Model 3 vs Polestar 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Hoppas inte du menar att PS2 är en hög och vinglig SUV, för det stämmer absolut inte på något vis!
Vi kan inte ha gungiga bilar, barnen spyr med en gång.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Hoppas inte du menar att PS2 är en hög och vinglig SUV, för det stämmer absolut inte på något vis!
Vi kan inte ha gungiga bilar, barnen spyr med en gång.
Nej, var mer generellt om "riktiga" SUV:ar.

Har varken kört PS2 eller MY, men tänker mig att de båda är betydligt bättre än både e-tron och Model X. Speciellt PS2 med Öhlins verkar ju vara grymt trevlig vad jag läst. Tror inte jag skulle vara missnöjd med den typen av chassi.

Var främst stora ICE-SUV:ar som XC90 (och motsvarande från Mercedes och BMW), som jag inte alls gillar, och den typen av bilar jag främst tänkte på. Extremt tråkiga att köra!

Riktiga pensionärsbilar, eller något som man kan gunga fram på amerikanska betongvägar (när vi är på semester i USA brukar vi hyra stora SUV:ar pga. så dåliga vägar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Ja, den typen SUV går helt bort hos oss, inte ens XC70 går hos oss. Hade en sån för ca 10år sedan, men efter att jag fått torka spy ett antal gånger, så blev jag trött på det. Model X går inte heller. Däremot så funkade Alfa Stelvio helt ok. Även Porsche Cayenne är såpass styv att den funkar, men det är inte min sorts bil ändå ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Weird, men det handlar ju om upplevelse.
Själv får jag inte ens plats i nyare S stolar, skuldrorna tar emot.
Skryt! :lol: ;p
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Banane »

HelectriC skrev:
Ja, den typen SUV går helt bort hos oss, inte ens XC70 går hos oss. Hade en sån för ca 10år sedan, men efter att jag fått torka spy ett antal gånger, så blev jag trött på det. Model X går inte heller. Däremot så funkade Alfa Stelvio helt ok. Även Porsche Cayenne är såpass styv att den funkar, men det är inte min sorts bil ändå ;)

Börjar inte ungarna bli för gamla för att kräkas i bilen om det gått 10 år?
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av lukasf »

HelectriC skrev:
om ratten blev för varm hade du kanske inte tre olika nivåer? Den högsta kan man inte köra med aktiverad för länge, så blir det svettigt. Den lägsta nivån har jag satt på auto, det den är på konstant från att jag stiger in i bilen :D Men jag är egentligen inte kall av mig, det är bara nice med bakgrundsmys. Ratten i Model 3 jag körde blev aldrig varm, den var hela tiden lite kylig, samma som i eGolfen.
Nope, SPA V60 med tre nivåer. Samma ratt som i P2 och XC40. Ingen skillnad alls i hårdvaran. Too hot for me ;)

Men jag tror den stora skillnaden är att V60:n tog lång tid att förvärma så för att även få ratten att inte vara kall längre tog minst 30 min, om inte närmre 40 min så istället så använde jag rattvärmen tills det blev svettigt :D Det är väl därför som jag inte upplever att det är ett problem i Model 3 då den går snabbt att förvärma och att en hel del av värmen blåser direkt på ratten. Men det är ju högst personligt :)
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av taliz »

I V60n använde jag rattvärme tills jag fick igång VOC, sen aldrig igen. Kändes för varmt med varm kupé.
Saknade det inte i Teslan.
I Zoen provade jag det igen och tyckte det var najs. Saknar det faktiskt nu i eGolfen.
Har det något med materialet att göra tro?
Teslans ratt var mjuk och go och kändes inte alls så kall och hård som Zoen och eGolfen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Banane skrev:
HelectriC skrev:
Ja, den typen SUV går helt bort hos oss, inte ens XC70 går hos oss. Hade en sån för ca 10år sedan, men efter att jag fått torka spy ett antal gånger, så blev jag trött på det. Model X går inte heller. Däremot så funkade Alfa Stelvio helt ok. Även Porsche Cayenne är såpass styv att den funkar, men det är inte min sorts bil ändå ;)

Börjar inte ungarna bli för gamla för att kräkas i bilen om det gått 10 år?
Tyvärr inte :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

lukasf skrev:
HelectriC skrev:
om ratten blev för varm hade du kanske inte tre olika nivåer? Den högsta kan man inte köra med aktiverad för länge, så blir det svettigt. Den lägsta nivån har jag satt på auto, det den är på konstant från att jag stiger in i bilen :D Men jag är egentligen inte kall av mig, det är bara nice med bakgrundsmys. Ratten i Model 3 jag körde blev aldrig varm, den var hela tiden lite kylig, samma som i eGolfen.
Nope, SPA V60 med tre nivåer. Samma ratt som i P2 och XC40. Ingen skillnad alls i hårdvaran. Too hot for me ;)

Men jag tror den stora skillnaden är att V60:n tog lång tid att förvärma så för att även få ratten att inte vara kall längre tog minst 30 min, om inte närmre 40 min så istället så använde jag rattvärmen tills det blev svettigt :D Det är väl därför som jag inte upplever att det är ett problem i Model 3 då den går snabbt att förvärma och att en hel del av värmen blåser direkt på ratten. Men det är ju högst personligt :)
Nej, du är nog absolut inte ensam. M3 är extremt snabb att värma upp. Går från 2 grader till 22 grader på bara 2-3 minuter.

Är nog därför jag varit (felaktigt) helt övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Saknar verkligen inte rattvärme (uppenbarligen), men håller 100% med dig om hur dåligt handskar är. Gillar inte att köra med handskar i någon bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Banane »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.

Finns ju såna där vantar med gummipluttar på fingrarna så att man ska kunna använda mobilen med de på. Kanske vore något?
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Tommy59 »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av taliz »

Tommy59 skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.
Nog samma med nya framlamporna. Matrix-funktionen kommer i ny mjukvara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna :D
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Elix747 »

dd88 skrev:
Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna :D
Det låter ju fantastiskt. Jag hoppas också att få elektrisk trunk via OTA. :lol:
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Niklas Z »

Elix747 skrev:
dd88 skrev:
Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna :D
Det låter ju fantastiskt. Jag hoppas också att få elektrisk trunk via OTA. :lol:
Kan man inte få önska adaptivt chassi med ställbara stötdämpare när vi ändå är igång :lol:
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna :D
ja, det blir nog endless trådar på det :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Tommy59 »

taliz skrev:
Tommy59 skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.
Nog samma med nya framlamporna. Matrix-funktionen kommer i ny mjukvara.
:D
Skämt åsido, finns tecken att hårdvaran finns installerad. Saknar bara mjukvaran..... https://www.youtube.com/watch?v=S64AqdDd8y8
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Tommy59 skrev:
taliz skrev:
Tommy59 skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.
Nog samma med nya framlamporna. Matrix-funktionen kommer i ny mjukvara.
:D
Skämt åsido, finns tecken att hårdvaran finns installerad. Saknar bara mjukvaran..... https://www.youtube.com/watch?v=S64AqdDd8y8
Just den sekvensen visar väl tvärt om? Mjukvaran finns på plats men den får ingen kontakt med hårdvaran....
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna :D
*LOL*

Jag vill att min bil kan börja flyga, och hoppas starkt på nästa års stora OTA-uppdatering! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av BrooklynS »

Handskar är skitbra när man kör Saab V4 med diffbroms. Då slipper man blåsor i händerna.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Handskar är skitbra när man kör Saab V4 med diffbroms. Då slipper man blåsor i händerna.
*LOL*

Gott - jag har hela tiden misstänkt att du (och även Zalman) är gammal SAAB-nörd (för andra som undrar; se tvåhjulsdebatten i ID-tråden)! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Såg just på en reklamfilm att P2 är ”the best EV there is”,
så då behöver vi inte jämföra och diskutera mer då :lol:
Oavsett vilket elbil vi jämför med alltså! :lol:
Skapligt påstående asså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Såg just på en reklamfilm att P2 är ”the best EV there is”,
så då behöver vi inte jämföra och diskutera mer då :lol:
Oavsett vilket elbil vi jämför med alltså! :lol:
Skapligt påstående asså...
Visste du inte det!? :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar