Sida 1 av 1
Batterigarantin görs om till MWh
Postat: 17 sep 2020 09:07
av Zalman3
De flesta elbilsfabrikanter har idag en garanti på 8 år och 16.000 mil.
Men i och med att V2X kommer starkt så görs garantin om till ett antal MWh.
Sen får kunden använda dessa MWh på valfritt sätt.
Re: Batterigarantin görs om till MWh
Postat: 17 sep 2020 09:10
av Credde
Zalman3 skrev:De flesta elbilsfabrikanter har idag en garanti på 8 år och 16.000 mil.
Men i och med att V2X kommer starkt så görs garantin om till ett antal MWh.
Sen får kunden använda dessa MWh på valfritt sätt.
Källa på det!
Re: Batterigarantin görs om till MWh
Postat: 17 sep 2020 09:13
av Verdi
Vehicle to grid känns väldigt avlägset. Även om Zalmans berömda syster säkert är jätteintresserad av det.

Re: Batterigarantin görs om till MWh
Postat: 17 sep 2020 10:08
av Zalman3
Credde skrev:Zalman3 skrev:De flesta elbilsfabrikanter har idag en garanti på 8 år och 16.000 mil.
Men i och med att V2X kommer starkt så görs garantin om till ett antal MWh.
Sen får kunden använda dessa MWh på valfritt sätt.
Källa på det!
Tror det var här.
https://www.nyteknik.se/premium/vi-har- ... en-7001234
Re: Batterigarantin görs om till MWh
Postat: 17 sep 2020 10:12
av oscfor
Verdi skrev:Vehicle to grid känns väldigt avlägset. Även om Zalmans berömda syster säkert är jätteintresserad av det.

Precis. för solcellsägare verkar det vara något av en helig graal. Men det är för att folk inte räknar på kostnader, bara inköpspris. Vidare är en bil ett ganska dåligt backupbatteri. Den gör mycket större nytta som bil. En bil ska ju egentligen användas mycket, inte stå hemma och vara batteri. När bilen garanterat är hemma, dvs nattetid, då behövs batteriet som minst osv.
Re: Batterigarantin görs om till MWh
Postat: 17 sep 2020 11:10
av thebishop
Nja, nattetid producerar inte mina solceller så kunde man använda bilens batteri då istället skulle man kunna få nollkonsumtion flera månader om året. Det är ju tyvärr inte nettodebitering på elförbrukningen. Så det vore absolut användbart.