg skatt.
Men de laddar aldrig bilen.
Därför måste man satsa helhjärtat på elbilar.
Kanske blir det en gräns som i vissa EU länder på att elbilen inte får kosta mer än 400.000kr för att man ska få fullt elbilsstöd.
Tror att regeringens utredning landar i att försäljningen av fossila bilar förbjuds 2025.
I Frankrike har man ju infört en skrotningspremie på 5000 euro för gamla fossilbilar.
Och det kanske kommer i fler länder.
I England.
Give consumers £5k to scrap old car buy a greener one, say manufacturers
https://www.insider.co.uk/news/give-con ... d-22135143
Tror att man får rejäl fart på elbilsförsäljningen om man i Sverige inför en premie på 50.000kr om man skrotar sin fossilbil och köper en elbil.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 11:30
av Zalman3
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 11:33
av Zalman3
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 18:13
av mastodontfilmsmats
Blir det en skrotningsbonus på 50k kommer en stooooor mängd mer eller mindre osäljbara gamla andra- och tredjebilar skrotas. Om det sedan leder till fler nyköp låter jag vara osagt.
edit: jaha, ja naturligtvis är det krav på nyköp i samband med skrotning. Blir intressant att se hur det kommer lösas.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 18:21
av Fredrik j
Hela principen med förmånsbil skulle ju kunna slopas nu när man har chansen vid en stor omställning.
Tjänstebil är ju ett fordon som används I tjänsten. En förmånsbil är ju en bil som används för att man är anställd.
Vad är förklaring till varför man ska ha tillgång till en lågskattad bil privat genom sin anställning?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 18:27
av Zalman3
mastodontfilmsmats skrev:Blir det en skrotningsbonus på 50k kommer en stooooor mängd mer eller mindre osäljbara gamla andra- och tredjebilar skrotas. Om det sedan leder till fler nyköp låter jag vara osagt.
edit: jaha, ja naturligtvis är det krav på nyköp i samband med skrotning. Blir intressant att se hur det kommer lösas.
Bilköparna av nya bilar styr man över till elbilar med lågt förmånsvärde, elbilsstöd och låg bilskatt.
Ägare till billiga fossilbilar styr man över till elbilar med 50.000kr i skrotningspremie och 60.000kr i elbilsstöd.
Ganska enkelt faktiskt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 20:12
av mastodontfilmsmats
Zalman3 skrev:mastodontfilmsmats skrev:Blir det en skrotningsbonus på 50k kommer en stooooor mängd mer eller mindre osäljbara gamla andra- och tredjebilar skrotas. Om det sedan leder till fler nyköp låter jag vara osagt.
edit: jaha, ja naturligtvis är det krav på nyköp i samband med skrotning. Blir intressant att se hur det kommer lösas.
Bilköparna av nya bilar styr man över till elbilar med lågt förmånsvärde, elbilsstöd och låg bilskatt.
Ägare till billiga fossilbilar styr man över till elbilar med 50.000kr i skrotningspremie och 60.000kr i elbilsstöd.
Ganska enkelt faktiskt.
Jag har en fossilbil värd ca 20k för tillfället... Den är så kass att jag inte vill sälja den till någon annan (jag vill ingen så ont

), så en skrotpremie på 50k skulle göra att den förvandlas till reservdelar snabbare än blixten.
Om jag sedan måste lösa in den hos bilhandlare för att få de pengarna blir det svårare (Tesla ligger bra till, Hyundai och Kia också), eftersom inlösen blir svårt map leveranstider etc (har bara en bil). Risken är också att en sådan skrotpremie inte blir långvarig (förnyas den kanske årsvis - eller finns det en pott med en totalsumma som hinner ta slut (sol-el), etc), och med långa leveranstider på elbilar etc, hur löses det. Kan skrotfirmorna pynta och kräva bidrag därefter? Eller blir det bidragsinhämtning mot skrotningsbevis?
Jag har faktiskt en satans trasig v40 dessutom värd ca 500kr, inser jag nu, som också skulle må bra av en skrotpremie på 50k...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 20:35
av Verdi
Kan man köpa på sig en massa skrotbilar, exportera till Frankrike och skrota där?

Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 20:46
av Bjelke
Det kan väl bli så att bilarna ska vara i körbart skick eller nåt, tex vara i trafik senaste 6 månaderna...
Fast allt som går åt rätt håll är ju bra så det kanske kan bli så att all skrotning ger bidrag...

