Sida 1 av 1
En fråga
Postat: 12 aug 2020 19:30
av snepo
Ej Elbilist (än). Stannade vid McDonalds Strängnäs. Såg att det fanns en laddstolp. E on. Med svart,vit,blå, handske. Är det olika kontakter på dom? Sen såg jag att det stod P 45 minuter på skylten. Hur mycket/lite blir det på 45 min laddning?
Re: En fråga
Postat: 12 aug 2020 19:52
av Jerker
snepo skrev:Ej Elbilist (än). Stannade vid McDonalds Strängnäs. Såg att det fanns en laddstolp. E on. Med svart,vit,blå, handske. Är det olika kontakter på dom? Sen såg jag att det stod P 45 minuter på skylten. Hur mycket/lite blir det på 45 min laddning?
Det är två olika standarder för likströmsladdning och en växelström. Den blå antar jag är den japanska Chademo som t.ex. Nissan har, den svarta är nog den europeiska CCS och den vita växelström med en handske som kallas Typ 2 mode 3. Liktrömskontakterna kan ge upp till 50 kW och växelströmskontakten förmodligen 22 kW (det finns de som ger 43 kW också).
Hur mycket du får på 45 minuter beror på många olika saker, men i teorin (som sällan uppfylls) så får man 50kW*0,75=37,5 kWh på likströmsuttagen.
Re: En fråga
Postat: 12 aug 2020 20:39
av mati
Jerker har ju redan svarat på allt. Ett litet tillägg bara. Just den laddaren du har sett var troligen på max 50kW som Jerker förklarar. De flesta laddare i Sverige är sådana. Men den hade teoretiskt kunnat vara mycket kraftigare. CCS-standarden stödjer upp till 350kW, snabbladdare med åtminstone 150-175kW börjar dyka upp på allt fler ställen. Med 150kW laddar t.ex. en Audi e-tron på 45 minuter ett helt tomt batteri till 100%.
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 09:23
av snepo
Okey det låter ju bra. Men lite snålt med bara en stolpe. Om jag inte minns helt fel så är det fyra stolpar på McDonalds i Eskilstuna
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 09:41
av Klintan
I första fasen byggdes snabbladdarna ensamma, vilket inte var så stort problem när elbilarna var få.
Numera byggs nya snabbladdare (som då oftast är på minst 150kW) oftast flera på samma plats. Detta ger redundans och mindre risk för köbildning.
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 09:43
av heldiggrisen
snepo skrev:Ej Elbilist (än). Stannade vid McDonalds Strängnäs. Såg att det fanns en laddstolp. E on. Med svart,vit,blå, handske. Är det olika kontakter på dom? Sen såg jag att det stod P 45 minuter på skylten. Hur mycket/lite blir det på 45 min laddning?
Fyller på, och bekräftar vad Jerker och Mati skriver, Eon Strängnäs har 50kW Chademo, 50kW CCS och 43kW Type 2.
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... f22e&ln=en
edit: och här hittar du prisar:
https://www.eon.se/elbil/ladda
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 10:47
av mati
snepo skrev:Okey det låter ju bra. Men lite snålt med bara en stolpe. Om jag inte minns helt fel så är det fyra stolpar på McDonalds i Eskilstuna
Stämmer, och dessa är av nyare slag och levererar 175kW var.
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 10:58
av Jerker
snepo skrev:Okey det låter ju bra. Men lite snålt med bara en stolpe. Om jag inte minns helt fel så är det fyra stolpar på McDonalds i Eskilstuna
Klintan skrev:I första fasen byggdes snabbladdarna ensamma, vilket inte var så stort problem när elbilarna var få.
Numera byggs nya snabbladdare (som då oftast är på minst 150kW) oftast flera på samma plats. Detta ger redundans och mindre risk för köbildning.
Trenden nu är att man bygger likströmsladdare med högre effekt (ofta 150 kW) och enbart CCS på ställen där elbilister förväntas stanna främst för att ladda, dvs. efter större vägar. Växelströmsladdningen hittar man nu mest på parkeringar och i parkeringshus, och då kan de vara med så låg effekt som 3,7 kW men också 7,4 eller 11 eller 22 kW. Här är det tänkt att bilarna står länge och då behöver man inte ha så hög effekt eftersom man hinner ladda ändå. Detta kallas för destinationsladdning. Hotell kan också ha det.
De nyare bilarna som säljs här har i princip alla CCS, vilket är en kombinerad laddport för likström och växelström, så både CCS likström och Typ2 (Mennekes är också en benämning på denna laddport) passar i den. Så man kan ladda hemma (växelström) med egen laddbox eller portabel laddare och ute på destinationsladdare med växelström eller på långkörningar med likström som ger snabbare laddning.
Hur snabb laddning bilen kan ta emot varierar. Växelström kan variera från 3,7 kW till 22 kW (vissa äldre Renault Zoe kan ta emot 43 kW). Det vanligaste är nu att bilarna kan ta emot som mest 11 kW växelström. Likström kan variera från 50 kW till 350 kW, men bilar som laddar snabbare än 250 kW finns knappt på marknaden än.
Chademostandarden är på väg ut här i Europa. Nissan är väl de enda som fortfarande säljer bilar i Europa med Chademo men ska väl också fasa ut det (nån som har bättre koll kan kommentera).
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 11:21
av Svenssons
Jerker skrev:
Chademostandarden är på väg ut här i Europa. Nissan är väl de enda som fortfarande säljer bilar i Europa med Chademo men ska väl också fasa ut det (nån som har bättre koll kan kommentera).
Ja, Chademo har sett sin bästa tid redan och är påväg bort:
With the release of charging specifications for the Ariya electric crossover, Nissan effectively put CHAdeMO on notice.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... y-standard
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 20:16
av Bernando
Jerker skrev:[
Hur mycket du får på 45 minuter beror på många olika saker, men i teorin (som sällan uppfylls) så får man 50kW*0,75=37,5 kWh på likströmsuttagen.
Bara 75%?
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 20:41
av Verdi
Bernando skrev:Jerker skrev:[
Hur mycket du får på 45 minuter beror på många olika saker, men i teorin (som sällan uppfylls) så får man 50kW*0,75=37,5 kWh på likströmsuttagen.
Bara 75%?
45 min är 75% av en timme?
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 20:54
av Jerker
Verdi skrev:Bernando skrev:Jerker skrev:[
Hur mycket du får på 45 minuter beror på många olika saker, men i teorin (som sällan uppfylls) så får man 50kW*0,75=37,5 kWh på likströmsuttagen.
Bara 75%?
45 min är 75% av en timme?
Just det.
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 21:39
av OlleBack
Bernando skrev:Jerker skrev:[
Hur mycket du får på 45 minuter beror på många olika saker, men i teorin (som sällan uppfylls) så får man 50kW*0,75=37,5 kWh på likströmsuttagen.
Bara 75%?
45 /60
45 min är 75% av en timme.
Re: En fråga
Postat: 13 aug 2020 22:19
av Svenssons
Bernando skrev:Jerker skrev:[
Hur mycket du får på 45 minuter beror på många olika saker, men i teorin (som sällan uppfylls) så får man 50kW*0,75=37,5 kWh på likströmsuttagen.
Bara 75%?
Eftersom 45 minuter är 75% av en timme så blir det så. Hade man fått stå där 1 timme så hade det blivit 50kW * 1h = 50kWh.
Re: En fråga
Postat: 14 aug 2020 12:08
av Bernando
Haha, tack för alla svar om att 45 minuter är 75% av en timme.

Jag hade missat att frågan gällde just 45 minuter

Re: En fråga
Postat: 14 aug 2020 15:38
av Jerker
Bernando skrev:Haha, tack för alla svar om att 45 minuter är 75% av en timme.

Jag hade missat att frågan gällde just 45 minuter

Många hjälpsamma här på forumet. Eller, ja...

Re: En fråga
Postat: 14 aug 2020 17:23
av M3apan
Jerker skrev:Bernando skrev:Haha, tack för alla svar om att 45 minuter är 75% av en timme.

Jag hade missat att frågan gällde just 45 minuter

Många hjälpsamma här på forumet. Eller, ja...

Tycker att 45 minuter av alla här på forumet är väldigt hjälpsamma. Eller var det 75%...
Re: En fråga
Postat: 14 aug 2020 19:23
av Bernando
M3apan skrev:Jerker skrev:Bernando skrev:Haha, tack för alla svar om att 45 minuter är 75% av en timme.

Jag hade missat att frågan gällde just 45 minuter

Många hjälpsamma här på forumet. Eller, ja...

Tycker att 45 minuter av alla här på forumet är väldigt hjälpsamma. Eller var det 75%...

Re: En fråga
Postat: 14 aug 2020 23:30
av LarsL
snepo skrev:Okey det låter ju bra. Men lite snålt med bara en stolpe. Om jag inte minns helt fel så är det fyra stolpar på McDonalds i Eskilstuna
Jo ensamma laddare är ett stort problem. Tesla förstod detta tidigt och har alltid haft många uttag på Supercharger.
En orsak till att andra aktörer valde att sätta upp en laddare var att bidraget var utformat så att de inte fick något för extra uttag. Och ja, Tesla byggde utan bidrag.