Tesla, bra serviceupplevelse Segeltorp
Postat: 02 sep 2020 10:43
Tänkte bara lägga ett positivt inlägg om Teslas servicenivå som balans till att det uppfattas som att Teslas servicenivå är låg, uppenbarligen är de bra också ibland.
Jag har en Model S 85D från 2015. Köpt av Tesla i mars 2018 och fick då 4 nya år med garanti. I somras kontaktade jag Tesla om ett problem med AP (AP1) genom att lägga en servicebokning. Fick först tid om ranger-serivce men sen återkom de nästa dag och sa att det inte gick med ranger och jag fick en tid 3v senare i Segeltorp. Jag ville stämma av med Tesla om det innan då bilen varit med om en mindre grävlingskollision med efterföljande byte av radarn. Kommunikationen med Tesla via sms gick väldigt bra, de svarade alltid samma dag från Segeltorp. Efter lite dividerande om problemet var ett garantiärende eller om det kunde ha att göra med reparationen efter grävlingskrocken som gjordes av Werksta Danderyd bestämde vi att jag skulle lämna in bilen hos Tesla Segeltorp och inte hos Werkstad. Tesla ville kolla om kamera+radar var ok monterade och kalibrerade. Om de bedömde att det var Werkstas fel skulle jag få betala och sen ta kostnadsfrågan med Werksta.
Inlämning av bilen hos Tesla gick smidigt. Vi beslutade att jag skulle vänta 1-2h för att de skulle titta på problemet och om de behövde ha kvar bilen på garantiärende så skulle jag få lånebil. Vid inlämnandet sa jag också att de kunde titta på varför bilen inte fått ner nya mjukvaruversioner på ett tag. Efter 1,5h kom de ut och berättade att de hittat att radarn inte var kalibrerad och att de fixat det. Allt på garantin, även om det kanske eg. var Werksta som hade monterat fel. De hade dock inte fått ner ny mjukvara och undrade om jag kunde vänta lite till. Jag sa ok och väntade ytterligare 30min. Efter 30min kom de ut och sa att de identifierat att MCUn hade problem och behövde bytas, sannolikt skulle det ta 3 veckor att få delar. Även detta skulle gå på garantin. Bra att få MCUn utbytt då den väl sannolikt rasat ihop förr eller senare (kanske nu med iofs men då ännu senare)
När jag skulle få lånebil fanns endast 2 gamla Model S kvar med riktigt dåliga däck. Jag sa att om jag ska ha lånebil i 3v vill jag ha en med ok däck. Svaret var att detta var de som fanns. Jag frågade då om de inte hade nån Model 3 istället. Efter lite letande fick jag då en Model 3 long range performance från 2019. Kul att testa model 3 tyckte jag.
Efter 1v (alltså inte 3v) med lånebil får jag sen smsmeddelande att MCUn är utbytt och bilen är klar att hämta. Jag hämtar bilen och jag inser att jag fått ny MCU med 4G istället för 3G som jag hade tidigare.
Allt på garanti, 0 SEK i kostnad för mig. Bra kommunikation hela tiden. Ok lånebil under tiden. Snabbare än väntat. Fick ny MCU och en gratis uppgradering från 3G till 4G. Summa summarun, inget att klaga på.
Ibland funkar det uppenbarligen.
Jag har en Model S 85D från 2015. Köpt av Tesla i mars 2018 och fick då 4 nya år med garanti. I somras kontaktade jag Tesla om ett problem med AP (AP1) genom att lägga en servicebokning. Fick först tid om ranger-serivce men sen återkom de nästa dag och sa att det inte gick med ranger och jag fick en tid 3v senare i Segeltorp. Jag ville stämma av med Tesla om det innan då bilen varit med om en mindre grävlingskollision med efterföljande byte av radarn. Kommunikationen med Tesla via sms gick väldigt bra, de svarade alltid samma dag från Segeltorp. Efter lite dividerande om problemet var ett garantiärende eller om det kunde ha att göra med reparationen efter grävlingskrocken som gjordes av Werksta Danderyd bestämde vi att jag skulle lämna in bilen hos Tesla Segeltorp och inte hos Werkstad. Tesla ville kolla om kamera+radar var ok monterade och kalibrerade. Om de bedömde att det var Werkstas fel skulle jag få betala och sen ta kostnadsfrågan med Werksta.
Inlämning av bilen hos Tesla gick smidigt. Vi beslutade att jag skulle vänta 1-2h för att de skulle titta på problemet och om de behövde ha kvar bilen på garantiärende så skulle jag få lånebil. Vid inlämnandet sa jag också att de kunde titta på varför bilen inte fått ner nya mjukvaruversioner på ett tag. Efter 1,5h kom de ut och berättade att de hittat att radarn inte var kalibrerad och att de fixat det. Allt på garantin, även om det kanske eg. var Werksta som hade monterat fel. De hade dock inte fått ner ny mjukvara och undrade om jag kunde vänta lite till. Jag sa ok och väntade ytterligare 30min. Efter 30min kom de ut och sa att de identifierat att MCUn hade problem och behövde bytas, sannolikt skulle det ta 3 veckor att få delar. Även detta skulle gå på garantin. Bra att få MCUn utbytt då den väl sannolikt rasat ihop förr eller senare (kanske nu med iofs men då ännu senare)
När jag skulle få lånebil fanns endast 2 gamla Model S kvar med riktigt dåliga däck. Jag sa att om jag ska ha lånebil i 3v vill jag ha en med ok däck. Svaret var att detta var de som fanns. Jag frågade då om de inte hade nån Model 3 istället. Efter lite letande fick jag då en Model 3 long range performance från 2019. Kul att testa model 3 tyckte jag.
Efter 1v (alltså inte 3v) med lånebil får jag sen smsmeddelande att MCUn är utbytt och bilen är klar att hämta. Jag hämtar bilen och jag inser att jag fått ny MCU med 4G istället för 3G som jag hade tidigare.
Allt på garanti, 0 SEK i kostnad för mig. Bra kommunikation hela tiden. Ok lånebil under tiden. Snabbare än väntat. Fick ny MCU och en gratis uppgradering från 3G till 4G. Summa summarun, inget att klaga på.
Ibland funkar det uppenbarligen.