Audi e-tron GT

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
nog under 5%chans att jag köper bilen.
Touché
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
AAKEE skrev:
dd88 skrev:

Just utblåsen i Model 3 skulle jag säga är mindre lyckade, blåser man riktigt kallt så tycker jag att det är svårt att få till så att det inte kyler händerna.
Du har koll på att de går justera i skärmen ?

I övrigt har jag bara två saker emot Etron GT: Priset(gissning) och laddnätverket, obefintligt i norra Sve än så länge.
Ja jag upplever att man inte kan få det ”upp åt kanten” på samma sätt som en traditionell lösning som blåser på förarrutan och medpassageraren.
Jodå, om man "splittar"(dvs så det blir två, totalt fyra, "strömmar" på båda sidor) så funkar det fint.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Om några år när andra märken kommer ikapp så kommer nog forumet återgå till att vara framförallt ett Tesla-forum igen.
Då duger nog Audis eget forum åt elbilsförare också.

Åter till topic. Tror inte jag kommer ha råd med en GT.
Har tappat för mycket värde på min e-tron för att byta in den. Får behålla den några år till och hoppas på att värdeminskningen börjar plana ut lite. :oops:
Har absolut inget emot att ni hänger här (bra med lite olika åsikter, så länge men fokuserar på sak och inte person)! :) Men det sagt så finns det inte redan någon officiell Audiklubb i Sverige?

Vet att jag för en massvis med år sedan var bjuden och med på någon finmiddag/lyxkrogsmiddag (för självkostnadspris) som just var i regi av Audiklubben i Sverige. Vet inte om föreningen är aktiv längre, och om de har något bra forum på nätet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Legato skrev:
nog under 5%chans att jag köper bilen.
Touché
Med din "logik" säkerligen. Men du verkar helt ha missat att jag inte överhuvudtaget sagt något om e-trons gts klimatisering gällande funktion. Funktionellt är den säkerligen utmärkt. Det jag sa var att jag tycker ventilationsutblås är fult. Du behöver inte svara att du tycker det är jättevackert, det har vi redan förstått, det viktiga är såklart att du i varje tråd i detta Teslaforum får sagt hur uselt du tycker Tesla gör precis allt. Men visst, jag är ju bara en megapartisk Tesla Fanboy (trots att min senaste inköpta bil var en Honda och nästa troligen blir en Ford).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Credde skrev:
Håller med, vit gör den sig inte riktigt i - men den ser nu snygg ut tycker jag. Interiören och speciellt säten ser najs ut mycket sportigare än i min Model S. Men den blir dyr - nog för dyr.

Bild
Tycker baken såg snyggare ut på de kamouflerade bilarna. Interiören var riktigt snygg om man bortser från alldeles för mycket knappar :o

Jag tror också den blir "för" dyr. Framförallt känns det som RS-varianten inte kommer ge tillräcklig "bang for the buck" imo.
Och jag tycker det är en smakfull balans mellan skärmar och fysiska reglage vilket jag uppskattar. Hade varit riktigt tråkigt med bara en snäppet större skärm än Tesla i en övrigt kal interiör.
Tävlingen om vem som har störst skärm tycker jag Tesla kan få vinna och sen går man vidare.
Tycker också det märks att man inte tänker sig att kunden varken ska spela spel eller kolla på film här...
Smaken är som baken... Jag är helt övertygad om att stora skärmar är här för att stanna. Lutar åt att det blir en Mach E för mig inom kort, den har faktiskt tom aningen större skärm än 3/Y ;)

Skärmar kan jag ha förståelse för att man föredrar mindre, men ventilationsutblåsen? Varför kopierar man inte Tesla där? De funkar hur bra som helst och det kan väl ändå inte finnas någon som tycker att ventilationsgaller förskönar en förarmiljö?
Absolut. De som är emot touchskärmar och ny teknik i dagens moderna bilar, påminner om de som var emot touchtelfoner, och tyckte att "riktiga" telefoner skulle ha en massa knappar. iPhone var bara en "leksak".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
AAKEE skrev:
dd88 skrev:

Just utblåsen i Model 3 skulle jag säga är mindre lyckade, blåser man riktigt kallt så tycker jag att det är svårt att få till så att det inte kyler händerna.
Du har koll på att de går justera i skärmen ?

