Sida 3 av 4

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 23:17
av Jerker
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 23:29
av Bruno
Laban skrev:
”De” har ju gjort precis det. Gått samman alltså. Ionity -> BMW, Mercedes, VW, Hyundai, Ford. Kanske var nån mer också. Inga småspelare direkt. Var en stor optimism här gällande Ionity för inte så länge sedan. Den optimismen har nu bytts ut mot ”staten måste hjälpa till”.
Plus att de får bidrag från EU...

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 00:00
av Fredrik j
Jerker skrev:
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Har inte sett någon statistik där men skulle tro att en mycket stor majoritet av nybilsköpare bor i villa.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 00:44
av taliz
Jerker skrev:
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Tror varken eller är någon flaskhals. Båda kommer lösas allt eftersom bilparken byts ut.
Redan nu byggs det laddstolpar vid så gott som samtliga nybyggen, och väldigt många brf och samfälligheter har antingen redan satt upp eller dragit igång projekt för att göra det.
Det kommer ta många år innan alla kan ladda hemma, men det kommer ta många år att byta bilparken också.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 06:53
av mati
Jag kör ju en så kallad "premiumtysk" för tillfället. För mig är det absolut inte uteslutet att min nästa bil blir en Kia eller en Hyundai eller liknande. Fixar de en elbil med vettig dragkrok så ser jag inga som helst hinder varför man inte skulle köpa en sådan. Är man inte märkestrogen så spelar det väl ingen som helst roll.
Kineserna är också helt klart attraktiva, bara de får till en bra serviceorganisation osv. Rent tekniskt är det säkerligen inget fel på dessa bilar. Förmodligen är de inte sämre än de flesta andra elbilar, fast till ett mycket lägre pris. Och som sagt, märkesloggan är helt ointressant för mig.
Det är väl som med mobilerna. Jag har kört med min kinesiska "budgettelefon" i flera år nu och jag är supernöjd med den. Jag ser inte varför man skulle vilja betala mer.
Det är väl just de märkestrogna kunderna som de traditionella (tyska) biltillverkarna hoppas på. Antagligen finns det rätt många sådana tyvärr.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 07:06
av Jerker
taliz skrev:
Jerker skrev:
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Tror varken eller är någon flaskhals. Båda kommer lösas allt eftersom bilparken byts ut.
Redan nu byggs det laddstolpar vid så gott som samtliga nybyggen, och väldigt många brf och samfälligheter har antingen redan satt upp eller dragit igång projekt för att göra det.
Det kommer ta många år innan alla kan ladda hemma, men det kommer ta många år att byta bilparken också.
Har flera bekanta som bor i lägenhet som skulle vilja byta till elbil nu genast men förhindras av det eftersom de inte kan få laddmöjlighet där de bor. De slåss med hyresvärden men det är kalla handen. När det byggs nytt så är det visserligen krav på att en viss procent av platserna ska ha laddplats men den stora majoriteten av parkeringsplatser är redan byggda och där finns det inte, som det finns i Norge, nån lag som tvingar hyresvärden att installera laddboxar om nån ber om det. Så det finns mycket att göra där. Dessutom är det många som bor i lägenhet som har sin bil på gatan och det kommer att ta tid att bygga ut en infrastrukur som ger laddplatser på gatorna i städerna.

Så nog är bristen på destinations/hemmaladdning i städerna en flaskhals, alltid.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 07:18
av mati
Jerker skrev:
Så nog är bristen på destinations/hemmaladdning i städerna en flaskhals, alltid.
Precis. Och då har Sverige ändå en fördel eftersom man åtminstone i vissa delar av landet har ett motorvärmaruttag vid nästan varje parkeringsplats. Jag tror att utbyggnaden av gatuladdning kommer bli en mycket svårare uppgift att lösa än utbyggnaden av snabbladdarnätet.
Det kommer alltid vara svårare för lägenhetsbor att ladda bilen på hemmaplan och troligen kommer man fortsätta ungefär på samma vis som idag, dvs istället för att tanka bilen en gång i veckan så åker man till snabbladdaren. Eller så skaffar man ingen elbil.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 11:56
av taliz
I Stockholm har man nu rätt många "laddgator", och många parkeringshus har också laddare.
Är inget raketkirugi att sätta upp.
Ökar behovet så installeras fler.
Just Norge är ju ett bra exempel på att det går att lösa. Var tredje bil i Oslo är nu laddbar, dvs inte bara var tredje sålda utan bokstavligen var tredje bil.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 12:49
av Jerker
taliz skrev:
I Stockholm har man nu rätt många "laddgator", och många parkeringshus har också laddare.
"Rätt många" är ju milt sagt en stor överdrift. Vissa parkeringshus har ju faktiskt satt upp rätt många laddare, men då kan parkeringsavgiften vara så dyr att man ska ha en bra anledning till att stå där för att tycka att det är värt det.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 13:42
av taliz
Jerker skrev:
taliz skrev:
I Stockholm har man nu rätt många "laddgator", och många parkeringshus har också laddare.
"Rätt många" är ju milt sagt en stor överdrift. Vissa parkeringshus har ju faktiskt satt upp rätt många laddare, men då kan parkeringsavgiften vara så dyr att man ska ha en bra anledning till att stå där för att tycka att det är värt det.
Jaså? Jag skulle nog säga att de är åtminstone fyrsiffrigt i antal nu i Sthlm city.
Tittar man på nyttjandegraden så är det som mest 2-3 använda av 9 på en laddgata, många är tomma eller har bara någon enstaka plats använd.
Dvs det finns betydligt fler laddare än det finns bilar som nyttjar dem.

Det är inte billigt att parkera i city, med det är ju samma oavsett om man kör avgasbil eller elbil.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 14:04
av Mickep
Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 14:11
av Pontus
M3apan skrev:
TiborBlomhall skrev:

På ALSET laddare kan alla elbilar med CCS kontakt ladda. Teslor laddar där fortfarande för 2.56 kr per kWh, andra elbilar kan skaffa konto för 5.12 kr per kWh.
ALSET priset borde logiskt sett ligga på 6.52 per kWh :lol:
Eller 65.2 kr per kWh

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 10 jul 2020 18:30
av A76
Mickep skrev:
Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.
Varför skulle laddningen vara utanför Polestars kontroll? De har ju samma möjlighet som Tesla att bygga sitt eget laddnätverk om de ansett att det varit avgörande. Tyvärr har de inte förstått att det faktiskt är rätt avgörande trots allt. Jag tror de tänkt något i stil med att eftersom inte de andra ”premium”-tillverkarna heller har ett eget laddnätverk så behöver inte vi heller, det får andra sköta om. Och visst det kostar ju en slant att bygga ett eget.
Är rätt imponerad av P2 på många sätt men kommer inte välja annat än Tesla förrän det finns något som rimligen kan konkurrera med Suc.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 10 jul 2020 18:35
av Verdi
A76 skrev:
Mickep skrev:
Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.
Varför skulle laddningen vara utanför Polestars kontroll? De har ju samma möjlighet som Tesla att bygga sitt eget laddnätverk om de ansett att det varit avgörande. Tyvärr har de inte förstått att det faktiskt är rätt avgörande trots allt. Jag tror de tänkt något i stil med att eftersom inte de andra ”premium”-tillverkarna heller har ett eget laddnätverk så behöver inte vi heller, det får andra sköta om. Och visst det kostar ju en slant att bygga ett eget.
Är rätt imponerad av P2 på många sätt men kommer inte välja annat än Tesla förrän det finns något som rimligen kan konkurrera med Suc.
Det är ju tyvärr så att alla andra elbilar förutom Tesla är helt ointressanta för min del så länge det inte finns ett bra nätverk.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 10 jul 2020 18:39
av nek0
Verdi skrev:
A76 skrev:
Mickep skrev:
Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.
Varför skulle laddningen vara utanför Polestars kontroll? De har ju samma möjlighet som Tesla att bygga sitt eget laddnätverk om de ansett att det varit avgörande. Tyvärr har de inte förstått att det faktiskt är rätt avgörande trots allt. Jag tror de tänkt något i stil med att eftersom inte de andra ”premium”-tillverkarna heller har ett eget laddnätverk så behöver inte vi heller, det får andra sköta om. Och visst det kostar ju en slant att bygga ett eget.
Är rätt imponerad av P2 på många sätt men kommer inte välja annat än Tesla förrän det finns något som rimligen kan konkurrera med Suc.
Det är ju tyvärr så att alla andra elbilar förutom Tesla är helt ointressanta för min del så länge det inte finns ett bra nätverk.
Varför ska de bry sig om laddningen? Så länge de kan sälja flera bilar än de klarar av att tillverka behöver de inte bry sig om något.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 14 jul 2020 09:11
av djFabbe
TiborBlomhall skrev:
Det jag tycker Tesla skulle kunna göra är att skapa ett nytt bolag ALSET och byta kåpa på säg två laddstolpar på varje Supercharger station från TESLA till ALSET.

På TESLA laddare kan fortfarande endast Teslor ladda.

På ALSET laddare kan alla elbilar med CCS kontakt ladda. Teslor laddar där fortfarande för 2.56 kr per kWh, andra elbilar kan skaffa konto för 5.12 kr per kWh.

Då skulle Tesla få in pengar även från andra elbilar men utan att de blockerar alla Supercharger laddare.
Du borde Tweeta Elon om detta. Med tanke på hans känsla för ordskämt, är det inte omöjligt att han tänder på idén!

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 15 jul 2021 12:11
av Coolio
Stod vid supercharger i Linköping och såg en Polestar frenetiskt letande efter någonstans att blippa kortet. Jag förklarade för dem att andra bilmärken inte (än så länge och i normalfallet) kan ladda på supercharger.

Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?

Har jag missat något eller är säljaren otydlig i sitt uttryck (eller har köparen missuppfattat ngt)?

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 15 jul 2021 12:17
av Zalman3
Det finns många "dreamers" som prövar/önskar att kunna ladda på Teslas Superchargers.
Har tom sett en Passat GTE försökt ladda på en SuC!!!

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 15 jul 2021 12:18
av HX100
Coolio skrev:
Stod vid supercharger i Linköping och såg en Polestar frenetiskt letande efter någonstans att blippa kortet. Jag förklarade för dem att andra bilmärken inte (än så länge och i normalfallet) kan ladda på supercharger.

Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?

Har jag missat något eller är säljaren otydlig i sitt uttryck (eller har köparen missuppfattat ngt)?
På bredden för några dagar sen såg jag en outlander PHEV hitta en tom plats på ett annars fullsmockat Superchargerställe. De snurrade runt länge runt sin bil och försökte desperat stoppa i sladden.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 15 jul 2021 21:30
av Coolio
Men det är inte ok om säljarna lurar sina kunder att de kan ladda på supercharger?

De jag pratade med var först väldigt sura på tesla, eftersom det inte var tydligt var de kunde blippa sitt kort. De tyckte ju att kabeln passade perfekt och att det därför borde fungera;-)!

De skulle prata med säljaren på polestar…

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 15 jul 2021 23:14
av martinot
mati skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
Sant. Men bevisligen kan man sälja elbilar redan med dagens infrastruktur, om än inte i samma volymer som fossilbilarna. Att då låta kineserna etablera sig (märket..) medan man själva försöker prångla ut laddhybrider låter som en dålig ide.
Jag tror faktiskt att dagens laddinfrastruktur är det som gör att det inte säljs fler elbilar, bortsett från att tillgången till elbilar är rätt kass. Men det är en annan fråga.
När jag bytte min Tesla mot en e-tron utgick jag ifrån att konkurrerande laddnätverk, och framförallt Ionity, kommer bli ett godtagbart alternativ inom kort. Och rent tekniskt stämmer det kanske. Det finns ju hyfsat många laddare numera. Men det som absolut kom som en kalldusch är prisutvecklingen för laddning. Det får jag erkänna att jag inte hade räknat med, och hade jag vetat det så hade jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Fast det hade blivit ett jobbigt beslut att ta.
Och jag är troligen inte den enda som tänker så.
Även jag trodde mycket mer på Ionity när det lanserades. Helt klart en stor besvikelse även för mig.

Men är nyfiken; om du när du skaffade e-tron, vetat vad du nu (2021) vet om Ionitys utveckling (eller snarare brist på det), vad hade du gått för istället för e-tron? Hade det blivit en Model X istället?

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 15 jul 2021 23:25
av martinot
Coolio skrev:
Stod vid supercharger i Linköping och såg en Polestar frenetiskt letande efter någonstans att blippa kortet. Jag förklarade för dem att andra bilmärken inte (än så länge och i normalfallet) kan ladda på supercharger.

Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?
Okunnig säljare, någon säljare som dragit en vals, eller (troligast) kunden som inte lyssnat eller missförstått.