(Jag har två skruttbilar här tex)
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 20:51
av Fredrik j
Bjelke skrev:Det kan väl bli så att bilarna ska vara i körbart skick eller nåt, tex vara i tragik senaste 6 månaderna...
Fast allt som går åt rätt håll är ju bra så det kanske kan bli så att all skrotning ger bidrag...

(Jag har två skruttbilar här tex)
Om du tycker det är rätt håll så är det väl bara att du skrotar dina bilar.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 20:57
av Bjelke
Fredrik j skrev:Bjelke skrev:Det kan väl bli så att bilarna ska vara i körbart skick eller nåt, tex vara i tragik senaste 6 månaderna...
Fast allt som går åt rätt håll är ju bra så det kanske kan bli så att all skrotning ger bidrag...

(Jag har två skruttbilar här tex)
Om du tycker det är rätt håll så är det väl bara att du skrotar dina bilar.
Absolut
Om en skrotad bil leder till att ytterligare en till elbil kommer ut på vägarna så är det åt rätt håll!

(Mina åker nog på skroten oavsett bidrag, jag själv behöver inte fler elbilar)
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 21:03
av frippe
Tycker det blir tokigt att kräva nyköp av en bil för att få skrotningspremien. Hela idén är väl att vi behöver färre bilar över huvudtaget samt återvinna materialet från äldre bilar.
Bättre låta äldre bilar få skrotningspremie oavsett. Sätt gärna ett krav på att de ska vara i trafik, besiktigade m.m.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 22:07
av mastodontfilmsmats
frippe skrev:Tycker det blir tokigt att kräva nyköp av en bil för att få skrotningspremien. Hela idén är väl att vi behöver färre bilar över huvudtaget samt återvinna materialet från äldre bilar.
Bättre låta äldre bilar få skrotningspremie oavsett. Sätt gärna ett krav på att de ska vara i trafik, besiktigade m.m.
mm. Keeps the other money rolling. Autodoc/bildelasbasen/skruvat lär överösas med beställningar till bilar som bara hjälpligt ska gå igenom besiktningen. Blir mer värt att fixa bilen för skrotning än att fixa bilen för försäljning.
Min skrot-v40 (senast använd som isbil) kan man ju plötsligt sätta nytt avgassystem, , nya bälten, svetsa rosten under dörrarna, byta framskärmar, vattenpump, termostat, turbo och lambdasond på om man ändå tjänar 10k på det (arbetskostnaden betalar sig alltså) innan man skrotar den.. eller iallafall inte förlorar på det. Missar miljösyftet med 97% eftersom bilen ändå inte används, men då blir den skrotad istället för att stå ivägen på tomten.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 22:23
av frippe
mastodontfilmsmats skrev:frippe skrev:Tycker det blir tokigt att kräva nyköp av en bil för att få skrotningspremien. Hela idén är väl att vi behöver färre bilar över huvudtaget samt återvinna materialet från äldre bilar.
Bättre låta äldre bilar få skrotningspremie oavsett. Sätt gärna ett krav på att de ska vara i trafik, besiktigade m.m.
mm. Keeps the other money rolling. Autodoc/bildelasbasen/skruvat lär överösas med beställningar till bilar som bara hjälpligt ska gå igenom besiktningen. Blir mer värt att fixa bilen för skrotning än att fixa bilen för försäljning.
Min skrot-v40 (senast använd som isbil) kan man ju plötsligt sätta nytt avgassystem, , nya bälten, svetsa rosten under dörrarna, byta framskärmar, vattenpump, termostat, turbo och lambdasond på om man ändå tjänar 10k på det (arbetskostnaden betalar sig alltså) innan man skrotar den.. eller iallafall inte förlorar på det. Missar miljösyftet med 97% eftersom bilen ändå inte används, men då blir den skrotad istället för att stå ivägen på tomten.
Går att sätta andra begränsningar, att bilen ska ha varit i drift ett visst antal månader. Eller så är erbjudandet under en begränsad tid, och före dess ska bilen varit i drift sex månader t.ex.
Finns många möjligheter för att minska risken med det du beskriver. Utan att det behöver vara så otroligt stor administration.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 23:22
av Franz
Att skrota fungerande bilar är slöseri så länge de kan ersätta sämre bilar. Det är bara att åka runt i Östeuropa så hittar man gott om bilar som alla mått bra av ifall de ersattes av t.ex. en 10 år gammal Volvo.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 jul 2020 23:41
av Svenssons
Franz skrev:Att skrota fungerande bilar är slöseri så länge de kan ersätta sämre bilar. Det är bara att åka runt i Östeuropa så hittar man gott om bilar som alla mått bra av ifall de ersattes av t.ex. en 10 år gammal Volvo.