I övrigt har jag bara två saker emot Etron GT: Priset(gissning) och laddnätverket, obefintligt i norra Sve än så länge.
Ja jag upplever att man inte kan få det ”upp åt kanten” på samma sätt som en traditionell lösning som blåser på förarrutan och medpassageraren.
Aldrig märkt detta, men blåser aldrig "riktigt kallt", man förkyler ju bilen innan man åker. Att ha fullt ös på ACn när man åker tycker jag är obekvämt.

Men har du köpt en Model 3 nu alltså?
Nej aldrig i livet :shock:

Är förkyla/förvärma är inte lösningen på alla problem som många verkar tro. Blir svårt när man oplanerat får bråttom iväg och måste vänta på att bilen har rätt temp.
Nyfiken; Hyr du eller leasar du en M3 numera? Eller hur kommer sig detta?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Maxerl »

martinot skrev:
Absolut. De som är emot touchskärmar och ny teknik i dagens moderna bilar, påminner om de som var emot touchtelfoner, och tyckte att "riktiga" telefoner skulle ha en massa knappar. iPhone var bara en "leksak".
Påminner ja, men i en bil som körs är det till dess att självkörande system finns tillgängligt tänkt att man ska hålla ögonen på vägen/omgivningen. Då fyller knappar och vred en viktig funktion och är i många avseenden bättre än touchskärmar. Säger inte att man ska ta bort touchfunktionen från skärmarna, men ur säkerhetshänseende under körning är de inte optimala som enda alternativ.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

Maxerl skrev:
martinot skrev:
Absolut. De som är emot touchskärmar och ny teknik i dagens moderna bilar, påminner om de som var emot touchtelfoner, och tyckte att "riktiga" telefoner skulle ha en massa knappar. iPhone var bara en "leksak".
Påminner ja, men i en bil som körs är det till dess att självkörande system finns tillgängligt tänkt att man ska hålla ögonen på vägen/omgivningen. Då fyller knappar och vred en viktig funktion och är i många avseenden bättre än touchskärmar. Säger inte att man ska ta bort touchfunktionen från skärmarna, men ur säkerhetshänseende under körning är de inte optimala som enda alternativ.
Sådär resonerar många som inte haft en bil med en stor central skärm högt upp med ett bra gui.
Det är MYCKET enklare att hitta rätt "knapp" i en Model 3 än valfri avgasbil.
Jag som nu kört flera andra bilar sedan jag sålde min Model 3 i höstas har varit mkt nära diket flera ggr pga detta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
nog under 5%chans att jag köper bilen.
Touché
Med din "logik" säkerligen. Men du verkar helt ha missat att jag inte överhuvudtaget sagt något om e-trons gts klimatisering gällande funktion. Funktionellt är den säkerligen utmärkt. Det jag sa var att jag tycker ventilationsutblås är fult. Du behöver inte svara att du tycker det är jättevackert, det har vi redan förstått, det viktiga är såklart att du i varje tråd i detta Teslaforum får sagt hur uselt du tycker Tesla gör precis allt. Men visst, jag är ju bara en megapartisk Tesla Fanboy (trots att min senaste inköpta bil var en Honda och nästa troligen blir en Ford).
Ok, så utseende får man ha åsikter om men inte funktion? Vem dikterar dessa regler? :roll:

Sen misstänker jag att du överdriver en smula.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

Maxerl skrev:
martinot skrev:
Absolut. De som är emot touchskärmar och ny teknik i dagens moderna bilar, påminner om de som var emot touchtelfoner, och tyckte att "riktiga" telefoner skulle ha en massa knappar. iPhone var bara en "leksak".
Påminner ja, men i en bil som körs är det till dess att självkörande system finns tillgängligt tänkt att man ska hålla ögonen på vägen/omgivningen. Då fyller knappar och vred en viktig funktion och är i många avseenden bättre än touchskärmar. Säger inte att man ska ta bort touchfunktionen från skärmarna, men ur säkerhetshänseende under körning är de inte optimala som enda alternativ.
Finns ju inga bilar utan knappar och vred. Tesla samlar i princip alla funktioner som behövs under körning på knappar/rullhjul på ratten.

Man får in extremt mycket funktionalitet på varje rullhjul när de inte bara kan rullas utan även "klickas" på neråt och i sidled.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
nog under 5%chans att jag köper bilen.
Touché
Med din "logik" säkerligen. Men du verkar helt ha missat att jag inte överhuvudtaget sagt något om e-trons gts klimatisering gällande funktion. Funktionellt är den säkerligen utmärkt. Det jag sa var att jag tycker ventilationsutblås är fult. Du behöver inte svara att du tycker det är jättevackert, det har vi redan förstått, det viktiga är såklart att du i varje tråd i detta Teslaforum får sagt hur uselt du tycker Tesla gör precis allt. Men visst, jag är ju bara en megapartisk Tesla Fanboy (trots att min senaste inköpta bil var en Honda och nästa troligen blir en Ford).
Ok, så utseende får man ha åsikter om men inte funktion? Vem dikterar dessa regler? :roll:

Sen misstänker jag att du överdriver en smula.
Har någon påstått att du inte får ha en åsikt om precis vad du vill? Denna tro att det är samma sak att inte få tycka något som att inte få medhåll är extremt fascinerande...

Däremot tycker jag det krävs erfarenhet av något för att kunna uttala sig om dess funktion (men inte dess utseende). Du tycks känna en oerhörd stolthet över att aldrig befatta dig med Teslas bilar och då blir det ganska motsägelsefullt när du samtidigt tycker dig kunna dem bättre än oss som faktiskt äger dem.

Nej, jag överdriver inte. Jag tycker det är en otroligt märklig företeelse att ansluta sig till ett forum som handlar om en produkt man tydligen avskyr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

Maxerl skrev:
martinot skrev:
Absolut. De som är emot touchskärmar och ny teknik i dagens moderna bilar, påminner om de som var emot touchtelfoner, och tyckte att "riktiga" telefoner skulle ha en massa knappar. iPhone var bara en "leksak".
Påminner ja, men i en bil som körs är det till dess att självkörande system finns tillgängligt tänkt att man ska hålla ögonen på vägen/omgivningen. Då fyller knappar och vred en viktig funktion och är i många avseenden bättre än touchskärmar. Säger inte att man ska ta bort touchfunktionen från skärmarna, men ur säkerhetshänseende under körning är de inte optimala som enda alternativ.
Jag gillar fysiska knappar och vred för grundläggande saker som man behöver komma åt snabbt ifrån ratten (ofta utan att behöva titta). Där är jag helt enig med dig, och skeptisk till tex. nya MS utan växelspak och blinkerspak.

Men när det gäller alla andra (= de flesta övriga knappar och funktioner i en bil) så föredrar jag en modern mjukvarulösning med skärm.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
nog under 5%chans att jag köper bilen.
Touché
Med din "logik" säkerligen. Men du verkar helt ha missat att jag inte överhuvudtaget sagt något om e-trons gts klimatisering gällande funktion. Funktionellt är den säkerligen utmärkt. Det jag sa var att jag tycker ventilationsutblås är fult. Du behöver inte svara att du tycker det är jättevackert, det har vi redan förstått, det viktiga är såklart att du i varje tråd i detta Teslaforum får sagt hur uselt du tycker Tesla gör precis allt. Men visst, jag är ju bara en megapartisk Tesla Fanboy (trots att min senaste inköpta bil var en Honda och nästa troligen blir en Ford).
Ok, så utseende får man ha åsikter om men inte funktion? Vem dikterar dessa regler? :roll:

Sen misstänker jag att du överdriver en smula.
Fråga (tror du kan ha "missat" eller "glömt" den); hyrde du eller leasade du en M3?

Eller skriver du ner dina "erfarenheter" lite mera på spekulation? Behöver inte vara fel, men är lite nyfiken att förstå hur det ligger till.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10828
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Credde skrev:
Håller med, vit gör den sig inte riktigt i - men den ser nu snygg ut tycker jag. Interiören och speciellt säten ser najs ut mycket sportigare än i min Model S. Men den blir dyr - nog för dyr.

