Sida 1 av 6

Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 06 aug 2020 23:17
av Henrik_O
Under sommaren har jag laddat ca 20 gånger på superchargers och inte vid ett enda tillfälle har jag fått mer än 117kW. Har tidigare i princip alltid fått mellan 135-145kW, även på vintern.(TM3 LR)
Jag har gjort allt rätt, kommer nästan alltid fram med 10-15% laddningsnivå, jag navigerar alltid till superchargern och självklart har jag inte delat laddningspar när jag reagerat över laddhastigheten.
Eftersom jag haft koll på laddningshastigheten sedan vi fick bilen i Sept -19 så har jag reagerat över situationen.
Jag gjorde ett sista test innan jag bokade ett servicebesök och det var att ladda på Ionity, där fick jag helt plötsligt 184kW och laddningskurvan gick inte under 145kw förrän runt 40% vilket är peak på superchargers(v.2).
Jag bokade ändå en servicetid den 28/8 i Norrköping för att de bland annat skulle kolla på varför hastigheten är så låg just på superchargers.
Men så ikväll hittade jag den här artikeln på InsideEvs https://insideevs.com/news/437810/tesla ... kw-europe/
där de tar upp det här problemet, dvs jag är uppenbarligen inte ensam om det här och Tesla vägrar svara på varför.
Hur har ni andra haft det i sommar med laddhastigheten?
/ Henrik

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 06 aug 2020 23:21
av Zalman3
Konspirationsteorin är att Elon vill att vi alla ska köpa en ny
Palladium MS eller MX den 22 september.
Som kan ladda i 350kW!!!
:lol:


Därför stryper han laddhastigheten på gamla Teslor.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 06 aug 2020 23:33
av apkungen
Jag har inte heller fått snabbare än 120 sen i vintras. Har kanske inte kommit fram med några få procent så har trott att det var därför men det här låter intressant och högst troligt. Standard Tesla att göra massa grejer utan att vara öppna och transparenta med det.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 06 aug 2020 23:38
av foolip
Har provat två gånger i sommar vid låg laddnivå och båda gångerna fått något mellan 110-120 kW. Har sett 150 kW förut och tyckte det var lite underligt, men då var det inte bara jag alltså! Model 3 från mars 2019.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 00:28
av themax
Den 12/6 fick jag 149 kW, i midsomras 130 kW, 7/7 111 kW (dock med 36% SoC). Sen dess har har jag inte kommit in med låg Stage of Charge så jag vet inte om något ändrats sen dess (laddar ofta utanför SuC-nätverket på somrarna).

Model 3 med snart 7000 mil på mätaren.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 00:31
av PhR34k
Jag bilade t/r till Spanien I Juli och som du så fick jag max 115kW på hela resan med då runt 40 SuC. Jag trodde att min bil hade blivit begränsad men då kanske det inte är så alltså.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 05:28
av Idesta
Fick 140 med min 3 LR i Hudiksvall igår - dock efter att ha bytt stolpe - den första stannade på 114. Ensam på stationen vid 9:30 på morgonen. Kört från Sthlm så varmt batteri.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 06:10
av Richardk
I vintras fick jag 124 kW med min P85+ 2014, nu på sommaren max 117 kW. Alla förutsättningar rätt!

För ett par veckor sedan kom jag in med bara 2 km räckvidd kvar, till Kristianstad Supercharger. Laddhastigheten var då 1 kW. Det tog ca 15 min innan den började ladda mer än 1 kW men när det väl släppte så gick det snabbt sen. Jag har även tidigare kommit in med låg laddningsnivå men då har den laddat snabbt. Så har inte 85kWh batteriet betett sig tidigare.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 10:00
av bonath
Varför kan inte "alla" ha sin bilspecifikation i sin signatur så man ser vilken bil det handlar om...

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 10:44
av Henrik_O
Håller med om att det hade underlättat med info om vilken bil man har i signaturen men när jag försökte lägga till en igår lyckades jag inte med det, får försöka igen. Mitt inlägg gällde en Model 3 Long range som gått 15000km

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 11:01
av Borkaxx
Jag har sett samma fenomen med min mx-raven.
I juni laddade jag upp till 150kw. Har under sommaren laddat närmare 10ggr och aldrig vart över 117.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 11:11
av Verdi
Jag fick 141 kW i Markaryd men bara 116 kW i Ödeshög ett par timmar tidigare. På vägen hem fick jag som mest 111 kW i Norrköping men då hade jag ganska hög SOC. (flyttade till ett eget par efter en stund då det var för hög beläggning för det när vi kom)

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 11:29
av Jerker
Det är många som använder Tapatalk och där syns inte signaturerna, tyvärr. Så det är inte alltid till hjälp.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 11:37
av hakros
Håller med. MS Raven 2020 och kunde fram till maj få upp till 145 kW men i sommar har det som mest varit 120 kw. Har laddat ca 10 ggr vid olika SUC, så det är ingen slump.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 11:37
av macksie
Om du vill se signaturen i tapatalk är det bara att klicka på användarens ikon direkt i inlägget

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 13:52
av TeslaM3
Har laddat 3 ggr sedan mitten juli. Första fick jag 144 som topp andra och tredje ca 111-114 med ca 20% startladdning. M3LR -19 med relativt få SC laddningar

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 15:47
av Credde
Laddade för ett par timmar sen i Lödde, kom in med 20% (körde direkt hemifrån så det var under en mil dit) och fick faktisk 116 kW (rekord tidigare har varit 124 kW).

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 17:56
av HelectriC
Jerker skrev:
Det är många som använder Tapatalk och där syns inte signaturerna, tyvärr. Så det är inte alltid till hjälp.
Det verkar ju inte vara så svårt att få med en signatur med tanke på alla signaturer med vilken sorts mobiltelefon man skriver på :?

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 21:30
av Off Grid Byggaren
Försöker Tesla snåla in på effektavgifterna till elnätsbolagen kanske?

Eller har de ett avtal att elnätsägaren får begränsa effektuttaget?

Det har kommit sådana abonnemang i år.

Eller så har de tagit ut mer effekt än vad de avtalat mot elnätet tidigare och har nu ledsnat på straffavgifterna för överuttag.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 21:39
av helix
Off Grid Byggaren skrev:
Försöker Tesla snåla in på effektavgifterna till elnätsbolagen kanske?

Eller har de ett avtal att elnätsägaren får begränsa effektuttaget?

Det har kommit sådana abonnemang i år.

Eller så har de tagit ut mer effekt än vad de avtalat mot elnätet tidigare och har nu ledsnat på straffavgifterna för överuttag.
Det borde inte vara ändrat totalt effektuttag på en Suc. A+B-stolpe har sedan start levererat 150kW. På exempelvis en SuC med 10 stall så bör max effektuttag vara 1,5MW om samtliga laddplatser utnyttjas.

När Tesla ändrade till 150kW peak på en enskild laddare höjde man väl inte effekten utan fördelar bara krämen olika och att om det endast är en bil på ett laddpar kan den bilen få hela 150kW-effekten själv. A+B-par ger fortfarande max 150kW.

Nu har jag generellt dålig koll på strömförsörjning och hur saker funkar med den här typen av abonnemang med elnätsägare, men vore det inte märkligt om något avtal påverkar givet att det samlade effektuttaget är oförändrat om Tesla skruvat tillbaka peak till 120kW på en enskild laddare?

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 21:56
av Off Grid Byggaren
helix skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Försöker Tesla snåla in på effektavgifterna till elnätsbolagen kanske?

Eller har de ett avtal att elnätsägaren får begränsa effektuttaget?

Det har kommit sådana abonnemang i år.

Eller så har de tagit ut mer effekt än vad de avtalat mot elnätet tidigare och har nu ledsnat på straffavgifterna för överuttag.
Det borde inte vara ändrat totalt effektuttag på en Suc. A+B-stolpe har sedan start levererat 150kW. På exempelvis en SuC med 10 stall så bör max effektuttag vara 1,5MW om samtliga laddplatser utnyttjas.

