Sida 1 av 8
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 13:17
av OfarligTesla
Denna delen är talande ” Alternativet att betalningsskyldigheten skulle följa bilen har förkastats av regeringen. ... Till sist ser man en risk för att problemet med fordonsmålvakter skulle öka. Bilarna skulle alltså registreras på mindre nogräknade personer vilket skulle äventyra återbetalningen till staten.”.
Så då skjuter de alltså över problemet på ursprungsägaren istället som har ännu svårare att driva in pengarna. Bra förändring om man inte vill att folk skall välja miljövänliga bilar är det ju iaf.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 15:01
av Jerker
Det enda vettiga att göra är att vägra ta emot premien. Lika bra att aldrig se de där pengarna.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 15:02
av AGCF
Varför inte en negativ fordonsskatt första fem åren på 12 000 kr per år?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 15:05
av OfarligTesla
AGCF skrev:Varför inte en negativ fordonsskatt första fem åren på 12 000 kr per år?
Om jag minns rätt så förkastade man den idén med att det skulle sänka incitamentet att köpa bilen eftersom 60k direkt är värt mer. Det är ju fullständigt rimligt såklart men detsamma kan ju då sägas hända om man gör det extremt osäkert ifall man kommer få behålla premien eller inte.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 15:11
av kenny
det är inte ett alternativ då att ha bilen i fem år istället för tre då?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 15:17
av OfarligTesla
kenny skrev:det är inte ett alternativ då att ha bilen i fem år istället för tre då?
Om alla gjorde det skulle omställning av fordonsflottan till miljövänligare bilar ta längre tid, vilket ju är motsatsen till vad man vill.
För övrigt tycker jag det är svårt nog att ens behålla en bil i 2 år så 5 år skulle aldrig hända för mig iaf.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 15:24
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:AGCF skrev:Varför inte en negativ fordonsskatt första fem åren på 12 000 kr per år?
Om jag minns rätt så förkastade man den idén med att det skulle sänka incitamentet att köpa bilen eftersom 60k direkt är värt mer. Det är ju fullständigt rimligt såklart men detsamma kan ju då sägas hända om man gör det extremt osäkert ifall man kommer få behålla premien eller inte.
Helt galet argument från utredarna. Dom allra flesta har ju sin bilutgift per månad så en negativ fordonsskatt skulle ju direkt slå positivt på budgeten.
Exporteras bilen fryser ännu ej utbetalda pengar inne. På så sätt skulle ju staten spara pengar på att bilen exporteras. Ju tidigare desto bättre.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 15:27
av Toja
Jag tycker man ska göra som i Norge.
Minska momsen med 60.000 kr
Om den går på export då gör ingenting.
Enda är att det blir lite sämre för företagsleasing där 50% är avdragsgillt av momsen.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 15:30
av Fredrik j
Toja skrev:Jag tycker man ska göra som i Norge.
Minska momsen med 60.000 kr
Om den går på export då gör ingenting.
Enda är att det blir lite sämre för företagsleasing där 50% är avdragsgillt av momsen.
Att staten avstår en inkomst på 60000 eller avstår en utbetalning på 60000 blir väl samma sak? Eller hur menar du?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 15:44
av olza
Fredrik j skrev:
Att staten avstår en inkomst på 60000 eller avstår en utbetalning på 60000 blir väl samma sak? Eller hur menar du?
Problemet är ju att staten får betala ut 60.000:- men aldrig får in (hela) momsen, då bilen exporteras till Norge efter 1 år.
Jag förstår nog inte riktig varför man är så rädd för att göra en subvention, slopad moms på elbilar, som gemena man kan utnyttja.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 22:42
av backe
Hur löser man det i t.ex. Frankrike och Tyskland?
Någon som vet?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 23:09
av Grimlos
Detta hade ju enkelt kunna lösas med en progressiv "skuld" på bilen som skrivs av på 5 år.
Bil som exporteras innan 1 år fyllda: 60 000 kr att återbetala Transportstyrelsen eller valfri myndighet för NUVARANDE ägare
Innan 2 år: 48 000 kr
osv och vid 5 år fyllda 0 kr.
Givetvis ska det krävas av nuvarande ägaren vid en export. Problemet löst.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 24 aug 2020 23:14
av Fredrik j
Grimlos skrev:Detta hade ju enkelt kunna lösas med en progressiv "skuld" på bilen som skrivs av på 5 år.
Bil som exporteras innan 1 år fyllda: 60 000 kr att återbetala Transportstyrelsen eller valfri myndighet för NUVARANDE ägare
Innan 2 år: 48 000 kr
osv och vid 5 år fyllda 0 kr.
Givetvis ska det krävas av nuvarande ägaren vid en export. Problemet löst.
Bilmålvakter...
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 25 aug 2020 07:12
av mati
Det som är ännu mer skrämmande än det här idiotiska förslaget är kommentarerna till artikeln som trådens första inlägg länkar till. Folk verkar tycka det är bra med idiotiska regler som torpederar omställningen till eldrift.
Det framgår inte för mig om detta tramset ska gälla retroaktivt. Påverkas vi som redan har fått bonusen också av detta? I så fall får man ju nästan fundera på om det är en bra idé att sälja bilen innan årsskiftet. En e-tron är nog betydligt mer lättsåld i Norge, med tanke på hur poppis den är där, och även om det inte är jag som säljer den till grannlandet så lär den förr eller senare hamna där.
Och för nästa elbil får man göra som Jerker säger, köpa en billigare bil och vägra ta emot bonusen. Då slipper man få en straffaktura från regimen några år senare. Alternativt så behåller man den nya bilen i fem år. Fast man vet ju inte om man "orkar", man kanske är tvungen att sälja den tidigare av någon anledning.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 25 aug 2020 07:45
av OlleBack
mati skrev:Det som är ännu mer skrämmande än det här idiotiska förslaget är kommentarerna till artikeln som trådens första inlägg länkar till. Folk verkar tycka det är bra med idiotiska regler som torpederar omställningen till eldrift.
Det framgår inte för mig om detta tramset ska gälla retroaktivt. Påverkas vi som redan har fått bonusen också av detta? I så fall får man ju nästan fundera på om det är en bra idé att sälja bilen innan årsskiftet. En e-tron är nog betydligt mer lättsåld i Norge, med tanke på hur poppis den är där, och även om det inte är jag som säljer den till grannlandet så lär den förr eller senare hamna där.
Och för nästa elbil får man göra som Jerker säger, köpa en billigare bil och vägra ta emot bonusen. Då slipper man få en straffaktura från regimen några år senare. Alternativt så behåller man den nya bilen i fem år. Fast man vet ju inte om man "orkar", man kanske är tvungen att sälja den tidigare av någon anledning.
Du kan ju också lägga pengarna på hög och vänta fem år innan du spenderar dom

