Sida 1 av 1
Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 10:02
av AGCF
Jag vill bara dela med mig av hur privatleasingavtalet på Renault Zoe ser ut. Enligt mig mycket förmånligt.
Bilens nypris är 238700 kr om man plockar på all utrustning vilket inte är så mycket men i alla fall metallicklack, parkeringsvarnare m kamera, dataabonnemang, keyless entry och go, appstyrning av laddning och värme, 17" fälg.
Leasingavgiften är 2024 kr i 36 månader. 72864 kr totalt. Om vi först drar bort 40 000 kr på nypriset så får vi 198700 kr i nypris. 72864/198700=0,37. De "köper" alltså tillbaka bilen för 63% av nypriset och då räknar jag inte med någon ränta alls. Vad blir det med 3% kalkylränta?! 70%?
Nu kanske ni tycker leasingavgiften är galet låg men batterierna hyrs för 799 kr och försäkring kostar ca 200 kr samt ett serviceavtal på 125 kr. Men med en körsträcka på 1250 mil per år blir det ca 32 kr per mil inkl el.
Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 10:14
av lator
Innebär detta att den egentliga kostnaden per månad är 3148 kr? Detta för 1250 mil/år. Vinterdäck tillkommer antar jag...
Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 10:18
av AGCF
Ja precis, lägg på 1,50 kr el så är du uppe i 32 kr/ mil. Men övermilen är billigare så om man kör mer blir det lägre per mil. Vinterdäck tänkte jag köpa på blocket

men men.
Om man tar instegsmodellen av Zoe får du byta ut siffran 2024 mot 1700 kr.
Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 11:57
av TiborBlomhall
lator skrev:Innebär detta att den egentliga kostnaden per månad är 3148 kr? Detta för 1250 mil/år. Vinterdäck tillkommer antar jag...
Hur skulle detta vara bättre än Nissan Leaf för 3099 kr per månad? Visserligen för 1000 mil/år.
(Nästa steg upp är 1500 mil/år för Nissan, då kostar det 3499 kr per månad. 1250 mil/år är mittemellan så OK, det skulle kosta 3299 kr per månad om det fanns. Men för de 151 kr får man en större bil med riktig baksäte.)
Hur som helst är det iaf
betydligt förnuftigare att leasa en Zoe än att köpa en. Jag fattar inte hur Renault kunde döda en i grunden helt OK elbil med deras idiotiska batterileasinglösning?
Lycka till att sälja den begagnad om några år när köparen inser att bilen kostar snudden på 10,000 kronor extra per år som ska betalas år efter år

Det enda som är mer idiotiskt är batterihyran på Twizy som ska betalas även på vintern när den inte används

Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 12:09
av AGCF
Det beror lite på hur mycket man kör. Leaf är troligen också subventionerad från finansbolaget. Leafs siffra ska plussas med 250 kr för försäkring och det är den basutrustade versionen antar jag. Jag jämförde leaf tekna och fann att den skulle gå på 38 kr / mil. Egentligen föll det på att jag tycker leaf är så ful och Zoe i svartmetallic är helt ok.
Som jämförelse ville VW ha 5400 kr/mån för E-up
Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 12:21
av TiborBlomhall
AGCF skrev:Egentligen föll det på att jag tycker leaf är så ful och Zoe i svartmetallic är helt ok.
Ja
det kan jag inte argumentera mot iaf!

Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 12:25
av AGCF
Med all respekt för ditt val

Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 12:27
av danni
Jag tycker Zoe är supergullig och Leaf ser ut som ett missbildat rymdskepp, men vid de här priserna hade jag lätt köpt Leaf ändå. Klart, jag har ju lyckats överleva i 1,5 år med en Outlander PHEV, så jag är nog estetiskt förstörd redan.
Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 14:14
av chpaulin
danni skrev:Jag tycker Zoe är supergullig och Leaf ser ut som ett missbildat rymdskepp, men vid de här priserna hade jag lätt köpt Leaf ändå. Klart, jag har ju lyckats överleva i 1,5 år med en Outlander PHEV, så jag är nog estetiskt förstörd redan.
Haha jag håller helt med. Zoe är en bil jag hade kunnat se mig i om man bara ser till utseendet. En Leaf med bra räckvidd är en annan femma, då går funktion före utseende men man kanske får köra max mörkläggning på samtliga rutor så man inte syns

Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 14:58
av danni
chpaulin skrev:danni skrev:Jag tycker Zoe är supergullig och Leaf ser ut som ett missbildat rymdskepp, men vid de här priserna hade jag lätt köpt Leaf ändå. Klart, jag har ju lyckats överleva i 1,5 år med en Outlander PHEV, så jag är nog estetiskt förstörd redan.
Haha jag håller helt med. Zoe är en bil jag hade kunnat se mig i om man bara ser till utseendet. En Leaf med bra räckvidd är en annan femma, då går funktion före utseende men man kanske får köra max mörkläggning på samtliga rutor så man inte syns

Sådär helt galet offtopic, men var du inne för ett tag sen och spionerade på min LinkedIn-profil? Såg nån där i listan vars namn matchade ditt nickname väldigt väl

Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 16:06
av chpaulin
danni skrev:chpaulin skrev:danni skrev:Jag tycker Zoe är supergullig och Leaf ser ut som ett missbildat rymdskepp, men vid de här priserna hade jag lätt köpt Leaf ändå. Klart, jag har ju lyckats överleva i 1,5 år med en Outlander PHEV, så jag är nog estetiskt förstörd redan.
Haha jag håller helt med. Zoe är en bil jag hade kunnat se mig i om man bara ser till utseendet. En Leaf med bra räckvidd är en annan femma, då går funktion före utseende men man kanske får köra max mörkläggning på samtliga rutor så man inte syns

Sådär helt galet offtopic, men var du inne för ett tag sen och spionerade på min LinkedIn-profil? Såg nån där i listan vars namn matchade ditt nickname väldigt väl

Haha ja det gjorde jag. Tror vi har en gemensam bekant så kikade om du var du även på linked in

å ja, galet offtopic

Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 16:43
av PoloPrinsen
Tyvärr så stötte jag på en synnerligen obra säljare inne på Renault för ett tag sedan. Det var när Twizty just kommit och jag frågade om man inte kunde få köpa den utan batterihyra. Nej såklart. Påpekade då att det finns ju redan ett antal lyckliga Renault Clio ägare som kör på el och som inte behöver betala för sitt batteri varje månad år ut o år in. Säljaren vägrade ens ta till sig att det existerar elbilar I märkets historia. Hmm historia o historia, 1995 o däromkring är ju inte jättelänge sedan.
Räknade på 10 år med Twiztys batterihyra och påpekade för säljaren att det är ju nästan dyrare med billigaste hyran för batteriet än vad bilen själv kostar. Vid 20 år så var batteriets hyra den största utgiftsposten. Var omöjligt att prata ned hyran/bli av med den så jag informerade tillslut säljaren att det blir definitivt ingen affär med mig med så usla förutsättningar...
Mvh PP
Re: Renault Zoe
Postat: 26 aug 2015 22:12
av Martinen
PoloPrinsen skrev:Tyvärr så stötte jag på en synnerligen obra säljare inne på Renault för ett tag sedan. Det var när Twizty just kommit och jag frågade om man inte kunde få köpa den utan batterihyra. Nej såklart. Påpekade då att det finns ju redan ett antal lyckliga Renault Clio ägare som kör på el och som inte behöver betala för sitt batteri varje månad år ut o år in. Säljaren vägrade ens ta till sig att det existerar elbilar I märkets historia. Hmm historia o historia, 1995 o däromkring är ju inte jättelänge sedan.
Räknade på 10 år med Twiztys batterihyra och påpekade för säljaren att det är ju nästan dyrare med billigaste hyran för batteriet än vad bilen själv kostar. Vid 20 år så var batteriets hyra den största utgiftsposten. Var omöjligt att prata ned hyran/bli av med den så jag informerade tillslut säljaren att det blir definitivt ingen affär med mig med så usla förutsättningar...
Mvh PP
Förstår mig inte på det här med att man ska hyra batteriet. Bättre att göra som tesla att man köper det och har en viss garanti. Sen får dom se till att ge en prislapp på vad det kostar när det ska bytas.
Re: Renault Zoe
Postat: 27 aug 2015 00:07
av lator
Det gäller ju som biltillverkare/återförsäljare att försäkra sig om att man har intäkter på bilen så länge som möjligt och reparationskontot lär ju inte bli så högt...
Re: Renault Zoe
Postat: 27 aug 2015 18:26
av PoloPrinsen
lator skrev:Det gäller ju som biltillverkare/återförsäljare att försäkra sig om att man har intäkter på bilen så länge som möjligt och reparationskontot lär ju inte bli så högt...
Det är nog där skon klämmer på många biltillverkare/ÅF mm I den branchen. och det är nog inte liiiiiiiiite klämm heller!!
Martinen skrev:
Förstår mig inte på det här med att man ska hyra batteriet. Bättre att göra som tesla att man köper det och har en viss garanti. Sen får dom se till att ge en prislapp på vad det kostar när det ska bytas.
Ja men då är det nog lite för lätt för oss konsumenter att se vilka som bara säljer skitbilar, vilka som säljer skitbilar till överpris, samt vilka som säljer bra bilar till överpris. Tyvärr verkar man få leta ett tag till efter bra bilar till ett bra pris.
Erbjud mig en bil till 20 000€ som kan nyttjas som en tesla model s inklusive teslas superchargernätverk så slår jag till direkt. Behöver inte toppa mer än 120 och vara det minsta lilla lyxig.
Tänk Citroen 2CV i aningens modernare tappning men ändå lika enkelt uppbyggd + eldrift kompatibel med Teslas laddnät och 30 mils räckvidd på vintern.
A->B billigt och krångelfritt är det intressanta.
mvh PP