Renault Morphoz verkar baseras på Nissan Ariya plattformen.
Peugeot e-3008 bygger också på samma plattform.
There are still no details on the production Ariya’s drivetrain, but it’ll be built on the CMF-EV platform developed by the recently formed Renault-Nissan-Mitsubishi partnership. This is the same platform that will form the basis of a similar model from Renault, based on the Morphoz concept.
Tydligen ska den heta Renault Zandar och inte Morphoz,
Renaults kompakta el-SUV kunde kallas "Zandar".
Enligt en ny medierapport från Frankrike skulle den rent elektriska kompakt-SUV som planerats av Renault för 2021 baserat på den nya e-plattformen CMF-EV kunna bära modellnamnet Zandar. Andra Renault E-SUV: er planeras också.
Början av nästa år är tänkt att vara den kompakta SUV som tros kallas Zandar. I rapporten från "Caradisiac" nämns storleken på en Renault Captur, det maximala intervallet bör vara över 500 kilometer. Det nämns också att det borde finnas olika batteristorlekar, för den mindre versionen är det tal om cirka 300 kilometer. Men "Caradisiac" namnger inga källor för informationen, så informationen bör användas med försiktighet.
Denna information sammanfaller med en rapport från den franska portalen "L'Argus" i april , som också hänvisade till den kompakta SUV planerad för 2021 baserad på CMF-EV-plattformen. Det var emellertid tal om områden mellan 550 och 600 kilometer för toppmodellen.
Som "Caradisiac" skriver bör kraften vara mellan 95 och 147 kW, vilket ungefär motsvarar kraften i Hyundai Kona Elektro, en viktig konkurrensmodell för Renault SUV. På cirka 4,20 meter sägs Zandar vara längre än Kona. Det finns ingen information i rapporten om Zandars laddningsprestanda.
Portalen vill också ha lärt sig några detaljer om Zandars kroppsform. Så E-modellen borde vara lite plattare än andra SUV: er, som bör åstadkommas å ena sidan med en minskad markavstånd och å andra sidan med ett lägre tak. Målet är att förbättra Zandars aerodynamik. Designen bör baseras på Morphoz-studien som presenterades i vår .
En annan E-SUV på storleken på en Renault Kadjar ska presenteras 2022. Den franska tillverkaren överväger också en stor e-SUV med sju platser. Märkets nya elektriska modeller ska tillverkas på Renaults franska fabrik i Douai.
Renaults elbilar nära fossila bilar i driftskostnad.
"That would result in Renault’s next generation of EVs being “very close to comparable vehicles with an internal combustion engine in total cost of ownership”, according to Drai."
Two key EVs to spearhead Renault’s reinvention plan.
New CEO says “we have to change”, and two electric SUVs will be at the vanguard.
What one of Renault's new EVs could look like, according to Autocar
CMF-EV platform of the Nissan Ariya will be used by Renault’s new EVs
Luca de Meo became CEO in July and is instigating big change
If a new Mégane (rendered by Autocar above) gets the go-ahead, it must reverse falling sales
Micra’s future may be saved by Renault-led tech
Renault could expand the Arkana’s market reach
Alpine might follow Cupra and focus on electrified SUVs. Autocar's impression of how these could look is above
Renault is preparing for a wide-reaching overhaul and model blitz – and it’s pinning its revival hopes on two new electric SUVs and a renewed focus on C-segment models.
The French brand’s new partnership arrangement with Nissan, announced earlier this year, will lead to a more extensive sharing of platform, technology and production resources to boost efficiencies.
We identified there was room below the Zoe but even more expectation above the Zoe,” said Renault’s electric vehicles boss, Gilles Normand. “People are realising that EVs are safe and enjoyable and can be taken on much longer trips than [early] EVs.”
Normand cites a target range of up to 342 miles for such a model. Whether that’s achievable remains to be seen. The Ariya’s longest quoted range (for the 87kWh front-wheel-drive model) is 310 miles, and a similar-sized Renault would be unlikely to improve on that significantly.
Renault also claims that the CMF-EV platform – along with the efficiencies enabled through the alliance – has enabled significant cost breakthroughs.
“We have achieved a 30% reduction on the platform cost. We have reduced the battery cost by 30% and the e-motor by 20%,” said Renault EV development director Jean-Paul Drai during a recent Automotive News Europe live conference.
That would result in Renault’s next generation of EVs being “very close to comparable vehicles with an internal combustion engine in total cost of ownership”, according to Drai.
Och VW lovar att ID3 är billigare totalkostnad än sin nya golf8. Det är ju bättre. Vad tänker den där Renaultchefen med? Vem skulle bli imponerad av att det blir samma totalkostnad?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Renault Morphoz verkar baseras på Nissan Ariya plattformen.
Peugeot e-3008 bygger också på samma plattform.
Märkligt att så stora franska bolag inte mäktar med att innovera och ta fram tekniken för en egen plattform!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kan Renault Zandar lanseras den 15 oktober?
Kan bygga på samma plattform som Nissan Ariya.
Renault electric SUV-coupe with 500 km range debuts this month
October 10, 2020 2:00 pm by EVW Team
Groupe Renault has revealed a new teaser that could be of the upcoming Renault electric SUV-coupe. A point worth noting is that the front light design doesn’t have a resemblance of the Renault Morphoz concept but the colour coding matches the interior of the concept.
Uppgifterna här kommer delvis från Renault, från pressen eller baseras på uppskattningar baserade på erfarenheter från andra elbilar. Så snart vi får mer information skickar vi den till dig.
Den ska visst heta Renault Megane och ha ett batteri på 60 kWh.
Idag presenterade Renault sin nya elsuv. Elbilen får det nygamla namnet Renault Megane. Den är utrustad med ett batteri på 60 kWh och en räckvidd på upp till 460 kilometer. Snabbladdning ska ge 200 kilometer i körsträcka på 30 minuter.
Artikeln uppdateras löpande.
Tillverkningen ska starta i slutet på året.
– En modell skapade för den europeiska marknaden, som kommer locka miljoner kunder i Europa, säger koncernchef Luca de Meo.
Och VW lovar att ID3 är billigare totalkostnad än sin nya golf8. Det är ju bättre. Vad tänker den där Renaultchefen med? Vem skulle bli imponerad av att det blir samma totalkostnad?
Det beror väl ändå på vad bilen erbjuder i övrigt? Allt annat är ju sällan exakt lika om man jämför eldrivlinor med fossila - ofta har ju elbilar klart rappare drivlina och dessutom mer civiliserad sådan (och avsaknad av växellåda...) - det har ju ett värde såklart.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Baserat på den första generationen av den framgångsrika Renault Megane-modellen har den franska biltillverkaren presenterat sin Mégane eVision som en helelektrisk crossover-modell. En e-bil som borde vara lika framgångsrik som namnet, som hittills har sålts över sju miljoner gånger. Mégane eVision kommer att baseras på den nyligen utvecklade CMF-EV-plattformen (Common Module Family - Electric Vehicle), som inte gör några kompromisser och kom från alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi. Från 2021 strävar Stromer efter att sätta nya standarder för enhet, batteri och laddningsteknik.
Renault anser att elbilar ska säljas genom känslor. Ändå litar Renault på en kraftfull elmotor som levereras med en effekt på 160 kW / 217 hk och ett maximalt vridmoment på 300 Nm, vilket gör den till en av de mest kraftfulla motorerna i Renault-portföljen. Stromer hämtar sin energi från ett 60 kWh batteri. Detta sägs vara det tunnaste batteriet på marknaden. Detta når bara en höjd av 11 cm. När det gäller räckvidden kan 450 km enligt WLTP förväntas. Dessutom bör det finnas möjlighet till mer räckvidd genom ett större batteri, vilket möjliggörs av den nya plattformen.
Batteriets låga höjd bidrar också till ett lågt tyngdpunkt och en sportig design som biltillverkaren kunde genomföra. De aerodynamiska värdena i Mégane eVision är därför mycket presentabla. E-bilen kan laddas på snabbladdningsstationer. Du bör kunna ladda upp till 200 km på 30 minuter; 130 kW laddningskraft är möjlig. Som en del av presentationen av konceptfordonet uppgav Renault att konceptet redan var 90 procent identiskt med den senare produktionsversionen. Vilket förresten borde rulla av produktionslinjen i Frankrike i slutet av 2021.
Den dynamiska designen kombinerar delar av SUV och hatchback och skapar en närvaro på gatan. Enastående egenskaper är det muskulösa axelområdet, de dragna flankerna och det flytande, välvda taket i guld, som kontrasterar effektivt med kroppsfärgen i "Slate Grey Matt". Den slående konturerade motorhuven med två luftinlopp, de kraftfullt modellerade hjulhusen och 20-tums hjulen ger extra accenter. Den gyllene "E" i slutet av "Mégane" -logotypen hänvisar till den rent elektriska drivenheten och dess design hänvisar till Renault-logotypen designad av Victor Vasarely 1972.
Baserat på den första generationen av den framgångsrika Renault Megane-modellen har den franska biltillverkaren presenterat sin Mégane eVision som en helelektrisk crossover-modell. En e-bil som borde vara lika framgångsrik som namnet, som hittills har sålts över sju miljoner gånger. Mégane eVision kommer att baseras på den nyligen utvecklade CMF-EV-plattformen (Common Module Family - Electric Vehicle), som inte gör några kompromisser och kom från alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi. Från 2021 strävar Stromer efter att sätta nya standarder för enhet, batteri och laddningsteknik.
Renault anser att elbilar ska säljas genom känslor. Ändå litar Renault på en kraftfull elmotor som levereras med en effekt på 160 kW / 217 hk och ett maximalt vridmoment på 300 Nm, vilket gör den till en av de mest kraftfulla motorerna i Renault-portföljen. Stromer hämtar sin energi från ett 60 kWh batteri. Detta sägs vara det tunnaste batteriet på marknaden. Detta når bara en höjd av 11 cm. När det gäller räckvidden kan 450 km enligt WLTP förväntas. Dessutom bör det finnas möjlighet till mer räckvidd genom ett större batteri, vilket möjliggörs av den nya plattformen.
Batteriets låga höjd bidrar också till ett lågt tyngdpunkt och en sportig design som biltillverkaren kunde genomföra. De aerodynamiska värdena i Mégane eVision är därför mycket presentabla. E-bilen kan laddas på snabbladdningsstationer. Du bör kunna ladda upp till 200 km på 30 minuter; 130 kW laddningskraft är möjlig. Som en del av presentationen av konceptfordonet uppgav Renault att konceptet redan var 90 procent identiskt med den senare produktionsversionen. Vilket förresten borde rulla av produktionslinjen i Frankrike i slutet av 2021.
Den dynamiska designen kombinerar delar av SUV och hatchback och skapar en närvaro på gatan. Enastående egenskaper är det muskulösa axelområdet, de dragna flankerna och det flytande, välvda taket i guld, som kontrasterar effektivt med kroppsfärgen i "Slate Grey Matt". Den slående konturerade motorhuven med två luftinlopp, de kraftfullt modellerade hjulhusen och 20-tums hjulen ger extra accenter. Den gyllene "E" i slutet av "Mégane" -logotypen hänvisar till den rent elektriska drivenheten och dess design hänvisar till Renault-logotypen designad av Victor Vasarely 1972.
Tycker den ser modern ut, och gillar Ok, förutom "bucklorna" på motorhuven som är grymt fula. Men gillar annars, och ser ut att vara en relativt rent optimerad ebilsplattform.
Bra laddningsalternativ med både 22 kW AC + 130 kW DC!
När ungefär beräknas första exemplaren levereras?
Tänkte att den kan bli intressant för min pappa, som skall byta sin småbil till sommaren. Känns som denna kanske kan ge ID3 en match?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Baserat på den första generationen av den framgångsrika Renault Megane-modellen har den franska biltillverkaren presenterat sin Mégane eVision som en helelektrisk crossover-modell. En e-bil som borde vara lika framgångsrik som namnet, som hittills har sålts över sju miljoner gånger. Mégane eVision kommer att baseras på den nyligen utvecklade CMF-EV-plattformen (Common Module Family - Electric Vehicle), som inte gör några kompromisser och kom från alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi. Från 2021 strävar Stromer efter att sätta nya standarder för enhet, batteri och laddningsteknik.
Renault anser att elbilar ska säljas genom känslor. Ändå litar Renault på en kraftfull elmotor som levereras med en effekt på 160 kW / 217 hk och ett maximalt vridmoment på 300 Nm, vilket gör den till en av de mest kraftfulla motorerna i Renault-portföljen. Stromer hämtar sin energi från ett 60 kWh batteri. Detta sägs vara det tunnaste batteriet på marknaden. Detta når bara en höjd av 11 cm. När det gäller räckvidden kan 450 km enligt WLTP förväntas. Dessutom bör det finnas möjlighet till mer räckvidd genom ett större batteri, vilket möjliggörs av den nya plattformen.
Batteriets låga höjd bidrar också till ett lågt tyngdpunkt och en sportig design som biltillverkaren kunde genomföra. De aerodynamiska värdena i Mégane eVision är därför mycket presentabla. E-bilen kan laddas på snabbladdningsstationer. Du bör kunna ladda upp till 200 km på 30 minuter; 130 kW laddningskraft är möjlig. Som en del av presentationen av konceptfordonet uppgav Renault att konceptet redan var 90 procent identiskt med den senare produktionsversionen. Vilket förresten borde rulla av produktionslinjen i Frankrike i slutet av 2021.
Den dynamiska designen kombinerar delar av SUV och hatchback och skapar en närvaro på gatan. Enastående egenskaper är det muskulösa axelområdet, de dragna flankerna och det flytande, välvda taket i guld, som kontrasterar effektivt med kroppsfärgen i "Slate Grey Matt". Den slående konturerade motorhuven med två luftinlopp, de kraftfullt modellerade hjulhusen och 20-tums hjulen ger extra accenter. Den gyllene "E" i slutet av "Mégane" -logotypen hänvisar till den rent elektriska drivenheten och dess design hänvisar till Renault-logotypen designad av Victor Vasarely 1972.
Det får bli min nästa bil! Jag har haft en faiblesse för franska bilar i allmänhet och Renault i synnerhet sen jag köpte min första bil, en Renault 5 av årsmodell 1977. Till den grad att jag älskade min Renault Zoe från 2016 men mest känner "meh" för min nuvarande e-Niro, som ju egentligen är en mycket bättre bil. Sen skadar det inte att Fransoser enligt mitt tycke är och alltid har varit oerhört duktiga på (exteriör) design av bilar jämfört med andra tillverkare, med några få fullständigt misslyckade undantag. Frågan är bara om den är stor nog? Den ser inte ut att vara mycket större än Hyundai Kona, och den är ju väldigt trång i baksätet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Detta verkar vara en omgjord version av Nissans kommande Ariya.
Frågan är om det kanske inte är bättre för farsan att satsa på "originalet" Ariya istället för denna versionen?
Synpukter? +/- mellan de?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Length: 4.210 mm
Wheelbase: 2.700 mm
Width: 1.800 mm
Height: 1.505 mm
Weight: 1.650 kg
Wheels: 20 inches
Tyres: Continental 245/40 ZR 20
Drive: Front-wheel
Motor: 160 kW (217 hp) and 300 N.m of torque
Charge: AC up to 22 kW, DC up to 130 kWBattery: 60 kWh – 400 VWLTP range: 450 km
Seats: 5
Platform: CMF-EV (same as Nissan ARIYA)
The Renault Megane eVISION concept won’t ever go on sale, but you can expect an electric production car with similar styling and specs to be revealed in late 2021. This alternative to the VW ID.3 and ID.4 will likely cost from at least £30,000 and may be offered with various battery and motor combination.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Uppgifterna här kommer delvis från Renault, från pressen eller baseras på uppskattningar baserade på erfarenheter från andra elbilar. Så snart vi får mer information skickar vi den till dig.
Teknisk data:
Presentation: 15 oktober 2020
Beställningsdatum: 2021
Släppdatum: Q4 2021
Pris: från 42 000 €
Motor: (2WD) / AWD
Batterikapacitet (netto):
65 (63) kWh
90 / (87) kWh
Terminhantering: ja
Prestanda: Mycket sannolikt analogt med Nissans Ariya
160kW / 215 PS ARIYA 63 kWh
178kW / 239 PS ARIYA 87 kWh
205kW / 275 PS ARIYA e-4ORCE 63 kWh
225kW / 302 PS ARIYA e-4ORCE 87 kWh
290kW / 389 hk ARIYA e-4ORCE 87 kWh prestanda
Förbrukning: 16-17 kWh / 100 km
Räckvidd (min / genomsnitt / WLTP):
290 km / 320 km / 360 km ARIYA 63 kWh
400 km / 450 km / 500 km ARIYA 87 kWh
270 km / 300 km / 340 km ARIYA e-4ORCE 63 kWh
390 km / 420 km / 460 km ARIYA e-4ORCE 87 kWh
320 km / 360 km / 400 km ARIYA e-4ORCE 87 kWh prestanda
Renault Mégane E-TECH Electric production shots revealed as automaker rebrands for electric era.
Today in France, Renault CEO Luca de Meo and the Renault brand team shared their new vision of the company. They painted themselves as an energy transition leader on the forefront of the latest technology and services, operating in a more sustainable and responsible manner.
As part of the event, they snuck in a few images of the Electric Mégane E-TECH Electric hatchback, including an Android-focused center stack.
Renault skickar de första förserierna av den helelektriska Mégane på vägen. 30 av dem kommer att testa med Renault-ingenjörer på allmänna vägar i sommar.
I oktober 2020 presenterade Renault för första gången den elektriska studien Mégane eVision som en förhandsvisning av den framtida seriemodellen. Som fransmännen nu meddelar kommer denna serieversion att kallas Mégane E-Tech Electric och förväntas släppa marknaden 2022. Efter att den nya Renault-chefen Luca de Meo redan hade ersatt beteckningen "ZE" med en enkel "Electric" för den elektriska Twingo, blir det uppenbart att Renault helt kommer att avstå från märket "ZE" i framtiden.
Mégane E-Tech Electric är känt för att vara baserat på CMF-EV-plattformen i Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. I den korta kommunikationen om vägtesterna gav Renault också de första tekniska uppgifterna: Elektro-Mégane kommer att ha en 160 kW elmotor och ett 60 kWh batteripaket, vilket skulle möjliggöra en WLTP-räckvidd på upp till 450 kilometer.
Detta innebär att Mégane E-Tech Electric har liknande data som basmodellen för Nissan Ariya , som också är baserad på CMF-EV. Japanerna anger också en effekt på 160 kW för sin e-SUV som bas, men talar om ett 63 kWh batteri. Den större skillnaden ligger i räckvidden, som endast ska vara 360 kilometer för Nissan SUV. Renault har dock inte angett om "upp till 450 kilometer" för Mégane är det kombinerade WLTP-värdet eller WLTP-stadscykeln.
Renault anger inte i det korta uttalandet om Mégane också kommer att få andra köralternativ. Ariya planeras också med ett större batteri (87 kWh), då kommer versionen med motor till 178 kW. Dessutom bör det finnas en fyrhjulsdriven version för båda batteristorlekarna. Emellertid kommer debut av Ariya att skjutas upp med några månader på grund av bristen på marker, som Nissan nyligen medgav .
För de 30 testfordonen anger Renault bara att de byggdes i den franska fabriken i Douai. Kamouflagemönstret designades speciellt av Renault Design. "Spel av mönster och linjer" är tänkt att påminna om den nya Renault-logotypen.