Bild
Tycker baken såg snyggare ut på de kamouflerade bilarna. Interiören var riktigt snygg om man bortser från alldeles för mycket knappar :o

Jag tror också den blir "för" dyr. Framförallt känns det som RS-varianten inte kommer ge tillräcklig "bang for the buck" imo.
Och jag tycker det är en smakfull balans mellan skärmar och fysiska reglage vilket jag uppskattar. Hade varit riktigt tråkigt med bara en snäppet större skärm än Tesla i en övrigt kal interiör.
Tävlingen om vem som har störst skärm tycker jag Tesla kan få vinna och sen går man vidare.
Tycker också det märks att man inte tänker sig att kunden varken ska spela spel eller kolla på film här...
Smaken är som baken... Jag är helt övertygad om att stora skärmar är här för att stanna. Lutar åt att det blir en Mach E för mig inom kort, den har faktiskt tom aningen större skärm än 3/Y ;)

Skärmar kan jag ha förståelse för att man föredrar mindre, men ventilationsutblåsen? Varför kopierar man inte Tesla där? De funkar hur bra som helst och det kan väl ändå inte finnas någon som tycker att ventilationsgaller förskönar en förarmiljö?
Absolut. De som är emot touchskärmar och ny teknik i dagens moderna bilar, påminner om de som var emot touchtelfoner, och tyckte att "riktiga" telefoner skulle ha en massa knappar. iPhone var bara en "leksak".
Ganska säker på att e-tron gt har en touchskärm. Det har ju Taycan. Tycker bara den är snyggare och inte diskretare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

Bara jag som tycker allt är "mellanmjölk" jämfört med Plaid+?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Bara jag som tycker allt är "mellanmjölk" jämfört med Plaid+?
Nej, jag tror dom fått helt galet mkt beställningar. Verkar nästan som folk går man ur huse. Alla TSLA-pengar måste ju placeras någonstans iofs. YOLO! :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
nog under 5%chans att jag köper bilen.
Touché
Med din "logik" säkerligen. Men du verkar helt ha missat att jag inte överhuvudtaget sagt något om e-trons gts klimatisering gällande funktion. Funktionellt är den säkerligen utmärkt. Det jag sa var att jag tycker ventilationsutblås är fult. Du behöver inte svara att du tycker det är jättevackert, det har vi redan förstått, det viktiga är såklart att du i varje tråd i detta Teslaforum får sagt hur uselt du tycker Tesla gör precis allt. Men visst, jag är ju bara en megapartisk Tesla Fanboy (trots att min senaste inköpta bil var en Honda och nästa troligen blir en Ford).
Ok, så utseende får man ha åsikter om men inte funktion? Vem dikterar dessa regler? :roll:

Sen misstänker jag att du överdriver en smula.
Har någon påstått att du inte får ha en åsikt om precis vad du vill? Denna tro att det är samma sak att inte få tycka något som att inte få medhåll är extremt fascinerande...

Däremot tycker jag det krävs erfarenhet av något för att kunna uttala sig om dess funktion (men inte dess utseende). Du tycks känna en oerhörd stolthet över att aldrig befatta dig med Teslas bilar och då blir det ganska motsägelsefullt när du samtidigt tycker dig kunna dem bättre än oss som faktiskt äger dem.

Nej, jag överdriver inte. Jag tycker det är en otroligt märklig företeelse att ansluta sig till ett forum som handlar om en produkt man tydligen avskyr.
Personligen så tycker jag att det är intressant att man kan bli så upprörd över att jag har en annan åsikt.

Jag går inte in ”varje tråd i detta Teslaforum” för att snacka skit om Tesla, att du inte ser att det påståendet är en överdrift är bara sorgligt.

Sen behövs det tydligen inte ens en ”Tesla-hatare” för att starta ett bråk utan det klarar ni så sjukt bra själva, finns knappt en tråd där någon kan yttra en avvikande åsikt utan att bli påhoppad av andra.

Om ni vill ha ett forum med ja-sägare och tystnadskultur så skriv in det i reglerna, tills dess så är jag kvar oavsett vad ni tycker och tänker.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:

Med din "logik" säkerligen. Men du verkar helt ha missat att jag inte överhuvudtaget sagt något om e-trons gts klimatisering gällande funktion. Funktionellt är den säkerligen utmärkt. Det jag sa var att jag tycker ventilationsutblås är fult. Du behöver inte svara att du tycker det är jättevackert, det har vi redan förstått, det viktiga är såklart att du i varje tråd i detta Teslaforum får sagt hur uselt du tycker Tesla gör precis allt. Men visst, jag är ju bara en megapartisk Tesla Fanboy (trots att min senaste inköpta bil var en Honda och nästa troligen blir en Ford).
Ok, så utseende får man ha åsikter om men inte funktion? Vem dikterar dessa regler? :roll:

Sen misstänker jag att du överdriver en smula.
Har någon påstått att du inte får ha en åsikt om precis vad du vill? Denna tro att det är samma sak att inte få tycka något som att inte få medhåll är extremt fascinerande...

Däremot tycker jag det krävs erfarenhet av något för att kunna uttala sig om dess funktion (men inte dess utseende). Du tycks känna en oerhörd stolthet över att aldrig befatta dig med Teslas bilar och då blir det ganska motsägelsefullt när du samtidigt tycker dig kunna dem bättre än oss som faktiskt äger dem.

Nej, jag överdriver inte. Jag tycker det är en otroligt märklig företeelse att ansluta sig till ett forum som handlar om en produkt man tydligen avskyr.
Personligen så tycker jag att det är intressant att man kan bli så upprörd över att jag har en annan åsikt.

Jag går inte in ”varje tråd i detta Teslaforum” för att snacka skit om Tesla, att du inte ser att det påståendet är en överdrift är bara sorgligt.

Sen behövs det tydligen inte ens en ”Tesla-hatare” för att starta ett bråk utan det klarar ni så sjukt bra själva, finns knappt en tråd där någon kan yttra en avvikande åsikt utan att bli påhoppad av andra.

Om ni vill ha ett forum med ja-sägare och tystnadskultur så skriv in det i reglerna, tills dess så är jag kvar oavsett vad ni tycker och tänker.
Visst är det många som vill röra upp saker, och det är säkert en glädje för många även det! :D

Har inget emot kritik emot vare sig elbilar eller Tesla. Drar mig själv aldrig för att kritisera något, eller att hålla tillbaka gällande något som jag inte gillar eller som jag ser kan förbättras. Är en av de större kritikerna på forumet (gällande relevanta saker som är väl underbyggda). Kritiserar gärna på Tesla, andra elbilar, Ionity, politiker, mm.

Vad jag dock är mest nyfiken på är alla de som kritiserar en massa, men utan att själva ha någon större erfarenhet av att köra Tesla.

På något märkligt sätt, och det gäller alla forum, så verkar de återkommande och absolut största mest högljudda kritikerna vara de som har ingen (eller mycket minimal) egen erfarenhet själva. Mycket märkligt.

Det är just detta som alltid driver min förundran och stora nyfikenhet! 8-)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:

Ok, så utseende får man ha åsikter om men inte funktion? Vem dikterar dessa regler? :roll:

Sen misstänker jag att du överdriver en smula.
Har någon påstått att du inte får ha en åsikt om precis vad du vill? Denna tro att det är samma sak att inte få tycka något som att inte få medhåll är extremt fascinerande...

Däremot tycker jag det krävs erfarenhet av något för att kunna uttala sig om dess funktion (men inte dess utseende). Du tycks känna en oerhörd stolthet över att aldrig befatta dig med Teslas bilar och då blir det ganska motsägelsefullt när du samtidigt tycker dig kunna dem bättre än oss som faktiskt äger dem.

Nej, jag överdriver inte. Jag tycker det är en otroligt märklig företeelse att ansluta sig till ett forum som handlar om en produkt man tydligen avskyr.
Personligen så tycker jag att det är intressant att man kan bli så upprörd över att jag har en annan åsikt.

Jag går inte in ”varje tråd i detta Teslaforum” för att snacka skit om Tesla, att du inte ser att det påståendet är en överdrift är bara sorgligt.

Sen behövs det tydligen inte ens en ”Tesla-hatare” för att starta ett bråk utan det klarar ni så sjukt bra själva, finns knappt en tråd där någon kan yttra en avvikande åsikt utan att bli påhoppad av andra.

Om ni vill ha ett forum med ja-sägare och tystnadskultur så skriv in det i reglerna, tills dess så är jag kvar oavsett vad ni tycker och tänker.
Problemet är inte överhuvudtaget "avvikande åsikt" som redan förklarat. Hela poängen med en diskussion är att man har olika åsikter.

