Sida 1 av 7

Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 06:07
av Zalman3
Tesla Daily tror att Tesla kan lansera en MY 2wd för under 40.000 dollar.
Om ett år skulle de kunna sänka priset till 35.000 dollar om de vill.


Det är ca 20% billigare än 4wd versionen.
Borde bli ca 575.000kr i Sverige för en bil med ca 550km i räckvidd.
Borde kunna konkurrera bra med Skoda Enyaq 80 2wd.
Screenshot_20200915-061707_YouTube.jpg
Det blir ett pris nära M3.
Rimligtvis borde då M3 sjunka i pris för att mera konkurrera med ID3.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 06:49
av LasseTM
Låter knappast rimligt, idag skiljer det 60k i Sverige mellan M3 LR AWD och MY LR AWD.
en SR+ kostar idag 560k, lägger man på 60k på det är man uppe i 620k.
Svårt att se att de skulle sänka priset så pass mycket att kommer ner till 575.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 07:02
av Zalman3
LasseTM skrev:
Låter knappast rimligt, idag skiljer det 60k i Sverige mellan M3 LR AWD och MY LR AWD.
en SR+ kostar idag 560k, lägger man på 60k på det är man uppe i 620k.
Svårt att se att de skulle sänka priset så pass mycket att kommer ner till 575.
Tror mycket beror på hur bra Tesla säljer.
Teslas kinafabrik har ju beställt 650.000 st värmepumpar till M3 och MY.
Och det pratas om att kinafabriken ska börja leverera till Europa.
Gissningsvis billiga MY 2wd modeller med +500 km i räckvidd.

Känns bra att man har så stora marginaler att man i vart fall har utrymme att ge Skoda Enyaq en match prismässigt.

Låt säga att Enyaq 80 2wd och MY 2wd har samma pris.

Om då Teslan har 250kW laddning, längre räckvidd och 189 liter större bagage.
Billig och bra SuC laddning.
Dessutom 400kg högre dragvikt.
Då blir det en hård match.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 07:04
av Bjelke
LasseTM skrev:
Låter knappast rimligt, idag skiljer det 60k i Sverige mellan M3 LR AWD och MY LR AWD.
en SR+ kostar idag 560k, lägger man på 60k på det är man uppe i 620k.
Svårt att se att de skulle sänka priset så pass mycket att kommer ner till 575.
Näe precis, för det krävs det större ändringar... men vem vet? :lol:

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 07:58
av Mickep
Jag tycker det borde vara mer spridning på instegs och prestanda varianten. Så jag ser gärna att typ sr+ börjar på 450 kkr.
Jag ser det inte som orimligt att det blir lägre priser överlag, hoppas det iallafall.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 08:05
av vigge50
Mickep skrev:
Jag tycker det borde vara mer spridning på instegs och prestanda varianten. Så jag ser gärna att typ sr+ börjar på 450 kkr.
Jag ser det inte som orimligt att det blir lägre priser överlag, hoppas det iallafall.
För en fossilmotor så är det kanske stor skillnad i pris på en 150 hk och en 300 hk motor men för en elbil är det inte. Så produktionskostnaden varierar inte särkilt mycket mellan en prestandaversion och en standard. Att Tesla även skulle kunna dra av över 20% av instegsversionen har jag väldigt svårt att se. Men visst, hoppas kan man alltid.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 08:32
av backe
Kollade på filmen, han killgissar och säger att hypotetiskt så skulle man kunna sälja en MY för under 40 000$, då utgår man från den billigaste M3 för 38 000$ och tänker att det inte skiljer särskilt mycket att tillverka MY mot M3, sen lägger man på ett större batteripack till självkostnadspris för 2000$ och helt plötsligt har man uppnått detta.

Nu vill man troligen inte sälja en M3 för 38 000$ i första läget då det ger betydligt sämre marginaler än de dyrare modellerna, att då ta den billigaste modellen och uppgradera den till självkostnadspris så den konkurrerar ut de modeller som man faktiskt tjänar bra med pengar på låter inte helt rimligt...


Största chansen som jag ser det att man får ner priserna ganska snart är att miljöincitamenten begränsas till ett fast övre belopp eller att man sätter det i ett par steg, 100 000 kr för en bil under 450 000 kr och och 50 000 för en bil under 600 000, ingenting i bidrag över över detta och ingen nedsättning på förmånsvärdet över detta. Det kan för enkelhetens skull beräknas lika för alla under 600 000.
Då kommer biltillverkarna sträva efter att nå under dessa gränser med ok utrustning, det är min teori åtminstone.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 08:36
av Fredrik j
Rimligen kommer model Y kannibalisera på model 3 då bilarna är så lika och teslaägare uppenbarligen är väldigt fokuserade på bruksnytta.
Model 3 behöver vara billigare för att få balans.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 08:39
av Zalman3
backe skrev:
Kollade på filmen, han killgissar och säger att hypotetiskt så skulle man kunna sälja en MY för under 40 000$, då utgår man från den billigaste M3 för 38 000$ och tänker att det inte skiljer särskilt mycket att tillverka MY mot M3, sen lägger man på ett större batteripack till självkostnadspris för 2000$ och helt plötsligt har man uppnått detta.

