Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan
Moderator: Redaktion
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Är en promemoria. Vad krävs för att den skall bli lag? Går det fortfarande att påverka, hur? (när tas ev beslut)
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Man får väl hoppas på att riksdagen stoppar den här dikeskörningen till utredning. Eller är det att hoppas på för mycket?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Hoppas får man alltid. Men att hoppas på att riskdagen fattar ett vettigt beslut i något sammanhang kräver en rejäl portion optimism.Jerker skrev:Man får väl hoppas på att riksdagen stoppar den här dikeskörningen till utredning. Eller är det att hoppas på för mycket?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det stora problemet är företag som köpermomsfritt inkasserar bidraget och sedan säljer med bonusen som vinst. Det är knappast privatpersoner. Så egentligen är det företag som reglerna borde gälla för.
Så begränsa antalet bonusar till 1 per år för privatpersoner dvs ta bort eller minska återbetalningen varje år dvs fullt återbetalning första året sedan 2/3 andra året 1/3 tredje året. (Tror 3årräcker). Hade hellre sett att det skulle vara ett skatteavdrag som man gjorde som delades upp på 5 år dvs 20 000 om året. Då är det innehav av elbilar som blir attraktivare än att inkassera bonus. Det skulle göra att sälja utomlands blir mindre intressant men att köpa beg blir förmånligare. Resultatet är att bilarna är kvar i Sverige.
Ja ni läste rätt efter 5 år är avdraget 100 kkr.
Så begränsa antalet bonusar till 1 per år för privatpersoner dvs ta bort eller minska återbetalningen varje år dvs fullt återbetalning första året sedan 2/3 andra året 1/3 tredje året. (Tror 3årräcker). Hade hellre sett att det skulle vara ett skatteavdrag som man gjorde som delades upp på 5 år dvs 20 000 om året. Då är det innehav av elbilar som blir attraktivare än att inkassera bonus. Det skulle göra att sälja utomlands blir mindre intressant men att köpa beg blir förmånligare. Resultatet är att bilarna är kvar i Sverige.
Ja ni läste rätt efter 5 år är avdraget 100 kkr.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Elbil Sverige är en av remissinstanserna. Jag skrev ett inlägg på deras facebooksida, som nu verkar vara borttaget utan kommentar. (Ja, det var ett vårdat inlägg ) Kontakta dem kanske?Mickep skrev:Är en promemoria. Vad krävs för att den skall bli lag? Går det fortfarande att påverka, hur? (när tas ev beslut)
Elbilist sedan 2014
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Är typ bara bilhandlare, trafikskolor, taxibolag och liknande som får dra momsen fullt ut på ett bräde. Och hur menar du att eventuellt momsavdrag skulle påverka situationen?Mickep skrev:Det stora problemet är företag som köpermomsfritt inkasserar bidraget och sedan säljer med bonusen som vinst. Det är knappast privatpersoner. Så egentligen är det företag som reglerna borde gälla för.
Så begränsa antalet bonusar till 1 per år för privatpersoner dvs ta bort eller minska återbetalningen varje år dvs fullt återbetalning första året sedan 2/3 andra året 1/3 tredje året. (Tror 3årräcker). Hade hellre sett att det skulle vara ett skatteavdrag som man gjorde som delades upp på 5 år dvs 20 000 om året. Då är det innehav av elbilar som blir attraktivare än att inkassera bonus. Det skulle göra att sälja utomlands blir mindre intressant men att köpa beg blir förmånligare. Resultatet är att bilarna är kvar i Sverige.
Ja ni läste rätt efter 5 år är avdraget 100 kkr.
-
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ute på remiss till 2020-11-23: https://www.regeringen.se/remisser/2020 ... -i-fem-ar/Mickep skrev:Är en promemoria. Vad krävs för att den skall bli lag? Går det fortfarande att påverka, hur? (när tas ev beslut)
Hos följande instanser: https://www.regeringen.se/4a1619/conten ... e-i-fem-ar
Mer info i tidigare tråd: viewtopic.php?f=29&t=21883
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Vet inte hur mycket som är clickbait och hur mycket som är sanning men det här skulle ju potentiellt tvinga mig att sälja Teslan. Vill inte ha förmånsvärde på närmare 20 tusen vilket min bil skulle få utan nedsättningarna.
https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7w
https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7w
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Verdi skrev:Vet inte hur mycket som är clickbait och hur mycket som är sanning men det här skulle ju potentiellt tvinga mig att sälja Teslan. Vill inte ha förmånsvärde på närmare 20 tusen vilket min bil skulle få utan nedsättningarna.
https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7w
Fast de skriver inte vad som talar för denna skatthöjning, men tydligen är det "mycket". Det har väl varit såhär varje gång, att förlängningen av nedsättningen läggs i budgeten? Så det är i december man får besked.Redan vid nyår går miljöbilsundantaget ut – och mycket talar för en skattehöjning på miljövänliga förmånsbilar.
Inte bra att det inte är ett långsiktigt system, men det verkar inte vara några nyheter här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nej det tror inte jag heller. Det vore ett dråpslag utan dess like. Dessutom i helt fel riktning. Är väl en sån där artikel som Bensinupprors-gubbarna älskar att kommentera på FB.bylund skrev:Verdi skrev:Vet inte hur mycket som är clickbait och hur mycket som är sanning men det här skulle ju potentiellt tvinga mig att sälja Teslan. Vill inte ha förmånsvärde på närmare 20 tusen vilket min bil skulle få utan nedsättningarna.
https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7wFast de skriver inte vad som talar för denna skatthöjning, men tydligen är det "mycket". Det har väl varit såhär varje gång, att förlängningen av nedsättningen läggs i budgeten? Så det är i december man får besked.Redan vid nyår går miljöbilsundantaget ut – och mycket talar för en skattehöjning på miljövänliga förmånsbilar.
Inte bra att det inte är ett långsiktigt system, men det verkar inte vara några nyheter här.
-
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Att nuvarande reducering av förmånsvärdet (Max 10-tusen/år) upphör vid årsskiftet är knappast en nyhet och det har ju ändrats tidigare (från Max 16-tusen/år). Kanske försvinner det helt för laddhybrider till 2021 och sänks några tusen för rena elbilar, vem vet?Verdi skrev:Vet inte hur mycket som är clickbait och hur mycket som är sanning men det här skulle ju potentiellt tvinga mig att sälja Teslan. Vill inte ha förmånsvärde på närmare 20 tusen vilket min bil skulle få utan nedsättningarna.
https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7w
Att däremot ändra det förmånsgrundande priset för tidigare tillverkningsår trodde jag inte skedde, men tydligen så kan även detta göras i form av en ”rättelse”: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
När tror ni att elbilen kommer kunna konkurrera även om den är dyrare än motsvarande fossilbil?Verdi skrev:Nej det tror inte jag heller. Det vore ett dråpslag utan dess like. Dessutom i helt fel riktning. Är väl en sån där artikel som Bensinupprors-gubbarna älskar att kommentera på FB.bylund skrev:Verdi skrev:Vet inte hur mycket som är clickbait och hur mycket som är sanning men det här skulle ju potentiellt tvinga mig att sälja Teslan. Vill inte ha förmånsvärde på närmare 20 tusen vilket min bil skulle få utan nedsättningarna.
https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7wFast de skriver inte vad som talar för denna skatthöjning, men tydligen är det "mycket". Det har väl varit såhär varje gång, att förlängningen av nedsättningen läggs i budgeten? Så det är i december man får besked.Redan vid nyår går miljöbilsundantaget ut – och mycket talar för en skattehöjning på miljövänliga förmånsbilar.
Inte bra att det inte är ett långsiktigt system, men det verkar inte vara några nyheter här.
När kommer folk vara beredda på att betala en högre månadskostnad totalt sett för att få köra elbil? Det är ju då stöden ska trappas ner.
När elbilen säljer ändå.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Fredrik j skrev:När tror ni att elbilen kommer kunna konkurrera även om den är dyrare än motsvarande fossilbil?
När kommer folk vara beredda på att betala en högre månadskostnad totalt sett för att få köra elbil? Det är ju då stöden ska trappas ner.
När elbilen säljer ändå.
Det beror ju på vad du hade valt istället om det är dyrare eller billigare med elbil utan subventioner.
En E-Tron kan säkert konkurrera ekonomiskt mot en Q7 med 400+ hästars fossilmotor redan idag. Men inte mot en Skoda Superb...
Samma sak med Model 3. En LR AWD är väl ett klipp ekonomiskt sett jämfört med en BMW M340i men inte mot en Skoda Oktavia...
Det är alltså svårt att svara på.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det är inte vad jag menar. Varför måste en e-tron vara billigare än en Q7? När kan elbilarna konkurrera ut fossilbilar även om elbilen skulle bli dyrare i totalkostnad?Verdi skrev:Fredrik j skrev:När tror ni att elbilen kommer kunna konkurrera även om den är dyrare än motsvarande fossilbil?
När kommer folk vara beredda på att betala en högre månadskostnad totalt sett för att få köra elbil? Det är ju då stöden ska trappas ner.
När elbilen säljer ändå.
Det beror ju på vad du hade valt istället om det är dyrare eller billigare med elbil utan subventioner.
En E-Tron kan säkert konkurrera ekonomiskt mot en Q7 med 400+ hästars fossilmotor redan idag. Men inte mot en Skoda Superb...
Samma sak med Model 3. En LR AWD är väl ett klipp ekonomiskt sett jämfört med en BMW M340i men inte mot en Skoda Oktavia...
Det är alltså svårt att svara på.
Man får ju hela tiden höra att om subventioner minskas så dyker försäljningen.
Varför är det så?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?Fredrik j skrev:Det är inte vad jag menar. Varför måste en e-tron vara billigare än en Q7? När kan elbilarna konkurrera ut fossilbilar även om elbilen skulle bli dyrare i totalkostnad?Verdi skrev:Fredrik j skrev:När tror ni att elbilen kommer kunna konkurrera även om den är dyrare än motsvarande fossilbil?
När kommer folk vara beredda på att betala en högre månadskostnad totalt sett för att få köra elbil? Det är ju då stöden ska trappas ner.
När elbilen säljer ändå.
Det beror ju på vad du hade valt istället om det är dyrare eller billigare med elbil utan subventioner.
En E-Tron kan säkert konkurrera ekonomiskt mot en Q7 med 400+ hästars fossilmotor redan idag. Men inte mot en Skoda Superb...
Samma sak med Model 3. En LR AWD är väl ett klipp ekonomiskt sett jämfört med en BMW M340i men inte mot en Skoda Oktavia...
Det är alltså svårt att svara på.
Man får ju hela tiden höra att om subventioner minskas så dyker försäljningen.
Varför är det så?
Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Vågar man privatleasa elbil som det är nu med lagförslaget? Bonusen på 60k är ju medräknat i priset för att få ner månadskostnaden. Tar man en bil nu ska ju då bonusen utbetalas efter årsskiftet.
Jag har inte råd att åka på en smäll på 60k för att företaget sen säljer vidare med ull Norge (vilket de mer av regel än undantag gör för leaf)
Jag har inte råd att åka på en smäll på 60k för att företaget sen säljer vidare med ull Norge (vilket de mer av regel än undantag gör för leaf)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.Verdi skrev:Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?
Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.
Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Privatleasar du så äger du inte bilen, och kommer inte att krävas på något från staten. Så länge det inte står i leasingkontraktet att företaget du hyr bilen av kan kräva dig på pengar borde det alltså vara lugnt.dhanjel skrev:Vågar man privatleasa elbil som det är nu med lagförslaget? Bonusen på 60k är ju medräknat i priset för att få ner månadskostnaden. Tar man en bil nu ska ju då bonusen utbetalas efter årsskiftet.
Jag har inte råd att åka på en smäll på 60k för att företaget sen säljer vidare med ull Norge (vilket de mer av regel än undantag gör för leaf)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Fredrik j skrev:Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.Verdi skrev:Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?
Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.
Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?
Det är precis min poäng ju. Folk kommer aldrig någonsin betala en massa extra för att skaffa en elbil. Däremot kommer det inte behöva vara dyrare i framtiden. Snarare tvärtom. Frågan man får ställa sig är hur många vill betala extra för att kunna dra hästkärra, husvagn, skotrar till fjällen osv..
Fördomar.
- Det går inte att köra långt. Laddstopp är omöjliga att leva med. Jag vill stanna och tanka i 3 minuter och sen blåsa 100 mil till.
- Elbilar fungerar inte på vintern.
- Elbilar är tråkiga att köra. (och så kör de själva en Passat med liten dieselmotor...)
Jag tror inte på nån vidare elbilsrevoultion. Några enkla procent att plocka finns det säkert men långt ifrån 100%. Kolla bara på Norge. Trots att prissättningen där säger att det är en no brainer att välja elbil så väljer ändå över hälften att inte göra det.
Jag har skaffat elbil för att det är relativt billigt. Jag har behållit elbilarna för att jag trivs med dem. Men skulle jag betala 900 tusen av skattade pengar för att köpa en E-Tron eller en Model S? Nej, aldrig i livet.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Så svaret på min fråga när en elbil kommer sälja trots att den skulle vara dyrare än motsvarande fossilbil så är ditt svar aldrig?Verdi skrev:Fredrik j skrev:Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.Verdi skrev:Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?
Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.
Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?
Det är precis min poäng ju. Folk kommer aldrig någonsin betala en massa extra för att skaffa en elbil. Däremot kommer det inte behöva vara dyrare i framtiden. Snarare tvärtom. Frågan man får ställa sig är hur många vill betala extra för att kunna dra hästkärra, husvagn, skotrar till fjällen osv..
Fördomar.
- Det går inte att köra långt. Laddstopp är omöjliga att leva med. Jag vill stanna och tanka i 3 minuter och sen blåsa 100 mil till.
- Elbilar fungerar inte på vintern.
- Elbilar är tråkiga att köra. (och så kör de själva en Passat med liten dieselmotor...)
Jag tror inte på nån vidare elbilsrevoultion. Några enkla procent att plocka finns det säkert men långt ifrån 100%. Kolla bara på Norge. Trots att prissättningen där säger att det är en no brainer att välja elbil så väljer ändå över hälften att inte göra det.
Jag har skaffat elbil för att det är relativt billigt. Jag har behållit elbilarna för att jag trivs med dem. Men skulle jag betala 900 tusen av skattade pengar för att köpa en E-Tron eller en Model S? Nej, aldrig i livet.
Jag tror inte det. Jag tror många skulle vilja betala mer för en eldriven version av den bil dom just nu kör. Elbilen skulle inte behöva vara billigare om den i övrigt är lika bra som fossilversionen.
Som jag sagt tidigare skulle jag bytt i morgon om min Volvo S90 funnits i eldrivet utförande och jag skulle även vara beredd att betala mer för den i så fall. Även i totalkostnad.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det är ju olika saker som motiverar oss. Vi här inne gillar antagligen tekniken, känslan eller vill helt enkelt göra något bra för klimatet. Andra kanske inte är lika motiverade i dessa avseenden och vill bara ha ett krångelfritt bilägandet, helst inte för dyrt heller. För såna köpare är elbilar fortfarande mer krångliga än en bensinbil och då behöver något annat väga upp - exempelvis priset eller totalkostnaden.
Inget riktigt svar här mer än att det är olika ekvationer för alla
Inget riktigt svar här mer än att det är olika ekvationer för alla
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Varför tycker du att en elbil ska vara dyrare när alla vet att det är billigare att producera en elbil?Fredrik j skrev:Så svaret på min fråga när en elbil kommer sälja trots att den skulle vara dyrare än motsvarande fossilbil så är ditt svar aldrig?Verdi skrev:Fredrik j skrev:Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.Verdi skrev:Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?
Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.
Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?
Det är precis min poäng ju. Folk kommer aldrig någonsin betala en massa extra för att skaffa en elbil. Däremot kommer det inte behöva vara dyrare i framtiden. Snarare tvärtom. Frågan man får ställa sig är hur många vill betala extra för att kunna dra hästkärra, husvagn, skotrar till fjällen osv..
Fördomar.
- Det går inte att köra långt. Laddstopp är omöjliga att leva med. Jag vill stanna och tanka i 3 minuter och sen blåsa 100 mil till.
- Elbilar fungerar inte på vintern.
- Elbilar är tråkiga att köra. (och så kör de själva en Passat med liten dieselmotor...)
Jag tror inte på nån vidare elbilsrevoultion. Några enkla procent att plocka finns det säkert men långt ifrån 100%. Kolla bara på Norge. Trots att prissättningen där säger att det är en no brainer att välja elbil så väljer ändå över hälften att inte göra det.
Jag har skaffat elbil för att det är relativt billigt. Jag har behållit elbilarna för att jag trivs med dem. Men skulle jag betala 900 tusen av skattade pengar för att köpa en E-Tron eller en Model S? Nej, aldrig i livet.
Jag tror inte det. Jag tror många skulle vilja betala mer för en eldriven version av den bil dom just nu kör. Elbilen skulle inte behöva vara billigare om den i övrigt är lika bra som fossilversionen.
Som jag sagt tidigare skulle jag bytt i morgon om min Volvo S90 funnits i eldrivet utförande och jag skulle även vara beredd att betala mer för den i så fall. Även i totalkostnad.
Nästa fråga är hur mycket mer skulle du betala för en eldriven Volvo S90, och hur ska den se ut tekniskt?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jag säger inte att den ska vara dyrare. Jag ifrågasätter varför den inte verkar kunna vara dyrare utan att försäljningen antas dyka.
Jag betalade 300’ för min S90.
Kanske 450-500?
Tänker mig att den rent tekniskt skulle kunna ha samma drivlina som polestar2. Eller polestar1.
Jag betalade 300’ för min S90.
Kanske 450-500?
Tänker mig att den rent tekniskt skulle kunna ha samma drivlina som polestar2. Eller polestar1.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ojj det var ingen dålig påslag. Jag skulle aldrig betala 200 000kr extra för en eldriven Superb.Fredrik j skrev:Jag säger inte att den ska vara dyrare. Jag ifrågasätter varför den inte verkar kunna vara dyrare utan att försäljningen antas dyka.
Jag betalade 300’ för min S90.
Kanske 450-500?
Tänker mig att den rent tekniskt skulle kunna ha samma drivlina som polestar2. Eller polestar1.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Lägre bränslekostnad...
Jag köper diesel för lite drygt 20 000kr per år. Dessutom är en elektrisk drivlina överlägsen i körbarhet.
Jag köper diesel för lite drygt 20 000kr per år. Dessutom är en elektrisk drivlina överlägsen i körbarhet.