Sida 1 av 2

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 03 jul 2020 22:26
av taliz
slugger75 skrev:
taliz skrev:
slugger75 skrev:
taliz skrev:
slugger75 skrev:
Hastighetsinformationen är ett skämt. Jag har haft min M3 i ett år, det har aldrig fungerat. Beror inte på kartdata. Funkar fin-fint i Waze t.ex.

Beror på Tesla.
Uhm va? Var tror du Waze hämtar sin info ifrån? Jo kartdata.
Det finns många olika leverantörer av kartdata, den Tesla valt är antagligen fokuserad på Nordamerika, övriga världen verkar inte uppdateras särskilt ofta.
Motorvägar och större vägar är så gott som alltid rätt.
Lägg ner taliz.

Prova att köra med Waze parallellt med Teslas navigering så får du själv se hur hastighetsinformationen skiljer sig. En visar fel (Tesla) och en visar rätt (Waze). Detta är fakta.
Men snälla, tänk lite längre. Var kommer datat ifrån? Det är ju det som är det relevanta.
Tesla samlar inte in det själv, lika lite som Waze gör det. Man använder underleverantörer och samarbetspartners.
Har för mig Tesla använder OpenStreetMap, Waze använder väl Google.
Snälla, tänk ett steg längre.

OM det skulle vara så att Tesla använder sig av en källa som är inkorrekt så är det dåligt.

Ingen har kunnat visa varför hastigheterna inte uppdateras i Model 3, men faktum kvarstår att bilen väldigt ofta visar fel hastighet.

Rådatat kan mycket väl vara korrekt, men vid kartuppdateringar till Teslan så kommer inte hastighetsförändringarna med av någon anledning.

Oavsett anledning så kan vi väl alla konstatera att hastighetsbegränsningen som visas i bilen väldigt ofta är fel. Det kan väl inte ens du taliz förneka?
Så du är bara intresserad av att konstatera att det är dåligt? Varför överhuvudtaget diskutera i så fall?

För mig är det intressanta att komma fram till pudelns kärna. Om det nu är så att Tesla använder OpenStreetMap så kan man ju kolla i deras data och jämföra med vad bilen visar. Då kan man konstatera att det antingen matchar eller inte. Gör de det så beror det alltså troligen på att det är fel hos OpenStreetMap, och det är väl opensource(?) dvs potentiellt kan man rätta själv.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 03 jul 2020 22:26
av pefreli
Varken hastighetsinformationen eller autoljuset är någon höjdare tycker jag.

Hastighetsinformationen hoppas jag blir bättre med kommande uppdateringar men autoljuset har jag inte så stora förhoppningar kring. Tror det krävs annan optik/hårdvara (typ Polestar 2) för att det ska bli riktigt bra.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 03 jul 2020 22:34
av taliz
Den stora skillnaden blir antagligen när bilen börjar läsa skyltar. Ryktas ju komma med 2020.28.

Gällande autohelljus så vore det intressant att veta hur andra löser det, de använder väl också en kamera-baserad lösning? I teorin bör isf ny mjukvara kunna göra det bättre.
På min V60 var det också rätt kass, men det var ju den "gamla". Antar att nya är bättre.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 03 jul 2020 23:33
av d3marcus
OpenStreetMap har ingen hastighetsdata. Bara att konstatera att Teslas navigation, trafikdata, användardata och hastighetsdata är år efter Waze.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 03 jul 2020 23:54
av 12man
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Waze uppdateras väl av användarna?

Man rapporterar hinder osv, men inte tex hastighetsbegränsningar vad jag vet.
Användarna kan beroende på sin status/level i waze lägga in ALLT inklusive helt nya vägar.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 04 jul 2020 01:06
av taliz
d3marcus skrev:
OpenStreetMap har ingen hastighetsdata. Bara att konstatera att Teslas navigation, trafikdata, användardata och hastighetsdata är år efter Waze.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Speed_limits
Man kan browsa det datat via tex openstreetbrowser > transportation > individual traffic > maxspeed

När det kommer till navigation så kör jag ofta med både Waze och Teslas. Tycker de navigerar väldigt lika.
Det jag saknar hos Tesla är fartkameror och varning för polis.
Å andrasidan är det ofta mkt störande skit i Waze. Plingar till titt som tätt för "fara på väg", "dimma rapporterad" och liknande, men är inget där när man kör förbi

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 04 jul 2020 01:11
av taliz
12man skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Waze uppdateras väl av användarna?

Man rapporterar hinder osv, men inte tex hastighetsbegränsningar vad jag vet.
Användarna kan beroende på sin status/level i waze lägga in ALLT inklusive helt nya vägar.
Ok, då är det typ samma som OpenStreetMap vad jag förstår. Dvs användare kan peta in data beroende på status/level.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 04 jul 2020 01:15
av Svenssons
Vi har otal trådar om detta... Tesla får kartdata OCH hastighetsdata från MapBox som i sin tur inhämtar kartdata och hastighet från OpenStreetMap bland annat. Open Streetmap innehåller visst hastighetsinfo. Vill man ha bekräftelse på detta är det ju bara att gå in på OSM.

Ibland är det faktiskt så att kartdata är korrekt men skyltning inkorrekt

Att bara skrika "Det är fel!" hjälper ingen. Har skrivit detta flera gånger, ange koordinat och riktning samt vilken hastighet bilen (och därmed kartdata) anger. Då kan vi kolla upp detta ganska lätt. Det går även anmäla till Tesla men vet inte hur mycket det hjälper eftersom de får datan från MapBox (som väldigt många andra också använder sig av).

Jag kollar gärna upp vad som är korrekt och vad som är fel på kartdatan i Tesla men själv har jag AP1 med skyltläsning så det blir lite svårare att hitta för mig.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 04 jul 2020 07:55
av LasseTM
Det som är synd är att bilen anpassar hastigheten efter dessa kartor och är det väg utan mitträcke så går det ju inte alltid att köra snabbare med autopilot.
Har en hel del sträckor här runt omkring som är felskyltade där bilen kör 10 för snabbt eller för sakta.
Framförallt 30 vägar har bilen en förmåga att köra 40 på.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 20 sep 2021 17:50
av Vurten
Hej på er!

Har haft min M3 i drygt två veckor och är väldigt nöjd med mycket på bilen. Men som många andra så har jag också reagerat på datat till hastigheterna på olika vägar.

I mitt fall är det fel hastigheter på nästan alla av vägarna där jag kör mest. Jag vet att många taxibilar jag åker med har fel i sina data, för en av vägarna är sänkt från 40 till 30 pga. förskolor och skola. Men taxibilarnas GPS:er visar alltid 40, trots att det ändrades för flera år sedan.

Men är det någon som VET var datat kommer ifrån? För det vore väldigt bra att kunna få det ändrat så att tex. farthållaren inte får för sig att det är 70 på en 40-sträcka, vilket hände idag... :shock:

Det finns även en hel del konstigheter i navigeringen där det vore toppen om det gick att påverka allt eftersom konstigheter upptäcks.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 20 sep 2021 18:15
av mikebike
Vurten skrev:
Hej på er!

Har haft min M3 i drygt två veckor och är väldigt nöjd med mycket på bilen. Men som många andra så har jag också reagerat på datat till hastigheterna på olika vägar.

I mitt fall är det fel hastigheter på nästan alla av vägarna där jag kör mest. Jag vet att många taxibilar jag åker med har fel i sina data, för en av vägarna är sänkt från 40 till 30 pga. förskolor och skola. Men taxibilarnas GPS:er visar alltid 40, trots att det ändrades för flera år sedan.

Men är det någon som VET var datat kommer ifrån? För det vore väldigt bra att kunna få det ändrat så att tex. farthållaren inte får för sig att det är 70 på en 40-sträcka, vilket hände idag... :shock:

Det finns även en hel del konstigheter i navigeringen där det vore toppen om det gick att påverka allt eftersom konstigheter upptäcks.
Det spelar nog ingen roll varifrån kartdatan kommer ifrån, problemet är att informationen är två år gammal.
En fungerande skyltavläsning hade kunnat lösa problemet.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 25 sep 2021 13:02
av Vurten
Datat är tyvärr inte två år gammalt. Snarare omkring 8+ år gammalt i flera fall.

Har bott på samma adress i drygt 8 år och gator Teslanavigeringen tycker är 30 på har aldrig varit 30 på, så länge jag bott här. Det är också en annan sträcka på samma gata som skyltades om från 40 till 30 för kanske 6 år sedan som fortfarande är 40 i Teslan (och alla taxibilar jag åkt).

Samt en annan gata som haft 30 i minst 8 år där Teslanavigeringen visar 40.