Problemet är den konstanta negativiteten. Inget Tesla gör är bra. Det kan man absolut tycka, men för mig är det helt absurt att hänga i ett märkesforum med den åsikten. Jag har aldrig sett detta i någon annan typ av forum än just gällande Tesla (både här och Facebook faktiskt). Det är som att forumen avspeglar mediabilden, Tesla ska bespottas tom i märkesforumen eftersom det är så man gör tydligen.

När du dessutom deklararerar en erfarenhet av något i samma andetag som du deklarerar din avsky mot att överhuvudtaget använda produkten så blir det bara för mycket.

Slutligen, vilka "ni"? Jag är inte mer "ni" med någon här än du är. Jag har inget mer att säga till om här än du har. Så släpp offerkoftan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:

Ok, så utseende får man ha åsikter om men inte funktion? Vem dikterar dessa regler? :roll:

Sen misstänker jag att du överdriver en smula.
Har någon påstått att du inte får ha en åsikt om precis vad du vill? Denna tro att det är samma sak att inte få tycka något som att inte få medhåll är extremt fascinerande...

Däremot tycker jag det krävs erfarenhet av något för att kunna uttala sig om dess funktion (men inte dess utseende). Du tycks känna en oerhörd stolthet över att aldrig befatta dig med Teslas bilar och då blir det ganska motsägelsefullt när du samtidigt tycker dig kunna dem bättre än oss som faktiskt äger dem.

Nej, jag överdriver inte. Jag tycker det är en otroligt märklig företeelse att ansluta sig till ett forum som handlar om en produkt man tydligen avskyr.
Personligen så tycker jag att det är intressant att man kan bli så upprörd över att jag har en annan åsikt.

Jag går inte in ”varje tråd i detta Teslaforum” för att snacka skit om Tesla, att du inte ser att det påståendet är en överdrift är bara sorgligt.

Sen behövs det tydligen inte ens en ”Tesla-hatare” för att starta ett bråk utan det klarar ni så sjukt bra själva, finns knappt en tråd där någon kan yttra en avvikande åsikt utan att bli påhoppad av andra.

Om ni vill ha ett forum med ja-sägare och tystnadskultur så skriv in det i reglerna, tills dess så är jag kvar oavsett vad ni tycker och tänker.
Problemet är inte överhuvudtaget "avvikande åsikt" som redan förklarat. Hela poängen med en diskussion är att man har olika åsikter.

Problemet är den konstanta negativiteten. Inget Tesla gör är bra. Det kan man absolut tycka, men för mig är det helt absurt att hänga i ett märkesforum med den åsikten. Jag har aldrig sett detta i någon annan typ av forum än just gällande Tesla (både här och Facebook faktiskt). Det är som att forumen avspeglar mediabilden, Tesla ska bespottas tom i märkesforumen eftersom det är så man gör tydligen.

När du dessutom deklararerar en erfarenhet av något i samma andetag som du deklarerar din avsky mot att överhuvudtaget använda produkten så blir det bara för mycket.

Slutligen, vilka "ni"? Jag är inte mer "ni" med någon här än du är. Jag har inget mer att säga till om här än du har. Så släpp offerkoftan.
När jag uppfattar en underliggande spydighet så har jag inte som avsikt att besvara personen sakligt, så även denna gången.

Du får nog gå in på min profil och läsa igenom mina inlägg, den här bilden av ”konstanta negativiteten” delar jag inte. Visst kan jag vara kritisk, men att jag konstant svartmålar Tesla i alla trådar på forumet är bara ett hjärnspöke. Återigen, om målet med forumet är ja-sägande och tystnadskultur så kommer jag inte vara långvarig.

Du får gärna skicka ett PM om du vill fortsätta diskussionen, jag släpper den här i tråden iaf.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Robertrimmevik »

Hade vi inte redan löst detta tidigare i tråden. Folk med elbilsintresse är på TCS för det är det enda vettiga alternativet. Ni fanboys behöver inte vara inne på en e-tron tråd och diktera lika lite som era så kallade motsägare behöver vara inne och sprida galla i typ en MS tråd.

