Sida 1 av 1

70D eller 85D?

Postat: 28 aug 2015 13:31
av Teslaintresse
Hej, funderar på om en 70D räcker till följande tur, som jag kör några ggr i månaden. 50 km med motorväg + 80 km med landsväg, blir alltså turoretur 100 km där jag brukar håller 130 km/tim (!) samt landsväg 160 km @ ca 100 km/tim. Klarar man denna resa på en laddning med en 70D?

Re: 70D eller 85D?

Postat: 28 aug 2015 13:59
av HelectriC
Teslaintresse skrev:
Hej, funderar på om en 70D räcker till följande tur, som jag kör några ggr i månaden. 50 km med motorväg + 80 km med landsväg, blir alltså turoretur 100 km där jag brukar håller 130 km/tim (!) samt landsväg 160 km @ ca 100 km/tim. Klarar man denna resa på en laddning med en 70D?
nu har jag ingen 70D, men 260km kan væl inte vara något som helst problem.

Re: 70D eller 85D?

Postat: 28 aug 2015 14:45
av Teslaintresse
ok, kanon: Så jag borde klara mig med en 70D även om jag håller 130km/tim på motorvägsbiten då?

Re: 70D eller 85D?

Postat: 28 aug 2015 15:14
av Gustafsson
Teslaintresse skrev:
ok, kanon: Så jag borde klara mig med en 70D även om jag håller 130km/tim på motorvägsbiten då?
Inga som helst problem. Körde arlanda Linköping (24 mil motorväg) och hoppade över 2 superchargers på vägen Stockholmstrafik med 1/2 tim kö förbi huvudstaden. Hade ändå 67 km kvar när jag kom fram.
Typical range vid daglig laddning 30,5 mil får du vid motorvägsfart. Vid landsväg 90 - 100 blir det 5-10 mil mer. Dessutom kan du om du bara åker ibland pytsa i till 100 % och får då 3-4 mil till.
Gissar att du inte kör 130 på vintern...

/M 70D

Re: 70D eller 85D?

Postat: 28 aug 2015 15:22
av apkungen
Att komma den sträckan är inga problem om men laddar fullt, även på vintern räcker det. Jag skulle gissa på att du får 34 mil vid fullt batteri vid den körningen vid torrt väglag och ingen ac. På vintern får du kanske 28 med värme och moddigt väglag.

Sen är frågan om du åker sträcksn ofta om du vill ladda fullt varje gång, tar tid och sliter på batterierna. Du kanske vill ha lite mariginal och eventuellt åka nån extra sträcka utan att ladda ibland. Mer räckvidd är aldrig fel.

Men personligen skulle jag ha kört på en 70D. Jag har inget emot att släppa lite på gasen om det behövs och ställa ner klimatorn och försöka hitta lite långsamladdning på destinationen. Jag tycker att du är kul. Körde en nissan leaf nyligen. Drog slut på laddningen på 60km. 90km och 110km. Man kan göra mycket genom att ändra körstil. Vill du däremot inte behöva bry dig och kunna köra 140 när det behövs så kör på 85D

Re: 70D eller 85D?

Postat: 28 aug 2015 15:26
av Gustafsson
Om det fortfarande är så att 85 D har lägre förmånsvärde än 70D (!) så kan ju det vara nåt att tänka på dessutom om du skall köpa nu. Vad jag förstår ändras det efter nyår...
/M 70D

Re: 70D eller 85D?

Postat: 28 aug 2015 19:13
av danni
Gustafsson skrev:
Om det fortfarande är så att 85 D har lägre förmånsvärde än 70D (!) så kan ju det vara nåt att tänka på dessutom om du skall köpa nu. Vad jag förstår ändras det efter nyår...
/M 70D
Japp, det stämmer. Och det är produktionsår det gäller på, så vill man hinna få det lägre förmånsvärdet som gäller i år för 85D så får man se till att få den producerad i år.

Re: 70D eller 85D?

Postat: 29 aug 2015 10:18
av Gustafsson
danni skrev:
Gustafsson skrev:
Om det fortfarande är så att 85 D har lägre förmånsvärde än 70D (!) så kan ju det vara nåt att tänka på dessutom om du skall köpa nu. Vad jag förstår ändras det efter nyår...
/M 70D
Japp, det stämmer. Och det är produktionsår det gäller på, så vill man hinna få det lägre förmånsvärdet som gäller i år för 85D så får man se till att få den producerad i år.
Vid leasing blir ju skillnaden liten just nu. Batteriet i 85:an kostar väl ca 110000 mer, men bara hälften behöver ju finansieras på tre år för företaget. När nu förmånsvärdet är lågt, blir det väldigt liten skillnad totalt sett. Det blir ju vad jag ser på designstudion också ännu bättre acceleration i 85D än i 70D ( 1 sekund 0-100).
Ska du köpa bilen privat är det ju en annan femma ...

Re: 70D eller 85D?

Postat: 29 aug 2015 10:56
av danni
Gustafsson skrev:
danni skrev:
Gustafsson skrev:
Om det fortfarande är så att 85 D har lägre förmånsvärde än 70D (!) så kan ju det vara nåt att tänka på dessutom om du skall köpa nu. Vad jag förstår ändras det efter nyår...
/M 70D
Japp, det stämmer. Och det är produktionsår det gäller på, så vill man hinna få det lägre förmånsvärdet som gäller i år för 85D så får man se till att få den producerad i år.
Vid leasing blir ju skillnaden liten just nu. Batteriet i 85:an kostar väl ca 110000 mer, men bara hälften behöver ju finansieras på tre år för företaget. När nu förmånsvärdet är lågt, blir det väldigt liten skillnad totalt sett. Det blir ju vad jag ser på designstudion också ännu bättre acceleration i 85D än i 70D ( 1 sekund 0-100).
Ska du köpa bilen privat är det ju en annan femma ...
Japp. Jag räknade på det och kom fram till att skillnaden mellan en 70D och motsvarande 85D handlar om några hundralappar i fickan per månad omräknat till privata pengar. Alltså en småsumma i sammanhanget. Jag såg ingen som helst anledning att ens överväga en 70D i det läget utan beställde en 85D.

Re: 70D eller 85D?

Postat: 29 aug 2015 12:39
av Teslaintresse
tack alla för era kommentarer! Jag tror svaret för mig blir då en 85D

Re: 70D eller 85D?

Postat: 30 aug 2015 15:48
av BJK
Är det bara produktions år som gäller för förmånsvärdet?
Bekräftade min beställning idag och fick preliminär leverans i dec-tidigt januari.

Re: 70D eller 85D?

Postat: 30 aug 2015 16:07
av danni
BJK skrev:
Är det bara produktions år som gäller för förmånsvärdet?
Bekräftade min beställning idag och fick preliminär leverans i dec-tidigt januari.
Det är tillverkningsår som gäller och inget annat, så du lär vara säker.

Re: 70D eller 85D?

Postat: 31 aug 2015 11:46
av matbl
Teslaintresse skrev:
tack alla för era kommentarer! Jag tror svaret för mig blir då en 85D
Du kanske ska överväga en 85 (utan D alltså) om du inte kör mycket i djup lössnö och liknande.
Lägre förmånsvärde än en 70D...