Sida 4 av 8

Re: Mercedes EQS

Postat: 18 apr 2021 20:11
av Segelflygaren
Jag har kanske varit otydlig, men det är den upplevda kvaliteten jag syftar på, och jag har totalt haft 6 st Teslor sedan 2014. Min upplevda uppfattning är att den upplevda kvaliteten inte förbättrats under dessa år. Har sedan i somras även en Taycan, och kvalitetskänslan i den är i en helt annan division, dock ligger man efter mjukvarumässigt.

Re: Mercedes EQS

Postat: 19 apr 2021 00:29
av martinot
Segelflygaren skrev:
Jag har kanske varit otydlig, men det är den upplevda kvaliteten jag syftar på, och jag har totalt haft 6 st Teslor sedan 2014. Min upplevda uppfattning är att den upplevda kvaliteten inte förbättrats under dessa år. Har sedan i somras även en Taycan, och kvalitetskänslan i den är i en helt annan division, dock ligger man efter mjukvarumässigt.
Taycan och e-tron GT är ju det närmaste för mig att byta till, om jag skulle våga lämna Tesla-träsket, och hållhaken med mjukvara/SuC. Grymt fina bilar! :)

Re: Mercedes EQS

Postat: 20 apr 2021 08:36
av Pontus
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)

Re: Mercedes EQS

Postat: 20 apr 2021 08:58
av OfarligTesla
Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
Skulle säga osannolikt, det enda jag hört om priserna är att den ska börja på typ samma som en S-klass. Gissningsvis för det mindre batteriet, skulle räkna med att den börjar på 1.1 mille faktiskt. Okej utrustad med stort batteri lär hamna på 1.3-1.4.

Re: Mercedes EQS

Postat: 20 apr 2021 09:03
av MWall
Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
7 tusen låter lite med så pass högt förmånsvärde och dyr bil. Min Model S kostade ungefär lika mycket när det begav sig men har haft ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Med 50% restvärde har den kostat mig ca 11'/mån i privata pengar.

Har du kanske räknat bort 20% första förhöjd?

Re: Mercedes EQS

Postat: 20 apr 2021 11:17
av Pontus
MWall skrev:
Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
7 tusen låter lite med så pass högt förmånsvärde och dyr bil. Min Model S kostade ungefär lika mycket när det begav sig men har haft ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Med 50% restvärde har den kostat mig ca 11'/mån i privata pengar.

Har du kanske räknat bort 20% första förhöjd?
Har helt klart gjort en vurpa någonstans.

Privata kostnader:
- Skatt på förmånsvärde ca: 5000 kr
Företagskostnader:
- Leasingkostnad: ca 15000 kr/mån efter bonusen (550-70/36 + ränta)
- skatt på förmånsvärde: 3142 kr
- Försäkring 600 kr
- Företagskostnaderna är ca 19000 och motsvarar då 7000 efter skatt.

Totalt kostar det då ca 12 tkr.

:) Jag såg mitt fel, jag jämförde med nuvarande m3. Så 7 tkr mer än min m3 skulle det varit.

Re: Mercedes EQS

Postat: 20 apr 2021 12:15
av MWall
Pontus skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
7 tusen låter lite med så pass högt förmånsvärde och dyr bil. Min Model S kostade ungefär lika mycket när det begav sig men har haft ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Med 50% restvärde har den kostat mig ca 11'/mån i privata pengar.

Har du kanske räknat bort 20% första förhöjd?
Har helt klart gjort en vurpa någonstans.

Privata kostnader:
- Skatt på förmånsvärde ca: 5000 kr
Företagskostnader:
- Leasingkostnad: ca 15000 kr/mån efter bonusen (550-70/36 + ränta)
- skatt på förmånsvärde: 3142 kr
- Försäkring 600 kr
- Företagskostnaderna är ca 19000 och motsvarar då 7000 efter skatt.

Totalt kostar det då ca 12 tkr.

