Sida 1 av 2
Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 20:56
av Arn
Har inte märkt någon direkt skillnad gällande kartorna i M3 LR efter uppdateringen som kom efter 24h med premium connectivity jfm vid leverans.
Ska de fortsatt vara i gråskala?
Några gånger har väghastighet i navigationen inte stämt överens med hastighetsskyltarna.
Igår var något vägarbete med omledning på hemvägen från södra landet som inte navigationen varnade om.
Undrar också hur bra det automatiska helljuset är. Tycker den växlar om från helljus till halv först när mötande bilar är väldigt nära, kanske 300m, fick många blinkninga, helljuset fortsätter cara tänk när man kommer in i mindre tätorter med gatubelysning
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 21:00
av taliz
Du får trycka på knappen nere till höger om du vill ha satellite view.
Som default leder den om vid 15 min delay har jag för mig, går att justera.
Hastighetsinfon beror på vad som står i kartorna, ofta fel på mindre vägar.
Autohelljuset funkar skapligt på landsväg, mindre bra runt/i tätort.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 21:35
av slugger75
Hastighetsinformationen är ett skämt. Jag har haft min M3 i ett år, det har aldrig fungerat. Beror inte på kartdata. Funkar fin-fint i Waze t.ex.
Beror på Tesla.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 21:39
av Curik
Arn skrev:Undrar också hur bra det automatiska helljuset är. Tycker den växlar om från helljus till halv först när mötande bilar är väldigt nära, kanske 300m, fick många blinkninga, helljuset fortsätter cara tänk när man kommer in i mindre tätorter med gatubelysning
Jag har stängt av min, det fungerar helt enkelt inte tillräckligt bra. Slår av försent och slår på för tidigt.
Edit: Model S då. Men kör en låne-trea och den har samma problem.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 21:40
av taliz
slugger75 skrev:Hastighetsinformationen är ett skämt. Jag har haft min M3 i ett år, det har aldrig fungerat. Beror inte på kartdata. Funkar fin-fint i Waze t.ex.
Beror på Tesla.
Uhm va? Var tror du Waze hämtar sin info ifrån? Jo kartdata.
Det finns många olika leverantörer av kartdata, den Tesla valt är antagligen fokuserad på Nordamerika, övriga världen verkar inte uppdateras särskilt ofta.
Motorvägar och större vägar är så gott som alltid rätt.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 21:45
av slugger75
taliz skrev:slugger75 skrev:Hastighetsinformationen är ett skämt. Jag har haft min M3 i ett år, det har aldrig fungerat. Beror inte på kartdata. Funkar fin-fint i Waze t.ex.
Beror på Tesla.
Uhm va? Var tror du Waze hämtar sin info ifrån? Jo kartdata.
Det finns många olika leverantörer av kartdata, den Tesla valt är antagligen fokuserad på Nordamerika, övriga världen verkar inte uppdateras särskilt ofta.
Motorvägar och större vägar är så gott som alltid rätt.
Lägg ner taliz.
Prova att köra med Waze parallellt med Teslas navigering så får du själv se hur hastighetsinformationen skiljer sig. En visar fel (Tesla) och en visar rätt (Waze). Detta är fakta.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 21:49
av taliz
slugger75 skrev:taliz skrev:slugger75 skrev:Hastighetsinformationen är ett skämt. Jag har haft min M3 i ett år, det har aldrig fungerat. Beror inte på kartdata. Funkar fin-fint i Waze t.ex.
Beror på Tesla.
Uhm va? Var tror du Waze hämtar sin info ifrån? Jo kartdata.
Det finns många olika leverantörer av kartdata, den Tesla valt är antagligen fokuserad på Nordamerika, övriga världen verkar inte uppdateras särskilt ofta.
Motorvägar och större vägar är så gott som alltid rätt.
Lägg ner taliz.
Prova att köra med Waze parallellt med Teslas navigering så får du själv se hur hastighetsinformationen skiljer sig. En visar fel (Tesla) och en visar rätt (Waze). Detta är fakta.
Men snälla, tänk lite längre. Var kommer datat ifrån? Det är ju det som är det relevanta.
Tesla samlar inte in det själv, lika lite som Waze gör det. Man använder underleverantörer och samarbetspartners.
Har för mig Tesla använder OpenStreetMap, Waze använder väl Google.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 21:55
av Fredrik j
Waze uppdateras väl av användarna?
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 21:57
av taliz
Fredrik j skrev:Waze uppdateras väl av användarna?
Man rapporterar hinder osv, men inte tex hastighetsbegränsningar vad jag vet.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 22:23
av slugger75
taliz skrev:slugger75 skrev:taliz skrev:slugger75 skrev:Hastighetsinformationen är ett skämt. Jag har haft min M3 i ett år, det har aldrig fungerat. Beror inte på kartdata. Funkar fin-fint i Waze t.ex.
Beror på Tesla.
Uhm va? Var tror du Waze hämtar sin info ifrån? Jo kartdata.
Det finns många olika leverantörer av kartdata, den Tesla valt är antagligen fokuserad på Nordamerika, övriga världen verkar inte uppdateras särskilt ofta.
Motorvägar och större vägar är så gott som alltid rätt.
Lägg ner taliz.
Prova att köra med Waze parallellt med Teslas navigering så får du själv se hur hastighetsinformationen skiljer sig. En visar fel (Tesla) och en visar rätt (Waze). Detta är fakta.
Men snälla, tänk lite längre. Var kommer datat ifrån? Det är ju det som är det relevanta.
Tesla samlar inte in det själv, lika lite som Waze gör det. Man använder underleverantörer och samarbetspartners.
Har för mig Tesla använder OpenStreetMap, Waze använder väl Google.
Snälla, tänk ett steg längre.
OM det skulle vara så att Tesla använder sig av en källa som är inkorrekt så är det dåligt.
Ingen har kunnat visa varför hastigheterna inte uppdateras i Model 3, men faktum kvarstår att bilen väldigt ofta visar fel hastighet.
Rådatat kan mycket väl vara korrekt, men vid kartuppdateringar till Teslan så kommer inte hastighetsförändringarna med av någon anledning.
Oavsett anledning så kan vi väl alla konstatera att hastighetsbegränsningen som visas i bilen väldigt ofta är fel. Det kan väl inte ens du taliz förneka?
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 22:26
av taliz
slugger75 skrev:taliz skrev:slugger75 skrev:taliz skrev:slugger75 skrev:Hastighetsinformationen är ett skämt. Jag har haft min M3 i ett år, det har aldrig fungerat. Beror inte på kartdata. Funkar fin-fint i Waze t.ex.
Beror på Tesla.
Uhm va? Var tror du Waze hämtar sin info ifrån? Jo kartdata.
Det finns många olika leverantörer av kartdata, den Tesla valt är antagligen fokuserad på Nordamerika, övriga världen verkar inte uppdateras särskilt ofta.
Motorvägar och större vägar är så gott som alltid rätt.
Lägg ner taliz.
Prova att köra med Waze parallellt med Teslas navigering så får du själv se hur hastighetsinformationen skiljer sig. En visar fel (Tesla) och en visar rätt (Waze). Detta är fakta.
Men snälla, tänk lite längre. Var kommer datat ifrån? Det är ju det som är det relevanta.
Tesla samlar inte in det själv, lika lite som Waze gör det. Man använder underleverantörer och samarbetspartners.
Har för mig Tesla använder OpenStreetMap, Waze använder väl Google.
Snälla, tänk ett steg längre.
OM det skulle vara så att Tesla använder sig av en källa som är inkorrekt så är det dåligt.
Ingen har kunnat visa varför hastigheterna inte uppdateras i Model 3, men faktum kvarstår att bilen väldigt ofta visar fel hastighet.
Rådatat kan mycket väl vara korrekt, men vid kartuppdateringar till Teslan så kommer inte hastighetsförändringarna med av någon anledning.
Oavsett anledning så kan vi väl alla konstatera att hastighetsbegränsningen som visas i bilen väldigt ofta är fel. Det kan väl inte ens du taliz förneka?
Så du är bara intresserad av att konstatera att det är dåligt? Varför överhuvudtaget diskutera i så fall?
För mig är det intressanta att komma fram till pudelns kärna. Om det nu är så att Tesla använder OpenStreetMap så kan man ju kolla i deras data och jämföra med vad bilen visar. Då kan man konstatera att det antingen matchar eller inte. Gör de det så beror det alltså troligen på att det är fel hos OpenStreetMap, och det är väl opensource(?) dvs potentiellt kan man rätta själv.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 22:26
av pefreli
Varken hastighetsinformationen eller autoljuset är någon höjdare tycker jag.
Hastighetsinformationen hoppas jag blir bättre med kommande uppdateringar men autoljuset har jag inte så stora förhoppningar kring. Tror det krävs annan optik/hårdvara (typ Polestar 2) för att det ska bli riktigt bra.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 22:34
av taliz
Den stora skillnaden blir antagligen när bilen börjar läsa skyltar. Ryktas ju komma med 2020.28.
Gällande autohelljus så vore det intressant att veta hur andra löser det, de använder väl också en kamera-baserad lösning? I teorin bör isf ny mjukvara kunna göra det bättre.
På min V60 var det också rätt kass, men det var ju den "gamla". Antar att nya är bättre.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 23:33
av d3marcus
OpenStreetMap har ingen hastighetsdata. Bara att konstatera att Teslas navigation, trafikdata, användardata och hastighetsdata är år efter Waze.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 03 jul 2020 23:54
av 12man
taliz skrev:Fredrik j skrev:Waze uppdateras väl av användarna?
Man rapporterar hinder osv, men inte tex hastighetsbegränsningar vad jag vet.
Användarna kan beroende på sin status/level i waze lägga in ALLT inklusive helt nya vägar.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 04 jul 2020 01:06
av taliz
d3marcus skrev:OpenStreetMap har ingen hastighetsdata. Bara att konstatera att Teslas navigation, trafikdata, användardata och hastighetsdata är år efter Waze.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Speed_limits
Man kan browsa det datat via tex openstreetbrowser > transportation > individual traffic > maxspeed
När det kommer till navigation så kör jag ofta med både Waze och Teslas. Tycker de navigerar väldigt lika.
Det jag saknar hos Tesla är fartkameror och varning för polis.
Å andrasidan är det ofta mkt störande skit i Waze. Plingar till titt som tätt för "fara på väg", "dimma rapporterad" och liknande, men är inget där när man kör förbi
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 04 jul 2020 01:11
av taliz
12man skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:Waze uppdateras väl av användarna?
Man rapporterar hinder osv, men inte tex hastighetsbegränsningar vad jag vet.
Användarna kan beroende på sin status/level i waze lägga in ALLT inklusive helt nya vägar.
Ok, då är det typ samma som OpenStreetMap vad jag förstår. Dvs användare kan peta in data beroende på status/level.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 04 jul 2020 01:15
av Svenssons
Vi har otal trådar om detta... Tesla får kartdata OCH hastighetsdata från MapBox som i sin tur inhämtar kartdata och hastighet från OpenStreetMap bland annat. Open Streetmap innehåller visst hastighetsinfo. Vill man ha bekräftelse på detta är det ju bara att gå in på OSM.
Ibland är det faktiskt så att kartdata är korrekt men skyltning inkorrekt
Att bara skrika "Det är fel!" hjälper ingen. Har skrivit detta flera gånger, ange koordinat och riktning samt vilken hastighet bilen (och därmed kartdata) anger. Då kan vi kolla upp detta ganska lätt. Det går även anmäla till Tesla men vet inte hur mycket det hjälper eftersom de får datan från MapBox (som väldigt många andra också använder sig av).
Jag kollar gärna upp vad som är korrekt och vad som är fel på kartdatan i Tesla men själv har jag AP1 med skyltläsning så det blir lite svårare att hitta för mig.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 04 jul 2020 07:55
av LasseTM
Det som är synd är att bilen anpassar hastigheten efter dessa kartor och är det väg utan mitträcke så går det ju inte alltid att köra snabbare med autopilot.
Har en hel del sträckor här runt omkring som är felskyltade där bilen kör 10 för snabbt eller för sakta.
Framförallt 30 vägar har bilen en förmåga att köra 40 på.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 20 sep 2021 17:50
av Vurten
Hej på er!
Har haft min M3 i drygt två veckor och är väldigt nöjd med mycket på bilen. Men som många andra så har jag också reagerat på datat till hastigheterna på olika vägar.
I mitt fall är det fel hastigheter på nästan alla av vägarna där jag kör mest. Jag vet att många taxibilar jag åker med har fel i sina data, för en av vägarna är sänkt från 40 till 30 pga. förskolor och skola. Men taxibilarnas GPS:er visar alltid 40, trots att det ändrades för flera år sedan.
Men är det någon som VET var datat kommer ifrån? För det vore väldigt bra att kunna få det ändrat så att tex. farthållaren inte får för sig att det är 70 på en 40-sträcka, vilket hände idag...
Det finns även en hel del konstigheter i navigeringen där det vore toppen om det gick att påverka allt eftersom konstigheter upptäcks.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 20 sep 2021 18:15
av mikebike
Vurten skrev:Hej på er!
Har haft min M3 i drygt två veckor och är väldigt nöjd med mycket på bilen. Men som många andra så har jag också reagerat på datat till hastigheterna på olika vägar.
I mitt fall är det fel hastigheter på nästan alla av vägarna där jag kör mest. Jag vet att många taxibilar jag åker med har fel i sina data, för en av vägarna är sänkt från 40 till 30 pga. förskolor och skola. Men taxibilarnas GPS:er visar alltid 40, trots att det ändrades för flera år sedan.
Men är det någon som VET var datat kommer ifrån? För det vore väldigt bra att kunna få det ändrat så att tex. farthållaren inte får för sig att det är 70 på en 40-sträcka, vilket hände idag...
Det finns även en hel del konstigheter i navigeringen där det vore toppen om det gick att påverka allt eftersom konstigheter upptäcks.
Det spelar nog ingen roll varifrån kartdatan kommer ifrån, problemet är att informationen är två år gammal.
En fungerande skyltavläsning hade kunnat lösa problemet.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 25 sep 2021 13:02
av Vurten
Datat är tyvärr inte två år gammalt. Snarare omkring 8+ år gammalt i flera fall.
Har bott på samma adress i drygt 8 år och gator Teslanavigeringen tycker är 30 på har aldrig varit 30 på, så länge jag bott här. Det är också en annan sträcka på samma gata som skyltades om från 40 till 30 för kanske 6 år sedan som fortfarande är 40 i Teslan (och alla taxibilar jag åkt).
Samt en annan gata som haft 30 i minst 8 år där Teslanavigeringen visar 40.
Gatan jag bor på tycker den ibland är 40 och ibland 30 och jag har inte förstått varför. Värst var när den tyckte att det var 70 på en 30-sträcka och farthållaren sattes på 70!
Andra brister är en väg som gjordes om för 4 år sedan så att den nu får köras på och navigeringen har såklart inte med detta utan hänvisar till en tre gånger så lång omväg.
Men inte ens på E18 och E4 i Stockholm stämmer hastighetsangivelserna och det är lite anmärkningsvärt att de som tillhandahåller datat inte ens uppdaterar så stora vägar på flera år.
Så det hade varit trevligt att veta hur det kan påverkas så att farthållaren sätter rätt hastighet.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 25 sep 2021 14:27
av mikebike
Vurten skrev:Datat är tyvärr inte två år gammalt. Snarare omkring 8+ år gammalt i flera fall.
Har bott på samma adress i drygt 8 år och gator Teslanavigeringen tycker är 30 på har aldrig varit 30 på, så länge jag bott här. Det är också en annan sträcka på samma gata som skyltades om från 40 till 30 för kanske 6 år sedan som fortfarande är 40 i Teslan (och alla taxibilar jag åkt).
Samt en annan gata som haft 30 i minst 8 år där Teslanavigeringen visar 40.
Gatan jag bor på tycker den ibland är 40 och ibland 30 och jag har inte förstått varför. Värst var när den tyckte att det var 70 på en 30-sträcka och farthållaren sattes på 70!
Andra brister är en väg som gjordes om för 4 år sedan så att den nu får köras på och navigeringen har såklart inte med detta utan hänvisar till en tre gånger så lång omväg.
Men inte ens på E18 och E4 i Stockholm stämmer hastighetsangivelserna och det är lite anmärkningsvärt att de som tillhandahåller datat inte ens uppdaterar så stora vägar på flera år.
Så det hade varit trevligt att veta hur det kan påverkas så att farthållaren sätter rätt hastighet.
Som sagt, en fungerande skyltavläsning, så kan man (nästan) acceptera att kartdatan är inaktuell.
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 26 sep 2021 08:14
av Esterox
Men kan man få upp information om att en väg är avstängd för byggnation?
Re: Satellitkartor och belysning
Postat: 26 sep 2021 11:32
av LarsL
Esterox skrev:Men kan man få upp information om att en väg är avstängd för byggnation?
Kartorna som visas på skärmen är ju Google och jag misstänker att informationen om köer kommer därifrån också. Dessa är alltså helt uppdaterade men av någon anledning så användas annan kartdata för navigeringen och den datan är verkligen inte uppdaterad.