Gatan jag bor på tycker den ibland är 40 och ibland 30 och jag har inte förstått varför. Värst var när den tyckte att det var 70 på en 30-sträcka och farthållaren sattes på 70!

Andra brister är en väg som gjordes om för 4 år sedan så att den nu får köras på och navigeringen har såklart inte med detta utan hänvisar till en tre gånger så lång omväg.

Men inte ens på E18 och E4 i Stockholm stämmer hastighetsangivelserna och det är lite anmärkningsvärt att de som tillhandahåller datat inte ens uppdaterar så stora vägar på flera år.

Så det hade varit trevligt att veta hur det kan påverkas så att farthållaren sätter rätt hastighet.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 25 sep 2021 14:27
av mikebike
Vurten skrev:
Datat är tyvärr inte två år gammalt. Snarare omkring 8+ år gammalt i flera fall.

Har bott på samma adress i drygt 8 år och gator Teslanavigeringen tycker är 30 på har aldrig varit 30 på, så länge jag bott här. Det är också en annan sträcka på samma gata som skyltades om från 40 till 30 för kanske 6 år sedan som fortfarande är 40 i Teslan (och alla taxibilar jag åkt).

Samt en annan gata som haft 30 i minst 8 år där Teslanavigeringen visar 40.

Gatan jag bor på tycker den ibland är 40 och ibland 30 och jag har inte förstått varför. Värst var när den tyckte att det var 70 på en 30-sträcka och farthållaren sattes på 70!

Andra brister är en väg som gjordes om för 4 år sedan så att den nu får köras på och navigeringen har såklart inte med detta utan hänvisar till en tre gånger så lång omväg.

Men inte ens på E18 och E4 i Stockholm stämmer hastighetsangivelserna och det är lite anmärkningsvärt att de som tillhandahåller datat inte ens uppdaterar så stora vägar på flera år.

Så det hade varit trevligt att veta hur det kan påverkas så att farthållaren sätter rätt hastighet.
Som sagt, en fungerande skyltavläsning, så kan man (nästan) acceptera att kartdatan är inaktuell.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 08:14
av Esterox
Men kan man få upp information om att en väg är avstängd för byggnation?

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 11:32
av LarsL
Esterox skrev:
Men kan man få upp information om att en väg är avstängd för byggnation?
Kartorna som visas på skärmen är ju Google och jag misstänker att informationen om köer kommer därifrån också. Dessa är alltså helt uppdaterade men av någon anledning så användas annan kartdata för navigeringen och den datan är verkligen inte uppdaterad.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 13:01
av niclasc
Hastigheten kommer inte från OpenStreetMaps.
Har en väg är där det är 40 och OpenStreeatMap har 40 också men bilen tycker det är 50
Har en väg är där det är 30 och OpenStreeatMap har 40 också men bilen tycker det är 30

Har öven åkt på en 60 väg där det var en sidoväg med en 30 skylt och så tyckte bilen helt plötsligt att det var 30
Så bilen läser helt klart av skyltar. Men kombinerat med nån data med delvis felaktiga hastigheter

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 16:09
av ducce916m
Finns det någon bil som läser av skyltar och visar korrekt fart i alla lägen?

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 16:52
av LarsL
ducce916m skrev:
Finns det någon bil som läser av skyltar och visar korrekt fart i alla lägen?
Vet inte men min Model S med Mobleye är ju riktigt bra många gånger men ibland missar den helt plötsligt. Höll på att fastna i en kontroll bara för att bilen missade en 50 skylt men jag hann precis klicka ner den och då stod polisen där. Var nog lite snabb för han vinka åt mig att sänka farten.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 16:56
av mikebike
ducce916m skrev:
Finns det någon bil som läser av skyltar och visar korrekt fart i alla lägen?
Gamla bilen (tillv. 2014) läste av både hastighetsskyltar och motorväg/motorväg upphör t.ex.
Den läste rätt i ungefär 90% av fallen, och givetvis förväntade jag mig att min nya Tesla skulle vara bättre.
I själva verket läser den inte alls på motorväg och på övriga vägar är den lika "bra" som gammelvolvon, med två tydliga skillnader.
Volvon släckte informationen på skärmen om den inte sett någon skylt på "en stund".
Teslan kan haka upp sig och fortsätta visa samma hastighet i upp till två timmar, trots att man passerar massor av nya skyltar.

Jag vet inte hur bra en modern Volvo är, men även i det fallet förväntar jag mig en förbättring jämfört med den sju år gamla Volvon.

Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 17:02
av taliz
mikebike skrev:
ducce916m skrev:
Finns det någon bil som läser av skyltar och visar korrekt fart i alla lägen?
Gamla bilen (tillv. 2014) läste av både hastighetsskyltar och motorväg/motorväg upphör t.ex.
Den läste rätt i ungefär 90% av fallen, och givetvis förväntade jag mig att min nya Tesla skulle vara bättre.
I själva verket läser den inte alls på motorväg och på övriga vägar är den lika "bra" som gammelvolvon, med två tydliga skillnader.
Volvon släckte informationen på skärmen om den inte sett någon skylt på "en stund".
Teslan kan haka upp sig och fortsätta visa samma hastighet i upp till två timmar, trots att man passerar massor av nya skyltar.

Jag vet inte hur bra en modern Volvo är, men även i det fallet förväntar jag mig en förbättring jämfört med den sju år gamla Volvon.
Problemet är inte att Tesla inte läser skyltarna. Det gör dom utan problem. Problemet är att mjukvaran värderar kartdata högre.

Jag kör ju en ID4 nu och det är tyvärr inte bättre, den värderar också kartdata högst. Faktum är att det är ännu sämre, så illa att jag helt disablat det.

Jag hade förövrigt också en Volvo årsm 2014 innan. Jag är inte så säker på att den var bättre. Den kunde ju överhuvudtaget inte anpassa hastigheten till skyltarna, dvs man reagerade/noterade inte direkt om den hade fel.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 17:04
av mikebike
taliz skrev:
mikebike skrev:
ducce916m skrev:
Finns det någon bil som läser av skyltar och visar korrekt fart i alla lägen?
Gamla bilen (tillv. 2014) läste av både hastighetsskyltar och motorväg/motorväg upphör t.ex.
Den läste rätt i ungefär 90% av fallen, och givetvis förväntade jag mig att min nya Tesla skulle vara bättre.
I själva verket läser den inte alls på motorväg och på övriga vägar är den lika "bra" som gammelvolvon, med två tydliga skillnader.
Volvon släckte informationen på skärmen om den inte sett någon skylt på "en stund".
Teslan kan haka upp sig och fortsätta visa samma hastighet i upp till två timmar, trots att man passerar massor av nya skyltar.

Jag vet inte hur bra en modern Volvo är, men även i det fallet förväntar jag mig en förbättring jämfört med den sju år gamla Volvon.
Problemet är inte att Tesla inte läser skyltarna. Det gör dom utan problem. Problemet är att mjukvaran värderar kartdata högre.

Jag kör ju en ID4 nu och det är tyvärr inte bättre, den värderar också kartdata högst. Faktum är att det är ännu sämre, så illa att jag helt disablat det.
Nej, det stämmer inte. På mindre vägar har avläst hastighet högre prioritet. På motorväg visas aldrig skyltad hastighet, endast kartdata.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 17:05
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
ducce916m skrev:
Finns det någon bil som läser av skyltar och visar korrekt fart i alla lägen?
Gamla bilen (tillv. 2014) läste av både hastighetsskyltar och motorväg/motorväg upphör t.ex.
Den läste rätt i ungefär 90% av fallen, och givetvis förväntade jag mig att min nya Tesla skulle vara bättre.
I själva verket läser den inte alls på motorväg och på övriga vägar är den lika "bra" som gammelvolvon, med två tydliga skillnader.
Volvon släckte informationen på skärmen om den inte sett någon skylt på "en stund".
Teslan kan haka upp sig och fortsätta visa samma hastighet i upp till två timmar, trots att man passerar massor av nya skyltar.

Jag vet inte hur bra en modern Volvo är, men även i det fallet förväntar jag mig en förbättring jämfört med den sju år gamla Volvon.
Problemet är inte att Tesla inte läser skyltarna. Det gör dom utan problem. Problemet är att mjukvaran värderar kartdata högre.

Jag kör ju en ID4 nu och det är tyvärr inte bättre, den värderar också kartdata högst. Faktum är att det är ännu sämre, så illa att jag helt disablat det.
Nej, det stämmer inte. På mindre vägar har avläst hastighet högre prioritet. På motorväg visas aldrig skyltad hastighet, endast kartdata.
Vad har du fått det ifrån?

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 19:05
av mikebike
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
ducce916m skrev:
Finns det någon bil som läser av skyltar och visar korrekt fart i alla lägen?
Gamla bilen (tillv. 2014) läste av både hastighetsskyltar och motorväg/motorväg upphör t.ex.
Den läste rätt i ungefär 90% av fallen, och givetvis förväntade jag mig att min nya Tesla skulle vara bättre.
I själva verket läser den inte alls på motorväg och på övriga vägar är den lika "bra" som gammelvolvon, med två tydliga skillnader.
Volvon släckte informationen på skärmen om den inte sett någon skylt på "en stund".
Teslan kan haka upp sig och fortsätta visa samma hastighet i upp till två timmar, trots att man passerar massor av nya skyltar.

Jag vet inte hur bra en modern Volvo är, men även i det fallet förväntar jag mig en förbättring jämfört med den sju år gamla Volvon.
Problemet är inte att Tesla inte läser skyltarna. Det gör dom utan problem. Problemet är att mjukvaran värderar kartdata högre.

Jag kör ju en ID4 nu och det är tyvärr inte bättre, den värderar också kartdata högst. Faktum är att det är ännu sämre, så illa att jag helt disablat det.
Nej, det stämmer inte. På mindre vägar har avläst hastighet högre prioritet. På motorväg visas aldrig skyltad hastighet, endast kartdata.
Vad har du fått det ifrån?
Ifrån 1200 mils körning.
Riksväg 41 mellan Borås och Kinna var tidigare skyltad 90, men sedan ett par år tillbaks är hastigheten 80 km/tim. När jag kör ut på 41:an från en mindre väg (70) så visar bilen 90, fram till första 80-skylten, då ändras visad hastighet till 80. Den tar alltså kartdata först, men ändrar när den ser en skylt.
Jag har också sett att bilen ändrat visad hastighet vud tillfällig skyltning på småvägar, men aldrig på motorväg.
På E4 genom Jönköping som också är nedskyltad från 90 till 80 och även 70 vid vägarbete ändras däremot inte visad hastighet alls.

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 26 sep 2021 19:07
av MWall
Jäkla märkligt. Min XC70 och mina BMW som läste skyltar hade nästan aldrig fel. Typiskt att just VAG ska vara usla på det också. Tillsammans med Tesla. ;)

Re: Satellitkartor och belysning

Postat: 27 sep 2021 07:38
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Gamla bilen (tillv. 2014) läste av både hastighetsskyltar och motorväg/motorväg upphör t.ex.
Den läste rätt i ungefär 90% av fallen, och givetvis förväntade jag mig att min nya Tesla skulle vara bättre.
I själva verket läser den inte alls på motorväg och på övriga vägar är den lika "bra" som gammelvolvon, med två tydliga skillnader.
Volvon släckte informationen på skärmen om den inte sett någon skylt på "en stund".
Teslan kan haka upp sig och fortsätta visa samma hastighet i upp till två timmar, trots att man passerar massor av nya skyltar.

Jag vet inte hur bra en modern Volvo är, men även i det fallet förväntar jag mig en förbättring jämfört med den sju år gamla Volvon.
Problemet är inte att Tesla inte läser skyltarna. Det gör dom utan problem. Problemet är att mjukvaran värderar kartdata högre.

Jag kör ju en ID4 nu och det är tyvärr inte bättre, den värderar också kartdata högst. Faktum är att det är ännu sämre, så illa att jag helt disablat det.
Nej, det stämmer inte. På mindre vägar har avläst hastighet högre prioritet. På motorväg visas aldrig skyltad hastighet, endast kartdata.
Vad har du fått det ifrån?
Ifrån 1200 mils körning.
Riksväg 41 mellan Borås och Kinna var tidigare skyltad 90, men sedan ett par år tillbaks är hastigheten 80 km/tim. När jag kör ut på 41:an från en mindre väg (70) så visar bilen 90, fram till första 80-skylten, då ändras visad hastighet till 80. Den tar alltså kartdata först, men ändrar när den ser en skylt.
Jag har också sett att bilen ändrat visad hastighet vud tillfällig skyltning på småvägar, men aldrig på motorväg.
På E4 genom Jönköping som också är nedskyltad från 90 till 80 och även 70 vid vägarbete ändras däremot inte visad hastighet alls.
Den läser alltid skylten, men ändrar sedan om kartdata finns.
I det fallet du listar så finns troligen inget kartdata efter den skylten, vilket inte är helt ovanligt på mindre vägar.