Nu vill man troligen inte sälja en M3 för 38 000$ i första läget då det ger betydligt sämre marginaler än de dyrare modellerna, att då ta den billigaste modellen och uppgradera den till självkostnadspris så den konkurrerar ut de modeller som man faktiskt tjänar bra med pengar på låter inte helt rimligt...


Största chansen som jag ser det att man får ner priserna ganska snart är att miljöincitamenten begränsas till ett fast övre belopp eller att man sätter det i ett par steg, 100 000 kr för en bil under 450 000 kr och och 50 000 för en bil under 600 000, ingenting i bidrag över över detta och ingen nedsättning på förmånsvärdet över detta. Det kan för enkelhetens skull beräknas lika för alla under 600 000.
Då kommer biltillverkarna sträva efter att nå under dessa gränser med ok utrustning, det är min teori åtminstone.
Finns ju dom som på detta forum köpt en ny Skoda Citigo för under 190.000kr netto.
Borde bli 180.000kr med 70.000kr i stöd.

Om Skoda gjorde en kombi av den för 10.000kr extra.
Och ökade batteriet med 20 kWh till 56kWh för 20.000kr extra.

Då kunde man sälja en snik elbil med hyfsade utrymmen och med ca 42 mils räckvidd för ca 210.000kr.

Grejen är att man inte vill.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 08:41
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Rimligen kommer model Y kannibalisera på model 3 då bilarna är så lika och teslaägare uppenbarligen är väldigt fokuserade på bruksnytta.
Model 3 behöver vara billigare för att få balans.
Självklar ska M3 vara billigare.

Gissar att M3 är ca 30% billigare att tillverka nu än 2017.
Så det finns rejäla utrymmen för prissänkningar.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 08:48
av backe
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen kommer model Y kannibalisera på model 3 då bilarna är så lika och teslaägare uppenbarligen är väldigt fokuserade på bruksnytta.
Model 3 behöver vara billigare för att få balans.
Självklar ska M3 vara billigare.

Gissar att M3 är ca 30% billigare att tillverka nu än 2017.
Så det finns rejäla utrymmen för prissänkningar.

Jag gissar att dom gick back på sina bilar(M3) 2017, så nu när dom faktiskt tjänar lite pengar på sina bilar så kanske dom ligger rätt i pris.
Sen kanske det kommer en mindre sänkning men några 30% tror jag inte på.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 09:17
av StefL
Zalman3 skrev:
Finns ju dom som på detta forum köpt en ny Skoda Citigo för under 190.000kr netto.
Borde bli 180.000kr med 70.000kr i stöd.

Om Skoda gjorde en kombi av den för 10.000kr extra.
Och ökade batteriet med 20 kWh till 56kWh för 20.000kr extra.

Då kunde man sälja en snik elbil med hyfsade utrymmen och med ca 42 mils räckvidd för ca 210.000kr.

Grejen är att man inte vill.
I fallet Citigo/Up/Mii är "grejen" snarare att man inte utan vidare kan bygga en rymlig kombi av en mikrobil - det vore som att göra en Passat av en Polo...

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 10:37
av Svenssons
Zalman3 skrev:

Finns ju dom som på detta forum köpt en ny Skoda Citigo för under 190.000kr netto.
Borde bli 180.000kr med 70.000kr i stöd.
Hur får du 70tkr i bonus på en bil som kostar under 250tkr före bonus?

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 10:41
av heldiggrisen
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Finns ju dom som på detta forum köpt en ny Skoda Citigo för under 190.000kr netto.
Borde bli 180.000kr med 70.000kr i stöd.
Hur får du 70tkr i bonus på en bil som kostar under 250tkr före bonus?
Ny bonus från 1/4-21 är 70000kr, sen kan det vara procentuellt som i dag, det har jag inte sett varken av eller bekräftad.
edit: elBil til 250000 kommer att kosta 187500 med nya bonusen, om 25% max 70000kr blir nya regeln?