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 25 aug 2020 07:46
av Jerker
OlleBack skrev:mati skrev:Det som är ännu mer skrämmande än det här idiotiska förslaget är kommentarerna till artikeln som trådens första inlägg länkar till. Folk verkar tycka det är bra med idiotiska regler som torpederar omställningen till eldrift.
Det framgår inte för mig om detta tramset ska gälla retroaktivt. Påverkas vi som redan har fått bonusen också av detta? I så fall får man ju nästan fundera på om det är en bra idé att sälja bilen innan årsskiftet. En e-tron är nog betydligt mer lättsåld i Norge, med tanke på hur poppis den är där, och även om det inte är jag som säljer den till grannlandet så lär den förr eller senare hamna där.
Och för nästa elbil får man göra som Jerker säger, köpa en billigare bil och vägra ta emot bonusen. Då slipper man få en straffaktura från regimen några år senare. Alternativt så behåller man den nya bilen i fem år. Fast man vet ju inte om man "orkar", man kanske är tvungen att sälja den tidigare av någon anledning.
Du kan ju också lägga pengarna på hög och vänta fem år innan du spenderar dom

Köpa Teslaaktier för dem!

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 25 aug 2020 09:49
av mati
Jerker skrev:
Köpa Teslaaktier för dem!

Jag har aldrig ägt några aktier och jag kommer aldrig göra det heller. Med min tur som jag brukar ha i ekonomiska frågor så havererar världsekonomin dagen därpå och jag vill inte vara ansvarig för en global recession.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 25 aug 2020 10:56
av OlleBack
mati skrev:Jerker skrev:
Köpa Teslaaktier för dem!

Jag har aldrig ägt några aktier och jag kommer aldrig göra det heller. Med min tur som jag brukar ha i ekonomiska frågor så havererar världsekonomin dagen därpå och jag vill inte vara ansvarig för en global recession.

Shit finns fler som mig alltså? Har köpt aktier en gång. Våren 2008. It wasn't meant to be. Samma vår köpte jag också ett nytt hus när det var som dyrast och försökte sälja lägenheten den hösten... Har kommit på att universum vill att jag bara spenderar allt jag har.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 25 aug 2020 11:11
av Edward123
OfarligTesla skrev:Denna delen är talande ” Alternativet att betalningsskyldigheten skulle följa bilen har förkastats av regeringen. ... Till sist ser man en risk för att problemet med fordonsmålvakter skulle öka. Bilarna skulle alltså registreras på mindre nogräknade personer vilket skulle äventyra återbetalningen till staten.”.
Så då skjuter de alltså över problemet på ursprungsägaren istället som har ännu svårare att driva in pengarna. Bra förändring om man inte vill att folk skall välja miljövänliga bilar är det ju iaf.
Ja det är lite fult av staten. Visst man skulle säkert på något sätt som ursprungsägare ställa krav på framtida exportör men där finns givetvis exakt samma risk för användande av bilmålvakter som det finns för staten.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 25 aug 2020 12:12
av Pontus
Skulle leasingbilarna då gå att sälja till nuvarande förare för 60 tkr under marknadsvärde med motiveringen av att företaget då mitigerat risken att bilen blir exporterad innan 5 års gränsen?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 25 aug 2020 12:32
av mati
OlleBack skrev:mati skrev:Jerker skrev:
Köpa Teslaaktier för dem!

Jag har aldrig ägt några aktier och jag kommer aldrig göra det heller. Med min tur som jag brukar ha i ekonomiska frågor så havererar världsekonomin dagen därpå och jag vill inte vara ansvarig för en global recession.

Shit finns fler som mig alltså? Har köpt aktier en gång. Våren 2008. It wasn't meant to be. Samma vår köpte jag också ett nytt hus när det var som dyrast och försökte sälja lägenheten den hösten... Har kommit på att universum vill att jag bara spenderar allt jag har.
Yes, precis. Vi har nog samma öde. Jag har sålt en lägenhet i Tyskland 2009. Det var min mammas lägenhet och jag sålde den efter hennes död. Jag fick mindre för den än vad hon hade gett 30 år tidigare. En mindre bra affär med andra ord. Men då hade den redan stått tom i fyra år, det var verkligen ingen som ville köpa bostäder vid den tiden. Idag hade det kanske sett helt annorlunda ut. Men men, för mig var det ju ändå pengar rätt ner i fickan. Jag ville såklart placera dem på ett hyfsat vettigt sätt. Min enda (rätt låga) ambition var att det åtminstone inte skulle bli mindre. Jag frågade min bank och de hade en massa bra idéer tycke de, och de trycke på mig en hög med fonder. De visste mycket väl att jag hade noll koll på sånt, men de sa att det var bra grejer. Jag hade också varit nöjd med med ett vanligt sparkonto med 0% ränta typ. Men det ville de inte. Och jag litade på dem, dum som jag är.
Efter nåt år skrev de till mig att fonderna tyvärr hade lösts upp eftersom de hade gått så otroligt dåligt allihop. Pengarna var mer eller mindre borta förutom en liten rest. De skyllde bara på mig att jag inte hade koll på min ekonomi som de uttryckte det. Jag bytte bank, men jag var några 100-tusen fattigare. Sedan dess har jag bara spenderat allt jag har. Det funkar faktiskt mycket bättre.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 26 aug 2020 22:16
av bylund
mati skrev:
Det framgår inte för mig om detta tramset ska gälla retroaktivt. Påverkas vi som redan har fått bonusen också av detta? I så fall får man ju nästan fundera på om det är en bra idé att sälja bilen innan årsskiftet. En e-tron är nog betydligt mer lättsåld i Norge, med tanke på hur poppis den är där, och även om det inte är jag som säljer den till grannlandet så lär den förr eller senare hamna där.
Om förslage införs som det är skrivet, vilket vi får hoppas att det inte gör, så gäller det för premier från nästa år. Alltså påverkas inte de som redan fått bonusen.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 26 aug 2020 23:09
av BEV[e-Rage]
bylund skrev:mati skrev:
Det framgår inte för mig om detta tramset ska gälla retroaktivt. Påverkas vi som redan har fått bonusen också av detta? I så fall får man ju nästan fundera på om det är en bra idé att sälja bilen innan årsskiftet. En e-tron är nog betydligt mer lättsåld i Norge, med tanke på hur poppis den är där, och även om det inte är jag som säljer den till grannlandet så lär den förr eller senare hamna där.
Om förslage införs som det är skrivet, vilket vi får hoppas att det inte gör, så gäller det för premier från nästa år. Alltså påverkas inte de som redan fått bonusen.
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... e-i-fem-ar
”1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2021.
2. Förordningen tillämpas inte på bilar som har ställts på i enlighet med 17 § 1 b före ikraftträdandet.”
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 26 aug 2020 23:31
av Mickep
Är en promemoria. Vad krävs för att den skall bli lag? Går det fortfarande att påverka, hur? (när tas ev beslut)
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Postat: 27 aug 2020 06:19
av Jerker
Man får väl hoppas på att riksdagen stoppar den här dikeskörningen till utredning. Eller är det att hoppas på för mycket?