Sida 4 av 8

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 02 okt 2020 21:05
av markuswesterberg
martinot skrev:
Why??? :(
Det mycket enkla svaret är: Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ. :D

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 02 okt 2020 21:10
av martinot
markuswesterberg skrev:
Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ.
???

Norge har ju även rätt mycket av den svenska jantelagen, och de har ju uppenbarligen lyckats väl med elektrifieringen av Norges bilpark.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 02 okt 2020 21:17
av markuswesterberg
martinot skrev:
markuswesterberg skrev:
Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ.
???

Norge har ju även rätt mycket av den svenska jantelagen, och de har ju uppenbarligen lyckats väl med elektrifieringen av Norges bilpark.
Ja, det har de. För att de har råd :) Och, för att de skäms över sin olja. Så där har jantelagen åsidosatts! :D

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 02 okt 2020 21:19
av LarsL
markuswesterberg skrev:
martinot skrev:
Why??? :(
Det mycket enkla svaret är: Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ. :D
Nja, vi har/hade ju råd att ge stora skattelättnader till personalbils- och förmånsbilstagarna. Det kanske inte täcker en helt slopad moms meden moms sänkning hade vi nog haft råd med. Men problemet är ju att dyrare bilar får mer pengar än billigare bilar och det är ju inte heller personalbilar.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 02 okt 2020 21:20
av martinot
markuswesterberg skrev:
martinot skrev:
markuswesterberg skrev:
Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ.
???

Norge har ju även rätt mycket av den svenska jantelagen, och de har ju uppenbarligen lyckats väl med elektrifieringen av Norges bilpark.
Ja, det har de. För att de har råd :) Och, för att de skäms över sin olja. Så där har jantelagen åsidosatts! :D
Finna massor som vi har råd med i Sverige. Gäller bara vad man (läs politiker) prioriterar att lägga resurserna på.

(personligen så tycker jag att de till stor del slösar bort våra skattepengar på betydligt sämre saker än elbilspremier.)

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 02 okt 2020 21:21
av martinot
LarsL skrev:
markuswesterberg skrev:
martinot skrev:
Why??? :(
Det mycket enkla svaret är: Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ. :D
Nja, vi har/hade ju råd att ge stora skattelättnader till personalbils- och förmånsbilstagarna. Det kanske inte täcker en helt slopad moms meden moms sänkning hade vi nog haft råd med. Men problemet är ju att dyrare bilar får mer pengar än billigare bilar och det är ju inte heller personalbilar.
De får ju inte mer procentuellt sett?

Ser inget som helst problem med det (men kanske inte är tillräckligt sossig/vänster för att förstå sådana argument, vad vet jag).

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 02 okt 2020 21:23
av markuswesterberg
martinot skrev:
markuswesterberg skrev:
martinot skrev:
markuswesterberg skrev:
Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ.
???

Norge har ju även rätt mycket av den svenska jantelagen, och de har ju uppenbarligen lyckats väl med elektrifieringen av Norges bilpark.
Ja, det har de. För att de har råd :) Och, för att de skäms över sin olja. Så där har jantelagen åsidosatts! :D
Finna massor som vi har råd med i Sverige. Gäller bara vad man (läs politiker) prioriterar att lägga resurserna på.

(personligen så tycker jag att de till stor del slösar bort våra skattepengar på betydligt sämre saker än elbilspremier.)
Instämmer till fullo. Slöseri är vi nog världsbäst på, tyvärr.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 09 okt 2020 11:49
av OfarligTesla
Försöker hitta vad som hänt med det här, någon som vet? Är det fortfarande bara på förslagstadiet? När ville man införa det? Tänkte så man hinner trycka in ett sista byte innan dess.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 09 okt 2020 12:07
av TiborBlomhall
Förslaget ute på remiss till 23 November. Införs sedan i nästa budget, dvs kan införas hösten 2021.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 09 okt 2020 12:10
av OfarligTesla
TiborBlomhall skrev:
Förslaget ute på remiss till 23 November. Införs sedan i nästa budget, dvs kan införas hösten 2021.
Tackar. Då borde optimal tidpunkt för leverans vara Q2 2020 alltså eftersom miljöbilspremien går till 70k då. Dags att börja prata med säljare på Tesla alltså.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 13:31
av TiborBlomhall
En ljusglimt!

Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 13:33
av Zalman3
TiborBlomhall skrev:
En ljusglimt!

Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
Jag tror att 2021 så kommer importen av elbilar från exempelvis Tyskland visa överstiga exporten till Norge.

EDIT:
44 elbilar kostar under 40.000 euro i Tyskland.
Med 9000 euro i elbilsstöd är man nere på 31.000 euro.

https://ev-database.de/vergleich/neue-b ... g:number=9

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 13:47
av Mickep
Hur blir det med eu förslaget(?) att slopa momsen på elbilar?
Hur skulle det påverka? då kan man köpa bil i tyskland importera (och sedan kräva bonuspengar)

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 13:57
av TiborBlomhall
Mickep skrev:
Hur blir det med eu förslaget(?) att slopa momsen på elbilar?
Hur skulle det påverka? då kan man köpa bil i tyskland importera (och sedan kräva bonuspengar)
Det blev tyvärr inte ens ett förslag av det. Dök bara upp som en diskussionsidé vad jag förstått, inte som konkret förslag som ska behandlas.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 14:28
av heldiggrisen
Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
En ljusglimt!

Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
Jag tror att 2021 så kommer importen av elbilar från exempelvis Tyskland visa överstiga exporten till Norge.

EDIT:
44 elbilar kostar under 40.000 euro i Tyskland.
Med 9000 euro i elbilsstöd är man nere på 31.000 euro.

https://ev-database.de/vergleich/neue-b ... g:number=9
Får man verkligen ta del av tysk elbilsstöd vid import?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 15:22
av Banane
heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
En ljusglimt!

Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
Jag tror att 2021 så kommer importen av elbilar från exempelvis Tyskland visa överstiga exporten till Norge.

EDIT:
44 elbilar kostar under 40.000 euro i Tyskland.
Med 9000 euro i elbilsstöd är man nere på 31.000 euro.

https://ev-database.de/vergleich/neue-b ... g:number=9
Får man verkligen ta del av tysk elbilsstöd vid import?
Nej. Inte om man importerar en ny.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 15:24
av Banane
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.

Det är många som har mejlat oss angående ändringen i kostnaden för förmånsbilar och att det riskerar att få en negativ inverkan på miljön, då vissa som privat inte har möjlighet att köra en miljöbil nu kan göra det. Vi förstår din angelägenhet, och tackar för ditt engagemang för klimatet!

Motiveringen till ändringen är att som schablonen för värdering av bilförmån är utformad i dag innebär den att förmånsvärdet för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Det får som följd att bilförmån gynnas skattemässigt i förhållande till kontantlön och i förhållande till att äga motsvarande bil privat. Detta innebär att skattesystemet idag premierar bilar i förhållande till andra varor och tjänster, vilket missgynnar överflyttningen av resor till kollektivtrafik, gång och cykel. Att åka kollektivt, gå eller cykla är fortfarande det i särklass bästa för miljön, och när Sverige ställer om kan vi inte premiera bilar över dessa färdsätt.

Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner). Möjligheterna att åka kollektivt, gå och cykla är goda i dessa regioner och det måste premieras över att åka bil när samhället ska ställa om.

Vi är dock medvetna om att bilen i vissa fall är nödvändig och att alla inte har tillgång till kollektivtrafik eller gång/cykel. Det kommer fortfarande en tydlig miljöstyrning kvar i förmånsbeskattningen i form av den nedsättning som innebär att nybilspriset för miljöanpassade bilar vid beräkningen ska sättas ned till nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil. Den relativa kostnaden av att inneha en miljöanpassad förmånsbil i förhållande till en konventionell (diesel- eller bensindriven) förmånsbil påverkas alltså inte av förslaget.

Att den tidsbegränsade nedsättningen för vissa miljöanpassade bilar löper ut vid årsskiftet följer av redan befintligt regelverk och påverkas inte av det kommande förslaget om justerad schablonberäkning. Nedsättningen infördes 2002 som en tillfällig nedsättning och har sedan dess förlängts flera gånger. Det finns anledning att återkommande se över samtliga subventioner av nybilsinköp för att säkerställa att de är ändamålsenliga.

Det är också viktigt att notera att endast förmånsbilar som registreras efter lagens ikraftträdande omfattas. Det innebär att förmånstagare och förmånsgivare som redan har förbundit sig för en specifik bil ges förutsättningar att framöver agera utifrån den justerade förmånsberäkningen.

Förslaget genomförs som del av den kraftfulla gröna skatteväxling där höjda miljöskatter växlas mot sänkt skatt på jobb och företagande, och vår bedömning är att denna åtgärd kommer minska de som åker bil till och från jobbet. Detta minskar utsläpp och frigör plats till kollektivtrafik. Andelen miljöbilar i bilflottan hoppas vi kunna öka genom reformer som till exempel bonus-malus och konverteringsbonusen, men det är viktigt att ha i åtanke att det är viktigt att bilåkandet på det stora hela minskar för klimatets skull.

Som alla nya politiska förslag och reformer måste det undersökas och utvärderas, och om det bedöms att det istället skulle ha en negativ påverkan för miljön måste vi ändra förslaget utefter.

Önskar dig en trevlig dag!



Vänliga hälsningar
Miljöpartiet de gröna

www.mp.se

Nu. Klimatet kan inte vänta.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 15:55
av BEV[e-Rage]
Trodde man skulle undvika kollektivtrafik pga cov19.. ;)

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:11
av Fredrik j
Miljöpartiet har svårt att ta till sig att samma person faktiskt kan vara både bilist, kollektivåkare, fotgängare eller cyklist lite beroende på situation. Dom tror det är fyra olika grupper av människor.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:23
av markuswesterberg
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Motiveringen till ändringen är att som schablonen för värdering av bilförmån är utformad i dag innebär den att förmånsvärdet för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Det får som följd att bilförmån gynnas skattemässigt i förhållande till kontantlön och i förhållande till att äga motsvarande bil privat. Detta innebär att skattesystemet idag premierar bilar i förhållande till andra varor och tjänster, vilket missgynnar överflyttningen av resor till kollektivtrafik, gång och cykel. Att åka kollektivt, gå eller cykla är fortfarande det i särklass bästa för miljön, och när Sverige ställer om kan vi inte premiera bilar över dessa färdsätt.
Detta är ju fel!! Ren och skär lögn!! Fan vad arg jag blir. Visa mig den kalkylen som resulterar i att staten får mindre pengar i fickan av att det köps en bil på ett företag mot om den köps av en privatperson?? Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:23
av martinot
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.


Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner).
Varför inte göra det hela ärligare från MP, och passa på att införa en speciell skatt för att vara man, och en extra skatt för alla som bor i Storstadsregioner, när de ändå håller på? :mrgreen:

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:24
av markuswesterberg
martinot skrev:
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.


Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner). Möjligheterna att åka kollektivt, gå och cykla är goda i dessa regioner och det måste premieras över att åka bil när samhället ska ställa om.
Varför inte göra det hela ärligare från MP, och införa en speciell skatt för att vara man, och en extra skatt för alla som bor i Storstadsregioner, när de ändå håller på? :mrgreen:
Ja exakt så känner man när man läser detta....!!!!

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:25
av OfarligTesla
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:26
av martinot
OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Du glömmer ju bort det viktigaste; genusperspektivet. Var har du det någonstans, och vad tänker du göra åt det?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:27
av Banane
OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Jag har svårt att se att det drabbar någon att hen väljer en elbil för 800' istället för en dieselbil för 400' till ungefär samma månadskostnad.