Precis, att skrota fungerande bilar är ett stort resursslöseri och leder till ökade utsläpp av växthusgaser.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 03 jul 2020 11:05
av frippe
Svenssons skrev:Franz skrev:Att skrota fungerande bilar är slöseri så länge de kan ersätta sämre bilar. Det är bara att åka runt i Östeuropa så hittar man gott om bilar som alla mått bra av ifall de ersattes av t.ex. en 10 år gammal Volvo.
Precis, att skrota fungerande bilar är ett stort resursslöseri och leder till ökade utsläpp av växthusgaser.
Beror väl på användande av dem.
Min tanke är att det finns väldigt många äldre bilar som används väldigt lite, alternativt kunde ersättas med annat transportslag. De bilarna är det en ren vinst att bli av med.
Men att skrota äldre bilar som körs lite för att tvinga ägarna att köpa en ny bil. Är miljömässigt illa men bra för ekonomin och anställda i nationella företag som tillverkar bilar.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 03 jul 2020 11:22
av Fredrik j
frippe skrev:
Min tanke är att det finns väldigt många äldre bilar som används väldigt lite, alternativt kunde ersättas med annat transportslag. De bilarna är det en ren vinst att bli av med.
Varför är det en vinst att bli av med en bil som det körs väldigt lite med? Har man otur kan ju återvinningen vara mer miljöskadlig än att bara låta den vara.
Eller kanske skrev du fel och menar äldre bilar som används väldigt mycket? Där finns det ju en stor vinst.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 03 jul 2020 12:05
av frippe
Fredrik j skrev:frippe skrev:
Min tanke är att det finns väldigt många äldre bilar som används väldigt lite, alternativt kunde ersättas med annat transportslag. De bilarna är det en ren vinst att bli av med.
Varför är det en vinst att bli av med en bil som det körs väldigt lite med? Har man otur kan ju återvinningen vara mer miljöskadlig än att bara låta den vara.
Eller kanske skrev du fel och menar äldre bilar som används väldigt mycket? Där finns det ju en stor vinst.
Mitt inlägg handlade enbart om fordon som skulle skrotas utan att ersättas med ett nytt fordon. Hur de används spelar i det fallet ingen roll.
Otur kan man alltid ha, men den är svår att ta i beräknande, så mitt antagande är att återvinningen sker med miljövänliga lösningar.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 03 jul 2020 13:09
av Svenssons
frippe skrev:Fredrik j skrev:frippe skrev:
Min tanke är att det finns väldigt många äldre bilar som används väldigt lite, alternativt kunde ersättas med annat transportslag. De bilarna är det en ren vinst att bli av med.
Varför är det en vinst att bli av med en bil som det körs väldigt lite med? Har man otur kan ju återvinningen vara mer miljöskadlig än att bara låta den vara.
Eller kanske skrev du fel och menar äldre bilar som används väldigt mycket? Där finns det ju en stor vinst.
Mitt inlägg handlade enbart om fordon som skulle skrotas utan att ersättas med ett nytt fordon. Hur de används spelar i det fallet ingen roll.
Otur kan man alltid ha, men den är svår att ta i beräknande, så mitt antagande är att återvinningen sker med miljövänliga lösningar.
Tillverkning av nytt fordon kostar ju också på för miljön, än mer för elbil men om elbilen körs normalt mycket så blir det tillslut vinst mot ny avgasbil. Nu pratar vi dock om ett fordon där klotet redan tagit smällen från tillverkningen, den kostar inget mer i tillverkning (förutom enstaka reservdelar). Att skrota ett fullt fungerande fordon är alltså inte miljövänligt, den kan komma till nytta hos någon som inte kör särskilt långt och därmed inte förbrukar så mycket fossilbränsle. Att sätta högt skrotningsvärde kommer bara leda till att det skrapas fram en massa fordon som egentligen redan ses som skrotade och det är slöseri med de allmännas resurser.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 03 jul 2020 16:32
av ElTorsk
Fredrik j skrev:Hela principen med förmånsbil skulle ju kunna slopas nu när man har chansen vid en stor omställning.
Tjänstebil är ju ett fordon som används I tjänsten. En förmånsbil är ju en bil som används för att man är anställd.
