thebishop skrev:Zalman3 skrev:Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
Tesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.
Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.
The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuan
Med den logiken kunde man ju undra vad Apple kunde sätta emot Nokias dominans när det begav sig. Det kan alltid komma något som är radikalt bättre och tesla är inte utan problem. Ex. Verkar nya octovalve ha det lite knepigt när det blir kallt. Det är ju kul att det går hyfsat bra för tesla, men personligen tycker jag det är rätt mycket mer konstruktivt att försöka se vad som kan förbättras. Sen ärligt talat, model y är fortfarande rätt dyr - men dollarpriset kanske justerar det så småningom.
Tesla tjänar bra med pengar just nu.
Blir intressant att se vinsten Q4 2020.
Jag tror att Tesla och VW ID modellerna tål en prissänkning på ca 30% för att möta kineserna.
Men vilka andra europeiska bilbolag klarar av det?
Tesla har följande fördelar:
1. Världens största elbilstillverkare
2. Gör mycket själv. Gör det svårt för konkurrenterna.
3. Är ensamma om att ha elbilfabriker utan kinesiskt ägande i Kina.
4. Har nu till stor del billiga kinesiska undeleverantörer.
5. Gissar att Tesla är den elbilstillverkare som tjänar mest pengar med volymfördelar och billig kina tillverkning.
Tror att kineserna blir mycket konkurrenskraftiga då man dels är underleverantör till Världens största elbilstillverkare Tesla, som gör att man får mycket stora serier och kan därmed hålla marknadens lägsta priser.
Dels lär man sig Teslas teknik.
SAIC-VW tillverkar MEB ID bilar i Kina.
This Friday, SAIC Volkswagen China celebrated the first spade cut for a new factory in Anting near Shanghai – it will be the first mass production site for e-cars groupe-wide, based on Volkswagen’s Modular Electric Drive Kit (MEB). Start of production in Anting is planned for 2020.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nting.html
Vad är det då som hindrar att SAIC kommer med en VW ID3-4 kopia under märket MG i Europa, med 7 års garanti och ett mycket lägre pris än vad VW tar för sina ID3-4 modeller.