Sida 1 av 2
"Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 11:43
av fth
Jag var förbi IKEA Kungens Kurva nyligen, och såg då att dom hade utökat antalet laddplatser rejält, en hel radda platser under tak.
Bra initiativ tänkte jag, och kopplade in bilen, då insåg jag att alla dessa nya stolpar är 3.7kW enfas.
Varför i hela friden bygger man år 2020 typ ett dussin fullständigt meningslösa stolpar?
Är det bara "greenwashing" man är ute efter, eller är man helt enkelt så okunnig om elbilar på IKEA?
/fth
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 11:56
av Jerker
fth skrev:Jag var förbi IKEA Kungens Kurva nyligen, och såg då att dom hade utökat antalet laddplatser rejält, en hel radda platser under tak.
Bra initiativ tänkte jag, och kopplade in bilen, då insåg jag att alla dessa nya stolpar är 3.7kW enfas.
Varför i hela friden bygger man år 2020 typ ett dussin fullständigt meningslösa stolpar?
Är det bara "greenwashing" man är ute efter, eller är man helt enkelt så okunnig om elbilar på IKEA?
/fth
Nja, de förutsätter väl att alla tillbringar en heldag inne i varuhuset...
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 11:58
av fth
Jerker skrev:Nja, de förutsätter väl att alla tillbringar en heldag inne i varuhuset...
Haha, så kanske det är, själv använder jag alla smitvägar som finns, ett perfekt IKEA-besök för mig är en "quick in and out business"
/fth
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 11:59
av Verdi
De är till för plugin-hybrider. Har aldrig orkat koppla in mig nånstans med typ2 trots över tre år med dubbla elbilar.
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 12:01
av fth
Jerker skrev:Nja, de förutsätter väl att alla tillbringar en heldag inne i varuhuset...
Öppettider 10:00 - 20:00, dvs 37kW som max, vet inte om jag tycker det är värt att tillbringa tio timmar på IKEA för det
/fth
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 12:04
av fth
Verdi skrev:De är till för plugin-hybrider. Har aldrig orkat koppla in mig nånstans med typ2 trots över tre år med dubbla elbilar.
Jag brukar koppla in mig om det är trefas 11kW eller mer, om inte annat så inbillar jag mig att man kanske gör lite reklam för elbilar.
Det jag reagerade över på IKEA är att det väl inte är tidsenligt att idag bygga dessa "hybrid-stolpar", de fyra 3.7kW-stolpar som fanns sedan många år var väl ok, men att idag bygga 12 nya enfas-stolpar är väl bara dumt?
/fth
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 12:09
av Verdi
fth skrev:Verdi skrev:De är till för plugin-hybrider. Har aldrig orkat koppla in mig nånstans med typ2 trots över tre år med dubbla elbilar.
Jag brukar koppla in mig om det är trefas 11kW eller mer, om inte annat så inbillar jag mig att man kanske gör lite reklam för elbilar.
Det jag reagerade över på IKEA är att det väl inte är tidsenligt att idag bygga dessa "hybrid-stolpar", de fyra 3.7kW-stolpar som fanns sedan många år var väl ok, men att idag bygga 12 nya enfas-stolpar är väl bara dumt?
/fth
Jag tänker tvärtom. Att man gör reklam för elbilar när man visar att man inte måste jaga laddning hela tiden. Samt att jag inte tycker att man ska ta en stolpe om man inte verkligen behöver.
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 12:36
av Gustafsson
Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 14:12
av LasseTM
Gustafsson skrev:Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Brukar stanna och ladda där faktiskt, är lagom med 1 timma laddning samtidigt som jag är inne på Ica maxi för att storhandlar i för besök i sommarstugan som ligger några mil till bort från Linköping.
Gör att jag slipper tänka på vilken hastighet jag håller från Tullinge till sommarstugan med min SR+
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 14:16
av tomla
Gustafsson skrev:Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 14:37
av Willerud
tomla skrev:Gustafsson skrev:Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Blev positivt överraskad i somras när jag destinationsladdad på ett norskt högfjällshotell. MX sög i sig 32A 1-fas utan problem. Misstänker att Tesla har löst det med strömdelning, så strömmen fördelas över två laddare som då tar 16A var.
Har inte sett att detta har avhandlats i någon tråd, men hoppas att någon kan bekräfta min observation.
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 14:54
av gellerstam
Willerud skrev:tomla skrev:Gustafsson skrev:Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Blev positivt överraskad i somras när jag destinationsladdad på ett norskt högfjällshotell. MX sög i sig 32A 1-fas utan problem. Misstänker att Tesla har löst det med strömdelning, så strömmen fördelas över två laddare som då tar 16A var.
Har inte sett att detta har avhandlats i någon tråd, men hoppas att någon kan bekräfta min observation.
Stämmer, upplevde det på IKEA i Uppsala.

Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 15:34
av fth
tomla skrev:Gustafsson skrev:Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Model S och X kan ladda 7.4kW med 32A enfas, kan inte Model 3 det?
/fth
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 15:54
av [JM]
fth skrev:tomla skrev:Gustafsson skrev:Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Model S och X kan ladda 7.4kW med 32A enfas, kan inte Model 3 det?
/fth
Model 3 maxar ut på 11kW dvs 16A per fas.
Sena M/S har 16kW dvs 24A.
Tidiga M/S kunde man få med enkel 11kW eller dubbel 22kW laddare (32A)
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 15:58
av fth
[JM] skrev:fth skrev:tomla skrev:Gustafsson skrev:Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Model S och X kan ladda 7.4kW med 32A enfas, kan inte Model 3 det?
/fth
Model 3 maxar ut på 11kW dvs 16A per fas.
Sena M/S har 16kW dvs 24A.
Tidiga M/S kunde man få med enkel 11kW eller dubbel 22kW laddare (32A)
Nja, S/X har alltid kunnat ladda 32A enfas, oavsett om man hade enkel/dubbel/uppgraderad laddare, min fråga var om Model 3 funkade annorlunda.
/fth
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 16:09
av fth
fth skrev:[JM] skrev:fth skrev:tomla skrev:Gustafsson skrev:Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Model S och X kan ladda 7.4kW med 32A enfas, kan inte Model 3 det?
/fth
Model 3 maxar ut på 11kW dvs 16A per fas.
Sena M/S har 16kW dvs 24A.
Tidiga M/S kunde man få med enkel 11kW eller dubbel 22kW laddare (32A)
Nja, S/X har alltid kunnat ladda 32A enfas, oavsett om man hade enkel/dubbel/uppgraderad laddare, min fråga var om Model 3 funkade annorlunda.
/fth
Jag svarar mig själv, enligt flera källor så funkar Model 3 på samma sätt, dvs 32A enfas funkar utmärkt och ger alltså max 7.4kW
/fth
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 16:24
av Teslaspolen
I laddhybridlandet Sverige så bygger man så. I Norge får dom snabbladdare istället.
Och vad händer när laddhybriderna fullständigt tappar mening om ett par år?
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 13 aug 2020 20:10
av FStaake
Kan bekräfta att det funkar utmärkt att ladda Model 3 med 32A 1-fas.
Därför tesla skickar med en tjock 32A typ 2 kabel istället för en tunnare 16A som annars hade räckt för 11kW laddning:)
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 10 nov 2020 01:01
av PhR34k
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Re:
Postat: 10 nov 2020 04:56
av LasseTM
PhR34k skrev:Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Tyvärr är alla laddare på Ikea 3,7kW finns inga som är 11kW
Re:
Postat: 10 nov 2020 06:06
av chaffis75
PhR34k skrev:Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 10 nov 2020 06:12
av PhR34k
chaffis75 skrev:PhR34k skrev:Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
De bjuder inte, de kostar pengar att ladda. En sån stor affär som Ikea som dessutom försöker vara klimatsmarta borde verkligen satsa på elbilsladdning. Hur många parkeringsplatser har dom? 500? Och de har typ 14 laddare som dessutom är värdelösa för rena elbilar. En ändamålsladdare borde täcka minst din t/r resa.
Hade dessa laddare varit gratis att använda så fine men då hade jag ändå tyckt att det var illa att de inte erbjöd något bättre men nu tar de dessutom betalt för skiten. Tom Ica Maxi erbjuder gratis laddning 22kW och procentuellt fler laddare per parkeringsplatser
Re:
Postat: 10 nov 2020 06:17
av chaffis75
PhR34k skrev:chaffis75 skrev:PhR34k skrev:Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
De bjuder inte, de kostar pengar att ladda. En sån stor affär som Ikea som dessutom försöker vara klimatsmarta borde verkligen satsa på elbilsladdning. Hur många parkeringsplatser har dom? 500? Och de har typ 14 laddare som dessutom är värdelösa för rena elbilar. En ändamålsladdare borde täcka minst din t/r resa.
Hade dessa laddare varit gratis att använda så fine men då hade jag ändå tyckt att det var illa att de inte erbjöd något bättre men nu tar de dessutom betalt för skiten. Tom Ica Maxi erbjuder gratis laddning 22kW och procentuellt fler laddare per parkeringsplatser
Ok har de börjat ta betalt. De har jag helt missat.. Ok.. Ja då drar jag helt tillbaka vad jag sa, jag tror trodde de var gratis fortfarande. Om de kostar kan jag nog också tycka de ska var minst 11kw.
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 10 nov 2020 06:19
av PhR34k
chaffis75 skrev:PhR34k skrev:chaffis75 skrev:PhR34k skrev:Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
De bjuder inte, de kostar pengar att ladda. En sån stor affär som Ikea som dessutom försöker vara klimatsmarta borde verkligen satsa på elbilsladdning. Hur många parkeringsplatser har dom? 500? Och de har typ 14 laddare som dessutom är värdelösa för rena elbilar. En ändamålsladdare borde täcka minst din t/r resa.
Hade dessa laddare varit gratis att använda så fine men då hade jag ändå tyckt att det var illa att de inte erbjöd något bättre men nu tar de dessutom betalt för skiten. Tom Ica Maxi erbjuder gratis laddning 22kW och procentuellt fler laddare per parkeringsplatser
Ok har de börjat ta betalt. De har jag helt missat.. Ok.. Ja då drar jag helt tillbaka vad jag sa, jag tror trodde de var gratis fortfarande. Om de kostar kan jag nog också tycka de ska var minst 11kw.
Jag vet att de hade framtill en tid tillbaka enbart 4 laddare som jag aldrig provat så dessa har jag ingen aning om men de har smällt upp typ 8-10 till och dessa kostar
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Postat: 10 nov 2020 06:43
av Niklas Z
IKEA Uppsala har åtta 32A enfas-laddare. Model 3 kan utnyttja dem fullt ut, dvs 7,4 kW (fast minst ett av ladduttagen var trasigt igår). Inte imponerande, men bättre än värdelöst. Strömmen är gratis.
Det verkar som att IKEA har olika varianter vid sina varuhus.