Vet inte hur du använder dina bilar men hade 1,3 kWh per mil i somras med zoen. Tycker jag är snålt iaf. Men jag kör inte motorväg speciellt ofta. På teslan hade jag 1,9 på mina 4500 mil. Men då är ju vintern inräknad. Kör man snabbt däremot är nog teslan bättre.taliz skrev:Zoe är ju inte snål direkt, betydligt törstigare än Model 3(hade en 52kwh förrförra vintern).Joakimgabrielsson skrev:Räckvidden baseras på genomsnittlig förbrukning. Nollar du den så ser du att räckvidden ändras. Skitbra tycker jag. Man kan köra riktigt snålt. Med tanke på att jag kom 30 mil i somras med min Zoe med 40kwh batteri så kommer denna lätt över 40 vid rätt förutsättningar. Den är lika snål som zoen. Finns en del störande grejer, men inte i närheten av lika mycket som störde mig i teslan. I morgon blir det långfärd till skänninge från Gbg för rally marknadsnatta. Blir spännande att se hur det är att superladda på något annat än tesla…taliz skrev:Det är väl en Guess-o-meter i den som de flesta icke Tesla?Hippo skrev:Konstigt: räckvidd står 330 Km vid fulladdad, har bara kört kortare sträckor men det verkar stämma...fel batteri i bilen?
Med dess lilla 60kwh-batteri så låter det väl rätt rimligt.
Jag brukar typ alltid räkna batteristorlek i kwh delat med 2 för att få ungefärlig räckvidd, oavsett bil. Enkelt och hyfsat tillförlitligt. Med vissa bilar kan man då köra lite snabbare, andra lite långsammare.
Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Moderator: Redaktion
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
- Ort: Floda
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
1,3 i snitt på sommaren och mest icke motorväg är egentligen ganska högt för en så liten bil,
sambon ligger ofta runt den förbrukningen i en model S och då mest 80-90-vägar.
Model 3 som vi hade som lånebil i en månad kunde man utan att bry sig alls ligga kring den
förbrukningen också
1,3 är dock billiga mil oavsett, så det är ju bra iaf
Jag räknar också på batteri/2 för att få en ungefärlig räckvidd på en bil och det stämmer ju hyfsat som sagt
sambon ligger ofta runt den förbrukningen i en model S och då mest 80-90-vägar.
Model 3 som vi hade som lånebil i en månad kunde man utan att bry sig alls ligga kring den
förbrukningen också
1,3 är dock billiga mil oavsett, så det är ju bra iaf
Jag räknar också på batteri/2 för att få en ungefärlig räckvidd på en bil och det stämmer ju hyfsat som sagt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Jag körde mest motorväg med Zoen. Man kunde hålla plattan i mattan utan att tappa kortet. Maxade 145 på mätaren vilket var 139 enligt GPS.Joakimgabrielsson skrev:Vet inte hur du använder dina bilar men hade 1,3 kWh per mil i somras med zoen. Tycker jag är snålt iaf. Men jag kör inte motorväg speciellt ofta. På teslan hade jag 1,9 på mina 4500 mil. Men då är ju vintern inräknad. Kör man snabbt däremot är nog teslan bättre.taliz skrev:Zoe är ju inte snål direkt, betydligt törstigare än Model 3(hade en 52kwh förrförra vintern).Joakimgabrielsson skrev:Räckvidden baseras på genomsnittlig förbrukning. Nollar du den så ser du att räckvidden ändras. Skitbra tycker jag. Man kan köra riktigt snålt. Med tanke på att jag kom 30 mil i somras med min Zoe med 40kwh batteri så kommer denna lätt över 40 vid rätt förutsättningar. Den är lika snål som zoen. Finns en del störande grejer, men inte i närheten av lika mycket som störde mig i teslan. I morgon blir det långfärd till skänninge från Gbg för rally marknadsnatta. Blir spännande att se hur det är att superladda på något annat än tesla…taliz skrev:Det är väl en Guess-o-meter i den som de flesta icke Tesla?Hippo skrev:Konstigt: räckvidd står 330 Km vid fulladdad, har bara kört kortare sträckor men det verkar stämma...fel batteri i bilen?
Med dess lilla 60kwh-batteri så låter det väl rätt rimligt.
Jag brukar typ alltid räkna batteristorlek i kwh delat med 2 för att få ungefärlig räckvidd, oavsett bil. Enkelt och hyfsat tillförlitligt. Med vissa bilar kan man då köra lite snabbare, andra lite långsammare.
Det gick iaf att köra fram och tillbaka till kontoret(5,5 mil) utan problem med den. Med eGolf var jag tvungen att sakta ner..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Det är leveransproblem för Renault Megan Electric, bl a har fabriken de tillverkats i haft stängt på grund av halvledarbrist. En komponent de inte får fram tillräckligt mängd av är ombordladdaren på 22 kW (växelström). Renault Frankrike harr erbjudit Renault Sverige att skicka bilarna med ombordladdare på 7 kW i stället för ombordladdare på 22 kW men Renault Sverige har tackat nej till det. Vem vill ha en ombordladdare på 7kW? Många väljer bilen för den kan ladda upp till 22 kW. De som beställde sin bil i maj 2022 med utlovad leverans under slutet på 2022 får enligt rykten bilen levererad under 2023 vilket betyder att bonussystemet för elbilar kan komma betala ut 50.000kr i stället för 70.000kr. Blir ett stort tapp på bonusen.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Var tillverkas den?Hippo skrev:Den stod också och väntade på införtullning över en månad.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Frankrike,...tror jag ganska bestämt..
Renault E-Megan Techno svart/grå med drag
M3 AWD BLÅ drag
M3 AWD BLÅ drag
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Då är det väl inget som ska förtullas vid leverans till sverige?Hippo skrev:Frankrike,...tror jag ganska bestämt..
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Då är det väl inget som ska förtullas vid leverans till sverige?[/quote]
Njae, tull kanske inte är rätt epitet. Men det finns andra formalia när det gäller fordon.
Enligt Volvo,som jag köpt bilen av,så har Hedin tagit över införseln från Renault. Och denna process kan påbörjas först när bilen anlänt fysiskt. Innan ska Renault ha skött detta från F.
Njae, tull kanske inte är rätt epitet. Men det finns andra formalia när det gäller fordon.
Enligt Volvo,som jag köpt bilen av,så har Hedin tagit över införseln från Renault. Och denna process kan påbörjas först när bilen anlänt fysiskt. Innan ska Renault ha skött detta från F.
Renault E-Megan Techno svart/grå med drag
M3 AWD BLÅ drag
M3 AWD BLÅ drag
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 okt 2022 18:57
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Har försökt läsa recensioner av Megane e-tech och de flesta verkar se den som mycket bra i kompaktklassen och bättre än ID3 på flera sätt inte minst inredning och infotainment. Lite större bagage och möjlighet till taklast och drag är ju ytterligare fördelar mot id3. Men tidigare var det ju flaggat för ett nypris på 500tkr för 60kwh. Då närmar man sig ju Kia Niro EV-priset och det är ju ändå en snäppet större bil? Kommer man att prisa bort bilen från marknaden?
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 okt 2022 18:57
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
480tkr för 40kwh och 530tkr för 60kwh. Knappast prisvärt? Eller kommer alla höja på detta sätt inför 2023?
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Vad jämför du med för att komma fram till att det inte är prisvärt?Joakim Lof skrev:480tkr för 40kwh och 530tkr för 60kwh. Knappast prisvärt? Eller kommer alla höja på detta sätt inför 2023?
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 okt 2022 18:57
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
En ny Kiro Niro EV är ju snäppet större i storlek, har några till kwh och är en etablerad modell. Så har lite svårt att förstå Megane 60 kwh ska kosta exakt samma som den.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Har inte priserna höjts från rimligt orimligt för målgruppen i år? Har provsuttit och inte förstått varför man har tyg på dashen… känns väl lite dyr spontant men säkert en fin bil, men tex en cupen är väl billigare?Joakim Lof skrev:480tkr för 40kwh och 530tkr för 60kwh. Knappast prisvärt? Eller kommer alla höja på detta sätt inför 2023?
-
- Inlägg: 5485
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Vad är "en cupen" för ngt?Blipblop skrev:.../ tex en cupen är väl billigare?
Menar du Cupra Born?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Niro är en väldigt gammal konstruktion och är en ombyggd ICE-bil. Niro har lite sämre räckvidd, laddar mycket långsammare och har lite högre förbrukning än Megane. Infotaiment på Niron är väl också mycket sämre eftersom Megane baseras på Google Automotive och om det är som Polestar som också har Google så finns det inget bättre.Joakim Lof skrev:En ny Kiro Niro EV är ju snäppet större i storlek, har några till kwh och är en etablerad modell. Så har lite svårt att förstå Megane 60 kwh ska kosta exakt samma som den.
Storleksmässigt är väl Niro och Megane helt jämförbara?
Megane väger mindre och får dra släp.
Förstår inte alls varför Megane skulle behöva vara billigare än Niro, den är mordernare och är väl i princip bättre på allt?
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Kia har 7 års nybilsgaranti och jag håller också Kia som ett märke som håller klart högre kvalitet och klass än Renault. Jag tycker också att Megane borde vara något billigare än e-Niro, eller åtminstone inte vara dyrare.Maw skrev:Niro är en väldigt gammal konstruktion och är en ombyggd ICE-bil. Niro har lite sämre räckvidd, laddar mycket långsammare och har lite högre förbrukning än Megane. Infotaiment på Niron är väl också mycket sämre eftersom Megane baseras på Google Automotive och om det är som Polestar som också har Google så finns det inget bättre.Joakim Lof skrev:En ny Kiro Niro EV är ju snäppet större i storlek, har några till kwh och är en etablerad modell. Så har lite svårt att förstå Megane 60 kwh ska kosta exakt samma som den.
Storleksmässigt är väl Niro och Megane helt jämförbara?
Megane väger mindre och får dra släp.
Förstår inte alls varför Megane skulle behöva vara billigare än Niro, den är mordernare och är väl i princip bättre på allt?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Drar verkligen en Megane mindre än en E-niro?Maw skrev:Niro är en väldigt gammal konstruktion och är en ombyggd ICE-bil. Niro har lite sämre räckvidd, laddar mycket långsammare och har lite högre förbrukning än Megane. Infotaiment på Niron är väl också mycket sämre eftersom Megane baseras på Google Automotive och om det är som Polestar som också har Google så finns det inget bättre.Joakim Lof skrev:En ny Kiro Niro EV är ju snäppet större i storlek, har några till kwh och är en etablerad modell. Så har lite svårt att förstå Megane 60 kwh ska kosta exakt samma som den.
Storleksmässigt är väl Niro och Megane helt jämförbara?
Megane väger mindre och får dra släp.
Förstår inte alls varför Megane skulle behöva vara billigare än Niro, den är mordernare och är väl i princip bättre på allt?
E-niro och Kona har väl blivit ganska prisade för sin låga förbrukning och då bra räckvidd, jämfört med Zoe som inte direkt är något under av låg förbrukning speciellt i motorvägsfart.
Försökte se om Tesla-björn hade testat Meganen, för att hitta jämförbar förbrukning, men det verkar inte som att han testat den än.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Jag utgick från WLTP som är lite bättre för Megane.snowman skrev:Drar verkligen en Megane mindre än en E-niro?Maw skrev:Niro är en väldigt gammal konstruktion och är en ombyggd ICE-bil. Niro har lite sämre räckvidd, laddar mycket långsammare och har lite högre förbrukning än Megane. Infotaiment på Niron är väl också mycket sämre eftersom Megane baseras på Google Automotive och om det är som Polestar som också har Google så finns det inget bättre.Joakim Lof skrev:En ny Kiro Niro EV är ju snäppet större i storlek, har några till kwh och är en etablerad modell. Så har lite svårt att förstå Megane 60 kwh ska kosta exakt samma som den.
Storleksmässigt är väl Niro och Megane helt jämförbara?
Megane väger mindre och får dra släp.
Förstår inte alls varför Megane skulle behöva vara billigare än Niro, den är mordernare och är väl i princip bättre på allt?
E-niro och Kona har väl blivit ganska prisade för sin låga förbrukning och då bra räckvidd, jämfört med Zoe som inte direkt är något under av låg förbrukning speciellt i motorvägsfart.
Försökte se om Tesla-björn hade testat Meganen, för att hitta jämförbar förbrukning, men det verkar inte som att han testat den än.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Här får du ett test av en trevlig kille, som är nog medlem här på forumet.snowman skrev:Drar verkligen en Megane mindre än en E-niro?Maw skrev:Niro är en väldigt gammal konstruktion och är en ombyggd ICE-bil. Niro har lite sämre räckvidd, laddar mycket långsammare och har lite högre förbrukning än Megane. Infotaiment på Niron är väl också mycket sämre eftersom Megane baseras på Google Automotive och om det är som Polestar som också har Google så finns det inget bättre.Joakim Lof skrev:En ny Kiro Niro EV är ju snäppet större i storlek, har några till kwh och är en etablerad modell. Så har lite svårt att förstå Megane 60 kwh ska kosta exakt samma som den.
Storleksmässigt är väl Niro och Megane helt jämförbara?
Megane väger mindre och får dra släp.
Förstår inte alls varför Megane skulle behöva vara billigare än Niro, den är mordernare och är väl i princip bättre på allt?
E-niro och Kona har väl blivit ganska prisade för sin låga förbrukning och då bra räckvidd, jämfört med Zoe som inte direkt är något under av låg förbrukning speciellt i motorvägsfart.
Försökte se om Tesla-björn hade testat Meganen, för att hitta jämförbar förbrukning, men det verkar inte som att han testat den än.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Även fast Zoe'n inte är ett under av låg förbrukning så vill jag hålla den som snål jämfört med den Leaf 40 kW jag hade.snowman skrev:
Drar verkligen en Megane mindre än en E-niro?
E-niro och Kona har väl blivit ganska prisade för sin låga förbrukning och då bra räckvidd, jämfört med Zoe som inte direkt är något under av låg förbrukning speciellt i motorvägsfart.
Försökte se om Tesla-björn hade testat Meganen, för att hitta jämförbar förbrukning, men det verkar inte som att han testat den än.
Det räckte med att skyltavläsningen såg 3-siffrigt så öppnade det sig en lucka under bilen och elektronerna bara föll ut... (lätt överdrivet...)
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 okt 2022 18:57
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Nya generationen Kia Niro är 18cm längre än Megane. 475 liter bagage. De har lagt till en frunk dessutom. Räckvidden är ju en känd styrka för Niro som brukar klara sig bra i verklig förbrukning. Megane har dock en fördel med lite högre laddningshastighet 129kwh mot Nirons 80kwh.Maw skrev:Niro är en väldigt gammal konstruktion och är en ombyggd ICE-bil. Niro har lite sämre räckvidd, laddar mycket långsammare och har lite högre förbrukning än Megane. Infotaiment på Niron är väl också mycket sämre eftersom Megane baseras på Google Automotive och om det är som Polestar som också har Google så finns det inget bättre.Joakim Lof skrev:En ny Kiro Niro EV är ju snäppet större i storlek, har några till kwh och är en etablerad modell. Så har lite svårt att förstå Megane 60 kwh ska kosta exakt samma som den.
Storleksmässigt är väl Niro och Megane helt jämförbara?
Megane väger mindre och får dra släp.
Förstår inte alls varför Megane skulle behöva vara billigare än Niro, den är mordernare och är väl i princip bättre på allt?
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 okt 2022 18:57
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Bagagetest av Renault Megane E-tech. Svart på vitt att man har 25% mindre användbart bagage än Niro. Samt sämre utrymme baksätet.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Fat Zoe var bra namn
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Sambon tyckte den var ganska kul att köra iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19