Men åter till topic, knappar eller ej jag skulle inte vilja byta ut mina paddlar mot one pedal drivning. :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:

Ok, så utseende får man ha åsikter om men inte funktion? Vem dikterar dessa regler? :roll:

Sen misstänker jag att du överdriver en smula.
Har någon påstått att du inte får ha en åsikt om precis vad du vill? Denna tro att det är samma sak att inte få tycka något som att inte få medhåll är extremt fascinerande...

Däremot tycker jag det krävs erfarenhet av något för att kunna uttala sig om dess funktion (men inte dess utseende). Du tycks känna en oerhörd stolthet över att aldrig befatta dig med Teslas bilar och då blir det ganska motsägelsefullt när du samtidigt tycker dig kunna dem bättre än oss som faktiskt äger dem.

Nej, jag överdriver inte. Jag tycker det är en otroligt märklig företeelse att ansluta sig till ett forum som handlar om en produkt man tydligen avskyr.
Personligen så tycker jag att det är intressant att man kan bli så upprörd över att jag har en annan åsikt.

Jag går inte in ”varje tråd i detta Teslaforum” för att snacka skit om Tesla, att du inte ser att det påståendet är en överdrift är bara sorgligt.

Sen behövs det tydligen inte ens en ”Tesla-hatare” för att starta ett bråk utan det klarar ni så sjukt bra själva, finns knappt en tråd där någon kan yttra en avvikande åsikt utan att bli påhoppad av andra.

Om ni vill ha ett forum med ja-sägare och tystnadskultur så skriv in det i reglerna, tills dess så är jag kvar oavsett vad ni tycker och tänker.
Problemet är inte överhuvudtaget "avvikande åsikt" som redan förklarat. Hela poängen med en diskussion är att man har olika åsikter.

Problemet är den konstanta negativiteten. Inget Tesla gör är bra. Det kan man absolut tycka, men för mig är det helt absurt att hänga i ett märkesforum med den åsikten. Jag har aldrig sett detta i någon annan typ av forum än just gällande Tesla (både här och Facebook faktiskt). Det är som att forumen avspeglar mediabilden, Tesla ska bespottas tom i märkesforumen eftersom det är så man gör tydligen.

När du dessutom deklararerar en erfarenhet av något i samma andetag som du deklarerar din avsky mot att överhuvudtaget använda produkten så blir det bara för mycket.

Slutligen, vilka "ni"? Jag är inte mer "ni" med någon här än du är. Jag har inget mer att säga till om här än du har. Så släpp offerkoftan.
När jag uppfattar en underliggande spydighet så har jag inte som avsikt att besvara personen sakligt, så även denna gången.

Du får nog gå in på min profil och läsa igenom mina inlägg, den här bilden av ”konstanta negativiteten” delar jag inte. Visst kan jag vara kritisk, men att jag konstant svartmålar Tesla i alla trådar på forumet är bara ett hjärnspöke. Återigen, om målet med forumet är ja-sägande och tystnadskultur så kommer jag inte vara långvarig.

Du får gärna skicka ett PM om du vill fortsätta diskussionen, jag släpper den här i tråden iaf.
Spydigheterna var det du som började med, och ja jag besvarar som jag blir tilltalad.

Nej du tack, det sista jag vill är att läsa ännu fler av dina inlägg. Återigen, jag representerar inte detta forum mer än vad du gör, men jag kommer inte dra på mig offerkoftan och påstå nonsens som "om målet med forumet är negativitet och nej-sägande så kommer jag inte vara långvarig"...

Nej, jag har inte heller något behov av en privat diskussion med dig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

Robertrimmevik skrev:
Hade vi inte redan löst detta tidigare i tråden. Folk med elbilsintresse är på TCS för det är det enda vettiga alternativet. Ni fanboys behöver inte vara inne på en e-tron tråd och diktera lika lite som era så kallade motsägare behöver vara inne och sprida galla i typ en MS tråd.

