Vad vet vi och vad tror vi?
Själv kan jag tänka mig att den här stor potential att få allt som Tesla saknar. Dock så kommer man missa laddnätverket och att ligga i den digitala framkanten. Men man får säker komfort med Magic body control, ljudisolerad och lite andra saker också.
Den enda gissningen på pris jag sett är 96 tusd och uppåt, bara en gissning av en biltidning.
Men kan få en för 1,2 här i Sverige med lite utrustning OCH ett bra förmånsvärde då blir det ju svårt att motstå tror jag.
Re: Mercedes EQS
Postat: 20 aug 2020 12:43
av BrooklynS
Tesla S kom 2012 och EQS skall väl snarast konkurrera mot ersättaren som ju ligger i faggorna.
Frågan är om Mercedes verkligen hunnit utveckla en specifik elbilsplattform och säkrat tillgången på batterier. Att sammansättningen och ljudisoleringen kommer att vara i toppklass är en självklarhet.
Re: Mercedes EQS
Postat: 20 aug 2020 12:48
av tor-ake
S350d's förmånsvärde är drygt 14' per månad. Om de använder den som jämförbar bil så blir det ju rätt saftigt förmånsvärde även med 10' rabatt/år.
Re: Mercedes EQS
Postat: 20 aug 2020 12:52
av vigge50
Har för mig att Mercedes har sagt att de ska sätta en ny standard när det kommer till räckvidd, över 70 mil enligt WLTP. För att få till det så behöver de ett stort batteri och även jobba ner förbrukningen till rimliga nivåer.
Re: Mercedes EQS
Postat: 20 aug 2020 12:53
av HelectriC
en mercedes s-klass (eller EQS) kommer aldrig bli billig. Det är samma med Taycan, det är inga billiga bilar per definition. Det är knappast målet med bilarna heller. MB och Porsche har kunder som är villiga att betala för exklusivitet och upplevd kvalitet. Hade de blivit billiga, så hade den etablerade kundgruppen hoppat till ett annat märke.
Re: Mercedes EQS
Postat: 20 aug 2020 13:30
av Pontus
HelectriC skrev:
en mercedes s-klass (eller EQS) kommer aldrig bli billig. Det är samma med Taycan, det är inga billiga bilar per definition. Det är knappast målet med bilarna heller. MB och Porsche har kunder som är villiga att betala för exklusivitet och upplevd kvalitet. Hade de blivit billiga, så hade den etablerade kundgruppen hoppat till ett annat märke.
Men model S är ju knappast någon som uppfattar som billig, sedan vad som man tycker är rimligt och billigt är ju lite olika från person till person. Vad jag inte tycker är billigt men som jag kanske ändå skulle kunna prioritera är typ 1,2 mkr och 10 tkr i förmånsvärde. Men jag skulle inte sätta några pengar på att man får en EQS för den pengen tyvärr.
Re: Mercedes EQS
Postat: 20 aug 2020 13:35
av Verdi
Gör de den lite mindre än en S-klass så kanske de kan jämföra förmånsvärde mot en klassisk taxi-merca, E200d.
Vet inte hur Audi E-Tron lyckades få så lågt förmånsvärde. Den måste väl jämföras med en Q5 med minsta motorn, snarare än en Q7?
Re: Mercedes EQS
Postat: 20 aug 2020 13:52
av Pontus
Verdi skrev:
Gör de den lite mindre än en S-klass så kanske de kan jämföra förmånsvärde mot en klassisk taxi-merca, E200d.
Vet inte hur Audi E-Tron lyckades få så lågt förmånsvärde. Den måste väl jämföras med en Q5 med minsta motorn, snarare än en Q7?
Det är väl där i hoppet ligger för ett bra förmånsvärde. Minsta S-klasse med rimlig utrustning får man väl för typ 1,1 eller lite mindre om man tummar på utrustningen. Problemet med förmånsvärdet är väl om man måste välja till utrustning för typ 150 tkr eller mer, då stiger det ju fort.
Re: Mercedes EQS
Postat: 20 aug 2020 14:01
av Verdi
Pontus skrev:
Verdi skrev:
Gör de den lite mindre än en S-klass så kanske de kan jämföra förmånsvärde mot en klassisk taxi-merca, E200d.
Vet inte hur Audi E-Tron lyckades få så lågt förmånsvärde. Den måste väl jämföras med en Q5 med minsta motorn, snarare än en Q7?
Det är väl där i hoppet ligger för ett bra förmånsvärde. Minsta S-klasse med rimlig utrustning får man väl för typ 1,1 eller lite mindre om man tummar på utrustningen. Problemet med förmånsvärdet är väl om man måste välja till utrustning för typ 150 tkr eller mer, då stiger det ju fort.
Ja, och där nånstans insåg jag att en EQC aldrig blir ett alternativ. Bättre att göra som en del gör (E-Tron, Mini Electric, Polestar 2, I-Pace osv) och erbjuda relativt prisvärda utrustningsnivåer. Ska man göra på klassiskt vis och betala för varenda tillägg separat så springer det iväg nåt grymt.
Här tror jag faktiskt BMW iX3 har en liten nisch. Den är billigare än konkurrenterna och har väldigt mycket utrustning som standard vilket håller ner förmånsvärdet.
Re: Mercedes EQS
Postat: 20 aug 2020 16:13
av Pontus
Det verkar på något sätt finnas en lucka för att ha väldigt mycket standard utrustning på elbilar och att dom ändå jämförs med en naken motsvarande fossilbil när det gäller att sätta förmånsvärdet, eller är det bara jag som fått för mig det?
Re: Mercedes EQS
Postat: 20 aug 2020 18:25
av Stevvee
Pontus skrev:
Det verkar på något sätt finnas en lucka för att ha väldigt mycket standard utrustning på elbilar och att dom ändå jämförs med en naken motsvarande fossilbil när det gäller att sätta förmånsvärdet, eller är det bara jag som fått för mig det?
Nej du tänker nog rätt men Mercedes har ju inte direkt lyckats med EQC och förmånsvärde. En bil med inprincip 0 rabatter och dyrt förmånsvärde. Den är dyrare i slutändan mot den större E-tronen.
Ser ut att vara ca 65% om man kollar den upplysta delen av mätaren.
Re: Mercedes EQS
Postat: 07 jan 2021 15:21
av Zalman3
macky skrev:
Zalman3 skrev:
Hoppas bara UI är bra.
Tycker EQC UI är rörigt.
438km i räckvidd vid 100%?
Screenshot_20210107-144225_Samsung Internet.jpg
Ser ut att vara ca 65% om man kollar den upplysta delen av mätaren.
Så 100% blir 700km i räckvidd?
Re: Mercedes EQS
Postat: 07 jan 2021 17:31
av Zalman3
Störst dator?
In terms of computing power behind those screens, the automaker said that the MBUX hyperscreen is powered by 8 CPU cores, 24-gigabyte RAM, and 46.4 GB per second RAM memory bandwidth.
Bilagan Screenshot_20210107-144225_Samsung Internet.jpg finns inte längre
Ser ut att vara ca 65% om man kollar den upplysta delen av mätaren.
Så 100% blir 700km i räckvidd?
Bör det bli. Såg på ngn bild att bilen visade ett intervall av återstående räckvidd. 438 var mittenvärdet. Kolla bilden som bifogas så ser man att SoC är mitt emellan 50 och 75%.
Re: Mercedes EQS
Postat: 08 jan 2021 21:48
av MrEarp
En gång i tiden ägde Daimler 10% av Tesla, nu är hela Daimler värt ca 10% av Tesla...
Intressant nu om EQS kan sätta benchmark inom premium elbilar med 700km WLTP, 200kw+ laddning, full OTA med 5G, Hyperscreen.
Kanske är dags för Tesla att köpa 10% i Daimler?
Re: Mercedes EQS
Postat: 18 jan 2021 16:22
av Pontus
Zalman3 skrev:
Hoppas bara UI är bra.
Tycker EQC UI är rörigt.
438km i räckvidd vid 100%?
Screenshot_20210107-144225_Samsung Internet.jpg
Kan bara hålla med om att UI är enormt rörigt. Jag var och hämtade en EQC idag som hyrbil för typ 2 veckor framåt. Alla dessa knappar
En bra sak är dock att jag fick inloggning till appen även på hyrbilen. Nu ska vi bara se om jag får till regenereringen... har inte lyckats på 4 mil än
Re: Mercedes EQS
Postat: 18 jan 2021 17:33
av taliz
MrEarp skrev:
En gång i tiden ägde Daimler 10% av Tesla, nu är hela Daimler värt ca 10% av Tesla...
Intressant nu om EQS kan sätta benchmark inom premium elbilar med 700km WLTP, 200kw+ laddning, full OTA med 5G, Hyperscreen.
Kanske är dags för Tesla att köpa 10% i Daimler?
Om/när väl EQS släpps så är nya S ute sedan länge, som lär klå den på alla metrics.
(Well "hyperscreen" kommer nog ha flest tum, om det nu är viktigt. )
Re: Mercedes EQS
Postat: 18 jan 2021 17:34
av taliz
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Hoppas bara UI är bra.
Tycker EQC UI är rörigt.
438km i räckvidd vid 100%?
Screenshot_20210107-144225_Samsung Internet.jpg
Kan bara hålla med om att UI är enormt rörigt. Jag var och hämtade en EQC idag som hyrbil för typ 2 veckor framåt. Alla dessa knappar
En bra sak är dock att jag fick inloggning till appen även på hyrbilen. Nu ska vi bara se om jag får till regenereringen... har inte lyckats på 4 mil än
Man ställer in regen med paddlarna bakom ratten.
Re: Mercedes EQS
Postat: 18 jan 2021 18:19
av Bjelke
Inställbar regen?
Re: Mercedes EQS
Postat: 18 jan 2021 19:07
av HelectriC
taliz skrev:
MrEarp skrev:
En gång i tiden ägde Daimler 10% av Tesla, nu är hela Daimler värt ca 10% av Tesla...
Intressant nu om EQS kan sätta benchmark inom premium elbilar med 700km WLTP, 200kw+ laddning, full OTA med 5G, Hyperscreen.
Kanske är dags för Tesla att köpa 10% i Daimler?
Om/när väl EQS släpps så är nya S ute sedan länge, som lär klå den på alla metrics.
(Well "hyperscreen" kommer nog ha flest tum, om det nu är viktigt. )
Har enormt svårt att tro att Model S kommer komma ens i närheten av en Merca S-klass i upplevd kvalitet och komfort.
Re: Mercedes EQS
Postat: 18 jan 2021 19:11
av BrooklynS
Nä det är ju definitivt helt olika målgrupper.
Lite kul är det ju att MB verkar tro att de är först med finesser som Tesla har haft i många år...
Re: Mercedes EQS
Postat: 18 jan 2021 19:25
av MWall
HelectriC skrev:
taliz skrev:
MrEarp skrev:
En gång i tiden ägde Daimler 10% av Tesla, nu är hela Daimler värt ca 10% av Tesla...
Intressant nu om EQS kan sätta benchmark inom premium elbilar med 700km WLTP, 200kw+ laddning, full OTA med 5G, Hyperscreen.
Kanske är dags för Tesla att köpa 10% i Daimler?
Om/när väl EQS släpps så är nya S ute sedan länge, som lär klå den på alla metrics.
(Well "hyperscreen" kommer nog ha flest tum, om det nu är viktigt. )
Har enormt svårt att tro att Model S kommer komma ens i närheten av en Merca S-klass i upplevd kvalitet och komfort.
Man kan ju hoppas. De "metrics" som min S är tillräckligt bra för min del. Saknar andra saker mer. Sånt som Mercedes råkar vara duktiga på.