Så, nu även jag testat den här resan. Gick alldeles lysande.
163 mil totalt blev resan laddade fullt varje natt. Totalt betalade jag för 2 nattladdningar och 2 snabbladdningar Har inte räknat ihop kostnaderna men kan inte handla om mer än ca 500 kr för laddningen.
Började från Uppsala med 85% skulle till Sundsvall där jag skulle stanna över natten. Tyvärr åkte jag från jobbet på eftermiddagen, och hade inte haft någon möjlighet att toppa laddningen där, därav 85%.
Så verkligen ingen långkörning första dagen. Ösregn och motvind. Hade det inte varit för det dåliga vädret hade jag varit helt säker på att komma fram, men vid Hudiksvall hade jag 17% kvar och blev lite för nervös. Laddade upp till 58%. Framme i Sundsvall hade jag därefter 47%. Således var snabbladdningen med facit onödig i Hudiksvall. Skulle ju haft hela 6 % kvar utan den
Således, i kasst väder så drog Konan 79% batteri Uppsala-Sundsvall.
Nattladdade 200 meter från hotellet och fick betala 3 kr/kWh.
Dag två körde jag till Gäddede via Strömsund. Gjorde ett antal stopp på vägen för att titta på diverse fina naturupplevelser och landskapsvyer. I Strömsund stannade jag för att äta och köpa lite saker på ICA. Passade på att ladda några kWh gratisladdning på en 11 kW stolpe. Kom fram med 46% och åkte med 55%. Därefter framme i Gäddede på kvällen med 25%. Så utan min matrast i Strömsund hade jag kommit fram med 14 %. I Strömsund kan tilläggas att de håller på och bygger en 50kW snabbladdare. Grävarbete pågick när jag var där. Laddade på kvällen fullt med nattladdning på Pilgrimshotellet i Gäddede. De har en riktig laddbox med två uttag för elbilar (11 kW-effekt)
Dag tre körde jag till Klimpfjäll med diverse stopp på vägen. 80 % kvar i batteriet när jag kom fram. Trodde den kuperade terrängen skulle göra att det drog mer elektroner. Men icke. På Hotell Klimpfjäll har de ingen dedikerad laddbox. Frågade i receptionen och de hänvisade till antingen 3-fas uttag vilket de hade ett par stycken eller till en av motorvägar-plintarna som det fanns gott om. Pga smidigare parkering så valde jag en motorvärmarstolpe. Inga problem att fylla på till 100% över natten.
Dag fyra körde jag ner till Östersund. Framme i Östersund med 46% kvar i batteriet. Otroligt snål körning den sträckan. I Östersund fick jag betala för nattladdningen, även här 3 kr/kWh. Publik stolpe 100 meter från hotellet. Inga problem att hitta stolpar, laddade med 11 kW-effekt.
Dag fem, hemfärd till Uppsala via Sundsvall, även här väldigt låg förbrukning. Kom fram till Gävle med 16% batteri, saknade 3 mils räckvidd enligt GOM för att ta mig hela vägen hem. Laddade till 33% på en 50 kW laddstation. Var nere på 13 % när jag kom hem till Uppsala.
Inga egentliga laddproblem förutom sista laddningen i Gävle. Kom först till en InCharge laddare, stod i appen att det kunde vara problem att få igång laddning och de rekommenderade ladd-bricka (vilket jag inte hade). Försökte ett antal gånger att starta laddning (tydligen 5 ggr). Åkte sen vidare till en annan laddare. När jag kollar på mitt kontoutdrag så har jag blivit debiterad 5 x 1 kr av Incharge. Därav att jag misstänker att jag försökte 5 ggr. Så trevligt att de i alla fall kunde registrera mina försök och ta betalt för det utan att jag fick en endaste elektron från deras laddare.
Så om jag räknade rätt nu gick det åt exakt 350 % batteri för min resa. 2 snabbladdningar och 4 nattladdningar (varav 2 utan kostnad).
En klart värd resa att göra. Inga problem med elbil och infrastrukturen blir än bättre nu med en snabbladdare i Strömsund. Den skulle känts skön att ha ifall jag velat göra hemresan direkt via Sundsvall istället för att köra via Östersund. Hade funkat utan, men lite mer trygghet hade några % där givit.
Kan tillägga att förutom riktigt jäkla skitväder på vägen upp mot Sundsvall första dagen (och blöta vägbanor en bit andra dagen) så var det helt perfekta väderförutsättningar. Typ vindstilla, solsken och lagom varmt. Temperaturen varierade mellan 4-18 grader under resan. Mestadels 8-18 grader.