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 10:45
av Svenssons
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Finns ju dom som på detta forum köpt en ny Skoda Citigo för under 190.000kr netto.
Borde bli 180.000kr med 70.000kr i stöd.
Hur får du 70tkr i bonus på en bil som kostar under 250tkr före bonus?
Ny bonus från 1/4-21 är 70000kr, sen kan det vara procentuellt som i dag, det har jag inte sett varken av eller bekräftad.
Jag har inte hört att de förändrar kravet att det är max 25% av nypriset i bonus. Att säga att det är förändrat, dvs att man kan få 70tkr på en bil som kostar under 250tkr gör att jag undrar hur man kommer fram till det. Kommer en tillverkare med en mycket liten enkel elbil som kostar 70tkr så kommer den vara gratis om man inte har kvar 25% av nypriset.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 10:47
av heldiggrisen
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Finns ju dom som på detta forum köpt en ny Skoda Citigo för under 190.000kr netto.
Borde bli 180.000kr med 70.000kr i stöd.
Hur får du 70tkr i bonus på en bil som kostar under 250tkr före bonus?
Ny bonus från 1/4-21 är 70000kr, sen kan det vara procentuellt som i dag, det har jag inte sett varken av eller bekräftad.
Jag har inte hört att de förändrar kravet att det är max 25% av nypriset i bonus. Att säga att det är förändrat, dvs att man kan få 70tkr på en bil som kostar under 250tkr gör att jag undrar hur man kommer fram till det.
Verkar som jag hann editera mitt inlägg innan du tryckte skicka. Men du har rätt, behålls 25% så blir nettosum på 250' 187500kr.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 11:02
av Zalman3
StefL skrev:
Zalman3 skrev:
Finns ju dom som på detta forum köpt en ny Skoda Citigo för under 190.000kr netto.
Borde bli 180.000kr med 70.000kr i stöd.

Om Skoda gjorde en kombi av den för 10.000kr extra.
Och ökade batteriet med 20 kWh till 56kWh för 20.000kr extra.

Då kunde man sälja en snik elbil med hyfsade utrymmen och med ca 42 mils räckvidd för ca 210.000kr.

Grejen är att man inte vill.
I fallet Citigo/Up/Mii är "grejen" snarare att man inte utan vidare kan bygga en rymlig kombi av en mikrobil - det vore som att göra en Passat av en Polo...
Nja nån Passat blir det inte men en rymligare bil.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 11:47
av Ken1
Tesla har ju som satement att elektrifiera bilflottan och trycka på för en övergång.
Det borde ju innebära att dom försöker pressa sina priser så gott det går och att prissänkningar borde komma.
Men det är klart, det är väl en övervväging av att ha kapital till att expandera mot att sälja så mycket som möjligt

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 12:37
av vigge50
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen kommer model Y kannibalisera på model 3 då bilarna är så lika och teslaägare uppenbarligen är väldigt fokuserade på bruksnytta.
Model 3 behöver vara billigare för att få balans.
Självklar ska M3 vara billigare.

Gissar att M3 är ca 30% billigare att tillverka nu än 2017.
Så det finns rejäla utrymmen för prissänkningar.
Och vad är det som säger att Tesla gjorde vinst redan då på den och inte tänkte att de kommer göra vinst på den när de fått upp produktionen?

Kollar vi sen på Teslas resultat så även de sista två kvartalen förra året så låg deras vinst på 5-10%, klarar de av att sänka priset på den populäraste bilen med mer än 10% och ändå ha hyfsad marginal i företaget? En bil ska bekosta mer än bara produktionskostnader.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 12:37
av Zalman3
Ken1 skrev:
Tesla har ju som satement att elektrifiera bilflottan och trycka på för en övergång.
Det borde ju innebära att dom försöker pressa sina priser så gott det går och att prissänkningar borde komma.
Men det är klart, det är väl en övervväging av att ha kapital till att expandera mot att sälja så mycket som möjligt
Tror att Tesla vill ha mellanprisklassen och uppåt.
Kineserna lågprisklassen.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 12:40
av vigge50
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Kollade på filmen, han killgissar och säger att hypotetiskt så skulle man kunna sälja en MY för under 40 000$, då utgår man från den billigaste M3 för 38 000$ och tänker att det inte skiljer särskilt mycket att tillverka MY mot M3, sen lägger man på ett större batteripack till självkostnadspris för 2000$ och helt plötsligt har man uppnått detta.

Nu vill man troligen inte sälja en M3 för 38 000$ i första läget då det ger betydligt sämre marginaler än de dyrare modellerna, att då ta den billigaste modellen och uppgradera den till självkostnadspris så den konkurrerar ut de modeller som man faktiskt tjänar bra med pengar på låter inte helt rimligt...


Största chansen som jag ser det att man får ner priserna ganska snart är att miljöincitamenten begränsas till ett fast övre belopp eller att man sätter det i ett par steg, 100 000 kr för en bil under 450 000 kr och och 50 000 för en bil under 600 000, ingenting i bidrag över över detta och ingen nedsättning på förmånsvärdet över detta. Det kan för enkelhetens skull beräknas lika för alla under 600 000.
Då kommer biltillverkarna sträva efter att nå under dessa gränser med ok utrustning, det är min teori åtminstone.
Finns ju dom som på detta forum köpt en ny Skoda Citigo för under 190.000kr netto.
Borde bli 180.000kr med 70.000kr i stöd.

Om Skoda gjorde en kombi av den för 10.000kr extra.
Och ökade batteriet med 20 kWh till 56kWh för 20.000kr extra.

Då kunde man sälja en snik elbil med hyfsade utrymmen och med ca 42 mils räckvidd för ca 210.000kr.

Grejen är att man inte vill.
Har vi någon dokumentation på att Volkswagen gjorde vinst på dessa? Hyundai/Kia t ex var ju tydliga med att de gjorde stora förluster på sina elbilar men ville framstå som tillverkare som associerades med elbilar.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 12:45
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen kommer model Y kannibalisera på model 3 då bilarna är så lika och teslaägare uppenbarligen är väldigt fokuserade på bruksnytta.
Model 3 behöver vara billigare för att få balans.
Självklar ska M3 vara billigare.

Gissar att M3 är ca 30% billigare att tillverka nu än 2017.
Så det finns rejäla utrymmen för prissänkningar.
Och vad är det som säger att Tesla gjorde vinst redan då på den och inte tänkte att de kommer göra vinst på den när de fått upp produktionen?

Kollar vi sen på Teslas resultat så även de sista två kvartalen förra året så låg deras vinst på 5-10%, klarar de av att sänka priset på den populäraste bilen med mer än 10% och ändå ha hyfsad marginal i företaget? En bil ska bekosta mer än bara produktionskostnader.
Sandy Munro tror att Tesla tjänar bra på sina Kina tillverkade bilar.

Och enligt Hyperchange så kommer Tesla göra en vinst på ca 1,1 miljarder dollar Q4.
Och ca 2,1 miljarder dollar för helåret 2020.


Så Tesla tjänar bra med pengar under 2020, trots Corona och att de bygger nya fabriker i USA, Europa och Kina.

EDIT:
Gissar att Tesla har ca 14 miljarder dollar på banken i slutet av året.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 12:54
av heldiggrisen
Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen kommer model Y kannibalisera på model 3 då bilarna är så lika och teslaägare uppenbarligen är väldigt fokuserade på bruksnytta.
Model 3 behöver vara billigare för att få balans.
Självklar ska M3 vara billigare.

Gissar att M3 är ca 30% billigare att tillverka nu än 2017.
Så det finns rejäla utrymmen för prissänkningar.
Och vad är det som säger att Tesla gjorde vinst redan då på den och inte tänkte att de kommer göra vinst på den när de fått upp produktionen?

Kollar vi sen på Teslas resultat så även de sista två kvartalen förra året så låg deras vinst på 5-10%, klarar de av att sänka priset på den populäraste bilen med mer än 10% och ändå ha hyfsad marginal i företaget? En bil ska bekosta mer än bara produktionskostnader.
Sandy Munro tror att Tesla tjänar bra på sina Kina tillverkade bilar.

Och enligt Hyperchange så kommer Tesla göra en vinst på ca 1,1 miljarder dollar Q4.
Och ca 2,1 miljarder dollar för helåret 2020.


Så Tesla tjänar bra med pengar under 2020, trots Corona och att de bygger nya fabriker i USA, Europa och Kina.

EDIT:
Gissar att Tesla har ca 14 miljarder dollar på banken i slutet av året.
Hur mycket av överskottet beror på sålda CO2 kvoter?
Edit: Hittade själv. 7%
https://www.cnbc.com/2020/07/23/teslas- ... ility.html

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 13:00
av Credde
heldiggrisen skrev:
Hur mycket av överskottet beror på sålda CO2 kvoter?
Edit: Hittade själv. 7%
https://www.cnbc.com/2020/07/23/teslas- ... ility.html
Det var 7% av intäkterna (revenue) inte överskottet. Hade man inte såld CO2 kvoter för 428 miljoner USD i kvartalet hade man inte fått 4 kvartal i rad med vinst enligt den artikel du länkede till.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 15 sep 2020 13:20
av heldiggrisen
Credde skrev:
heldiggrisen skrev:
Hur mycket av överskottet beror på sålda CO2 kvoter?
Edit: Hittade själv. 7%
https://www.cnbc.com/2020/07/23/teslas- ... ility.html
Det var 7% av intäkterna (revenue) inte överskottet. Hade man inte såld CO2 kvoter för 428 miljoner USD i kvartalet hade man inte fått 4 kvartal i rad med vinst enligt den artikel du länkede till.
Visst är det så, går tyvärr lite snabbt av och te :oops: