Model 3 vs Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 vs Polestar 2
Hoppas inte du menar att PS2 är en hög och vinglig SUV, för det stämmer absolut inte på något vis!
Vi kan inte ha gungiga bilar, barnen spyr med en gång.
Vi kan inte ha gungiga bilar, barnen spyr med en gång.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Nej, var mer generellt om "riktiga" SUV:ar.HelectriC skrev:Hoppas inte du menar att PS2 är en hög och vinglig SUV, för det stämmer absolut inte på något vis!
Vi kan inte ha gungiga bilar, barnen spyr med en gång.
Har varken kört PS2 eller MY, men tänker mig att de båda är betydligt bättre än både e-tron och Model X. Speciellt PS2 med Öhlins verkar ju vara grymt trevlig vad jag läst. Tror inte jag skulle vara missnöjd med den typen av chassi.
Var främst stora ICE-SUV:ar som XC90 (och motsvarande från Mercedes och BMW), som jag inte alls gillar, och den typen av bilar jag främst tänkte på. Extremt tråkiga att köra!
Riktiga pensionärsbilar, eller något som man kan gunga fram på amerikanska betongvägar (när vi är på semester i USA brukar vi hyra stora SUV:ar pga. så dåliga vägar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 vs Polestar 2
Ja, den typen SUV går helt bort hos oss, inte ens XC70 går hos oss. Hade en sån för ca 10år sedan, men efter att jag fått torka spy ett antal gånger, så blev jag trött på det. Model X går inte heller. Däremot så funkade Alfa Stelvio helt ok. Även Porsche Cayenne är såpass styv att den funkar, men det är inte min sorts bil ändå
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 vs Polestar 2
Skryt! ;ptaliz skrev:Weird, men det handlar ju om upplevelse.
Själv får jag inte ens plats i nyare S stolar, skuldrorna tar emot.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 vs Polestar 2
HelectriC skrev:Ja, den typen SUV går helt bort hos oss, inte ens XC70 går hos oss. Hade en sån för ca 10år sedan, men efter att jag fått torka spy ett antal gånger, så blev jag trött på det. Model X går inte heller. Däremot så funkade Alfa Stelvio helt ok. Även Porsche Cayenne är såpass styv att den funkar, men det är inte min sorts bil ändå
Börjar inte ungarna bli för gamla för att kräkas i bilen om det gått 10 år?
Re: Model 3 vs Polestar 2
Nope, SPA V60 med tre nivåer. Samma ratt som i P2 och XC40. Ingen skillnad alls i hårdvaran. Too hot for meHelectriC skrev:om ratten blev för varm hade du kanske inte tre olika nivåer? Den högsta kan man inte köra med aktiverad för länge, så blir det svettigt. Den lägsta nivån har jag satt på auto, det den är på konstant från att jag stiger in i bilen Men jag är egentligen inte kall av mig, det är bara nice med bakgrundsmys. Ratten i Model 3 jag körde blev aldrig varm, den var hela tiden lite kylig, samma som i eGolfen.
Men jag tror den stora skillnaden är att V60:n tog lång tid att förvärma så för att även få ratten att inte vara kall längre tog minst 30 min, om inte närmre 40 min så istället så använde jag rattvärmen tills det blev svettigt Det är väl därför som jag inte upplever att det är ett problem i Model 3 då den går snabbt att förvärma och att en hel del av värmen blåser direkt på ratten. Men det är ju högst personligt
M3 LR AWD 2020
Re: Model 3 vs Polestar 2
I V60n använde jag rattvärme tills jag fick igång VOC, sen aldrig igen. Kändes för varmt med varm kupé.
Saknade det inte i Teslan.
I Zoen provade jag det igen och tyckte det var najs. Saknar det faktiskt nu i eGolfen.
Har det något med materialet att göra tro?
Teslans ratt var mjuk och go och kändes inte alls så kall och hård som Zoen och eGolfen.
Saknade det inte i Teslan.
I Zoen provade jag det igen och tyckte det var najs. Saknar det faktiskt nu i eGolfen.
Har det något med materialet att göra tro?
Teslans ratt var mjuk och go och kändes inte alls så kall och hård som Zoen och eGolfen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Tyvärr inteBanane skrev:HelectriC skrev:Ja, den typen SUV går helt bort hos oss, inte ens XC70 går hos oss. Hade en sån för ca 10år sedan, men efter att jag fått torka spy ett antal gånger, så blev jag trött på det. Model X går inte heller. Däremot så funkade Alfa Stelvio helt ok. Även Porsche Cayenne är såpass styv att den funkar, men det är inte min sorts bil ändå
Börjar inte ungarna bli för gamla för att kräkas i bilen om det gått 10 år?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Nej, du är nog absolut inte ensam. M3 är extremt snabb att värma upp. Går från 2 grader till 22 grader på bara 2-3 minuter.lukasf skrev:Nope, SPA V60 med tre nivåer. Samma ratt som i P2 och XC40. Ingen skillnad alls i hårdvaran. Too hot for meHelectriC skrev:om ratten blev för varm hade du kanske inte tre olika nivåer? Den högsta kan man inte köra med aktiverad för länge, så blir det svettigt. Den lägsta nivån har jag satt på auto, det den är på konstant från att jag stiger in i bilen Men jag är egentligen inte kall av mig, det är bara nice med bakgrundsmys. Ratten i Model 3 jag körde blev aldrig varm, den var hela tiden lite kylig, samma som i eGolfen.
Men jag tror den stora skillnaden är att V60:n tog lång tid att förvärma så för att även få ratten att inte vara kall längre tog minst 30 min, om inte närmre 40 min så istället så använde jag rattvärmen tills det blev svettigt Det är väl därför som jag inte upplever att det är ett problem i Model 3 då den går snabbt att förvärma och att en hel del av värmen blåser direkt på ratten. Men det är ju högst personligt
Är nog därför jag varit (felaktigt) helt övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 vs Polestar 2
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.martinot skrev:Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Saknar verkligen inte rattvärme (uppenbarligen), men håller 100% med dig om hur dåligt handskar är. Gillar inte att köra med handskar i någon bil.Niklas Z skrev:Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.martinot skrev:Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 vs Polestar 2
Niklas Z skrev:Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.martinot skrev:Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Finns ju såna där vantar med gummipluttar på fingrarna så att man ska kunna använda mobilen med de på. Kanske vore något?
Re: Model 3 vs Polestar 2
Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.Niklas Z skrev:Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.martinot skrev:Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Re: Model 3 vs Polestar 2
Nog samma med nya framlamporna. Matrix-funktionen kommer i ny mjukvara.Tommy59 skrev:Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.Niklas Z skrev:Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.martinot skrev:Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Det låter ju fantastiskt. Jag hoppas också att få elektrisk trunk via OTA.dd88 skrev:Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 vs Polestar 2
Kan man inte få önska adaptivt chassi med ställbara stötdämpare när vi ändå är igångElix747 skrev:Det låter ju fantastiskt. Jag hoppas också att få elektrisk trunk via OTA.dd88 skrev:Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 vs Polestar 2
ja, det blir nog endless trådar på detdd88 skrev:Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
taliz skrev:Nog samma med nya framlamporna. Matrix-funktionen kommer i ny mjukvara.Tommy59 skrev:Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.Niklas Z skrev:Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.martinot skrev:Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Skämt åsido, finns tecken att hårdvaran finns installerad. Saknar bara mjukvaran..... https://www.youtube.com/watch?v=S64AqdDd8y8
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Re: Model 3 vs Polestar 2
Just den sekvensen visar väl tvärt om? Mjukvaran finns på plats men den får ingen kontakt med hårdvaran....Tommy59 skrev:taliz skrev:Nog samma med nya framlamporna. Matrix-funktionen kommer i ny mjukvara.Tommy59 skrev:Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.Niklas Z skrev:Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.martinot skrev:Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Skämt åsido, finns tecken att hårdvaran finns installerad. Saknar bara mjukvaran..... https://www.youtube.com/watch?v=S64AqdDd8y8
Re: Model 3 vs Polestar 2
*LOL*dd88 skrev:Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna
Jag vill att min bil kan börja flyga, och hoppas starkt på nästa års stora OTA-uppdatering!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 vs Polestar 2
Handskar är skitbra när man kör Saab V4 med diffbroms. Då slipper man blåsor i händerna.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model 3 vs Polestar 2
*LOL*BrooklynS skrev:Handskar är skitbra när man kör Saab V4 med diffbroms. Då slipper man blåsor i händerna.
Gott - jag har hela tiden misstänkt att du (och även Zalman) är gammal SAAB-nörd (för andra som undrar; se tvåhjulsdebatten i ID-tråden)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 vs Polestar 2
Såg just på en reklamfilm att P2 är ”the best EV there is”,
så då behöver vi inte jämföra och diskutera mer då
Oavsett vilket elbil vi jämför med alltså!
Skapligt påstående asså...
så då behöver vi inte jämföra och diskutera mer då
Oavsett vilket elbil vi jämför med alltså!
Skapligt påstående asså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 vs Polestar 2
Visste du inte det!?Bjelke skrev:Såg just på en reklamfilm att P2 är ”the best EV there is”,
så då behöver vi inte jämföra och diskutera mer då
Oavsett vilket elbil vi jämför med alltså!
Skapligt påstående asså...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14