När Tesla ändrade till 150kW peak på en enskild laddare höjde man väl inte effekten utan fördelar bara krämen olika och att om det endast är en bil på ett laddpar kan den bilen få hela 150kW-effekten själv. A+B-par ger fortfarande max 150kW.

Nu har jag generellt dålig koll på strömförsörjning och hur saker funkar med den här typen av abonnemang med elnätsägare, men vore det inte märkligt om något avtal påverkar givet att det samlade effektuttaget är oförändrat om Tesla skruvat tillbaka peak till 120kW på en enskild laddare?
Om vi tar exemplet med 10 laddare och 1500 kW (1,5 MW) så kanske Tesla tidigare resonerat att det kommer aldrig bli så att alla laddar för fullt samtidigt. De kanske har nöjt sig med 1200 kW från elnätet. ( Eller inte fått mer)

Nu med M3 har det blivit problem, det är för höga laddeffekter.

Då stryper de ned SuC en bit för att klara av den avtalade effekten de har med elnätetsägaren.

Kan ta flera år få att höja effektuttaget hos många elnätsägare. Om det ens är möjligt.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 22:07
av helix
Off Grid Byggaren skrev:
helix skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Försöker Tesla snåla in på effektavgifterna till elnätsbolagen kanske?

Eller har de ett avtal att elnätsägaren får begränsa effektuttaget?

Det har kommit sådana abonnemang i år.

Eller så har de tagit ut mer effekt än vad de avtalat mot elnätet tidigare och har nu ledsnat på straffavgifterna för överuttag.
Det borde inte vara ändrat totalt effektuttag på en Suc. A+B-stolpe har sedan start levererat 150kW. På exempelvis en SuC med 10 stall så bör max effektuttag vara 1,5MW om samtliga laddplatser utnyttjas.

När Tesla ändrade till 150kW peak på en enskild laddare höjde man väl inte effekten utan fördelar bara krämen olika och att om det endast är en bil på ett laddpar kan den bilen få hela 150kW-effekten själv. A+B-par ger fortfarande max 150kW.

Nu har jag generellt dålig koll på strömförsörjning och hur saker funkar med den här typen av abonnemang med elnätsägare, men vore det inte märkligt om något avtal påverkar givet att det samlade effektuttaget är oförändrat om Tesla skruvat tillbaka peak till 120kW på en enskild laddare?
Om vi tar exemplet med 10 laddare och 1500 kW (1,5 MW) så kanske Tesla tidigare resonerat att det kommer aldrig bli så att alla laddar för fullt samtidigt. De kanske har nöjt sig med 1200 kW från elnätet. ( Eller inte fått mer)

Nu med M3 har det blivit problem, det är för höga laddeffekter.

Då stryper de ned SuC en bit för att klara av den avtalade effekten de har med elnätetsägaren.

Kan ta flera år få att höja effektuttaget hos många elnätsägare. Om det ens är möjligt.
Tack för bra input. Låter rimligt att det kan vara så.

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 22:15
av Borkaxx
Någon verkade ha laddat mer än 120kw i juli (Markaryd?). Kan det vara olika på olika laddare?
Jag har fått mindre än 120 på (förutsättningarna var goda för >120):
Löddeköpinge
Gävle
Uppsala
Sollentuna
Ulricehamn
Norrköping
Ödeshög
Mellbystrand
Falkenberg

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 22:22
av metchristian
Borkaxx skrev:
Någon verkade ha laddat mer än 120kw i juli (Markaryd?). Kan det vara olika på olika laddare?
Jag har fått mindre än 120 på (förutsättningarna var goda för >120):
Löddeköpinge
Gävle
Uppsala
Sollentuna
Ulricehamn
Norrköping
Ödeshög
Mellbystrand
Falkenberg
Supercharger i Sollentuna???? Inte så du menar Upplands Väsby?

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Postat: 07 aug 2020 22:25
av PhR34k
Jag har rest t/r till Spanien, ner är jag osäker men upp reagerade jag på max 115kw.
Ibland var det packat på SuCen men för det mesta var vi själva eller med en enstaka bil. I Sverige ladda vi Löddeköping, Markaryd och Norrköping.
Model X 2019 Pre-Raven med 5900 mil

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk