Dubbelladdare
Postat: 01 sep 2015 12:57
Hej! Innan gick det att välja till dubbelladdare som extra tillbehör, till Model S. Nu hittar jag inte det på beställningssidan. Eller följer det med dubbelladdare som standard numera från fabrik?
Kolla först att du behöver den (men det är kanske därför du frågar ...) ! För mig helt onödig då det finns både Chademo och SC där jag åker, trefasen hemma har jag t.om. satt ner till 10 A, vilket laddar bilen med god marginal där.Teslaintresse skrev:Hej! Innan gick det att välja till dubbelladdare som extra tillbehör, till Model S. Nu hittar jag inte det på beställningssidan. Eller följer det med dubbelladdare som standard numera från fabrik?
Det va därför dom tog bort den från sidan. Många som beställde det och ångrade sig. Därför vill dom bara eftermontera så att folk hinner ha koll på vad dom beställer.Gustafsson skrev:Kolla först att du behöver den (men det är kanske därför du frågar ...) ! För mig helt onödig då det finns både Chademo och SC där jag åker, trefasen hemma har jag t.om. satt ner till 10 A, vilket laddar bilen med god marginal där.Teslaintresse skrev:Hej! Innan gick det att välja till dubbelladdare som extra tillbehör, till Model S. Nu hittar jag inte det på beställningssidan. Eller följer det med dubbelladdare som standard numera från fabrik?
Gratis är gotthybris skrev:Bra på Ikea
Samma här.Jojo skrev:Som jag sa i et tidigare tråd, mina dubbelladdare har jag bara behövt använda ett fåtal gånger, men då behövdes dessa verkligen. Jag skulle inte beställa en bil utan. I mina ögon väl värt pengarna.
+1matbl skrev:Och i mina ögon inte värt det för fem öre. Särskilt inte vid företagsleasing då det höjer både leasingen och förmånsvärdet...
Men som sagt, det beror på var och hur mycket man kör.
Mjae, inte längre. Numera eftermonteras det, så man kan betala det på egen faktura, och man får faktiskt lov att räkna bort laddutrustning från förmånsvärdet (oavsett om den är fabriks- eller eftermonterad).matbl skrev:Och i mina ögon inte värt det för fem öre. Särskilt inte vid företagsleasing då det höjer både leasingen och förmånsvärdet...
Men som sagt, det beror på var och hur mycket man kör.
Sant.danni skrev:Mjae, inte längre. Numera eftermonteras det, så man kan betala det på egen faktura, och man får faktiskt lov att räkna bort laddutrustning från förmånsvärdet (oavsett om den är fabriks- eller eftermonterad).matbl skrev:Och i mina ögon inte värt det för fem öre. Särskilt inte vid företagsleasing då det höjer både leasingen och förmånsvärdet...
Men som sagt, det beror på var och hur mycket man kör.
Ja, absolut. Jag har inga som helst planer på att installera dubbelladdare, men jag har beställt ChaDeMo-adaptern, så där håller jag helt med dig. Jag vill bara se till så andra har rätt beslutsunderlag när de väljer åt sig själva.matbl skrev:Sant.
Men som det sas nyss här. Man kan ladda mycket chademo för prisskillnaden på en chademo-adapter och dubbelladdare...
Det dumma med de här är att man sällan vet på förhand om de klarar 22 kW, 11 kW eller till och med ännu mindre, ifall inte någon har lyckats utreda det och kommenterat på uppladdning.nu.AnteF skrev:Typ2 ploppar dock upp i en massa allsköns små hålor för närvarande. Som bajen-fanatiker blir det bortamatch mot Åtvid snart och vad är det enda som finns där i stan som ett exempel? Nån chademo? Nopp! Det enda som finns är en typ2 vid kommunhuset.
Oskriven regel; Skriver nån att det är 11kW på uppladdning.nu så är det så, om ingen skriver något räknar jag med 22kW.... Än så länge har det antagandet fungerat.danni skrev:Det dumma med de här är att man sällan vet på förhand om de klarar 22 kW, 11 kW eller till och med ännu mindre, ifall inte någon har lyckats utreda det och kommenterat på uppladdning.nu.AnteF skrev:Typ2 ploppar dock upp i en massa allsköns små hålor för närvarande. Som bajen-fanatiker blir det bortamatch mot Åtvid snart och vad är det enda som finns där i stan som ett exempel? Nån chademo? Nopp! Det enda som finns är en typ2 vid kommunhuset.
Min erfarenhet är att det nästan aldrig stämmer.AnteF skrev:Oskriven regel; Skriver nån att det är 11kW på uppladdning.nu så är det så, om ingen skriver något räknar jag med 22kW.... Än så länge har det antagandet fungerat.danni skrev:Det dumma med de här är att man sällan vet på förhand om de klarar 22 kW, 11 kW eller till och med ännu mindre, ifall inte någon har lyckats utreda det och kommenterat på uppladdning.nu.AnteF skrev:Typ2 ploppar dock upp i en massa allsköns små hålor för närvarande. Som bajen-fanatiker blir det bortamatch mot Åtvid snart och vad är det enda som finns där i stan som ett exempel? Nån chademo? Nopp! Det enda som finns är en typ2 vid kommunhuset.
Jag har efterlyst denna funktion men inte fått nån återkoppling.ovelundkvist skrev:Det stämmer även med mina erfarenheter. Det kan lika gärna vara 1-fas 16A som 3-fas 32A.
Det vore bra om denna uppgift fanns på uppladdning.nu på alla typ-laddare.