Björn Nyland visar på en Typ2 till Schuko adapter.
Jag tror att man kan använda den till att få ut el från sin elbil.
Vore ju ett väldigt smidigt sätt att få ut 10A och 240V.
Re: Typ2 till Schuko adapter V2X
Postat: 29 jul 2020 07:02
av Svenssons
Vet att du är intresserad av detta. Kolla upp vad V2X, V2G eller V2V är. Det är inte ett eluttag i ett fordon. Dessa har vi haft i över hundra år och är inget nytt . Det som V2X och övriga beteckningar står för är ett kommunikationsprotokoll mellan källa och last så att effektöverföring kan ske säkert, effektivt och när det går. Ett schukouttag är inte något som kan agera enligt V2X eller liknande. Bara för att det går att få ut 2,4 kW så kan det inte helt plötsligt sägas vara V2X. Det är som att kalla alla schukouttag för Typ2-uttag...
Dessutom så kan man väl inte få ut någon ström alls från bilens typ2-kontakt?
En laddstolpe däremot kan man ju lura, men den är ju gjord för att leverera ström (vilket
bilens typ2 inte är, normalt sett iaf)...
Re: Typ2 till Schuko adapter V2X
Postat: 30 jul 2020 09:24
av Teslaspolen
Förstår heller inte varför dom har byggt bilens Typ2 felvänt?
Re: Typ2 till Schuko adapter V2X
Postat: 30 jul 2020 11:42
av Off Grid Byggaren
Ska elbilen mata ut ström krävs den kontakten, som är ett uttag istället för intag.
Har för mig att på Japanska marknaden är det nu krav på möjlighet att kunna ta ut ström från nya elbilar.
De kanske vill sälja den där också?
Nu valde de tydligen en typ 2 uttags kontakt för detta ändamål.
Honda har ju en schucko kontakt.
Nya Japanska bilar med chademo kan ofta ta ut ström den vägen, funktionen är dock spärrat i EU-bilar.