Sida 1 av 1
Bränsletorsk
Postat: 25 jul 2020 13:34
av Arn
Vad händer om man t.ex kör i brant uppförsbacke med lågt batteri på 10-15%. Med bränsledriven bil har man känt hur bilen hackar sig fram
I grafen "energi" och instant ändras räckvidd väldigt fort, om t.ex 70 km på plan mark kan det krypa till under 10km vid kraftig uppförsbacke
Provade köra ner batteriet till 14% med viss nervositet att laddningen inte skulle lova vad den visade. När man körde under 20% ändrades färg från grönt till gult. Vad händer därefter? Rött vid 10%? Klarar Teslor köras ända ner till 1%? Som en jämförelse lägger mobiler och datorer av vid ca 5%
Re: Bränsletorsk
Postat: 25 jul 2020 13:43
av dhogborg
Ja, elbilar kan köras till 0%.
När batteriet börjar bli riktigt tomt kommer du inte kunna plocka ut lika mycket hästkrafter (kW) ur batteriet som normalt.
Tesla visar detta med sträckad linje på energigrafen i kombit. (Samma som när batteriet är kallt, fast på andra sidan av skalan). Andra bilar visat tex en sköldpadda för turtle/limp home mode.
Edit: när batteriet är väldigt lågt kan rejäla effektuttag minska tillgänglig effekt väldigt drastiskt, så ta det försiktigt när du är på enkelsiffriga %-tal.
Re: Bränsletorsk
Postat: 25 jul 2020 13:48
av Teslaspolen
När du är på väldig låg % så gäller det att da det lugnt med högerfoten. För mycket pushande kan få BMS i bilen att säga stopp och stänga av.
Re: Bränsletorsk
Postat: 25 jul 2020 14:08
av John Galt
Bilen har reserverat lite kraft, så jag tror inte du kan tömma batteriet helt (jo, genom att ställa en tom bil så den självurladdar det sista). 0% är inte 0% egentligen. Jag har själv varit nere under 1 och jag har läst här om andra som varit nere på noll innan de kom fram till laddare.
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Re: Bränsletorsk
Postat: 25 jul 2020 19:45
av FinaFisken
Arn skrev:När man körde under 20% ändrades färg från grönt till gult. Vad händer därefter? Rött vid 10%?
Röd batterisymbol vid 5% på en M3 Dual motor. Funkade som vanligt, även i lång uppförsbacke. Har aldrig varit under 3%.
Re: Bränsletorsk
Postat: 25 jul 2020 19:57
av Remuz
Körde alltid ner mina X till 0%, men med 3an är det typ omöjligt. X60d landade alltid på 0% vid SuC. Inga problem nånsin
Re: Bränsletorsk
Postat: 25 jul 2020 23:11
av Matthiaz
Arn skrev:
Provade köra ner batteriet till 14% med viss nervositet att laddningen inte skulle lova vad den visade. När man körde under 20% ändrades färg från grönt till gult. Vad händer därefter?
Att bli nervös vid 14% då är man lite väl orolig. Såvida det inte är många mil till närmaste laddning.
Blir röd vid 5%. Har varit nere på rött några ggr. 2% som lägst tror jag. Tappar lite effekt men i övriga funkar allt och man kan lita på procenten. Tar inte bara plötsligt slut.
Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 00:33
av HX100
Japp har kört runt med 0km kvar i displayen i hopp om att hitta laddare. Gick Bra, sen vet jag inte hur tur jag hade.
Orsak var att den tänkta laddaren inte funkade samt gnälliga barn vilket gjorde att jag parkerade några timmar med bara några få km kvar med förhoppningen att kunna ladda i närheten.
Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 09:16
av bylund
Bilen kan lägga av innan 0 km, och det kan också gå att köra en mil till där. Man kan inte var helt säker på att noll är noll alla gånger, om batteristyrningssystemet inte är helt kalibrerat, vilket kan hända.
Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 09:50
av John Galt
Och vad gör man om man verkligen når noll? Man kan ju inte bara knalla iväg någonstans och köpa ett reservbatteri.
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 10:02
av kenjon
Ringer Assistancekåren...
Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 11:07
av Teslaspolen
John Galt skrev:Och vad gör man om man verkligen når noll? Man kan ju inte bara knalla iväg någonstans och köpa ett reservbatteri.
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Då tar man sig en funderar på och frågar sig hur det kunde bli så här. Körde du för fort med för lite marginal måhända?
I vart fall, man kan titta på batteriprocenten och känna sig hyfsat säker nedåt runt 10%. Efter det ska man börja hålla ett öga på om det dyker upp en effektbegränsning i den övre delen av sin mätare. Den börjar i toppen och kommer krypa närmare och närmare 0. Ju längre det sträcket blir desto försiktigare ska du ta det, annars finns det risk att bilen säger stopp.
Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 11:22
av bylund
John Galt skrev:Och vad gör man om man verkligen når noll? Man kan ju inte bara knalla iväg någonstans och köpa ett reservbatteri.
Man får se till att ha en väldigt lång förlängningssladd.
John Galt skrev:
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Även via Internet antar jag? Wifi? I så fall vilken router använder du, det kan ju vara intressant att veta. Eller via mobildata? Vilken operatör? Är du nöjd med telefonen annars?
Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 12:21
av Pontus
Med min gamla S85D körde jag nästan 9km under 0%. Det funkade fint. Kanske inte att rekommendera med tanke på kalibreringen och lite andra parametrar.
Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 13:23
av Delta
Var i Belgien för 4 år sen med min gamla P85. Bodde på ett hotell utanför Ninove. Det var söndag, jag hade kvällen innan frågat om det gick bra att ladda vid det lilla(billiga)hotellet, men jag tror inte de riktigt förstod mitt problem som var 29 km kvarvarande räckvidd. De hänvisade till laddplatser inne i Ninove som låg 7 km bort. Det fans 3 st på olika ställen vid varuhus, torget och någon annan plats, men alla krävde laddkort som man skulle ansöka om under kontorstid.
Med 21 km kvar chansade jag på att nå SuC i Gent som låg 40,5 km bort. Sista 25 km var det motorväg! Körde hela sträckan med <30 km/h. Sista avfarten på motorvägen var till vänster och uppför backe. Mycket tät 3 filig trafik där medelfarten var 130-140 km/h. Gissa om det var svettigt. Körde alltså ett par mil på belgisk motorväg i mopedfart med 0 km räckvidd.
Slutet gott allting gott och jag nådde SuC i Gent.
Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 20:44
av pefreli
Delta skrev:Var i Belgien för 4 år sen med min gamla P85. Bodde på ett hotell utanför Ninove. Det var söndag, jag hade kvällen innan frågat om det gick bra att ladda vid det lilla(billiga)hotellet, men jag tror inte de riktigt förstod mitt problem som var 29 km kvarvarande räckvidd. De hänvisade till laddplatser inne i Ninove som låg 7 km bort. Det fans 3 st på olika ställen vid varuhus, torget och någon annan plats, men alla krävde laddkort som man skulle ansöka om under kontorstid.
Med 21 km kvar chansade jag på att nå SuC i Gent som låg 40,5 km bort. Sista 25 km var det motorväg! Körde hela sträckan med <30 km/h. Sista avfarten på motorvägen var till vänster och uppför backe. Mycket tät 3 filig trafik där medelfarten var 130-140 km/h. Gissa om det var svettigt. Körde alltså ett par mil på belgisk motorväg i mopedfart med 0 km räckvidd.
Slutet gott allting gott och jag nådde SuC i Gent.
Att ge sig ut på Europasemester med en elbil av annat fabrikat än Tesla känns extremt tveksamt...
Tacka vet jag SuC!

Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 21:10
av dd88
Delta skrev:Var i Belgien för 4 år sen med min gamla P85. Bodde på ett hotell utanför Ninove. Det var söndag, jag hade kvällen innan frågat om det gick bra att ladda vid det lilla(billiga)hotellet, men jag tror inte de riktigt förstod mitt problem som var 29 km kvarvarande räckvidd. De hänvisade till laddplatser inne i Ninove som låg 7 km bort. Det fans 3 st på olika ställen vid varuhus, torget och någon annan plats, men alla krävde laddkort som man skulle ansöka om under kontorstid.
Med 21 km kvar chansade jag på att nå SuC i Gent som låg 40,5 km bort. Sista 25 km var det motorväg! Körde hela sträckan med <30 km/h. Sista avfarten på motorvägen var till vänster och uppför backe. Mycket tät 3 filig trafik där medelfarten var 130-140 km/h. Gissa om det var svettigt. Körde alltså ett par mil på belgisk motorväg i mopedfart med 0 km räckvidd.
Slutet gott allting gott och jag nådde SuC i Gent.
Påminner om idioten vi såg på Autobahn, backandes, för att han missat avfarten till macken.
Vad är det för fel på folk?
Re: Bränsletorsk
Postat: 26 jul 2020 21:54
av M3apan
dd88 skrev:
Påminner om idioten vi såg på Autobahn, backandes, för att han missat avfarten till macken.
Vad är det för fel på folk?
Ooops... den har man gjort (dock ej jag som körde). Till vårt "försvar", så var vi runt 19 år och inte så värst rutinerade. Vi var såpass dumma att vi tom tyckte att det var en bra ide att släcka alla lysen på bilen ifall polisen skulle se oss...