:) Jag såg mitt fel, jag jämförde med nuvarande m3. Så 7 tkr mer än min m3 skulle det varit.

Generöst att tycka att 19000 för företaget motsvarar 7000 privat. Räknar man med att man fått ut det som lön under brytpunkten så får du ut ca 53%. Räknar du utdelning så är det ca 63% du får ut. Dvs 19 tusen för företaget blir 10-12 tusen i privata pengar. Fast du har kanske tagit höjd för det med 3142 i skatt? Blir ju också drygt 10 tusen om man lägger ihop 7 tusen med det. :)

Jag brukar räkna med nettolöneavdrag. Blir också samma sak. Ska försöka förklara.

Alt 1. Ingen bilförmån. Lön på 44 tkr/mån brutto.
LÖNESPECIFIKATION (2020)
Bruttolön 44 000 kr
Arbetsgivaravgifter (31,42%) 13 825 kr
Prel. skatt tabell 32 11 210 kr
Nettolön 32 790 kr

Alt 2. Bilförmån på 10 tusen. Lönen betalas som vanligt men med ett nettolöneavdrag på 10 tusen.
LÖNESPECIFIKATION (2020)
Bruttolön 44 000 kr
Arbetsgivaravgifter (31,42%) 13 825 kr
Prel. skatt tabell 32 11 210 kr
Nettolön 32 790 kr minus 10 000 = 22 790 kr

För alt2 har ju företaget sparat 10 tusen i minskad löneutbetalning till dig. De kan istället läggas på leasingavgiften. Kvar blir 5000:-/mån som extra kostnad för bolaget pga bilens leasing. Företaget betalar skatt och sociala avgifter precis som i alt 1 så där skiljer ingenting. Det är motsvarande skatt och sociala för förmånsvärdet.

Då har vi
Privat kostnad: 10 000:- i minskad nettolön.
Företagets kostnader: 5000:- i leasingavgift (15'-10'), Försäkring 600:-. Totalt ca 5600:-

Total privat kostnad: 10 000 + 5600 * 0,53 = 12 968:-/mån alt 13 528:-/mån beroende på vad man räknar med för faktor.

När företagets kostnader är samma som förmånsvärdet går det på ett ut att äga privat. Vilket ju är rimligt. Jag har räknat både på längden och tvären och kommer fram till samma siffror både för nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag så jag föredrar den här modellen då den är lite enklare att få överblick över.

Re: Mercedes EQS

Postat: 20 apr 2021 14:17
av Pontus
MWall skrev:
Pontus skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
7 tusen låter lite med så pass högt förmånsvärde och dyr bil. Min Model S kostade ungefär lika mycket när det begav sig men har haft ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Med 50% restvärde har den kostat mig ca 11'/mån i privata pengar.

Har du kanske räknat bort 20% första förhöjd?
Har helt klart gjort en vurpa någonstans.

Privata kostnader:
- Skatt på förmånsvärde ca: 5000 kr
Företagskostnader:
- Leasingkostnad: ca 15000 kr/mån efter bonusen (550-70/36 + ränta)
- skatt på förmånsvärde: 3142 kr
- Försäkring 600 kr
- Företagskostnaderna är ca 19000 och motsvarar då 7000 efter skatt.

Totalt kostar det då ca 12 tkr.

:) Jag såg mitt fel, jag jämförde med nuvarande m3. Så 7 tkr mer än min m3 skulle det varit.

Generöst att tycka att 19000 för företaget motsvarar 7000 privat. Räknar man med att man fått ut det som lön under brytpunkten så får du ut ca 53%. Räknar du utdelning så är det ca 63% du får ut. Dvs 19 tusen för företaget blir 10-12 tusen i privata pengar. Fast du har kanske tagit höjd för det med 3142 i skatt? Blir ju också drygt 10 tusen om man lägger ihop 7 tusen med det. :)

Jag brukar räkna med nettolöneavdrag. Blir också samma sak. Ska försöka förklara.

Alt 1. Ingen bilförmån. Lön på 44 tkr/mån brutto.
LÖNESPECIFIKATION (2020)
Bruttolön 44 000 kr
Arbetsgivaravgifter (31,42%) 13 825 kr
Prel. skatt tabell 32 11 210 kr
Nettolön 32 790 kr

Alt 2. Bilförmån på 10 tusen. Lönen betalas som vanligt men med ett nettolöneavdrag på 10 tusen.
LÖNESPECIFIKATION (2020)
Bruttolön 44 000 kr
Arbetsgivaravgifter (31,42%) 13 825 kr
Prel. skatt tabell 32 11 210 kr
Nettolön 32 790 kr minus 10 000 = 22 790 kr

För alt2 har ju företaget sparat 10 tusen i minskad löneutbetalning till dig. De kan istället läggas på leasingavgiften. Kvar blir 5000:-/mån som extra kostnad för bolaget pga bilens leasing. Företaget betalar skatt och sociala avgifter precis som i alt 1 så där skiljer ingenting. Det är motsvarande skatt och sociala för förmånsvärdet.

Då har vi
Privat kostnad: 10 000:- i minskad nettolön.
Företagets kostnader: 5000:- i leasingavgift (15'-10'), Försäkring 600:-. Totalt ca 5600:-

Total privat kostnad: 10 000 + 5600 * 0,53 = 12 968:-/mån alt 13 528:-/mån beroende på vad man räknar med för faktor.

När företagets kostnader är samma som förmånsvärdet går det på ett ut att äga privat. Vilket ju är rimligt. Jag har räknat både på längden och tvären och kommer fram till samma siffror både för nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag så jag föredrar den här modellen då den är lite enklare att få överblick över.
Att få 19.000 kr i kostnader för företaget att bli 7.000 kr gjorde jag enligt nedan:
19.000 / 1,3142 = 14.500 kr som företaget kan ge dig i lön i stället.
52% skatt på 14.500 ger ca 7 tkr efter skatt.

Skillnaden vi får beror nog på lite avrundning och framför allt att du räknar med olika skatt på inkomsten

I ditt alternativ har ju företaget använt 5600 mer med bilen. Detta skulle du lägga till i alternativ 1 vilket skulle ge 2050 kr extra efter skatt. Då får du efter skatt kvar 32790+2050 = 34840 kr att jämföra med 22790 kr i alternativ 2, en skillnad på 12 tkr. med samma kostnader för företaget.

Re: Mercedes EQS

Postat: 01 jul 2021 11:35
av Pontus
Är det någon som tror sig ha bra koll på följande:
- olika modeller
- utrustning som standard
- priser
- förmånsvärden
- säljstart
- leveransstart
- när man kan provköra

Re: Mercedes EQS

Postat: 24 jul 2021 09:18
av MrEarp
Pontus skrev:
Är det någon som tror sig ha bra koll på följande:
- olika modeller
- utrustning som standard
- priser
- förmånsvärden
- säljstart
- leveransstart
- när man kan provköra
-Vid säljstart kommer 450 och 580, senare till hösten/vintern EQS 350 och Eqs 53.
-min gissning är rätt mycket standard, extra utr kommer vara paketerad i hög grad, hyperscreen är extra, 22kw AC är extra men kanske svensk standard.
- startpris på 450 ca 1,1
- närmast jämförbara bil gissar jag E450 sedan.
-säljstart första halvan aug -21
-oktober -21
-oktober -21

Re: Mercedes EQS

Postat: 25 jul 2021 00:22
av SwedishAdvocate


En inte helt förvånande videotitel med tanke på att Nico Rosberg körde F1 för Merca mellan 2010-2016 (och sista året vann han F1, och sen lade han av...).

Re: Mercedes EQS

Postat: 25 jul 2021 12:25
av martinot
Jo, Nico gör fortfarande en hel del PR som konsult åt Mercedes skall man nog inte glömma bort.

Kul att Mercedes äntligen gör något seriöst på elbilssidan. Inte bara stoppar batterier i gamla fossil-SUV:ar, utan bygger riktiga elbilar från grunden.

Sedan kan jag inte säga att jag är så förtjust i all svart plast (både grillen/nosen och interiört) på en bil i denna prisklassen. Får den att iaf. på foto/video att se lite billig ut.

Men rent tekniskt så ser ju plattformen ut att ha bra potential med både ordentlig räckvidd och prestanda.

Re: Mercedes EQS

Postat: 25 jul 2021 15:37
av Pontus
Jag hoppas på en rejält ljudisolerade bil med hög nivå på nya finesser och tekniska funktioner i en bil som känns som en mercedes. Prestandan känns som den kommer i typ sista hand på den här typen av bil om man inte kan få ett vettigt pris på en riktig värsting version, men det ser jag som väldigt osannolikt.
Ska bli väldigt kul och farligt att provköra sedan.

Re: Mercedes EQS

Postat: 25 jul 2021 16:43
av Aida
Vilken bil!

Först ser jag en video om Ioniq 5! Jag vill ha en sån! Sen klickar jag på en video om Plaid - Ser riktigt fin ut! Habegär!

…och nu: EQS! OMG!

Jag kan tom förlåta den för den otroligt fula A-stolpen á minibuss nu när jag vet varför tack vare herr Rosbergs förklaring om luftvirvlar om sidan av framrutan! 0,20 cw! Helt otroligt! Vilken flundra!

Re: Mercedes EQS

Postat: 25 jul 2021 16:52
av taliz
Varianten med ”hyperscreen” ser förfärlig ut. Skulle valt den andra.
Exteriört ser den också väldigt tråkig ut. Men säkert väldigt bekväm.
För stor för mig dock. EQE blir förhoppningsvis lite mer hanterbar.

Re: Mercedes EQS

Postat: 25 jul 2021 17:04
av dd88
SwedishAdvocate skrev:


En inte helt förvånande videotitel med tanke på att Nico Rosberg körde F1 för Merca mellan 2010-2016 (och sista året vann han F1, och sen lade han av...).
Titeln stämmer väl? Vilken annan elbil är i närheten? Har ju ärvt en hel del från Maybach och har den senaste flådigheten från Mercedes.

Re: Mercedes EQS

Postat: 25 jul 2021 17:43
av MWall
SwedishAdvocate skrev:

En inte helt förvånande videotitel med tanke på att Nico Rosberg körde F1 för Merca mellan 2010-2016 (och sista året vann han F1, och sen lade han av...).
Vilken elbil skulle vara lyxigare då?

Re: Mercedes EQS

Postat: 25 jul 2021 18:21
av SwedishAdvocate
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
En inte helt förvånande videotitel med tanke på att Nico Rosberg körde F1 för Merca mellan 2010-2016 (och sista året vann han F1, och sen lade han av...).
Titeln stämmer väl? Vilken annan elbil är i närheten? Har ju ärvt en hel del från Maybach och har den senaste flådigheten från Mercedes.
Ja, titeln stämmer väl. Syftet med kommentaren var mer att visa på att det sannolikt finns ett förhållande mellan Nico Rosberg och Merca. Men visst – det är säkert den lyxigaste elbilen i den lilla absoluta monarkin... ;)

Re: Mercedes EQS

Postat: 25 jul 2021 22:07
av HelectriC
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
En inte helt förvånande videotitel med tanke på att Nico Rosberg körde F1 för Merca mellan 2010-2016 (och sista året vann han F1, och sen lade han av...).
Titeln stämmer väl? Vilken annan elbil är i närheten? Har ju ärvt en hel del från Maybach och har den senaste flådigheten från Mercedes.
Ja, titeln stämmer väl. Syftet med kommentaren var mer att visa på att det sannolikt finns ett förhållande mellan Nico Rosberg och Merca. Men visst – det är säkert den lyxigaste elbilen i den lilla absoluta monarkin... ;)
Jag vill nog påstå att det är den lyxigaste elbilen i hela världen. Är nog ingen som kommer ens i närheten just nu.

Re: Mercedes EQS

Postat: 10 aug 2021 11:05
av MrEarp
Ute på hemsidan att bygga nu.
EQS 450, 1.245.000kr
EQS 580 4Matic 1.575.000kr

Re: Mercedes EQS

Postat: 10 aug 2021 11:18
av Pontus
MrEarp skrev:
Ute på hemsidan att bygga nu.
EQS 450, 1.245.000kr
EQS 580 4Matic 1.575.000kr
Kul då ska jag ägna lite tid i eftermiddag åt det nöjet ;)

Re: Mercedes EQS

Postat: 10 aug 2021 11:55
av taliz
Hmm nog liiiite utanför min budget. :lol:
98127DED-DA41-4902-863C-8A26218836BC.jpeg

Re: Mercedes EQS

Postat: 10 aug 2021 12:23
av OfarligTesla
taliz skrev:
Hmm nog liiiite utanför min budget. :lol:
Ja jag kände lite samma sak faktiskt, lite synd att det inte ens blir ett alternativ. Model S är faktiskt rätt bra prissatt just nu om man jämför mot konkurrenterna, visst saknar den en hel del som de har också men de saknar också en del som Model S har. När Model S då är väldigt mycket billigare är det svårt att inte luta mot den faktiskt.

Re: Mercedes EQS

Postat: 10 aug 2021 13:33
av Pontus
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Hmm nog liiiite utanför min budget. :lol:
Ja jag kände lite samma sak faktiskt, lite synd att det inte ens blir ett alternativ. Model S är faktiskt rätt bra prissatt just nu om man jämför mot konkurrenterna, visst saknar den en hel del som de har också men de saknar också en del som Model S har. När Model S då är väldigt mycket billigare är det svårt att inte luta mot den faktiskt.
Problemet är väl om grubdutrustningne är väldigt dålig då måste man lägga till 300-400 för att få den bil man vill ha och då springer även förmånsvärdet. Där har ju annars elbilar en liten lucka skattemässigt, att en elbil som i grunden är maxutrustad kan få förmånsvärde enligt en likvärdig bil som är jättedåligt utrustad. Känns som att Tesla varit duktiga på detta med model S, kanske omedvetet men ändå. Gör inte konkurrenterna samma sak blir det en väldigt stor skillnad.

Re: Mercedes EQS

Postat: 10 aug 2021 13:44
av MWall
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Hmm nog liiiite utanför min budget. :lol:
Ja jag kände lite samma sak faktiskt, lite synd att det inte ens blir ett alternativ. Model S är faktiskt rätt bra prissatt just nu om man jämför mot konkurrenterna, visst saknar den en hel del som de har också men de saknar också en del som Model S har. När Model S då är väldigt mycket billigare är det svårt att inte luta mot den faktiskt.
Problemet är väl om grubdutrustningne är väldigt dålig då måste man lägga till 300-400 för att få den bil man vill ha och då springer även förmånsvärdet. Där har ju annars elbilar en liten lucka skattemässigt, att en elbil som i grunden är maxutrustad kan få förmånsvärde enligt en likvärdig bil som är jättedåligt utrustad. Känns som att Tesla varit duktiga på detta med model S, kanske omedvetet men ändå. Gör inte konkurrenterna samma sak blir det en väldigt stor skillnad.

Tesla tar nog inte hänsyn till svenska skatteregler. Att de gjort "all" extrautrustning standard beror ju på att de inte vill tillverka mot beställning längre.

De andra vill inte göra det då det antagligen är på utrustningen som de tjänar pengar. Finns dock en del undantag på elbilssidan med prisvärda utrustningspaket osv.