Vad är förklaring till varför man ska ha tillgång till en lågskattad bil privat genom sin anställning?
Ett skäl kan vara bättre nyttjande av resurser. Känns tokigt att man måste ha dubbla bilar då tjänstebilen inte får köras privat.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 03 jul 2020 17:58
av tor-ake
ElTorsk skrev:Fredrik j skrev:Hela principen med förmånsbil skulle ju kunna slopas nu när man har chansen vid en stor omställning.
Tjänstebil är ju ett fordon som används I tjänsten. En förmånsbil är ju en bil som används för att man är anställd.
Vad är förklaring till varför man ska ha tillgång till en lågskattad bil privat genom sin anställning?
Ett skäl kan vara bättre nyttjande av resurser. Känns tokigt att man måste ha dubbla bilar då tjänstebilen inte får köras privat.
Också av praktiska skäl. Om vi nu förutsätter att man gör tjänsteresor över huvud taget, så är det oftast så att den dagen man gör tjänsteresan så börjar och slutar man i hemmet. Att åka till arbetsplatsen och hämta tjänstebilen, alternativt hyra en bil varje gång man skall göra en tjänsteresa (det har jag gjort ett par gånger) är extremt opraktiskt. Dessutom måste arbetsgivaren ha en parkering för tjänstebilarna när de inte används, och helst garage så att inte bilarna står utsatta för vandalism i t.ex. ett industriområde.
Det sagt, i det normala fallet är ju inte förmånsbilar lågskattade. Det är det ju bara laddbara och gasbilar som är. En vanlig förmånsbil som Passat diesel drar ju in över 40.000kr/år i förmånsskatt och soc. avg. Utan förmånsbilssystemet skulle lite äldre bilar rulla många fler mil per år istället. Vanliga kontorsslavar går inte annars och köper en fabriksny bil var tredje år. Äldre bilar = sämre säkerhet och mer utsläpp.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 03 jul 2020 19:06
av Verdi
Fredrik j skrev:Hela principen med förmånsbil skulle ju kunna slopas nu när man har chansen vid en stor omställning.
Tjänstebil är ju ett fordon som används I tjänsten. En förmånsbil är ju en bil som används för att man är anställd.
Vad är förklaring till varför man ska ha tillgång till en lågskattad bil privat genom sin anställning?
Det har man inte. De som hävdar att en förmånsbil utan nedsatt förmånsvärde blir mer än marginellt billigare än en privatägd ljuger eller räknar fel.
Att man sätter ner förmånsvärdet för elbilar är för att de allra flesta dyrare bilar köps av företag och man vill att de helst ska välja elbil. Det är också ett sätt att gynna elbilar som inte gör bilarna extra lönsamma att exportera. Som t ex miljöbonusen...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 03 jul 2020 20:03
av Fredrik j
Verdi skrev:Fredrik j skrev:Hela principen med förmånsbil skulle ju kunna slopas nu när man har chansen vid en stor omställning.
Tjänstebil är ju ett fordon som används I tjänsten. En förmånsbil är ju en bil som används för att man är anställd.
Vad är förklaring till varför man ska ha tillgång till en lågskattad bil privat genom sin anställning?
Det har man inte. De som hävdar att en förmånsbil utan nedsatt förmånsvärde blir mer än marginellt billigare än en privatägd ljuger eller räknar fel.
Att man sätter ner förmånsvärdet för elbilar är för att de allra flesta dyrare bilar köps av företag och man vill att de helst ska välja elbil. Det är också ett sätt att gynna elbilar som inte gör bilarna extra lönsamma att exportera. Som t ex miljöbonusen...
Det har ju alltid funnits nedsatta förmånsvärdet. För 15år sedan var det etanolbil som var bra för miljön och som skulle premieras. Sen var det ”miljödieslar”.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 03 jul 2020 20:04
av Anderzzon
Verdi skrev:Det har man inte. De som hävdar att en förmånsbil utan nedsatt förmånsvärde blir mer än marginellt billigare än en privatägd ljuger eller räknar fel.
Att man sätter ner förmånsvärdet för elbilar är för att de allra flesta dyrare bilar köps av företag och man vill att de helst ska välja elbil. Det är också ett sätt att gynna elbilar som inte gör bilarna extra lönsamma att exportera. Som t ex miljöbonusen...
Missförstår jag dig eller menar du att det inte är förmånligt att som anställd i ett företag få en förmånsbil?
