Modell S och X får 250kW snabbladdning
Postat: 12 jul 2020 23:51
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... rcharging/We had to increase some wire thicknesses in S/X to reduce resistive heating. Technically, won’t be quite 1000 mph charging, as X especially is much bigger than 3.
Väldigt märkligt egentligen att Tesla modell 3 sedan länge haft ett C värde på ca 3,3.There have been rumors lately of Tesla introducing a new battery pack for Model S and Model X recently, and that might explain the increased charge rate.
Some are also speculating that Tesla might already be using its new in-house battery cell in the Model S, but that might be hopeful thinking.
Jag gissar på att Tesla själva garanterat inte vet iaf...Richardk skrev:Jag gissar på 10 laddningar....
Det kan ju rentav vara exakt samma batteri och där de uppgraderat kablarna lite, sen begränsar de batteriet snabbare för det slits mer. Men det införs såklart först om något år i panik.Bjelke skrev:Jag gissar på att Tesla själva garanterat inte vet iaf...
Svårt att tro att de gör samma misstag 2 gånger.OfarligTesla skrev:Det kan ju rentav vara exakt samma batteri och där de uppgraderat kablarna lite, sen begränsar de batteriet snabbare för det slits mer. Men det införs såklart först om något år i panik.Bjelke skrev:Jag gissar på att Tesla själva garanterat inte vet iaf...
Då förutsätter du att de ser det som ett misstag. Än så länge har de ju inte fått någon konsekvens för vad de gjort så de kanske är det billigaste sättet för dem.Gustafsson skrev:Svårt att tro att de gör samma misstag 2 gånger.
Det skulle vara nice om de kunde erbjuda det även till Roadstern, men intresset tycks svalt trots att många Roadsters nu står still med obrukbara batterier. Där skulle man bli glad för uppgradering till trefas och typ 2 kontakt..mans71 skrev:Om det nu verkligen rör sig om ett nytt batteripack som tål mer stryk hoppas jag verkligen att gamla bilar får möjlighet att uppgradera
Verkligen synd att Tesla inte backar upp roadsters. Har varit sugen på en sån men inte vågat. Ganska konstigt att inte 3:e parts specialist-firmor erbjuder ett alternativ - hur svårt kan det vara liksom?Gustafsson skrev:Det skulle vara nice om de kunde erbjuda det även till Roadstern, men intresset tycks svalt trots att många Roadsters nu står still med obrukbara batterier. Där skulle man bli glad för uppgradering till trefas och typ 2 kontakt..mans71 skrev:Om det nu verkligen rör sig om ett nytt batteripack som tål mer stryk hoppas jag verkligen att gamla bilar får möjlighet att uppgradera
Obrukbara batterier? Vad har jag missat? Äldre batteriteknologi som inte höll?Gustafsson skrev:Det skulle vara nice om de kunde erbjuda det även till Roadstern, men intresset tycks svalt trots att många Roadsters nu står still med obrukbara batterier. Där skulle man bli glad för uppgradering till trefas och typ 2 kontakt..mans71 skrev:Om det nu verkligen rör sig om ett nytt batteripack som tål mer stryk hoppas jag verkligen att gamla bilar får möjlighet att uppgradera
mans71 skrev:Om det nu verkligen rör sig om ett nytt batteripack som tål mer stryk hoppas jag verkligen att gamla bilar får möjlighet att uppgradera
Jag anser att längre tid för snabbladdning på SuC är ett verkligt problem på långresor. Men skulle det behöva kosta så mycket tror du? Att lägga dryga hundra och kanske på köpet få lite större batteri skulle jag iaf kunna tycka att det vore värt.Verdi skrev:mans71 skrev:Om det nu verkligen rör sig om ett nytt batteripack som tål mer stryk hoppas jag verkligen att gamla bilar får möjlighet att uppgradera
Har du sånt obehag av ditt batteri idag så att det är värt flera hundra tusen för en uppgradering?
Hoppas verkligen att lägre priser på batterier kommer att resultera i "billiga" utbyten framöver. Tycker också det är lite märkligt att det finns så lite tredjepartsleverantörer - många bilar börjar ju bli lite gamla. Men antalet totalt utan batterigaranti är ju ännu litet. Svårt att livnära sig på det.mans71 skrev:Jag anser att längre tid för snabbladdning på SuC är ett verkligt problem på långresor. Men skulle det behöva kosta så mycket tror du? Att lägga dryga hundra och kanske på köpet få lite större batteri skulle jag iaf kunna tycka att det vore värt.Verdi skrev:mans71 skrev:Om det nu verkligen rör sig om ett nytt batteripack som tål mer stryk hoppas jag verkligen att gamla bilar får möjlighet att uppgradera
Har du sånt obehag av ditt batteri idag så att det är värt flera hundra tusen för en uppgradering?
We had to increase some wire thicknesses in S/X to reduce resistive heating. Technically, won’t be quite 1000 mph charging, as X especially is much bigger than 3.
Minst sagt. Allra första S levererades för 8 år och 2 veckor sedan. Dvs för 2 veckor sedan försvann garantin för en handfull bilar.Gustafsson skrev:Men antalet totalt utan batterigaranti är ju ännu litet. Svårt att livnära sig på det.