Tesla garanterar inte restvärde på Model S längre
Postat: 23 jul 2020 13:10
Vad tror ni? Ny uppdatering av model S på gång? Eller är det något annat?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Short har aldrig funnits och lär aldrig finnas.vigge50 skrev:Tror de tog bort det förra året när de introducerade short och long range för Model S och Model X.
Menade såklart standard rangetaliz skrev:Short har aldrig funnits och lär aldrig finnas.vigge50 skrev:Tror de tog bort det förra året när de introducerade short och long range för Model S och Model X.
Säker? Var tillfälligt då?Coretug skrev:Vet att de hade det förra månaden på model s/X vilket var en av deras selling points när jag pratade med dem.
Det fanns i Januari-Maj, sedan är jag mindre säker.Verdi skrev:Säker? Var tillfälligt då?Coretug skrev:Vet att de hade det förra månaden på model s/X vilket var en av deras selling points när jag pratade med dem.
Reskskuldsgaranti?ScandalPlay skrev:Jag beställde min Model S i mars 2020, och någon restvärdesgaranti har jag inte. Min bild är att den garantin tagits bort för en tid sedan (något år), men jag är alltså inte säker på när.
För övrigt sammanblandas alltför ofta restvärdesgarantin med restvärde på lån.
Märkligt, jag beställde min i Februari (och då fanns det) och kollade siten med jämna mellanrum tills jag fick bilen och konstaterade att det fanns kvar.ScandalPlay skrev:Jag beställde min Model S i mars 2020, och någon restvärdesgaranti har jag inte. Min bild är att den garantin tagits bort för en tid sedan (något år), men jag är alltså inte säker på när.
För övrigt sammanblandas alltför ofta restvärdesgarantin med restvärde på lån.
Klart det kan finnas en poäng om något skulle hända tills dess och bilarna dyker i värde.Fredrik j skrev:Vad är det för restvärde man garanterat? Är det väldigt lågt finns det ju ingen poäng.
Jag har 50% efter 3 år och 7500 mil. Det betyder 581 tusen i oktober 2021. Har just nu en restskuld på 693 tusen och stora beghandlare som typ Fordonsbolaget bjuder nog inte det för den. De bjöd 700 tusen i mars när jag frågade. Så just nu har jag oslagbar ekonomi i min bil. Synd att de första 18 månaderna var så dyra bara.Fredrik j skrev:Vad är det för restvärde man garanterat? Är det väldigt lågt finns det ju ingen poäng.
Förr behövdes garantin aldrig. Framöver är det inte lika säkert. Det är ju därför de tar bort den. De är rädd att de lovar för mycket...kallekula skrev:Obegripligt det inte är borta sedan länge
Numera finns ju fungerande andrahandsmarknad.
Skulle inte förlita mig på att det stod så i kalkylatorn, det intressanta kommer vara vad dina avtal säger.Curik skrev:Yes, och nu hittade jag min skärmbild från 2020-04-20.
Ja, precis som jag skrev så står det inte i mitt avtal.OfarligTesla skrev:Skulle inte förlita mig på att det stod så i kalkylatorn, det intressanta kommer vara vad dina avtal säger.Curik skrev:Yes, och nu hittade jag min skärmbild från 2020-04-20.
Nej med facit i hand gjorde den ju inte det men det var nog ett smart drag att införa garanti för att få folk att våga köpa ett oprövat bilmärke för dyra pengar.Verdi skrev:Förr behövdes garantin aldrig. Framöver är det inte lika säkert. Det är ju därför de tar bort den. De är rädd att de lovar för mycket...kallekula skrev:Obegripligt det inte är borta sedan länge
Numera finns ju fungerande andrahandsmarknad.
I praktiken är det ju vad man gör när man leasar ut en bil.kallekula skrev:Huruvida Teslas andrahandsvärde blir sämre i framtiden har jag ingen åsikt om men jag tycker inte det finns anledning för Tesla eller någon annan tillverkare att garanterat köpa tillbaka en produkt för ett visst värde.
Vid operationell leasing är det i praktiken så eftersom man bara lämnar tillbaka bilen när leasingperioden är slut. Med finansiell leasing däremot är man skyldig att reglera restskulden och om man då väljer det enkla sättet att låta en bilfirma köpa bilen så får man stå för eventuell skillnad mellan restvärdet och försäljningsvärdet, om nu inte Tesla skulle stå för den skillnaden.Fredrik j skrev:I praktiken är det ju vad man gör när man leasar ut en bil.kallekula skrev:Huruvida Teslas andrahandsvärde blir sämre i framtiden har jag ingen åsikt om men jag tycker inte det finns anledning för Tesla eller någon annan tillverkare att garanterat köpa tillbaka en produkt för ett visst värde.
Det är väl sannolikt ovanligt att biltillverkare leasar ut bilar själva? Oftast är det en återförsäljare med finansbolag i ryggen.Tombstone skrev:Vid operationell leasing är det i praktiken så eftersom man bara lämnar tillbaka bilen när leasingperioden är slut. Med finansiell leasing däremot är man skyldig att reglera restskulden och om man då väljer det enkla sättet att låta en bilfirma köpa bilen så får man stå för eventuell skillnad mellan restvärdet och försäljningsvärdet, om nu inte Tesla skulle stå för den skillnaden.Fredrik j skrev:I praktiken är det ju vad man gör när man leasar ut en bil.kallekula skrev:Huruvida Teslas andrahandsvärde blir sämre i framtiden har jag ingen åsikt om men jag tycker inte det finns anledning för Tesla eller någon annan tillverkare att garanterat köpa tillbaka en produkt för ett visst värde.
Dessutom leasar inte Tesla ut några bilar själva. DNB står nog för merparten.
Nästan ingen biltillverkare säljer bilarna själva utan de har återförsäljare som gör det åt dem. Och de byter in bilar och säljer vidare som alla vet.Fredrik j skrev:Det är väl sannolikt ovanligt att biltillverkare leasar ut bilar själva? Oftast är det en återförsäljare med finansbolag i ryggen.
Tillverkare har väl varken möjlighet eller vilja att få tillbaka begagnade bilar. Utom just tesla då som behöver dom till robottaxiverksamheten snart.