Vildmarksvägen

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av mati »

Jag har åkt vildmarksvägen många gånger i min barndom och efter nytaget körkort. Skulle jättegärna vilja åka upp igen, men det känns totalt ogenomförbart med en e-tron så som det ser ut idag. Sista riktiga snabbladdaren från mitt håll är i Kristinehamn. Sen kommer det några halvdana snabbladdare i Dalarna, några ensamma 50kW i Jämtland, och sen är det helt slut. Ionity i Ytterån ligger ju lite fel, men är enda alternativet om man inte vill ladda med 50kW.
Just sådana resor, framförallt om man vill ta med sig husvagnen, är skälet till att jag inte kan släppa tanken på att skaffa en dieselbil igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av kenjon »

Eller en Tesla.... :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av mati »

kenjon skrev:
Eller en Tesla.... :-)
Jag åkte inte den sträckan med min Tesla heller. Funderade på det några gånger, men det kändes för äventyrligt. Nu finns ju lite bättre SuC-täckning däruppe än för 3 år sedan, men ändå. Det är glest. Och att dra husvagn med en Model S lär bli svårt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1745
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av backe »

kenjon skrev:
Eller en Tesla.... :-)

Vart ligger Tesla SUC efter Vildmarksvägen då?
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av FredrikR »

mati skrev:
Jag har åkt vildmarksvägen många gånger i min barndom och efter nytaget körkort. Skulle jättegärna vilja åka upp igen, men det känns totalt ogenomförbart med en e-tron så som det ser ut idag. Sista riktiga snabbladdaren från mitt håll är i Kristinehamn. Sen kommer det några halvdana snabbladdare i Dalarna, några ensamma 50kW i Jämtland, och sen är det helt slut. Ionity i Ytterån ligger ju lite fel, men är enda alternativet om man inte vill ladda med 50kW.
Just sådana resor, framförallt om man vill ta med sig husvagnen, är skälet till att jag inte kan släppa tanken på att skaffa en dieselbil igen.

Ja, jag förstår det, den är törstig och än värre med husvagn såklart. Som sagt Strömsund får snabbladdare nu. Och både Vilhelmina och Gäddede går det att ladda med 11 kW (precis i anslutning till campingen i Gäddede). Och i Klimpfjäll fanns det ju 3-fas att låna vid uppställsplatsen för husvagnar. Så själva Vildmarksvägen borde väl gå med e-tron och husvagn? Eller hur lång bli räckvidden för dig med husvagn i 80km/h?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av mati »

FredrikR skrev:
Så själva Vildmarksvägen borde väl gå med e-tron och husvagn? Eller hur lång bli räckvidden för dig med husvagn i 80km/h?
15 mil ungefär. Troligen mycket mindre när det går uppför.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av FredrikR »

mati skrev:
FredrikR skrev:
Så själva Vildmarksvägen borde väl gå med e-tron och husvagn? Eller hur lång bli räckvidden för dig med husvagn i 80km/h?
15 mil ungefär. Troligen mycket mindre när det går uppför.
Ok, ja, jag förstår vad du menar. Inte den optimala bilen för resan. De olika dagsetapperna är typ 11-14 mil. Och lite marginal vill man ju såklart ha och inte sitta och vara stressad över räckvidden under sin semester.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av mati »

FredrikR skrev:
Ok, ja, jag förstår vad du menar. Inte den optimala bilen för resan. De olika dagsetapperna är typ 11-14 mil. Och lite marginal vill man ju såklart ha och inte sitta och vara stressad över räckvidden under sin semester.
10-15 mil som dagsetapp är okej när man väl är i fjällen, men man måste ju ta sig dit upp först. Det är ungefär 100 mil härifrån och man har ju bara ett begränsat antal lediga dagar tyvärr. Jag har faktiskt accepterat att jag de närmaste åren inte kan ta mig Norrland om jag ska fortsätta köra elbil. Inte med husvagn i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar