Har sett en del filmer på youtube och läst en del inlägg om folk som råkat få sina 12V batterier urladdade. Satt och funderade på hur det gått till och hur länge bilarna sått.
Fick just monterat 2 st 12V-uttag i bilen. Ett framme och ett bak. Har inte fått köpt en kylbox än, så jag testade med min gamla från som jag fick med volvon. Termoelektrisk, så inte så bra.
Denna drar ju en del så jag har övervakat batterispänningen nu på kvällen för att se hur den funkar. OBS för kort test för att ge bra info, men det ger en hum.
Bilen var avstängd och utan laddning. När jag startade kylboxen så sjunker spänningen såklart direkt och var nere runt 12,6V efter några min. Sen sjönk den sakta men säkert.
Öppnade jag förardörren så började den ladda 12V batteriet. Stängde jag dörren så stoppade laddningen.
Om jag kopplade in laddaren, så började den förutom att ladda stora batteriet även ladda 12V-batteriet.
Kopplade ur kabeln, och då slutade den även ladda 12V-batt.
Lämnade bilen och satte mitt mätinstrument att logga min och max spänning. Efter några timmar så gick jag ut och såg då att laddaren till 12V-batteriet har startat när spänningen var nere på 12,1V. Det verkar alltså som om bilen övervakar detta batteri så att det inte ska djupurladdas.
Kan detta vara en ny funktion så att folk inte ska ha problem och behöva köra med startkablar eller extern laddare?
Tänkte göra lite mer undersökningar någon dag när jag har tid.
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 28 aug 2015 23:32
av Martinen
En fråga till.
Är det nån här som haft problem med 12v batteriet, eller kanke till och med blir utelåst från bilen pga problem med batteriet.
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 28 aug 2015 23:42
av Plinder
En annan grej, håller den 12V batteriet laddat även om den är färdig med att ladda huvudbatteriet om laddkabeln är istoppad?
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 28 aug 2015 23:47
av Martinen
Plinder skrev:
En annan grej, håller den 12V batteriet laddat även om den är färdig med att ladda huvudbatteriet om laddkabeln är istoppad?
Komme undersöka detta vid tillfälle.
Jag är ganska säker på att den gör det.
Under detta korta test jag gjorde så höll den 12v-batteriet laddat även med utan laddkabeln i. Den laddades inte hela tiden, utan verkar starta när den ligger under en viss nivå.
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 29 aug 2015 09:00
av HelectriC
Martinen skrev:
En fråga till.
Är det nån här som haft problem med 12v batteriet, eller kanke till och med blir utelåst från bilen pga problem med batteriet.
Jag hade problem med urladdning av 12V på eGolfen. Helt plötsligt inne i stan så var det som om nån drog i nödbromsen, bilen stannade och det stod. "Kontakta service, 12V laddar ej". Vet inte vad som hade hänt om det inte var i stan på 30 väg. Hade blivit väldigt obehagligt om samma procedur inleds i motorvägsfart. Lösningen på problemet var iaf en softwareupdate, men det borde ju undvikas på Tesla med sin OTA uppdateringsmöjlighet.
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 29 aug 2015 09:12
av LarsL
Det var väl något problem för ett drykt år sedan med 12V laddningen, absolut inget att oroa sig för på nya bilar. Tesla Bjørn fick det felet tex och fick bärga bilen. Tror att hela batteripacketet byttes eftersom 12V laddaren var integrerad i det.
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 29 aug 2015 13:08
av sondell
12V laddas normalt av det stora batteriet. Vampire drain. Finns då bara två sätt det kan gå åt skogen. Antingen uppstår något fel, typ på huvudbatteriet eller annan högströmsdel då att säkerhetssystemen stänger av laddningen. Eller så pajar 12V batteriet helt. Det senare suden Death av 12V batteri bör inte vara för vanligt. Software i bilen håller koll på batteriet och varnar när det börjar bli dags för att byta.
Så det är osannolikt att få ett problem med detta. Dock är det en svag länk, inget funkar om 12V försvinner. I början var jag lite nojig och tänkte ta med mig en batteriladdare/starthjälp i frunken, men då var det också mkt vanligare med dessa problem och laddning på det norska IT nätet gav utkoppling av 12V batteriets laddning när fel detekterades.
Var nog inte huvudbatteriet som var fel på de tidiga bilarna med 12V fel, utan kontaktor eller liknande va?
Men är nog inte vanligt. Har tänkt länge att jag ska kolla under nosecone var batteriet sitter för att ha lite koll. Men har inte orkat än.
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 30 aug 2015 00:16
av Ghia64
Batteriet är placerat under friskluftsintaget. Sitter rätt dolt. Friskluftsintaget sitter med två skruv, och tar man bort det så kan man se batteriet där under:
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 30 aug 2015 22:02
av Martinen
sondell skrev:
12V laddas normalt av det stora batteriet. Vampire drain. Finns då bara två sätt det kan gå åt skogen. Antingen uppstår något fel, typ på huvudbatteriet eller annan högströmsdel då att säkerhetssystemen stänger av laddningen. Eller så pajar 12V batteriet helt. Det senare suden Death av 12V batteri bör inte vara för vanligt. Software i bilen håller koll på batteriet och varnar när det börjar bli dags för att byta.
Så det är osannolikt att få ett problem med detta. Dock är det en svag länk, inget funkar om 12V försvinner. I början var jag lite nojig och tänkte ta med mig en batteriladdare/starthjälp i frunken, men då var det också mkt vanligare med dessa problem och laddning på det norska IT nätet gav utkoppling av 12V batteriets laddning när fel detekterades.
Var nog inte huvudbatteriet som var fel på de tidiga bilarna med 12V fel, utan kontaktor eller liknande va?
Men är nog inte vanligt. Har tänkt länge att jag ska kolla under nosecone var batteriet sitter för att ha lite koll. Men har inte orkat än.
Japp har sett nån på youtube som fått nått problem, men om jag fattade det rätt så behövde han bara få på 12V på batteriet sen funkade allt igen. Då var det förmodligen bara laddningen som hängt sig. Allt hade i alla fall funkat länge utan problem efter den gången utan att dom bytte nått.
Kan ju vara så att någon uppdatering OTA var allt som behövdes.
Jag har ett litet nödbatteri för att ladda telefonen. denna har även 12V och startkablar. Enda problemet är att en ligger i bilen, så den dagen jag behöver det så kommer jag inte att kunna komma åt den. .
Verkar i alla fall som den har bra koll på batteriet. Det hölls sig utan problem trots att jag hade konstant belastning på det.
verkar som om det laddas hela tiden när stora batteriet laddas, men när det inte laddas så verkar det som om det går i cykler. Förmodligen startar den vid en viss spänning och stannar vid en annan. Ett annat alternativ är att det är en viss tidsintervall, men detta känns bara dumt.
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 30 aug 2015 22:05
av Martinen
Ghia64 skrev:
Batteriet är placerat under friskluftsintaget. Sitter rätt dolt. Friskluftsintaget sitter med två skruv, och tar man bort det så kan man se batteriet där under:
20150826_132959_resized.jpg
Sitter det ända där borta? Fick för mig att det satt framme vid frunken strax bakom anslutningarna till startkabel.
Sneglade in där och det såg ut som om där satt nått, men det kanske bara va nån anslutning till nått annat.
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 28 feb 2019 09:32
av Sofie
Hur kommer man åt anslutningarna för starkablarna på faceliftade model S
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 01 mar 2019 20:32
av Lessmog
Sofie skrev:
Hur kommer man åt anslutningarna för starkablarna på faceliftade model S
Kort, korrekt svar: Vet ej.
Hjälpsam hint: Laddade ner manualen till Model 3 som Tibor lade ut förra veckan (?) där det finns en anvisning för den bilen, kanske gäller något liknande för din?
2. Lossa bogserögleskyddet genom att trycka hårt på den övre högra kanten av skyddet tills det svänger inåt och sedan försiktigt dra den upplyfta delen mot dig. Notera: Bogserögleskyddet ansluts till bilens röda pluspol (+).
3. Dra ut de två ledarna ur bogseröglans öppning så att båda polerna friläggs.
4. Anslut 12 V-strömförsörjningens röda positiva (+) kabel till den röda pluspolen (+).
Re: 12V Batteriet i bilen
Postat: 01 mar 2019 23:19
av Svenssons
Sofie skrev:
Hur kommer man åt anslutningarna för starkablarna på faceliftade model S
Man bör nog inte använda startkablar för annan bil med tanke på att Teslas 12V-batteri är mindre än normala bilbatterier. Det borde dock vara på liknande sätt som för Model X:
I Model 3:s manual står det väl uttryckligen att man inte skall använda bilen för startkablar till annan bil.
Gjorde en sökning till och det är kanske detta som du letar efter?