Sida 1 av 2

Råd om beg S85D

Postat: 05 jul 2020 15:25
av ptk
Efter att ha provkört X respektive S så tycker jag S föll mig mer i smaken. Den är nättare - med nackdelen att man inte kan ha dragkrok. Därför startar jag en till tråd och ber om era synpunkter:

Har bokat en begagnad S85D från 2015 från Tesla själva, som gått dryga 10500 mil för 447 tkr. 2 års garanti eller 16000 mil, vilket som kommer först. Innan jag slår till tänkte jag höra om priset är rimligt, vad tycker ni? Är det en vettig bil? Några varningar? Inklippt från avtalet:

85D
Fyrhjulsdrift
Long Range
Färg Deep Blue Metallic
Soltak
19-tums hjul
Gråa Nästa Generations Säten
Pianosvart Dekor
Ljust innertak
No Battery Performance
Ingen kolfiberspoiler
Svarta bromsok
Supercharger-laddning med betalning per användning
Power and Lighting Package.....................................vad betyder detta?
Autopilot med komfortfunktioner
Autopilot med komfortfunktioner
Premium-uppgraderingspaket...................................vad betyder detta?
Standardfjädring
Inget ljudpaket
Köldpaket
Ingen tredje sätesrad

Alla idéer och tankar tas tacksamt emot.

En sista fråga: vad kan jag förvänta mig för räckvidd på bilen när den är "så" gammal med standardkörning?

Re: Råd om beg S85D

Postat: 05 jul 2020 18:20
av Pontus
Borde inte alla S85D ha livstids gratis supercharging? Eller tar Tesla bort det så fort dom äger en begagnad bil.
Annars är det väl ett rimligt pris med tanke på garantin.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 05 jul 2020 19:03
av Gustafsson
Med den garantin låter det som ett OK köp om bilen är i gott skick, men det är lite tokigheter i din beskrivning.
Long range var inget alternativ på 85D - den går ju så långt den gör med 85 - batteriet. Bör vara ca 37 mil.
"No battery performance" vet jag inte vad du menar med.
Dessa hade inte spoiler.
HIFI-ljudpaketet ger mer bas, men om man kan leva utan så är ljudet bra.
Stålfjädringen är också bra.

Bilen påminner om min gamla 70D - den var jag väldigt nöjd med.
Bör kunna bli billiga kul mil.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 05 jul 2020 21:47
av ptk
Tesla tar själva bort supercharging tyvärr. Det finns bilar i vanliga bilhandeln med gratis Supercharge kvar men då utan förlängd garanti.
Gällande Long Range och No Battery performance etc :här är en bild från mitt konto.
Ingen som vet vad "Power and Lighting package" och "Premium uppgraderingspaket" innebär? Ingen kris, har redan en bunt frågor till säljaren så då lägger jag till dessa till imorgon!
Skärmavbild 2020-07-05 kl. 21.34.26.png

Re: Råd om beg S85D

Postat: 05 jul 2020 21:55
av SwedishAdvocate
ptk skrev:
.../
Power and Lighting Package.....................................vad betyder detta?
/.../
Premium-uppgraderingspaket...................................vad betyder detta?
/...
Jag vet inte. Testade att googla. Man får några träffar, men det verkar lite småkomplicerat att utläsa från de träffarna - och jag är lite trött just nu så jag orkar inte bena ut det... Har du frågat Tesla? Vad säger dem?

Var det den S:en som du provkörde?

I USA är det tydligen inte så ovanligt att man gör en så kallad "re-purchase inspection" när det handlar om pre-owned bilar som kostar så mycket som den här gör. Man låter en oberoende part gå igenom bilen. Är detta möjligt att göra i Sverige -- finns det aktörer man kan vända sig till för ngt sånt i Sverige? Men det är kanske inte nödvändigt i och med att du får 2 år/(eller vad det nu var för antal mil) garanti...

EDIT: Såg att du kommer fråga Tesla...

Re: Råd om beg S85D

Postat: 05 jul 2020 22:02
av Gustafsson
De där paketen är nog lite sammanblandade.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 05 jul 2020 22:05
av OlleBack
SwedishAdvocate skrev:
ptk skrev:
.../
Power and Lighting Package.....................................vad betyder detta?
/.../
Premium-uppgraderingspaket...................................vad betyder detta?
/...
Jag vet inte. Testade att googla. Man får några träffar, men det verkar lite småkomplicerat att utläsa från de träffarna - och jag är lite trött just nu så jag orkar inte bena ut det... Har du frågat Tesla? Vad säger dem?

Var det den S:en som du provkörde?

I USA är det tydligen inte så ovanligt att man gör en så kallad "re-purchase inspection" när det handlar om pre-owned bilar som kostar så mycket som den här gör. Man låter en oberoende part gå igenom bilen. Är detta möjligt att göra i Sverige -- finns det aktörer man kan vända sig till för ngt sånt i Sverige? Men det är kanske inte nödvändigt i och med att du får 2 år/(eller vad det nu var för antal mil) garanti...

EDIT: Såg att du kommer fråga Tesla...
Vet att Motormännen gör det men lär kanske inte vara specialister på elbilar :)

Re: Råd om beg S85D

Postat: 06 jul 2020 21:35
av ptk
Om Power and Lighting Package säger Tesla säljaren:
"att han har interiör ljus, power är nog att han har powerliftgate dvs automatiskt baklucka men inte 100% säker gällande bakluckan." Så de tvekar själva mao.
No Battery Performance = ingen performance bil
om Premiumpaketet glömde jag fråga men det är nog klädseln kan jag tänka mig.
Tänker också att det inte är nödvändigt med ytterligare kontroller eftersom 2 års garanti ingår.

Någon som vågar gissa sig på vad den här bilen kan ha för restvärde om 3 år? Så lovar jag återkomma när det närmar sig :-)

Re: Råd om beg S85D

Postat: 06 jul 2020 21:53
av frippe
Är inte Lighting package belysningen i handtagen samt lite extra innerbelysning i armstöd i dörrar m.m.?

Re: Råd om beg S85D

Postat: 06 jul 2020 21:55
av pejvic
ptk skrev:
Om Power and Lighting Package säger Tesla säljaren:
"att han har interiör ljus, power är nog att han har powerliftgate dvs automatiskt baklucka men inte 100% säker gällande bakluckan." Så de tvekar själva mao.
No Battery Performance = ingen performance bil
om Premiumpaketet glömde jag fråga men det är nog klädseln kan jag tänka mig.
Tänker också att det inte är nödvändigt med ytterligare kontroller eftersom 2 års garanti ingår.

Någon som vågar gissa sig på vad den här bilen kan ha för restvärde om 3 år? Så lovar jag återkomma när det närmar sig :-)

275.000

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 08:04
av Jojo
Tänk på att fråga om bilen är strypt, d v s om den redan har nedsatt laddhastighet. Annars kommer Du aldrig kunna 'supercharga' utan enbart 'snigelcharga'. Samt att bilens värde minskar drastiskt. Om den är från 2015 kommer den nog snart strypas, om den inte redan är det.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 10:55
av NEO
Jojo skrev:
Tänk på att fråga om bilen är strypt, d v s om den redan har nedsatt laddhastighet. Annars kommer Du aldrig kunna 'supercharga' utan enbart 'snigelcharga'. Samt att bilens värde minskar drastiskt. Om den är från 2015 kommer den nog snart strypas, om den inte redan är det.
Kan nog enkelt utgå från att alla 85kWh är chargegateade vid det här läget. Jag hade kanske satsat på en 75a istället. Lika räckvidd, AWD, facelift, hepa, etc etc.

Min X75D laddar med 124kW vid 30% SoC

Min gamla P85+ laddade med 80kW vid samma SoC och då har 85 bilar 400V batteri :(

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 11:05
av Gustafsson
NEO skrev:
Jojo skrev:
Tänk på att fråga om bilen är strypt, d v s om den redan har nedsatt laddhastighet. Annars kommer Du aldrig kunna 'supercharga' utan enbart 'snigelcharga'. Samt att bilens värde minskar drastiskt. Om den är från 2015 kommer den nog snart strypas, om den inte redan är det.
Kan nog enkelt utgå från att alla 85kWh är chargegateade vid det här läget. Jag hade kanske satsat på en 75a istället. Lika räckvidd, AWD, facelift, hepa, etc etc.

Min X75D laddar med 124kW vid 30% SoC

Min gamla P85+ laddade med 80kW vid samma SoC och då har 85 bilar 400V batteri :(
Drabbar inte detta bara en viss äldre batteriserie? Fortfarande liten del av 85-bilar som drabbats väl?
Förstås viktigt att veta då det bör vara rejäl grund att pruta.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 11:10
av NEO
Gustafsson skrev:
NEO skrev:
Jojo skrev:
Tänk på att fråga om bilen är strypt, d v s om den redan har nedsatt laddhastighet. Annars kommer Du aldrig kunna 'supercharga' utan enbart 'snigelcharga'. Samt att bilens värde minskar drastiskt. Om den är från 2015 kommer den nog snart strypas, om den inte redan är det.
Kan nog enkelt utgå från att alla 85kWh är chargegateade vid det här läget. Jag hade kanske satsat på en 75a istället. Lika räckvidd, AWD, facelift, hepa, etc etc.

Min X75D laddar med 124kW vid 30% SoC

Min gamla P85+ laddade med 80kW vid samma SoC och då har 85 bilar 400V batteri :(
Drabbar inte detta bara en viss äldre batteriserie? Fortfarande liten del av 85-bilar som drabbats väl?
Förstås viktigt att veta då det bör vara rejäl grund att pruta.
Nej, detta drabbade min 2014 P85+ med batteri från Juni 2018.

Han kan inte pruta hos Tesla, bilen i tråden är en CPO bil.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 11:15
av Gustafsson
Så sant vad gäller prutning hos Tesla. Hur ska man få reda på om bilen är drabbad då? Tesla borde ju ha skyldighet att svara på det. Har för inte hört talas om att 70D ägare drabbats, de har väl samma celler, men färre med lägre total spänning.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 12:49
av SwedishAdvocate
Nu har ju jag aldrig köpt en beg. bil av Tesla... Men varför skulle man inte kunna pruta på deras beg. bilar? Det är väl utbud och efterfrågan som allt annat? Tesla lär väl i och för sig ha en ganska bra bild av vad de kommer kunna sälja bilen för, så det finns väl så klart alltid en risk att de säljer till någon annan, eller att de kanske tröttnar på en om man efter att den första bilen som man var intresserad av sålts till ngn annan -- försöker pruta på en andra, och en tredje osv... Jag har i alla fall för mig att jag läst tidigare på det här forumet att även Tesla kan justera priser på beg. bilar. Fast det kanske är något de enbart gör på 'eget initiativ'...

Till OP: Om jag vore dig skulle jag provköra bilen du är intresserad av. Jag skulle i alla fall själv vilja kolla ifall det är några "rattles and/or squeaks" i just det exemplaret. Men när det gäller sånt är vi väl kanske också alla olika...

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 13:51
av taliz
Man kan inte pruta för dom jobbar inte så, company policy.
Det är snarare omvänd auktion, dvs de sänker priset tills någon nappar.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 13:52
av Bjelke
Vad jag vet så prutar dom aldrig (men kan sänka priserna på eget initiativ) och någon provkörning
har väl aldrig hänt heller tror jag (även om det är loaners ibland som andra här kan ha kört nyligen) :(

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 13:52
av taliz
NEO skrev:
Jojo skrev:
Tänk på att fråga om bilen är strypt, d v s om den redan har nedsatt laddhastighet. Annars kommer Du aldrig kunna 'supercharga' utan enbart 'snigelcharga'. Samt att bilens värde minskar drastiskt. Om den är från 2015 kommer den nog snart strypas, om den inte redan är det.
Kan nog enkelt utgå från att alla 85kWh är chargegateade vid det här läget. Jag hade kanske satsat på en 75a istället. Lika räckvidd, AWD, facelift, hepa, etc etc.

Min X75D laddar med 124kW vid 30% SoC

Min gamla P85+ laddade med 80kW vid samma SoC och då har 85 bilar 400V batteri :(
Så det blev ingen Kia? Var hittade du X75an?

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 14:01
av Verdi
SwedishAdvocate skrev:
Nu har ju jag aldrig köpt en beg. bil av Tesla... Men varför skulle man inte kunna pruta på deras beg. bilar? Det är väl utbud och efterfrågan som allt annat? Tesla lär väl i och för sig ha en ganska bra bild av vad de kommer kunna sälja bilen för, så det finns väl så klart alltid en risk att de säljer till någon annan, eller att de kanske tröttnar på en om man efter att den första bilen som man var intresserad av sålts till ngn annan -- försöker pruta på en andra, och en tredje osv... Jag har i alla fall för mig att jag läst tidigare på det här forumet att även Tesla kan justera priser på beg. bilar. Fast det kanske är något de enbart gör på 'eget initiativ'...

Till OP: Om jag vore dig skulle jag provköra bilen du är intresserad av. Jag skulle i alla fall själv vilja kolla ifall det är några "rattles and/or squeaks" i just det exemplaret. Men när det gäller sånt är vi väl kanske också alla olika...
"Säljarna" har väl inte mandat att ändra priset så det är lite oklart vem man ska förhandla med.

Åtminstone förr kunde man få nåt erbjudande som inte syntes på webben om man ringde och pratade med en säljare. Min egen bil köpte jag med ~80 tkr i rabatt för att den var en lagerbil. Men den hade inte ens kommit fram till lagret då utan stod på en båt ute i Atlanten när jag skrev på kontraktet. Dvs den var helt ny.

Vet dock inte om det fortfarande är så. På Model 3 verkar det iaf som att de själva försöker ta överpriser. De begagnade de säljer är dyrare än en helt ny, efter bonus, trots att de gått 3-4 tusen mil.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 15:06
av ptk
Varför skulle man strypa laddhastigheten på en äldre Tesla, vad innebär det och varför gör man så? Att det inte går att Supercharga alls? Kan det ske under tiden jag äger bilen om jag köper den? Enligt spec:en så är Supercharging möjligt, men jag får förstås kolla upp det också.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 15:26
av NEO
ptk skrev:
Varför skulle man strypa laddhastigheten på en äldre Tesla, vad innebär det och varför gör man så? Att det inte går att Supercharga alls? Kan det ske under tiden jag äger bilen om jag köper den? Enligt spec:en så är Supercharging möjligt, men jag får förstås kolla upp det också.
För att skydda batteriet från att gå sönder inom garantiperioden. Har haft fyra stycken 85kWh bilar i familjen och alla har bytt DU samt 12V batterier och huvudbatteri. Har kört alla likvärdigt, alltså aldrig under 5%, sällan laddat till 100% och alltid haft bilarna i varmgarage vintertid. Ändå har alla fått bytt. Så Tesla är väl trötta på kostnaden och tiden det tar så man stryper laddningen med höga effekter för att spara på batteriet. Ju högre effekt större skada över tid.

Du bör provladda på SuC innan du slår till, men kan väl sätta en pungkula på att den har senaste softwaren med strypning.

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 16:13
av ptk
NEO skrev:
Du bör provladda på SuC innan du slår till, men kan väl sätta en pungkula på att den har senaste softwaren med strypning.
Ajdå. Låter inge vidare. Har nu läst på och hittat bla den här jättetråden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/ som ger en mycket målande beskrivning, samt en drös youtubevideor. Man vill ju speciellt inte supercharga till låg hastighet, det vore ju helt meningslöst.

Men om man ska sammanfatta och dra en slutsats av det här redan nu så stämmer det att det bara är pre-facelift bilarna som drabbades av det här? Dvs from 2016 så borde man vara safe? Eller?

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 16:17
av taliz
Nej, även facelift 75 och 90 är drabbade.
100 är väl inte riktigt klarlagt(?).

Re: Råd om beg S85D

Postat: 07 jul 2020 16:47
av ptk
taliz skrev:
Nej, även facelift 75 och 90 är drabbade.
100 är väl inte riktigt klarlagt(?).
Bara S eller även X? Källa skulle uppskattas.