Men åter till topic, knappar eller ej jag skulle inte vilja byta ut mina paddlar mot one pedal drivning. :D
1.) Det handlade inte om någon med "elbilsintresse".
2.) "Ni fanboys"? Skäms du inte över ett sådant påhopp? Jag kör en Tesla och en Honda. Snart troligen också en Ford. Så vem är Fanboy?
3.) Jag har inte överhuvudtaget spridit någon galla över E-tron GT. Jag har för tusan tom reserverat bilen. Har du?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

@Legato;

Jag kan bara tala för mig (hatar folk som säger "vi", och tar på sig rätten att låtsas företräda andra människor som inte bett om det), men har aldrig upplevt dig som fanboy av Tesla, utan generellt som en mycket kunnig och elbilsintresserad person. Sedan är det en helt annan sak att man kan ha olika åsikter (har debatterat många gånger mot dig med åsikter som skilt oss åt), och har inget problem med det i sig.

Är som du inne på att det däremot är mycket mer trist med folk som har noll både intresse, och framför allt noll erfarenhet, av elbilar som alltid är 100% negativa till allt med både Tesla och elbilar genrellt. Inget fel med kritik, och avvikande åsikter, men blir inte speciellt trovärdigt när de som alltid är kritiska är samma personer som aldrig har någon som helst egen erfarenhet på området eller produkterna. Blir tyvärr ofta osakligt och dåligt underbyggd kritik då (ofta baserat på spekulation, då man som sagt många gånger saknar både kunskap och erfarenhet gällande Tesla och elbilar). Kritik och högt i tak är bra, och för både diskussion och forum framåt. Men osaklig/påhittad sådan är av noll värde.


Apropå förbokning, och ett försök att få tråden att bli lite mer on-topic; Hur fungerar det för Audi och specifikt denna e-tron GT?

Betalar man ett återbetalningsbart förskott (typ 15 papp som för Model Y), eller betalar man en icke krediterbar avgift (typ tusing som för Model S), eller är det helt utan kostnad?

Tänker lite på att den verkar rätt populär om man ser på förbokningar (och skall ju erkänna att jag är lite sugen själv):
"Om några dagar är det dags för en av årets hetaste bilpremiärer. Audi visar då upp nya elektriska sportbilen e-tron GT. 100-tals svenskar har redan ställt sig på kölista för att få köpa bilen."
https://www.dagensps.se/motor/sportbila ... miljonbil/



Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
@Legato;

Jag kan bara tala för mig (hatar folk som säger "vi", och tar på sig rätten att låtsas företräda andra människor som inte bett om det), men har aldrig upplevt dig som fanboy av Tesla, utan generellt som en mycket kunnig och elbilsintresserad person. Sedan är det en helt annan sak att man kan ha olika åsikter (har debatterat många gånger mot dig med åsikter som skilt oss åt), och har inget problem med det i sig.

Är som du inne på att det däremot är mycket mer trist med folk som har noll både intresse, och framför allt noll erfarenhet, av elbilar som alltid är 100% negativa till allt med både Tesla och elbilar genrellt. Inget fel med kritik, och avvikande åsikter, men blir inte speciellt trovärdigt när de som alltid är kritiska är samma personer som aldrig har någon som helst egen erfarenhet på området eller produkterna. Blir tyvärr ofta osakligt och dåligt underbyggd kritik då (ofta baserat på spekulation, då man som sagt många gånger saknar både kunskap och erfarenhet gällande Tesla och elbilar). Kritik och högt i tak är bra, och för både diskussion och forum framåt. Men osaklig/påhittad sådan är av noll värde.


Apropå förbokning, och ett försök att få tråden att bli lite mer on-topic; Hur fungerar det för Audi och specifikt denna e-tron GT?

Betalar man ett återbetalningsbart förskott (typ 15 papp som för Model Y), eller betalar man en icke krediterbar avgift (typ tusing som för Model S), eller är det helt utan kostnad?

Tänker lite på att den verkar rätt populär om man ser på förbokningar (och skall ju erkänna att jag är lite sugen själv):
"Om några dagar är det dags för en av årets hetaste bilpremiärer. Audi visar då upp nya elektriska sportbilen e-tron GT. 100-tals svenskar har redan ställt sig på kölista för att få köpa bilen."
https://www.dagensps.se/motor/sportbila ... miljonbil/



Bild
Tack!

Gällande bokning så skrev jag tidigare i tråden:
" Tycker det säger ganska lite när det är gratisreservationer."

Man anmälde helt enkelt intresse, fick välja variant (vanlig eller RS) och handlare. Ingen betalning överhuvudtaget. Så de där "100-tals" kanske bara är "10-tals" i verkligheten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar