Förkonditionera batteriet

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Förkonditionera batteriet

Inlägg av John Galt »

Och, vad ska man göra? Det som står, trycka för att starta förvärmning? Eller, det mycket mer logiska och att det fallit bort ett "r" i översättningen, att trycka för att avbryta förvärmningen?

(Jo, alltså jag vill ju förvärma, är bara lite osäker på om jag ska trycka eller inte.)Bild
Senast redigerad av John Galt, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av BrooklynS »

Det är information bara. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av slugger75 »

Ett ”r” har fallit bort.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av Svenssons »

Översättningen från engelska är inte alltid så bra. Det är tydligare med den engelska texten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av LarsL »

Ja översätter man den engelska texten så borde det stå ”Förkonditionerar...” alltså en information.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av John Galt »

Bra, då var det logiskt alltså.

(Trycker man så försvinner texten, som att man nu startat förvärmningen.)
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av abagewitz »

Jag har en Model S85D från 2015. Jag har aldrig någonsin sett det där meddelandet. Kan en S från 2015 förvärma batteriet?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av frippe »

abagewitz skrev:
Jag har en Model S85D från 2015. Jag har aldrig någonsin sett det där meddelandet. Kan en S från 2015 förvärma batteriet?
Vår visar det ibland, också från 2015.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av Henkens »

abagewitz skrev:
Jag har en Model S85D från 2015. Jag har aldrig någonsin sett det där meddelandet. Kan en S från 2015 förvärma batteriet?
Ja
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av stefan007 »

abagewitz skrev:
Jag har en Model S85D från 2015. Jag har aldrig någonsin sett det där meddelandet. Kan en S från 2015 förvärma batteriet?
Den gör det när du antingen navigerar till en SuC eller är på resa och du närmar dig den föreslagna SuC.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av taliz »

stefan007 skrev:
abagewitz skrev:
Jag har en Model S85D från 2015. Jag har aldrig någonsin sett det där meddelandet. Kan en S från 2015 förvärma batteriet?
Den gör det när du antingen navigerar till en SuC eller är på resa och du närmar dig den föreslagna SuC.
Bara vid behov dock. Tex om man inte kört så långt innan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av abagewitz »

Jag har förstått att den ska göra det men jag har aldrig sett det. Normalt så har jag åkt rätt långt innan jag kommer till SUC så det kanske aldrig behövts...
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av thedude »

John Galt skrev:
Och, vad ska man göra? Det som står, trycka för att starta förvärmning? Eller, det mycket mer logiska och att det fallit bort ett "r" i översättningen, att trycka för att avbryta förvärmningen?

(Jo, alltså jag vill ju förvärma, är bara lite osäker på om jag ska trycka eller inte.)Bild
Tryck så får du se vad som händer. Förvärmer den så märker du det på förbrukning som ökar mycket precis innan ankomst till SuC.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av frippe »

thedude skrev:
John Galt skrev:
Och, vad ska man göra? Det som står, trycka för att starta förvärmning? Eller, det mycket mer logiska och att det fallit bort ett "r" i översättningen, att trycka för att avbryta förvärmningen?

(Jo, alltså jag vill ju förvärma, är bara lite osäker på om jag ska trycka eller inte.)Bild
Tryck så får du se vad som händer. Förvärmer den så märker du det på förbrukning som ökar mycket precis innan ankomst till SuC.
Fast ser du den ökade förbrukningen på energimätaren i bilen?
Om det är så hat jag nog lyckats missa det de gångerna jag fått det meddelandet. Eller är det väldigt lite påverkan på energiåtgången.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av mgorgis »

Jag har sett stor ökning ja, men det beror ju på utetemperatur, hur varmt batteriet är, hur mkt laddning som är kvar m.m.

Jag skulle nog låta bilen bestämma sånt så länge man inte ombeds göra det, som i detta fall är lite osäkert om den gör det eller bara ett missat ”r” :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av frippe »

mgorgis skrev:
Jag har sett stor ökning ja, men det beror ju på utetemperatur, hur varmt batteriet är, hur mkt laddning som är kvar m.m.

Jag skulle nog låta bilen bestämma sånt så länge man inte ombeds göra det, som i detta fall är lite osäkert om den gör det eller bara ett missat ”r” :)
Du menar att du sett en stor ökning i förbrukning samtidigt som meddelandet kommer, eller ökad förbrukning för att det är kallt?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av John Galt »

Haha, nu har språknisse hos Tesla korrigerat det grammatiska felet. Säkerligen någon som läst här. BildBild
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av Tellus »

frippe skrev:
mgorgis skrev:
Jag har sett stor ökning ja, men det beror ju på utetemperatur, hur varmt batteriet är, hur mkt laddning som är kvar m.m.

Jag skulle nog låta bilen bestämma sånt så länge man inte ombeds göra det, som i detta fall är lite osäkert om den gör det eller bara ett missat ”r” :)
Du menar att du sett en stor ökning i förbrukning samtidigt som meddelandet kommer, eller ökad förbrukning för att det är kallt?
När meddelandet poppar upp ökar förbrukningen med 7kW på dual motor och med hälften på sr+ och det räknas med i snittförbrukningen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av martinot »

John Galt skrev:
Haha, nu har språknisse hos Tesla korrigerat det grammatiska felet. Säkerligen någon som läst här. BildBild
Snyggare! 8-)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av hakon18 »

Återupplivar tråden med några generella förkonitioneringsfrågor.

1. Hur långt i förväg är det rimligt att förkonditioneringen automatiskt kör igång? När jag är ute på långresa är det inte ovanligt att förkonditioneringen kör igång mer än en timme innan planerad ankomst till SuC.

2. Går det att trigga igång förkonditioneringen manuellt inför snabbladdning på annan laddare än SuC?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av martinot »

hakon18 skrev:
Återupplivar tråden med några generella förkonitioneringsfrågor.

1. Hur långt i förväg är det rimligt att förkonditioneringen automatiskt kör igång? När jag är ute på långresa är det inte ovanligt att förkonditioneringen kör igång mer än en timme innan planerad ankomst till SuC.

2. Går det att trigga igång förkonditioneringen manuellt inför snabbladdning på annan laddare än SuC?
1. Är det kallt ute så kan det absolut vara möjligt att det tar en timme, eller mer, för att få optimal temperatur i batteripacken.

2. Nej, tyvärr inte, men jag önskar att de hade lagt till en sådan funktion.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Körde inte TB vid något tillfälle med att acc-regen-acc-regen som en tok som en slags manuell förvärmning när det gick segt att ladda på vintern i något test? Borde ju fortfarande funka kan man tycka?
Kanske inte så kul för passagerarna iofs :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av martinot »

mastodontfilmsmats skrev:
Körde inte TB vid något tillfälle med att acc-regen-acc-regen som en tok som en slags manuell förvärmning när det gick segt att ladda på vintern i något test? Borde ju fortfarande funka kan man tycka?
Kanske inte så kul för passagerarna iofs :)
Det fungerar.

Ett kanske enklare tips (men inte heller helt smidig lösning) är att ange en annan närliggande SuC som "falsk" destination i navigeringen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av mikebike »

hakon18 skrev:
Återupplivar tråden med några generella förkonitioneringsfrågor.

1. Hur långt i förväg är det rimligt att förkonditioneringen automatiskt kör igång? När jag är ute på långresa är det inte ovanligt att förkonditioneringen kör igång mer än en timme innan planerad ankomst till SuC.

2. Går det att trigga igång förkonditioneringen manuellt inför snabbladdning på annan laddare än SuC?
I höstas drog den igång direkt när jag startade navigationen, då hade jag tre timmar till SuC. Yttertemperaturen var +11.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förkonditionera batteriet

Inlägg av BrooklynS »

Den går igång nästan direkt även när det är flera timmar till SuC. Jag gissar att det dels är bättre för batteriet att hålla en viss temperatur och kanske värmas långsammare än tidigare då den slogs på kanske 20-25 min innan laddning.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar