Sida 1 av 1
Första långa färden
Postat: 12 jul 2020 19:40
av Vicisti
Hej! Tack för att jag fick bli medlem.
Jag är en ny elbils och Tesla ägare och ska, för första gången, åka långfärd med en elbil. Har en Tesla model 3 standard range plus. Tror den heter så.
Från Göteborg till Stöten i Sälen.
Jag förstår att det finns en supercharger längs vägen men är ändå orolig.
Några tips och råd ni vill dela med er?
Min plan är att välja ut en supercharger, och ett antal fas2 laddstationer och rita en vägkarta. Stanna vid dessa. Har plugshare och uppladdning sidan.
Har tyvärr ingen chukoladdare men beställde ett. Tror inte den hinner komma. Bör jag vänta på den så att bilen laddar vid stugan? Eller klarar jag mig med publika stationer och superchargers?
Jag känner oro för att fastna även om, vid kontroll av publika laddstationer, att oron är obefogat.
Tack för input!
Re: Första långa färden
Postat: 12 jul 2020 19:45
av TiborBlomhall
Mata in din rutt i
http://abetterrouteplanner.com så kan du se var du ska stanna och ladda.
Re: Första långa färden
Postat: 12 jul 2020 19:47
av Vicisti
Tack så mycket! Kände inte till detta!
Re: Första långa färden
Postat: 12 jul 2020 19:53
av TiborBlomhall
Ladda ordentligt på sista Superchargern (blir väl den i Torsby för dig) så klarar du dig utan problem.
Re: Första långa färden
Postat: 12 jul 2020 20:09
av Lars Json
Ett tips till dig.
I tisdags var jag förbi Sälenfjällen och passade på att besöka Scandinavian Mountains Airport av ren nyfikenhet.
Det var helt öde där, men dom har verkligen laddat med laddare. Där kan du använda din Typ 2 kabel och få 11 kW helt kostnadsfritt.
Vet inte om det är sjyst i dessa tider, men på deras hemsida står det att laddarna är till för flygplatsens kunder och besökare.
Passade mig bra för vidare färd mot Särna.
Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 00:10
av maccis
Är du säker på att du inte har en schuko-laddare?
Köpte du Tesla ny så ingår det, samt en typ-2 kabel.
Schukon ligger i en liten väska där det står Tesla på kallas UMC på Tesla-språk.
Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 07:43
av mati
I Dalarna finns rätt många 50 eller 100kW CCS laddare som administreras av Bee. Om du brukar åka upp dit så rekommenderar jag att du skaffar ett laddkort från Bee. Det kostar inget så länge du inte använder det, och du får tillgång till en hel drös med laddare, bl.a. i Sälen och Malung, ifall det skulle krisa.
Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 07:55
av Vicisti
maccis skrev:Är du säker på att du inte har en schuko-laddare?
Köpte du Tesla ny så ingår det, samt en typ-2 kabel.
Schukon ligger i en liten väska där det står Tesla på kallas UMC på Tesla-språk.
Köpte ny. Ska undersöka detta omgående! Tack.
Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 07:59
av Vicisti
mati skrev:I Dalarna finns rätt många 50 eller 100kW CCS laddare som administreras av Bee. Om du brukar åka upp dit så rekommenderar jag att du skaffar ett laddkort från Bee. Det kostar inget så länge du inte använder det, och du får tillgång till en hel drös med laddare, bl.a. i Sälen och Malung, ifall det skulle krisa.
Fixat appen!
Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 08:00
av Vicisti
Åker imorgon 06:00 från Göteborg! Tack för alla svar. Känns bättre.
Jag återkopplar med hur det gick och upplevelsen med mera.
Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 09:15
av Vicisti
maccis skrev:Är du säker på att du inte har en schuko-laddare?
Köpte du Tesla ny så ingår det, samt en typ-2 kabel.
Schukon ligger i en liten väska där det står Tesla på kallas UMC på Tesla-språk.

hittade UMC! Avbokade köpet. Du har just sparat mig 3000 kr. Tack!
Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 09:24
av maccis
Vicisti skrev:maccis skrev:Är du säker på att du inte har en schuko-laddare?
Köpte du Tesla ny så ingår det, samt en typ-2 kabel.
Schukon ligger i en liten väska där det står Tesla på kallas UMC på Tesla-språk.

hittade UMC! Avbokade köpet. Du har just sparat mig 3000 kr. Tack!
Gött de går bra att swisha


Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 10:43
av 12man
Vicisti skrev:
Tack så mycket! Kände inte till detta!
Du vet om att bilen själv planerar resan i navigatorn?
Abrp gör det ännu bättre men
Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 10:53
av [JM]
Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 20:21
av Vicisti
12man skrev:Vicisti skrev:
Tack så mycket! Kände inte till detta!
Du vet om att bilen själv planerar resan i navigatorn?
Abrp gör det ännu bättre men
Precis som en hobbit var "the most unlikely creature imaginable" to pick up "The One Ring" blev jag en tesla ägare. Och jag älskar det
Jag kände till det men det var ett behov av kontroll av situationen som gjorde att jag ville planera före. Nu har jag fått massa bra tips, lärdomar och sparat en rejäl slant. Ska bli roligt att köra imorgon. Tack allesammans.
Re: Första långa färden
Postat: 13 jul 2020 20:25
av Bjelke
En mycket trevlig tråd att läsa

Re: Första långa färden
Postat: 14 jul 2020 08:32
av MarkusL
Hallå, typ 2 laddare ska du inte använda under din resa! Då använder du superchargers och energi-menyn i bilen för att se med vilken % du kommer fram till nästa laddare eller till målet. Ska du inte köra massa på plats räcker schuko-laddaren (två hål i väggen) men se till att sätta ner effekten ( på skärmen i bilen) så att du drar det du behöver. Ska du stanna ett par dagar och bara köra någon gång så bör 5A Eller 8A räcka. Då riskerar du troligeninte att lösa ut någon säkring. Kan du inte ladda vid stugan är det bra om det finns ett typ2 du kan gå ifrån då bilen behöver stå många timmar vid ett sådant uttag. Ska du sitta och vänta måste du ha minst 50kw dc.
Re: Första långa färden
Postat: 22 jul 2020 17:56
av Vicisti
Hej igen!
Tack ännu en gång för alla tips.
Resan gick riktigt smidigt! Klarade mig superb med alla SuC längs vägen som Teslan själv föreslog. Blev en riktigt rolig roadtrip.
Väl vid stugan fanns det en parkering för UMC. 13A. Riktigt smidigt!
I Sälen fanns det en Bee (?) mediumsnabbladdare som jag också använde. Det som var positivt var att jag kunde se hur mycket bilen som den var satt i hade laddat, föraren var inte där. Ringde bolaget och fick information att vid 100% blir laddsladden upplåst och att jag då kan ta över. Vilket jag också gjorde. Så bra!
Svenska fjällen är väl värt ett besök även på sommarn
Nu kommer jag inte vara lika orolig vid nästa långfärd (som dessutom är Norge, Stavanger som jag förstått är fullt av SuC).
Re: Första långa färden
Postat: 23 jul 2020 08:48
av kenjon
Smart av Bee, har andra snabbladdare det så också?
Re: Första långa färden
Postat: 23 jul 2020 11:09
av Vicisti
kenjon skrev:Smart av Bee, har andra snabbladdare det så också?
Det vet jag inte.
Bilen före mig var inte en tesla. Informationen på laddstationen var ”information från bilen är att den laddat 98%”.
När jag kopplade in min Tesla m3 står samma sak. Information från bilen med exakt information om batterinivå.
Orsaken till att jag ringde var mest att jag kände obehag att dra ut sladden från någon annans bil även om jag fattade grejen. Bee svarade på 5 minuter. Sa även att ”blir det inte automatiskt upplåst kan jag låsa upp centralt med angivande av laddstationsnummer”. Vilket dock inte behövdes.
Re: Första långa färden
Postat: 14 aug 2020 00:07
av Lunde
Ica vid sälen byn, nära Bee laddaren har även en eller två stolpar på hörnet 11kw. Kan vara bra medans man handlar och tar en pizza eller så i byn. Inte så snabbt men kostnadsfritt.
Re: Första långa färden
Postat: 14 aug 2020 12:50
av Bjelke
Kan ju vara bra om man ska cykla i backen några vändor
