Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda
Postat: 11 sep 2020 08:00
Fan vad tråkigt.
Hade du låsbulter?
Hade du låsbulter?
Finns i shoppen, men om bovarna har tillgång till mastekey, så hjälper det kanske inte så mycket.point1 skrev:Tyvärr inte :/ tror inte Tesla levereras med det. Hade det på min Volvo men när jag hade tappat bort nyckeln och däckverkstad sa, det är inga problem och tog fram en nyckelsats och prova 3-4 hylsor och sen tog av dom ändå så tappade jag lite förtroendet för dom :/heldiggrisen skrev:Fan vad tråkigt.
Hade du låsbulter?
Men, tar jättegärna emot tips på bra låslösningar.
Det förutsätter en lösning som skall vara hårdtrådad och roterande elektrisk överföring.....P_EL skrev:Fan vad tråkigt!
Är det inte för lätt att få av hjul? En lösning med något i stil med elektronisk sprint som fälls ut från hjulaxeln och går in fälgen med målsättningen göra hjulen omöjliga att få av trots att bultarna lossats. Eftersom sprinten dessutom är gömd i anläggningsytan mellan axeln och fälgen blir den omöjlig att komma åt. Sprinten on/off styrs lämpligen från skärmen i bilen...
Jädrans vad smart! Ha ett chip eller ”DNA” på fälgen som bilen läser av när man monterar dem. Är de stulna så brickas bilen och uppmanar ägaren att ringa Tesla för att förklara sig.fth skrev:Fy f-n, lider med dig!![]()
Med tanke på att Tesla har chips o dyl i princip alla reservdelar så kanske dom borde överväga att "chippa" även fälgarna och/eller TPMS och göra det omöjligt att köra med stulna fälgar?
Det kanske skulle minska efterfrågan så att inte buset väljer att riskera att kvadda en 500k+ bil för att tjäna typ 5k![]()
/fth
Aktiveras det mer sällan om du backar in i p-fickan istället?point1 skrev:Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.NiklasTesla skrev:Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.
Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.
Aldrig någon garanti på ovan dockBeklagar
Skaffa en separat dashcam med rörelsesensor?point1 skrev:Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.NiklasTesla skrev:Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.
Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.
Aldrig någon garanti på ovan dockBeklagar
Tyvärr är vi nog bortom ett samhälle där brott inte lönar sig. Överlåter till ingenjörerna att lösa "min sprint utmaning" ovan. Kanske går det att göra med magnetism, induktion, etc. Något låssystem som går bortom "skruv och mutter" borde väl inte vara så svårt.Julleruff skrev:Det förutsätter en lösning som skall vara hårdtrådad och roterande elektrisk överföring.....P_EL skrev:Fan vad tråkigt!
Är det inte för lätt att få av hjul? En lösning med något i stil med elektronisk sprint som fälls ut från hjulaxeln och går in fälgen med målsättningen göra hjulen omöjliga att få av trots att bultarna lossats. Eftersom sprinten dessutom är gömd i anläggningsytan mellan axeln och fälgen blir den omöjlig att komma åt. Sprinten on/off styrs lämpligen från skärmen i bilen...
Dyrt och ingen skulle vilja ta garanti-åtagande på en sådan lösning skulle jag tänka mig.
Så fort en "trådlös" signalöverföring är inblandad lär sig ligorna att manipulera det utifrån.
Lösningen är ett samhälle där brott inte lönar sig.
Var bor du någonstans? Dels finns det billiga original vinterhjul på blocket, men jag kanske kan låna ut ett par 19" som jag precis har köpt men behöver renoveras, men funkar att åka med (https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /91599808=)point1 skrev:Kan även säga att Trygg-Hansa är en mardröm att ha att göra med. Det är tydligen försäkringstagarens ansvar att skaffa fram fälgar till bilen för att den ska kunna bärgas. De föreslog att jag skulle låna av en kompis eller ringa min återförsäljare. Då har jag ändå Trygg-Hansas Tesla försäkring. Eftersom jag inte har några vinterfälgar till bilen ännu så har jag försökt kolla med de av Trygg-Hansa auktoriserade verkstäder, Werksta Danderyd och Nautic Care, men ingen av dom hade hjul att låna ut. Och att försöka få tag på Tesla själva är ju som vanligt omöjligt, telefonkö, bortkopplad osv.
Så nu måste jag försöka akutköpa några fälgar, montera däck och få hit dom till bilen för att den ska kunna bärgas. Antingen så köper jag likadana, då vet jag inte om jag kommer bli ersatt för de kunde de inte heller svara på, utan att det tar 2 veckor. Eller så köper jag några billigare att ha som vinterfälg (vilket är det jag troligtvis kommer behöva göra). Oavsett väldigt kasst att de inte har några reservhjul att själva låna ut för sådana här situationer.
Det finns säkert någon här på TCS som kan låna ut sina vinterhjul en stund, vem ställer upp?point1 skrev:De föreslog att jag skulle låna av en kompis eller ringa min återförsäljare.
Jag erbjöd precis låna ut mina extrahjul. Vet inte var han bor dock? Men då han ändå behöver vinterhjul om 2 månader så skickade jag bra länkar på billiga hjul på blocket (i stockholm)fth skrev:Det finns säkert någon här på TCS som kan låna ut sina vinterhjul en stund, vem ställer upp?point1 skrev:De föreslog att jag skulle låna av en kompis eller ringa min återförsäljare.
Jag har en uppsättning 22"-turbiner som du gärna får låna, men jag tror du får svårt att kränga på dom på din 3-a![]()
/fth
Sentry mode är inte alls lika känsligt som tidigare och om man har baken mot trafiken så är det ännu mindre känsligt.point1 skrev:Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.NiklasTesla skrev:Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.
Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.
Aldrig någon garanti på ovan dockBeklagar
Råsunda enligt FB-gruppen "Tesla Ägare/Entusiaster Sverige"DrSweden skrev:Jag erbjöd precis låna ut mina extrahjul. Vet inte var han bor dock? Men då han ändå behöver vinterhjul om 2 månader så skickade jag bra länkar på billiga hjul på blocket (i stockholm)
Äsch det där varierar mellan olika bilar. Min är hopplöst känslig sedan två uppdateringar tillbaka, samma plats och förutsättningar. Var några till i versionstråden som hade samma problem.Tellus skrev:Sentry mode är inte alls lika känsligt som tidigare och om man har baken mot trafiken så är det ännu mindre känsligt.point1 skrev:Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.NiklasTesla skrev:Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.
Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.
Aldrig någon garanti på ovan dockBeklagar